ابراهیم یکم

ابراهیم یکم
ابراهیم یکم (به ترکی عثمانی: ابراهیم اول) (۵ نوامبر ۱۶۱۵–۱۲/۱۸ اوت ۱۶۴۸) از سال ۱۶۴۰ تا ۱۶۴۸ سلطان امپراتوری عثمانی بود.

ابراهیم در 5 نوامبر 1615 به دنیا آمد و پسر سلطان احمد اول بود. وقتی ابراهیم دو ساله بود، پدر او به طور ناگهانی فوت کرد و عموی ابراهیم, یعنی مصطفی اول به پادشاهی رسید. تا آن زمان، کوشم سلطان و بچه هایش و به همراه آنها ابراهیم به قصر قدیمی فرستاده شده بودند. بعد از جانشینی برادرش مراد چهارم ، ابراهیم در یک اتاق مخصوص حبس شده بود که بر سلامت روانی او تاثیر بسیار بدی گذاشت.طبق وصیت سلطان مراد ، دیگر برادران او شاهزاده بایزید، شاهزاده سلیمان و شاهزاده قاسم به ترتیب  اعدام شده بودند و به همین خاطر ابراهیم می ترسید که نفر بعدی او باشد. با این وجود، بعد از مرگ برادرش، ابراهیم, سلطان امپراطوری عثمانی شد.

او پسر سلطان احمد یکم بود و در استانبول زاده شد. او یکی از مشهورترین سلطان‌های عثمانی بود.

بر خلاف اینکه مراد چهارم وصیت کرده بود که پس از مرگش، ابراهیم یکم باید کشته شود، پس از مرگ مراد چهارم، وی در سال (۱۶۴۰) با میانجی کردن کوسم سلطان به سلطنت رسید. نویسنده انگلیسی می‌گوید «او نه تنها در شجاعت، دلاوری و کشور داری با برادرش قابل مقایسه نبود بلکه وحشی گری او ده‌ها برابر از برادرش بیش تر بود. او تنها شهرتش مدیون عشق به زنان و عیش ونوش بود.»[نیازمند منبع] کوسم سلطان به مدت هشت سال برای پسرش ابراهیم یکم نیز نایب السلطنه شد اگر هم رسماً نشده باشد در آن دوران مانند یک نایبه رفتار می‌کرده‌است و تمام تصمیمات دولت را او می‌گرفته‌است ولی سلطان ابراهیم خان با تحریک همسرش ترخان خدیجه سلطان مادرش را تبعید نمود. از آن موقع دشمنی بین مادر و پسر شدت گرفت. در سال۱۶۴۸ سپاهیان شورششان را آغاز نمودند. از کوسم سلطان برای عزل و به قتل رساندن سلطان ابراهیم خان اجازه گرفتند. سپس پس از اجازه گرفتن از کوسم سلطان در ۱۲ اوت سلطان ابراهیم خان را عزل و سپس در ۱۸ اوت در قصر اورا خفه کردند. اورا در مسجد ایا صوفیه به خاک سپردند و پسر خردسالش رابه سلطنت نشاندند.

قدام عجیب سلطان ابراهیم اول در قتل عام زنان حرمسرایش!
او پسر سلطان احمد یکم بود و در استانبول زاده شد، وی  یکی از مشهورترین سلطان‌های عثمانی بود، که خوی وحشیگری بسیاری داشت.

وی بیشتر به دلایل عیش و نوش و زن بازه بودنش معروف بود تا جنگاوری اش! نقل است که در حرمسرای وی همواره ۱۰۰ ها دختر جوان حضور داشتند.

در زمان وی شایعه اى پخش شد که یکى از زنان حرمسرا با مردى رابطه دارد، سلطان نیز براى حل این رسوایى، تمام ۲۸۰ زن حرمسرایش را در دریا غرق کرد و حرمسرایش را از نو با جذب دختران جوان بازسازی کرد!

وی در اوایل به ابراهیم دیوانه معروف بود اما این صفت واقعاً در وی نبود!

سلطان ابراهیم از زمان شاهزاده بودنش مشکلات روحی داشت چراکه برادرش مراد چهارم او را زندانی کرده بود و او هر روز از اینکه برادرش او را خفه کند می ترسید و به همین دلیل دچار مشکلات روحی و روانی شده بود.

اما همانند عمویش مصطفی یکم نیز به طور کامل عقلش را از دست نداده بود.

در سال های آخر سلطنتش نیز به دلیل خرید بیشتر خز سمور و اسراف بیجای پول، بیشتر دیوانه خطاب شد اما همانطور که گفته شد او مانند عمویش دیوانه نبوده است.

مهم ترین اثبات این موضوع این است که وقتی برادرش مراد چهارم مرد به او گفتند که دیگر تخت ازآن توست ولی او قبول نکرد و گفت من نیازی به تخت پادشاهی ندارم، ازآن برادرم باشد چراکه فکر میکرد همه ی اینها نقشه است و برادرش نمرده است.

اگر به یک دیوانه بگویند تخت مال توست دوان دوان می رود به سوی تخت لکن یک عاقل اول می خواهد که مطمئن شود.

منابع:
fa.wikipedia.org
ar.wikipedia.org
www.dustaan.com
https://seemorgh.com
نسخه چاپی