چگونه بین کار و زندگی توازن به وجود آوریم؟

وقتی بین کار و زندگی خانوادگی هماهنگی و تعادل وجود داشته باشد و بیش از حد خود را درگیر کار نکنیم، احساس آرامش و راحتی می کنیم و از زندگی لذت می بریم.
يکشنبه، 23 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه بین کار و زندگی توازن به وجود آوریم؟
افرادی که در زندگی شان عملا از نقشه های ذهنی استفاده می کنند، تعادل مناسبی بین کار و زندگی ایجاد می نمایند. برای برقرار کردن این تعادل در نقشه ی ذهنی، باید همه ی جزییات زندگی تان را که اهمیت دارند، در نظر بگیرید. مسائلی مانند تغذیه سالم، بهداشت، آرامش، استراحت و دیدار فامیل و آشنا. در این مقاله می خواهیم به شما کمک کنیم تا برای همه ی کارهایی که دوست دارید یا باید انجام دهید، وقت کافی داشته باشید.
 

از دید یک مدیر گروه، تعادل بین کار و زندگی چگونه است؟

شرکتهایی که ایده های خلاق دارند و عاقبت اندیش هستند، از این نکته به خوبی آگاهند که خانواده ها در حمایت یا مخالفت کردن با اهداف و انرژی شرکت، سهم به سزایی دارند. به همین دلیل از اعضای خانواده ها، والدین، همسران و فرزندان کارمندانشان دعوت می کنند به شرکت آنان بیایند و با استفاده از نقشه های ذهنی، اهداف و دیدگاه های شرکت را برایشان شرح می دهند. به این ترتیب، آنان نیز از این گروه کاری حمایت می کنند.

کارفرما یا مدیر هر گروه کاری، باید تعادل بین کار و زندگی کارمندانش را یکی از مهم ترین اهداف خود در نظر بگیرد. یک کارفرما دوست دارد کارمندانش بالاترین صلاحیت و بازدهی را داشته باشند که این سبب انعطاف پذیری خودشان نیز خواهد بود.

یک مدیر گروه کاری که عاقبت اندیش است، شرایط و اوضاع کارمندانش را همواره مورد بررسی قرار می دهد و نتایج آن را روی نقشه ی ذهنی ترسیم می کند. او می تواند شاخه های اصلی نقشه ی ذهنی اش را درباره ی انعطاف پذیری در کار، مسائلی مانند: سه چهار روز کار در هفته، کار پاره وقت، کار در منزل، تلفن همراه و اینترنت قرار دهد.

نشان دادن انسانیت یک مدیر گروه شاید هزینه های زیادی در برنداشته باشد، ولی مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. پس اگر مدیر یک گروه یا کارفرما هستید و می خواهید بین کار و زندگی کارمندانتان تعادل برقرار کنید، به راههای زیر که با کمک نقشه های ذهنی می باشند، توجه نمایید.
 
چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟


چگونه در محیط کار تعادل به وجود آوریم؟

  1. یک نقشه ی ذهن بکشید و در وسط آن تصویری قرار دهید که نشان دهنده ی تعادل بین کار و زندگی باشد. می توانید تصویر یک ترازو را بکشید که در یک کفه، کار و در کفه ی دیگر آن زندگی باشد و هر دو کفه، در یک ردیف بایستند. وقتی همه ی زمینه های کار را با دقت در نقشه ی ذهنی مان بیاوریم و آن را مانند تفریح کردن بدانیم، این عمل بسیار آسان خواهد شد.
  1. شاخه های اصلی بکشید. ولی مشخص کردن نوشته های آن، بستگی به این دارد که شرکتتان در چه موقعیتی است و چه نیازهایی دارد. می توان دو شاخه ی اصلی را با انعطاف پذیری در زمان و مراقبت از فرزند مشخص نمود. اگر می شود قسمت عمده ی کارها را با کامپیوتر انجام داد، شاخه ی دیگر را با کار در منزل مشخص کنید. ولی اگر کارتان به گونه ای است که باید با ارباب رجوع ارتباط داشته باشید، شاخه ی کار در منزل را نکشید.
  1. شاخه های فرعی بکشید و هزینه ی هر یک از آنها را تخمین بزنید. درست است که ساختن یک مهد کودک برای نگهداری کودکان کارمندانتان هزینه در بردارد ولی کاری در جهت رفاه کارمندانتان انجام داده اید و کارمندی را دارید که خیالش از بابت نگهداری فرزندش در ساعت کاری، آسوده می باشد.
  1. اگر به تازگی از کارمندانتان نظرخواهی کرده اید، نظرات آنان را در نقشه ی ذهنی تان بنویسید. می توانید برای این کار از رنگهای متفاوتی استفاده کنید.
  1. این نقشه را با گروه کاری تان در میان بگذارید و نظرات و پیشنهادات آنان را دوباره با رنگهای مختلف در نقشه بگنجانید. وقتی به سخنان کارمندانتان گوش می دهید، استعداد و انگیزه ی آنان افزایش می یابد. این نقشه ی ذهنی را نگه دارید و به عنوان طرح اولیه از آن استفاده نمایید. هر گاه در محل کارتان تغییراتی به وجود آوردید، در آن منظور کنید.

نقشه ی ذهنی مراقبت از فرزند
  1. عکس یا تصویری از کودکتان را وسط نقشه ی ذهنی قرار دهید. فراموش نکنید که سلامتی و شادابی بچه ها، اولویت اول شما می باشد.
  1. از این تصویر مرکزی، شاخه های اصلی رسم کنید. عناوین آن را می توانید خانواده، دوستان و پرستار قرار دهید. روی هر شاخه، تنها یک کلمه بنویسید.
  1. از هریک از شاخه های اصلی، شاخه های فرعی بکشید. مثلا می توانید برای کودکتان پرستاری انتخاب کنید که یا در خانه شما زندگی کند و یا ساعتی از روز را به منزلتان بیاید. می توانید در شاخه ی دوستان، اسامی افرادی که فکر می کنید می توانند در نگهداری از فرزندتان کمک منظمی به شما کنند، را بنویسید. همه ی راههای احتمالی را بررسی کنید و هزینه ی هر کدام را تخمین بزنید و همه را در نقشه ی ذهنی تان بیاورید.
چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟


فشار عصبی ناشی از کار
فشار ناشی از کار یا هر چیز دیگری، زیانهای بسیاری برای سلامت روح و جسم انسان در بر دارد. این فشارها چه در محل کار و چه در منزل، روی روحیه ی فرد تاثیر بدی می گذارد. در ضمن ممکن است سبب خدشه دار شدن رابطه ی صمیمانه شما با دیگران شود. اگر فشار عصبی را از بین ببرید، می توانید بین کار و منزل تعادل ایجاد کنید. ولی اگر این کار را به تعویق بیندازید، اختلالات، اضطرابها و افسردگی ها خودش را نشان می دهد. فشار عصبی تنها مختص مدیر نیست، بلکه روی هر کارمندی در هر محیط کاری که باشد، تاثیر می گذارد.
 
علائم فشار عصبی
  1. کمر درد
  2. عوارض پوستی
  3. عرق زیاد
  4. سر درد شدید
  5. مشکلات گوارشی

رفتارهای ناشی از فشار عصبی
  1. بی خوابی
  2. پرخاشگری و عصبانیت زود هنگام
  3. خوردن بیش از حد یا کمتر از حد عادی
  4. نداشتن قدرت تمرکز

علائم روانی فرد دارای فشار عصبی
  1. تغییر دادن سریع رفتارها
  2. داشتن مشغولیت های ذهنی متنوع
  3. اعتماد بنفس پایین
  4. عصبانیت
  5. استرس و اضطراب


