راهکارهایی برای آموزش توالت رفتن کودکان

مرحله ای مهم و شاید کمی دشوار برای والدینی که فرزند خردسال دارند آموزش توالت رفتن به کودکان است ، آموزشی که با دانستن راه و روش صحیح می توان به سادگی آن را انجام داد.
دوشنبه، 9 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای آموزش توالت رفتن کودکان

چه زمانی کودک آماده آموزش است؟

تحقیقاتی که در این حیطه انجام شده نشان می دهند که کودکان برای آموزش دیدن در این زمینه نیاز به مجموعه‌ای از فاکتورهای فیزیکی دارند که در واقع پیش نیاز آموزش هستند.

بنابراین برای اینکه بتوانید آموزش دستشویی رفتن به کودک را به طور مؤثر جلو ببرید لازم است تا آمادگی‌های زیر را در فرزند خود بررسی کنید.

- کودک باید بتواند به خوبی راه برود و خود را به دستشویی برساند.

- کودکی که علارغم داشتن پوشک اعلام می‌کند که دستشویی دارد آماده‌‌ی پذیرش آموزش است.

- کودک باید بتواند عضلات لازم برای رفتن به توالت را کنترل کند.1
 

دیدن نشانه ایی از کودک لازمه آغاز آموزش توالت رفتن کودکان

باور می کنید یا نه ولی کودکان وقتی آمادگی داشته باشند می گویند که آنها را پوشک نکنید آن وقت زمان آموزش دادن آنهاست . کارهای شما را تقلید می کنند ، دنبال استقلال هستند، در رفتن به حمام پیشتازند، بدون اینکه خود را خیس کنند 2 ساعت می مانند.

شما باید زمانی شروع به آموزش کودک کنید که بیشتر این نشانه هارا درکودک می بینید. تحت فشار اعضای خانواده ،مادران دیگر ، مراقبان کودک قرار نگیرید، اگر عصبانی می شوید کودک قادر به حس ناراحتی شما است و اگر زود شروع کنید در نهایت ممکن است روند آموزش طولانی شود.2
 

درک خلق وخو کودک مرحله ی مهمی در آموزش توالت رفتن به کودکان

قبل از شروع آموزش توالت رفتن کودک اخلاق ،شخصیت ،خلق وخو کودک رابررسی کنید ببینید چه زمانی از روز کودک مشتاق یادگیری و همکاری است ؟ آیا خجالتی است ؟ دامنه توجه آنهاچگونه است ؟ به راحتی خسته و ناراحت می شود؟ دانستن پاسخ این پرسش ها به شما کمک می کند تا برنامه ریزی کنید.

بسیار مهم است که آموزش توالت رفتن کودک هنگام تغییرات بزرگ زندگی او مانند تولد برادر یا خواهر دیگر ، رفتن به مهد کودک جدید نباشد چون تحت استرس است.2
 

راهکارهای عملی برای شروع آموزش توالت رفتن

1. برای ادرار و مدفوع کودک نام بگذارید و زمانی که کودک این عمل را انجام داد تکرار کنید که تو، جیش کردی.

2. پوشک و کهنه کودک را هرچه زودتر عوض کنید و او را تمیز کنید. تا کودک با این وضعیت احساس راحتی نکند بهتر است پوشک کودک در دستشویی عوض شود.

3. زمانی که کودک به طور کلامی یا با ژست نشان میدهد که دستشویی دارد او را تشویق کنید.

4. زمانی که کودک روی لگن و دستشویی نشست و دفع ادرار یا مدفوع داشت او را تشویق کنید و به او بگویید که به طور مثال: تو جیش کردی حالا باید تو را پاک کنم. اجازه دهید کودک سیفون را بکشد و تمیز کردن دستشویی را ببیند.

5. در مراحل بالاتر و پس از آنکه کودک در مراحل قبل به موفقیت رسید او را به دستشویی ببرید، کمک کنید تا لباسش را درآورد، روی دستشویی بنشیند، سیفون را بکشد، خودش را پاک کند و دستهایش را بشوید و سپس آنها را خشک کند.

6. به کودک اجازه دهید ادرار و مدفوع خود را در توالت ببیند. بگذارید کودک با سیفون توالت بازی کند. قبل از آموزش توالت رفتن به کودک، یک لگن بچه در محیط بازی کودک بگذارید تا کودک با لگن بچه آشنا شود.

7. محیط دستشویی را برای کوچولوها با گذاشتن چند عروسک کوچک یا عکس و پوستر در دستشویی جذاب کنید.

