بررسی فواید ویتامین D برای بدن

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد ماهیچه‌ها، سلامت قلب و خیلی دیگر از مواردی دارد که شاید ندانید. این ویتامین به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد. قسمتی از ویتامین D هم می‌تواند وقتی در معرض نور خورشید هستید توسط بدن تولید شود. رژیم غذایی نامناسب و نبودن در معرض آفتاب از جمله دلایلی است که می‌تواند باعث کمبود ویتامین D در بدن شما باشد. در این مطلب از اهمیت وجود مقدار کافی از ویتامین D برای بدن تان آگاه شوید.
چهارشنبه، 6 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی فواید ویتامین D برای بدن
تحقیقات نشان داده است که ویتامین D می‌تواند نقش مهمی در تنظیم خلق‌وخو و جلوگیری از افسردگی داشته باشد.
 

ویتامین D و نحوه تولید آن در بدن

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی و یک خانواده از ترکیبات ویتامین D1، D2 و D3 است. ویتامین D چند کارکرد مهم در بدن دارد که شاید بتوان مهم‌ترین وظیفه آن را تنظیم و کمک به جذب کلسیم، فسفر و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دانست. دریافت مقدار کافی از ویتامین D در رشد طبیعی استخوان‌ها، دندان‌ها و بهبود سریع بیماری‌ها مؤثر است. وجود مقدار کافی از ویتامین D در بدن می‌تواند به کاهش نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. این ویتامین حتی می‌تواند از قدرت بینایی شما محافظت کند.

اگر بدن شما به اندازه کافی ویتامین D دریافت نکند، شما در معرض ناهنجاری‌های استخوانی مانند نرمی و پوکی استخوان قرار خواهید گرفت. بدن شما وقتی در معرض مستقیم نور خورشید هستید به طور طبیعی این ویتامین را تولید می‌کند. همچنین می‌توانید این ویتامین را از برخی مواد غذایی و مکمل‌ها دریافت کنید. اما توجه داشته باشید برای اینکه بدانید به مکمل ویتامین D نیاز دارید یا خیر باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی آزمایش خون‌ می‌تواند این ویتامین را به میزانی که لازم دارید برای شما تجویز کند.
 

تأثیر ویتامین D در پیشگیری از بیماری

علاوه بر نقشی که ویتامین D می‌تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد، تحقیقات نشان می‌دهد این ویتامین نقش مهمی در موارد زیر دارد:
- کاهش ابتلا به بیماری مالتیپل‌اسکلروزیس یا همان MS
- کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی
- کاهش احتمال ابتلا به آنفلوانزا
 

تأثیر ویتامین D در کاهش ابتلا به افسردگی

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D می‌تواند نقش مهمی در تنظیم خلق‌وخو و جلوگیری از افسردگی داشته باشد. در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که جمعی از افراد مبتلا به افسردگی با دریافت ویتامین D به مقدار کافی، بهبود پیدا کردند. در مطالعه دیگری درباره بیماری فیبرومالژی که یک سندرم درد اسکلتی عضلانی مزمن است، دانشمندها دریافتند بیمارانی که مبتلا به این بیماری بودند و کمبود ویتامین D داشتند، اضطراب و افسردگی بیشتری را تجربه می‌کردند.
 

تأثیر ویتامین D در کمک به کاهش وزن

اگر سعی در کاهش وزن یا جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی داشته باشید، باید غذاهای حاوی ویتامین D را به مقدار کافی در رژیم غذایی خود جای دهید یا با نظر پزشک از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید. در یک مطالعه نشان داده شد افرادی که از مکمل کلسیم D حین کاهش وزن استفاده می‌کردند موفقیت بیشتری نسبت به سایر افراد داشتند. یک مطالعه دیگر نشان داد افراد دارای اضافه‌وزنی که از مکمل‌های ویتامین D استفاده می‌کردند دارای علائم خطر کمتری برای مشکلات قلبی بودند.
 

