برنامه ریزی برای تابستان کودکان

کلاس‌های تابستانی یکی از روش‌های پر کردن وقت بچه‌ها در تابستان است که مهم است آن را با دقت و وسواس انتخاب کنیم، علاوه بر کلاس‌ها و برنامه‌های خارج از خانه، تابستان فرصت خوبی برای ارتباط های بهتر خانوادگی است. با ما همراه باشید.
شنبه، 25 خرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه ریزی برای تابستان کودکان
ورزش منظم و مداوم در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایی ندارد و بالطبع فرزندان مان نیز الگوهای خوبی پیش روی خود ندارند. تابستان بهترین فرصت برای چشاندن طعم شیرین ورزش به بچه‌ هاست.
 

مقدمه

قرار نیست مهارت‌های تابستانی فقط در کلاس‌ها اتفاق بیفتد! شما می‌توانید این کار را در خانه هم امتحان کنید. از اول تابستان برنامه بچینید. بخواهید بچه‌ها باغبان خانه باشند. بروند درباره باغبانی بخوانند، یاد بگیرند و سبزی بکارند و برداشت کنند! می‌توانید از آنها بخواهید یک مسجد خانگی تاسیس کنند و مراسم مذهبی و فرهنگی برای شما تولید و اجرا کنند! و یا می‌توانید قسمتی از کارهای خانه را به آنها بسپارید مثلا بخواهید یک شب در هفته آشپزی کنند.

 تابستان رسم به جا مانده از جامعه کشاورزی است که در آن کودکان پا به پای خانواده‌ها در مزارع کار می‌کردند بنابراین لازم بود در تابستان آموزش کودکان تعطیل شود تا وقت اضافی برای فصل برداشت داشته باشد. حالا اما مزرعه و درویی در کار نیست که کودکان را به خود مشغول کند. تابستان و حس رهاییش از بهترین خاطرات دوران کودکی هر کسی است و یکی از فرصت‌های خوب برای انجام فعالیت‌های جدید و دلخواه است. کلاس‌های تابستانی یکی از روش‌های پر کردن وقت بچه‌ها در تابستان است که مهم است آن را با دقت و وسواس انتخاب کنیم، علاوه بر کلاس‌ها و برنامه‌های خارج از خانه، تابستان فرصت خوبی برای ارتباط های بهتر خانوادگی است.
 

مهارت مهارت مهارت

با وجود آموزش و پرورش غیر مهارت گرایی! که داریم تابستان بهترین فرصت برای جبران این کاستی تربیتی بچه‌هاست. آنها را در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که بتوانند دنیای متفاوتی را تجربه کنند. تابستان وقت همین تجربه کردن‌هاست. خیلی از ما خودمان و علاقه‌هایمان را لابه لای همین کلاس‌های تابستانی پیدا کردیم. کلاس‌های عملی و مهارتی خوراک روزهای تابستان است. بچه‌ها را بفرستید کلاس‌های مختلف، بگذارید فعالیت‌های مختلف از آشپزی گرفته تا نجاری را تجربه کنند. تابستان فرصت خوبی است برای اینکه کودکان تان یک چیز واقعی و کاربردی در زندگی یاد بگیرند. 
 

هنر فراموش تان نشود

کلاس های هنری از آن دست تجربه‌هایی است تا آخر عمر با آدم می‌ماند. یک مهارت دوست داشتنی که همیشه بلدیم. شاید هیچ وقت بچه‌ها بعد از کلاس‌های تابستانی نقاشی تصمیم نگیرند یک نقاش معروف بشوند اما همین که خلاقیت شان رشد کرده باشد و یک مهارت مانند نقاشی را برای سرگرمی و یا روزهای دلگیر آینده بلد باشند برایشان خوب است. خدا را شکر که کلاس‌های هنری هم مهارتی و هم متنوع هستند. اصلا با شعار هر تابستان یک مهارت هنری پیش بروید. چقدر خوب که آدم یک سال خیاطی یاد بگیرد، یک سال نقاشی روی پارچه و یک سال معرق، احتمالا بعد از مدتی یک هنرمند تمام عیار می‌شود یا حداقل دید هنری و خلاقانه پیدا می‌کند!
 

