یازده روش برای فریز کردن موادغذایی (بخش دوم)

رد نوشتار پیشین به 5 روش فریز کردن موادغذایی اشاره شد که از جمله آن موارد استفاده از جوشاندن و کنسرو کردن موادغذایی است. با ما همراه باشید تا با 6 روش فریز کردن دیگر نیز آشنا شوید.
جمعه، 29 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یازده روش برای فریز کردن موادغذایی (بخش دوم)
حتی می توانید سبزیجات پوره شده، غذای بچه، سوپ، سس و خوراکی های دیگر را فریز کنید.
 

روش اول

 سریع فریز کردن خیلی خوب است زیرا: (الف) میوه ها و سبزیجات اگر با هم و بطور متراکم فریز نشده باشند، به راحتی یخشان باز می شود، (ب) کیفیت آنها به هنگام آب شدن یخ، بهتر می شود. 
 
تنها کاری که باید بکنید این است که خوراکی موردنظرتان را در یک لایه داخل ظرفی که زیرش کاغذ روغنی گذاشته اید فریز کنید، بطوری که به ته ظرف نچسبد. 
 
هدف از این کار این است که خوراکی خیلی زود منجمد شود. تنظیم دمای فریز قبل از این کار ایده خوبی است. تنظیم تهویه هوای داخل فریزر نیز توصیه می شود. 
 
اگر می خواهید خوراکی موردنظر فوراً منجمد شود در فریزر را باز و بسته نکنید تا نوسان دمایی وجود نداشته باشد. بعد از منجمد شدن ظرف را از فریزر دربیاورید و غذای منجمد شده را داخل محفظه، قوطی یا کیسه بریزید و دوباره در فریزر بگذارید. 
 
خارج کردن هوای داخل کیسه یا محفظه باعث می شود که زمان طولانی تری حفظ شود و برفک نزند. 
 

روش دوم

گزینه دوم، فریز کردن با بسته بندی خیس یا با عصاره شکر است. دستور تهیه عصاره درست همانند عصاره ای است که به هنگام کنسروسازی تهیه می کنید. تمام مراحل درست مانند کنسروسازی است، به استثنای پختن. در واقع درست کردن آن بسیار ساده است.
 
فریز کردن مربا را فراموش نکنید. در ماه های زمستان خیلی خوب دلچسب است که بتوانید قوطی مربای منجمدی که در تابستان از میوه های تازه درست کرده بودید را از فریزر درآورید و مصرف کنید. مرباسازی نیز یکی از راه های خوب حفظ میوه جات است. 
 
حتی می توانید سبزیجات پوره شده، غذای بچه، سوپ، سس و خوراکی های دیگر را فریز کنید.
 

روش سوم

بهتر است که تاریخ و محتویات هر بسته را روی آن بنویسید. زیرا ممکن است بعد از شش ماه یادتان نیاید که داخل هر بسته چیست یا تاریخ فریز سازی آن کی بوده است.
 
نوارچسب فریز برای این کار مناسب هستند و علیرغم دمای پایین و رطوبت به خوبی روی کیسه می چسبند. می توانید دور قوطی ها نیز نوارچسب بزنید تا هوا داخل آنها نرود و برفک نزنند. 
 
بسته بندی کیسه ها و محفظه ها داخل فویل و نوارچسب زدن به آنها نیز به این هدف کمک می کند.
 
کیسه ها زیپ دار نیز برای فریز کردن بسیار مناسبند. قیمت آنها مناسب است و استفاده از آنها آسان است.
 

روش چهارم

کیسه ها و قوطی ها را باید بطور کامل بسته بندی کنید. تا آنجا که می توانید هوای داخل آنها را خارج کنید. یک روش برای خارج کردن کامل هوا از آنها استفاده از نی و مکیدن هوای داخل آنها و بستن سریع سوراخ است. 
 
در مورد محفظه ها و قوطی ها، خارج کردن هوا بدون کمک دستگاه وکیوم کمی دشوار است. برای نگهداری بلندمدت از آنها، بهتر است از دستگاه وکیوم استفاده کنید. خارج کردن هوای اضافی و مهر و موم کردن بسته های میوه ها و سبزیجات، نتیجه بهتری مهیا می کند. 
  

روش پنجم

 وقتی از محفظه و قوطی استفاده می کنید، باید به اندازه کافی سرخالی بگذارید تا مایع داخل آنها جای کافی برای افزایش حجم به هنگام انجماد داشته باشد. 
 
معمولاً در فریزرهای عادی، میوه ها و سبزیجات مدتی طولانی سالم می مانند. با گذشت زمان غذای منجمد همچنان قابل خوردن است، ولی کیفیت آن کاهش می یابد. اگر قصد دارید خوراکی ها را مدتی طولانی در فریزر نگه دارید، فریز عمیق در دماهای سردتر گزینه بهتری است.
 

روش ششم

 میوه ها تا یک سال خوب می مانند و سبزیجات تا 18 ماه در فریزر می مانند. 
 
میوه ها زمانی که یخشان هنوز کاملاً باز نشده، مزه بهتری دارند زیرا له نشده اند. می توانید آنها را بپزید و سس کنید یا به اسموتی بیفزایید. سبزیجات را بهتر است درست بعد از درآوردن از فریزر بپزید و منتظر باز شدن یخ آنها نمانید. 
 
بعضی از سبزیجات بعد از فریز کردن اصلاً خراب نمی شوند مانند ذرت و نخود. سبزیجات دیگر را بهتر است بگذارید باز شوند و در سس، خورش، سوپ و ... بپزید. 
 
هیچ چیز راحت از درآوردن یک بسته بروکلی، هویج، گل کلم و ... از فریزر و انداختن آنها در سوپ و درست کردن یک غذای آسان نیست.
 
منبع: سایت بیتوته


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.