آیا مصرف ویتامین D برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، مؤثر است؟

ویتامین D یکی از ویتامین های مهم و حیاتی است که نقشی اساسی در کارکرد صحیح بدن دارد. این روزها با افزایش تب و تاب کرونا یا همان کووید 19، بازار توصیه های پیشگیری و درمان نیز گرم است. در این مقاله قصد داریم به یکی از این توصیه ها، یعنی تأثیر ویتامین D بر پیشگیری و درمان بیماری کووید 19، بپردازیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 10 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
آیا مصرف ویتامین D برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، مؤثر است؟

مقدمه

ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است که نقشی حیاتی در بدن ایفا می کند.
 
این ویتامین برای سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است، بنابراین برای بیشتر افراد این سؤال مطرح می شود آیا مصرف مکمل های ویتامین D می تواند خطر ابتلا و یا آسیب جدی مرتبط با بیماری کرونا (کووید 19) را کاهش دهد؟
 
لازم است یادآور شویم که تا کنون هیچ دارویی برای درمان بیماری کووید 19 تولید نشده و از سویی هیچ روش مطمئنی برای پیشگیری از این بیماری، غیر از رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت فردی، وجود ندارد. بنابراین احتمال ابتلا به بیماری کرونا و حتی آسیب دیدن از آن دور از انتظار نیست. پس بهتر است پیش از ابتلا به فکر تقویت دستگاه ایمنی بدن خود باشیم.
 
گفته می شود برخی تحقیقات نشان داده اند، مصرف کافی ویتامین D می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت نموده و شما را در برابر کرونا و هر بیماری دیگری محافظت نماید.
 
در این مقاله سعی می کنیم به تأثیر ویتامین D بر سیستم ایمنی بدن بپردازیم. با ما همراه باشید.
 

ویتامین D چگونه بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد؟

ویتامین D برای کارکرد صحیح و درست سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. سیستم ایمنی در واقع در خط مقدم مبارزه با انواع میکروب، عفونت، ویروس و بیماری است.
 
ویتامین D نقشی جدی و حیاتی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. این ویتامین هم اثر ضد التهابی دارد و هم دارای خواص و ویژگی های ایمو نومدولاتوری است و هر دو این ها برای فعال سازی سیستم ایمنی بدن و موفقیت آن در دفاع از بدن، فوق العاده ضروری هستند.
 
ویتامین D می تواند به تقویت سلول های دفاعی بدن از جمله سلول های T و ماکروفاژن ها کمک کند. این سلول ها می توانند از بدن در برابر عوامل بیماری زا (پاتوژن ها) محافظت نمایند.
 
در واقع ویتامین D آنچنان برای عملکرد سیستم دفاعی بدن ضروری است که کمبود آن می تواند با افزایش احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط باشد.
 
به عنوان مثال امروزه ثابت شده است که سطح پایین ویتامین D در بدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند سل، آسم، بیماری انسداد مزمن ریوی و همچنین عفونت های تنفسی ویروسی و باکتریایی، ارتباطی مستقیم دارد.
 
علاوه بر این، کمبود ویتامین D با کاهش عملکرد ریه ها مرتبط است و همین مشکل ریوی می تواند بر توانایی بدن برای مقابله با بیماری های تنفسی، ارتباط داشته باشد.
 

آیا مصرف ویتامین D می تواند شما را در برابر بیماری کووید 19 محافظت کند؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، هنوز هیچ درمان قطعی و منحصر به فردی برای درمان بیماری کرونا یا همان کووید 19 ابداع نشده است و هیچ دارویی نمی تواند این بیماری را به طور کامل درمان کند، بلکه تنها می توان علائم این بیماری را کنترل نمود. از سویی هیچ مطالعه ای به بررسی تأثیر مکمل های ویتامین D و یا کمبود این ویتامین بر توانایی بدن برای مقابله با بیماری کووید 19، نپرداخته است.
 
در هر صورت چندین مطالعه نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند به عملکرد سیستم ایمنی آسیب رسانده و احتمال آسیب دیدن از بیماری های تنفسی را تا حد زیادی افزایش دهد.
 