8. از فصل تابستان استفاده کنید: فصل تابستان، بهترین زمان برای گرفتن کودک از پوشک است. کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید. چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

9. کتابهایی تهیه کنید که با داستان و شعر و تصویر، روند دستشویی رفتن را به تصویر میکشند. این کتابها را در دسترس کودکتان قرار دهید و برایش بخوانید.

10. استیکر و عکس برگردان های زیبا به کودکتان جایزه بدهید، کودکان همیشه از تشویق شدن استقبال میکنند و برای تشویق دوباره سعی میکنند کارهای خوب انجام دهند.

شما میتوانید از همین قضیه به نفع خودتان استفاده کنید. مقوایی بزرگ روی در دستشویی نصب کنید و هر بار که کودک به دستشویی رفت یک عکس برگردان به او جایزه بدهید تا روی مقوا بچسباند.

11. از توالت رفتن و نشستن روی لگن یک بازی درست کنید. به طور مثال میتوانید از رنگهای خوراکی استفاده کنید. یک قطره رنگ خوراکی آبی در لگن بریزید.

سپس به کودک نشان دهید با ادرار در لگن، رنگ آب تغییر میکند و سبز میشود. همچنین میتوانید در لگنش برای او نشانه ای برای هدف گیری قرار دهید. مثلاً یک تکه دستمال توالت در لگنش بگذارید و از او بخواهید با ادرارکردن روی آن، آن را خیس کند.

12. پرتقالی را پوست بکنید، سپس از کودک بپرسید که آیا دوست دارد پوست آن را بخورد؟ پس از شنیدن پاسخ، پوست آن را در سطل زباله بیاندازید و بگویید همانطور که ما این پوست پرتقال را دوست نداریم و بیرون می اندازیم، بدن ما هم بخشی از غذاهایی که می خورد را دوست ندارد و آنها را به شکل «پی پی» بیرون می ریزد.

13. کودکان نوپا ممکن است از ریختن «پی پی» خود به توالت بترسند آنها را مجبور نکنید که این صحنه را ببینند ولی یکی از راهکارها این است که در کنار شما دورتر بایستند و با «پی پی» خود بای بای کنند.

14. آموزش باید به صورت پیوسته و منظم باشد تا کودک سردرگم نشود. ابتدا کودکتان را روزی یک بار مثلاً پس از صبحانه، قبل از حمام یا پس از صرف مایعات با پوشک روی لگن بنشانید تا احساس امنیت کرده و به این کار عادت کند.

هنگامی که کودک به نشستن روی لگن در این زمانها عادت کرد و آن را جزئی از کارهای روزانه اش پذیرفت، اجازه دهید بدون پوشک روی لگن بنشیند. برایش توضیح دهید این همان کاری است که مامان و بابا و بزرگترها انجام میدهند.

15. اگر کودکتان چه با پوشک و چه بدون پوشک علاقه ای به نشستن روی لگن نشان نمیدهد او را مجبور به این کار نکنید. تشویق و صبر بخش عظیمی از این آموزش را در بر میگیرد. پس اگر کودک در لگن ادرار کرد یا روی لگن نشست او را با هیجان تشویق کنید. تشویق او را به استفاده از لگن مشتاق تر میکند و احساس خوبی به او دست میدهد.3
 

نکات کلیدی در آموزش دستشویی رفتن به کودک

اگر نگران نجس شدن خانه هستید، می‌توانید شورت مخصوص آموزش توالت رفتن به کودک ‌تان بپوشانید تا زمانی که کودک‌ تان جیش می‌کند، نجاست به بقیه قسمت‌ های خانه سرایت نکند.

این گونه شورت‌ ها در سیسمونی ‌فروش‌ها و فروشگاه‌های وسایل نوزاد پیدا می‌شود. شب ها هم می‌توانید از تشک ‌های مخصوص کودک که یک لایه پلاستیکی دارند، استفاده کنید تا در صورت جیش کردن، نجاست به سایر قسمت‌های منزل سرایت نکند.

طول مدت آموزش به کودک معمولاً از یک هفته تا شش هفته فرق می کند و شما باید در این مدت خوش اخلاق و صبور باشد تا بتوانید به خوبی آموزش دهید.

در بین فامیل هایتان و در حضور کودک، او را زیاد تشویق کنید و به دیگران بگویید که مثلاً کودک‌ تان می‌ رود و در توالت جیش می‌ کند و دیگر مثل کودکان نوزاد پوشک نمی پوشد.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.namnak.com
3.www.injamax.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.