فشار عصبی زندگی تان را کاهش دهید

وقتی تحت فشار عصبی هستید، انرژی و بازدهی کمتری دارید و سلامتی تان به مخاطره می افتد. هنگاهی که در مقابل افکار منفی قرار می گیرید، استفاده از نقشه ی ذهنی بسیار موثر می باشد. هر چیزی را که سبب ایجاد این فشار عصبی در شما شده است، در نقشه ی ذهنی تان بیاورید. به این ترتیب، می توانید عوامل واقعی ایجاد فشار عصبی را تشخیص دهید.

اگر در نقشه ی ذهنی تان عوامل فشار عصبی را مشخص کرده اید، برنامه هایتان را اولویت بندی کنید تا کم کم به همه ی عواملی که سبب ایجاد فشار عصبی شده اند، پی ببرید. به این ترتیب رفته رفته از استرس دور می شوید و افکارتان را با انرژی مثبت شکل می دهید.

وقتی به انجام این کار عادت می کنید، حتی اگر مشکلاتی داشته باشید اعتماد بنفستان را از دست نمی دهید و به قدرت تخیلتان اجازه می دهید، کمی به حرکت درآید.
 
 چگونه بین کار و زندگی تعادل برقرار کنیم؟

راه های کاهش فشار عصبی
 
ورزش کنید
برای کاهش فشار عصبی، ورزش کردن معجزه می کند. با ورزش می توانید کارهایتان را با بازدهی بیشتر و قدرت خلاقیت بالاتری انجام دهید.

در منزل کار کنید
برای این کار می توانید یکی از اتاقهای اضافی منزلتان را به دفتر کار تبدیل کنید. یک کامپیوتر، یک خط تلفن، یک اینترنت و چند صندلی اداری فراهم می کنید.

با شرایط کنار بیایید
با چیزهایی که حواستان را پرت می کند، کنار بیایید. همه ی ما دوست داریم در منزل کار کنیم ولی همیشه چیزهایی است که مانع کار کردن ما می شود و نادیده گرفتن آنها ساده نیست. اگر قرار باشد کارتان را در محیط کار انجام دهید، بسیار راحت تر از عهده ی مسئولیت تان برمی آیید؛ زیرا آنجا محیط کار کردن است.
ولی وقتی می خواهید در خانه کار کنید، هزار و یک وظیفه ی خانه هم وجود دارد.

برنامه ریزی برای کار
وقتی برای کار در منزل برنامه ریزی می کنید و زمانهایی را هم برای استراحت در نظر می گیرید، به خودتان و روحیه تان کمک بزرگی کرده اید. ولی اگر خانم هستید و تا ظهر بخوابید و شب که همسرتان به خانه می آید تا دیر وقت به کار کردن ادامه دهید، کار و حرفه ی مناسبی نخواهید داشت. بهتر از همیشه کار کنید. ایجاد تعادل بین کار و تعهدات زندگی شخصی، همواره کار آسانی نبوده است.
 
نتیجه گیری
در نتیجه این احتمال هست که شما:
به خاطر آزارهایی که کارتان به زندگی شخصی تان وارد می کند، آن را رها کنید.
کار را در منزل انجام دهید و از عوامل آزار دهنده، دوری نمایید.
به ایجاد تعادل بین کار و زندگی نیاز داشته باشید تا بتوانید به تمام علائق تان نیز، دست یابید. ولی فراموش نکنید که هدف نهایی تان، باید لذت بردن از همه ی زمینه های زندگی باشد. بنابراین می توانید کار را به یک تفریح تبدیل و زندگی شیرین و پر باری را تجربه کنید، بازدهی بالایی داشته باشید و از زندگی تان لذت ببرید.

منبع: تصورات مثبت در محیط کار، ترجمه میمنت رحمتی، نشر یادواره کتاب.1392، صفحه207


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.