علاوه بر این برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های ویتامین D می تواند واکنش های سیستم ایمنی به بیماری ها را افزایش داده و به طور کلی عملکرد آن را در برابر تمام عفونت های دستگاه تنفسی، افزایش دهد.
 
تحقیقی که اخیرا بر روی 11321 نفر در 14 کشور مختلف انجام شد، نشان داد که مصرف ویتامین D می تواند خطر عفونت های حاد دستگاه تنفسی (ARI) را هم در افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند و هم در کسانی که مشکل کمبود این ویتامین را ندارند، کاهش می دهد.
 
به طور کلی، این مطالعه نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D می تواند خطر ابتلا به حداقل یکی از عفونت های حاد تنفسی را تا 12 درصد کاهش دهد. این تأثیر در افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، قوی تر است.
 
علاوه بر این، این پژوهش نشان داد که مکمل های ویتامین D وقتی به صورت روزانه و یا هفتگی و در دوزهای کم استفاده شوند، بسیار مؤثرتر از زمانی خواهد بود که در زمانی کوتاه تر و در دوزهای بیشتر مصرف شوند.
 
از سویی تجربه های این چند ماه نشان می دهد که مصرف ویتامین D میزان مرگ و میر را در افراد مسنی که به بیماری های دستگاه تنفسی مانند کووید 19 مبتلا می شوند، تا اندازه زیادی کاهش می دهد.  
 
این نکته را در ذهن داشته باشید که هیچ دلیل علمی ای وجود ندارد که ثابت کند مصرف مکمل های ویتامین D می تواند شما را از ابتلا به بیماری کووید 19، محافظت نمایند. اگرچه آنچه که تا کنون ثابت شده این است که کمبود ویتامین D می تواند احتمال ابتلای فرد به تمام بیماری ها و از جمله بیماری های دستگاه تنفسی مانند کووید 19 را افزایش دهد، زیرا کمبود این ویتامین با کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن ارتباطی مستقیم دارد.
 
این موضوع اندکی نگران کننده است، زیرا افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند و بویژه افراد سالمندی که به بیماری کووید 19 مبتلا می شوند، بیش از دیگران ممکن است در اثر ابتلا به این بیماری آسیب ببینند.
 
به همین دلیل بهتر است در اولین فرصت میزان ویتامین D خود را چک کنید. می توانید برای اطمینان از عدم کمبود این ویتامین از پزشک بخواهید برایتان یک آزمایش تشخیصی در مورد این ویتامین، تجویز نماید. در صورتی که در آزمایش مشخص شد دچار کمبود ویتامین D هستید، بهتر است مصرف مکمل را زیر نظر پزشک آغاز کنید.
 
بسته به میزان کمبود این ویتامین، ممکن است پزشک برای شما قرص ویتامین D 1000 تا 4000 هزار IU را به صورت روزانه تجویز نماید. البته در مواردی که سطح این ویتامین در بدن شما کم باشد، ممکن است دوز مصرفی بیشتری برای شما توصیه شود.
 

سخن پایانی

ویتامین D کارکردهای مختلفی در بدن دارد و در عملکرد صحیح بسیاری از اندام های بدن نقشی جدی ایفا می کند. از جمله کارکردهای این ویتامین مهم، تقویت سیستم ایمنی بدن است.
 
تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D می تواند انسان را در برابر عفونت های تنفسی محافظت نماید و در صورت ابتلا به هر کدام از آن ها موجب شود، فرد آسیب کمتری ببیند.
 
با این حال این نکته را در ذهن داشته باشید که تا کنون هیچ تحقیق علمی در مورد ارتباط میان مصرف ویتامین ها و از جمله ویتامین D و کاهش خطر ابتلا به بیماری های تنفسی از جمله کووید 19، انجام نشده است.
 
 
در هر صورت اگر قصد دارید به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن خود از مکمل های ویتامین D استفاده کنید، بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.
 
منبع: هلث لاین


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.