عوامل مؤثر در کمبود ویتامین D

عوامل مختلفی در توانایی تولید کافی ویتامین D در بدن از طریق دریافت نور خورشید تأثیر می‌گذارند. این عوامل عبارتند از:
- در منطقه‌ای با آلودگی زیاد زندگی می‌کنید.
- از ضدآفتاب استفاده می‌کنید.
- مدت زیادی از روز را در یک فضای سربسته می‌مانید.
- در یک شهر بزرگ با ساختمان‌های بلند که مانع از عبور نور خورشید می‌شوند زندگی می‌کنید.
پوست تیره‌‌ای دارید؛ افراد با پوست‌های تیره‌تر دارای سطح ملاتونین بالاتری هستند. هرچه سطح ملاتونین بالاتر باشد، پوست می‌تواند ویتامین D کمتری جذب ‌کند.

علاوه بر این، دلایل دیگری در کمبود ویتامین D در بدن شما وجود دارد. این دلایل می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:
_ شاید کلیه‌های شما نتوانند ویتامین D را به شکل فعال خود تبدیل کنند. با افزایش سن ممکن است توانایی کلیه‌ها برای تبدیل ویتامین D به شکل فعال آن در بدن کاهش پیدا کند و بدن دچار کمبود ویتامین D شود.

_ دستگاه گوارش شما نتواند به درستی ویتامین D را جذب کند. برخی مشکلات پزشکی مانند بیماری کرون، فیبروز سیستیک یا همان CF و بیماری سلیاک می‌توانند بر توانایی روده در جذب ویتامین D تأثیر بگذارند.

_ اضافه‌وزن دارید یا چاق هستید. ویتامین D توسط سلول‌های چربی از خون استخراج می‌شود. بنابراین، افرادی که شاخص توده بدنی یا همان BMI آن‌ها ۳۰ یا بالاتر است، معمولاً دارای کمبود ویتامین D هستند.

عوامل بالا در کمبود ویتامین D در خیلی از افراد نقش دارند. اما همان‌طور که می‌دانید شاید نتوان خیلی از این موارد را تغییر داد. برای مثال استفاده از ضدآفتاب یک مورد ضروری است یا شاید نتوان به سادگی محل زندگی را تغییر داد. علاوه بر این، اگر مشکلی در بدن شما مانع از جذب ویتامین D می‌شود باید به دنبال درمان آن مشکل باشید. بنابراین، اگر دچار کمبود ویتامین D باشید باید این ویتامین را به مقدار کافی از مواد غذایی یا طبق نظر پزشک از مکمل‌ها دریافت کنید.
 

علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان

علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان شامل موارد زیر است:
- خستگی، درد و به‌طورکلی احساس خوبی نداشتن
- احساس درد و ضعف در استخوان‌ها وماهیچه‌ها
- مشکل در بالا رفتن از پله‌ها و بلند شدن از سطح زمین و صندلی‌های کوتاه به دلیل احساس همین درد و ضعف
- اصطلاحاً گشادگشاد یا اردک‌وار راه رفتن، یعنی خم شدن به اطراف؛ چپ و راست، هنگام راه رفتن
- ترک کوچک یا کوفتگی شدید در استخوان‌ها مخصوصاً در پاها، لگن و باسن

پزشکان با تجویز یک آزمایش خون ساده می‌توانند میزان ویتامین D موجود در بدن شما را بررسی کنند. در صورت کمبود ممکن است برای شما آزمایش تراکم استخوان تجویز شود. در این آزمایش با استفاده از اشعه ایکس میزان تراکم و استحکام استخوان شما بررسی می‌شود. اگر کمبود ویتامین D داشته باشید، احتمالاً پزشک‌تان به شما توصیه ‌می‌کند از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید. اما علاوه بر مکمل‌ها شما باید ویتامین D را از طریق یک رژیم غذایی مناسب و نور خورشید دریافت کنید.
 

منابع غذایی حاوی ویتامین D

تعداد کمی از غذاها به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند. به همین دلیل، بعضی مواد غذایی در کارخانه‌ها با ویتامین D غنی شده‌اند. برای مثال، بعضی از لبنیات مانند شیر و ماست وجود دارند که کلسیم و ویتامین D مورد نیاز روزانه افراد به مقدار مشخصی از آن‌ها اضافه شده است. مواد غذایی حاوی ویتامین D شامل موارد زیر هستند:
- ماهی سالمون
- ماهی ساردین
- زرده تخم‌مرغ
- میگو
- شیر غنی‌شده با ویتامین D
- ماست غنی‌شده با ویتامین D
- غلات غنی‌شده با ویتامین D
- آب‌پرتقال غنی‌شده با ویتامین D

منبع: behtiam.com


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.