لوازم مورد نیاز برای پیاده روی اربعین همراه با بچه

توصیه ما به والدینی که به فکر پیاده روی اربعین با بچه هستند این است که اولویت اول سفر را راحتی بچه بدانند.
چهارشنبه، 9 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لوازم مورد نیاز برای پیاده روی اربعین همراه با بچه
سالهاست که به مسافران اربعین اضافه می‌شود و تعداد ایرانی‌هایی که برای زیارت اربعین به عراق سفر می‌کنند نسبت به سال گذشته افزوده می‌شود. یکی از دغدغه‌های این مسافران، پیاده روی اربعین با بچه است که در این مقاله به برخی نکات مهم در خصوص این مسافرت با بچه اشاره شده تا مسافران عزیزی که قصد عزیمت به کربلا و نجف دارند، بتوانند بدون دغدغه، فرزند خود را هم به همراه ببرند.
 

وسایل مورد نیاز برای بچه در سفر اربعین

گرچه وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای پیاده روی اربعین به عوامل زیادی بستگی دارد و برای هر کس متفاوت است. اما در یک دسته‌بندی کلی می‌توان وسایل ضروری را در دو قسمت مورد بررسی قرار داد.
 

۱-وسایل بهداشتی:

با شیوع ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سختگیرانه‌تر از قبل شده است. بنابراین ، همراه داشتن لوازم بهداشتی در پیاده روی اربعین با بچه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

ماسک، اولین وسیله ضروریست که علاوه بر کرونا، به خاطر احتمال آلودگی هوای عراق و ریزگردها بایستی همراه داشته باشید. از آنجایی‌که اغلب بچه‌ها میانه خوبی با ماسک زدن ندارند و این کار برای آنها کلافه کننده است، بهتر است از ماسک‌های طرح دار با رنگ‌های شاد و جذاب استفاده کنید .

الکل و دیگر ضدعفونی کننده‌ها، دومین وسیله ضروری برای پیاده روی اربعین با بچه هستند. زیرا بچه‌ها، به‌خصوص بچه‌هایی که می توانند راه بروند، به هر چیزی دست می‌زنند و به خاطر آلودگی محیطی، بهتر است ضد عفونی کننده دست به همراه داشته باشید.

البته، شستن دست‌ها با مایع دستشویی را در اولویت قرار دهید زیرا ضدعفونی کننده‌ها عوارض خاص خود را دارند و سازگاری زیادی با پوست بدن ندارند و این ناسازگاری، در بچه‌ها که نسبت به پوست آدمهای بالغ حساستر هم هست، نمود بیشتری دارد و بیشتر به چشم می‌آید.

اگر بچه حساسی دارید و به آلودگی هوا و ریز گردها واکنش شدیدی نشان می­دهد، حتما قبل از مسافرت به عراق و پیاده روی اربعین با بچه، با پزشک متخصص مشورت کنید.

کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب نیز از جمله وسایل ضروری سفر به اربعین هستند زیرا آب و هوای عراق در برخی از شهرها خشک و آفتاب نیز در برخی از ساعات روز آزاردهنده است. از آنجایی‌که پوست بچه‌ها حساس‌تر و آسیب‌‌پذیر تر است، نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

بنابراین بعد از هر شستشوی دستها، از کرم مرطوب کننده برای چرب کردن پوست فرزندان‌تان استفاده کنید. همچنین، ضد آفتاب هم باید هر دو یا سه ساعت تجدید شود تا پوست صورت، دستها و گردن بچه‌ها دچار آفتاب سوختگی نشود.

اگر در پیاده روی اربعین با بچه فرزند شما نوزاد است و ممکن است عرق سوز شود، پماد سوختگی یا پودر بچه هم همراه داشته باشید زیرا آب و هوای کشور عراق نسبت به ایران گرمتر است.
 