به سوی ورزش بشتابید

ورزش منظم و مداوم در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایی ندارد و بالطبع فرزندان مان نیز الگوهای خوبی پیش روی خود ندارند. تابستان بهترین فرصت برای چشاندن طعم شیرین ورزش به بچه‌ هاست. ثبت نام در یک کلاس ورزشی از اوجب واجبات است. شنا که گل سر سبد ورزش‌های تابستانی است اما می‌توانید هر سال یک ورزش جدید را از اسکیت گرفته تا تکواندو امتحان کنید و یا بگذارید بچه‌ ها یک ورزش را هر سال حرفه‌ای ادامه دهند. 
 

متاسفانه درس دست از سرتان برنمی‌دارد

معلم‌ها، شما و خود بچه‌ها نه ماه تمام زحمت می‌کشید تا درس را به یک جایی برسانید، ضعف درسی بچه‌ها با تلاش بسیار به نتایج خوبی می‌رسد اما سه ماه تابستان با یک اجی مجی تمام آن سعی و کوشش را غیب می‌کند، برای همین وقتی اول مهر بچه‌ها به مدرسه برمی‌گردند روز از نو و روزی از نو! نمی‌گویم آنها را در کلاس انتگرال و دیفرانسیل ثبت نام کنید اما اگر می‌دانید فرزندتان در درسی مشکل دارد می‌ توانید او را در یک کلاس بازی که غیر مستقیم مهارت درسی او را بالا می‌برد ثبت نام کنید، مثل کتاب‌های خلاقیت ریاضی یا آزمایشگاهی و یا حتی در کلاسی ثبت نام نکنید و خودتان در خانه برنامه‌ ای تدارک ببینید. مثلا اگر کودک تان در درس فارسی نیاز به کمک دارد کتاب خواندن در تابستان را جدی بگیرید.
 

مهارت پروری در خانه

قرار نیست مهارت‌های تابستانی فقط در کلاس‌ها اتفاق بیفتد! شما می‌توانید این کار را در خانه هم امتحان کنید. از اول تابستان برنامه بچینید. بخواهید بچه‌ ها باغبان خانه باشند. توی چند گلدان سبزی خوردن یا هر چیز دیگری که دوست دارید با کمک هم بکارید و مسئولیتش را به آنها بسپارید. بگذارید در تابستان مسئول تولید سبزی خوردن خانواده باشند. بروند درباره باغبانی بخوانند، یاد بگیرند و سبزی بکارند و برداشت کنند! همچنین می‌توانید از آنها بخواهید یک مسجد خانگی تاسیس کنند و مراسم مذهبی و فرهنگی برای شما تولید و اجرا کنند! و یا می توانید قسمتی از کارهای خانه را به آنها بسپارید مثلا بخواهید یک شب در هفته آشپزی کنند.
 

عضویت در کتابخانه فراموش نشود

بگردید یک کتابخانه نزدیک خانه‌ تان پیدا کنید و بچه‌ها را در آن عضو کنید. اینطوری هم علاقه مندی به کتابخوانی در آنها رشد می کند و هم میزان مسئولیت پذیری و امانت داری شان بالا می‌رود. بگذارید کتاب‌ها را از میان قفسه‌ها خودشان انتخاب کنند و با هم سن و سال‌های خودشان درباره آنها بحث و گفتگو کنند. 
 

برنامه‌های خانوادگی

می‌شود در تابستان برنامه‌های متنوعی مثل بازدید از موزه‌ها یا مکان‌های مختلف شهر تدارک دید. می‌شود حتی بچه‌ها را به محله‌های مختلف شهر برد با آنها قدم زد و به شناخت شان از آدم‌ها و جامعه افزود. از کودکان تان بخواهید خودشان مسئولیت برنامه ریزی یک تور شهری را بر عهده بگیرند. در تابستان فعالیت‌های مشترک تان را افزایش دهید، با هم بازی کنید، حرف بزنید و کنار هم خوش بگذرانید!

منبع: سایت فردا نیوز


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.