۲-وسایل رفاهی و روزمره:

از آنجایی‌که بچه‌ها اهل بازیگوشی و شیطنت هستند، همراه داشتن چند دست لباس اضافه ضروری و لازم است. لباس‌های رنگ روشن اگرچه جذب گرمای کمتری دارند اما گرد و غبار و خاکی بودن را کمتر نشان می‌دهند، بنابراین بهتر است از لباسهای تیره استفاده کنید تا زودتر متوجه کثیف شدن لباس فرزند خود شوید و بلافاصله لباس او را تعویض کنید.

حتماً از لباس‌های نخی استفاده کنید زیرا تبادل حرارتی این جنس مناسب گرمای هوای عراق است.

نکته مهم اینکه کشور عراق و شهرهای کربلا، نجف و سامرا، به دلیل گرم و خشک بودن، اختلاف دمای زیادی در طول روز و شب دارند. بنابراین چنانچه قصد پیاده روی اربعین با بچه را دارید حتماً لباس گرم هم همراه خود داشته باشید زیرا هوای صبحگاه و اواخر شب در کشور عراق بسیار سرد است و برخلاف گرمای کلاف کننده اواسط روز، دمای هوا در اواخر شب و اوایل روز کاهش شدیدی دارد.

کلاه نقاب دار و آفتابی هم کمک زیادی به حفاظت سر صورت فرزندانتان در مقابل آفتاب داغ عراق می‌کند. بنابراین در کنار لباس اضافه، همراه داشتن کلاه آفتابی فراموش نشود. دستمال سر و گردن که اصطلاحاً اسکارف نامیده می‌شود نیز می‌تواند کمک خوبی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باشد. برخی از این دستمال‌ها قابلیت خنک کنندگی دارند و کافیست با کمی آب نمناک شوند. بنابراین اگر قصد پیاده روی اربعین با بچه سال دارید می‌توانید از این دستمال‌ها نیز استفاده کنید.

دمپایی یا صندل هم از جمله وسایل مهمی است که باید همراه داشته باشید زیرا پوشیدن مداوم کفش اصلا خوشایند بچه ها نیست و باعث کلافه شدن آنها می‌شود. مزیت دمپایی و صندل این است که علاوه بر اینکه تبادل هوا و گرما دارند، می‌توانید بدون اینکه کفش را از پای فرزندانتان در بیاورید، با ریختن آب روی پاهایش، آنها را خنک کنید و نگران خراب شدن کفش‌ها نیز نباشید.
 

پیاده روی اربعین با بچه ها بدون دردسر!

اولین موضوعی که باعث می شود پیاده روی اربعین با بچه ها بدون دغدغه و دردسر باشد، برنامه ریزی دقیق برای تمام لحظات سفر است زیرا شما از شرایط جسمی، روحی و توان فرزندتان مطلع هستید و می‌دانید با توجه به شرایط او، چقدر می‌توانید در طول روز پیاده روی کنید. موضوع بعدی، همراه داشتن وسایل کمک‌های اولیه از قبیل چسب زخم، باند، گاز استریل و... به‌علاوه داروهایی از قبیل استامینوفن، قرص سرماخوردگی، پمادهای تسکین درد موضعی، پماد سوختگی و غیره است.

البته چادرهای هلال احمر در طول مسیر دایر و فعال هستند و می‌توان روی کمک جمعیت هلال احمر در مواجهه با بیماری احتمالی حساب باز کرد ولی برای افرادی که برای پیاده روی اربعین با بچه برنامه‌ ریزی کرده‌اند، بهتر است داروهایی که قبلاً ذکر شده را به همراه داشته باشند. علاوه بر این، اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید یا فرزندتان دارویی مصرف می‌کند، ضروریست آن دارو را هم در وسایل خود قرار دهید.

حفظ روحیه هم کمک بزرگی است و می‌تواند دغدغه‌های شما را در خصوص فرزندتان از بین ببرد. به‌هیچ وجه به طولانی بودن مسیر، گرمای هوا، غربت عراق، برخورد عراقی‌ها با زوار و... فکر نکنید زیرا هیچ کدام از این موضوعات نگران کننده نیست و  به‌خاطر لذت سفر و زیارت امام حسین علیه السلام و حضرت عباس علیه السلام، سختی پیاده‌روی و طولانی بودن مسیر از بین می‌رود. برخورد صمیمی و گرم عراقی‌ها با زوار هم بر دلچسب بودن پیاده‌روی می‌افزاید. بنابراین، بهترین کار برای افرادی‌که آماده سفر و پیاده‌ روی اربعین با بچه هستند، حفظ روحیه است.

نگران عقب ماندن از زوار نباشید و در صورتی­که فرزندتان نیاز به استراحت داشت، در اولین موکب توقف کنید و بعد از استراحت، باقیمانده مسیر را طی کنید زیرا زمانی­که بچه به استراحت نیاز دارد و شرایط برای استراحت وجود ندارد، او کلافه می­شود و ممکن است شیرینی این سفر را با غرغر و عبوس بودن، به کامتان تلخ کند.

بنابراین توصیه ما به والدینی که به فکر پیاده روی اربعین با بچه هستند این است که اولویت اول سفر را راحتی بچه بدانند زیرا در هر صورت مسیر پیاده روی تمام می­شود و می­توانند به زیارت نائل شوند ولی اگر بچه اذیت شود، یک خاطره خوب در ذهن او باقی نمی­ماند.

وسایل بازی مورد علاقه فرزندتان را نیز همراه داشته باشید و تلاش کنید بازی کردن، باعث شود در طول مسیر کلافه نشود. علاوه بر وسایل بازی، می­توانید از غذاهای مورد علاقه یا تنقلات هم استفاده کنید تا بچه سرگرم غذا یا تنقلات شود و طولانی بودن راه را احساس نکند. وسواس و سخت گیری­ های زیادی را تعطیل کنید! و کمی به بچه آزادی بدهید تا آزادانه جست و خیز کند و با همسن­های خود بازی کند. همین فعالیت­ها باعث می­شود انرژی او تخلیه شود و مشتاق به ادامه سفر شود.
 

نکات مهم در پیاده روی اربعین با بچه

اگر فرزندتان نمی­تواند راه برود کالسکه را با خود به همراه داشته باشید. درست است که ابعاد و اندازه و وزن کالسکه باعث می­شود حمل و نقل آن سخت باشد اما کمک حال خوبی در زمان پیاده روی است زیرا علاوه بر اینکه بچه را می­توانید بدون در آغوش گرفتن جابجا کنید، روی حمل برخی وسایل جمع و جور مثل موبایل، پاوربانک، کیف پول و حتی لباس­ها می­شود روی کالسکه حساب باز کرد!

مزیت دیگر کالسکه این است که می­توانید یک پارچه یا چفیه را خیس کنید و روی کالسکه بکشید تا علاوه بر اینکه بچه را از گرمای طاقت فرسای خورشید محافظت کنید، هوای خنکی را برای فرزندتان درون کالسکه به وجود بیاورید. در نهایت اگر پیاده روی اربعین با بچه را در برنامه امسال خود قرار داده­اید و فرزندتان خردسال است، حتماً کالسکه را در وسایل سفر خود بگذارید. دومین نکته مهم، سفر با کاروان است.

البته مزایای بی‌شمار همراهی کاروان در سفرهای خارجه بر هیچ­کس پوشیده نیست اما به همراه داشتن بچه، لزوم همراهی با کاروان در سفر اربعین را بیش از پیش نمایان می‌کند زیرا پیاده روی اربعین با بچه مشکلات و محدودیت‌های خاص خود را دارد. به همین خاطر، همراهی با خانواده ­های دیگر که بچه دارند، می­ تواند کمک حال شما باشد. یک همبازی و همسن و سال برای فرزندتان می‌تواند یک مزیت و برگ برنده در پیاده روی اربعین باشد.

در آخر مشخصات بچه را به­ صورت کامل یادداشت کنید و به لباس او بچسبانید یا با یک بند نازک به گردنش آویزان کنید.


منبع: بخش خانه و خانواده راسخون


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.