سید عبدالملک بدرالدین الحوثی

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی
"سید عبدالملک بدرالدین الحوثی" رهبر جنبش انصارالله یمن است که در سال 1979 (و برخی منابع 1982) در یمن به دنیا آمده است. او به مطالعه امور مذهبی علاقه مند بود و از همان دوران نوجوانی به فراگیری علوم مذهبی پرداخت. 

وی پسر "علامه بدرالدین" یکی از مراجع بزرگ "زیدیه" در دوره معاصر به شمار میرود. وی به عنوان رهبر معنوی جنبش انصارالله، نقش مهمی در ارتقاء فکری و فرهنگی "زیدیه" معاصر و احیا و گسترش مکتب در یمن ایفا کرد.

"
عبدالملک بدرالدین" بخشی از دوره کودکی را در منطقه "مران" از توابع استان "صعده" در شمال غربی یمن و بخش دیگر این دوره را در منطقه "جمعة بن فاصل" از توابع ناحیه "حیدان" در صعده سپری کرد و دوره جوانی را نیز در همین منطقه گذراند. او از سال ۲۰۰۴ تاکنون توانسته است با کمک برخی از همفکران  خود جنبش انصارالله را هدایت کند و این موضوع باعث شد تا در سال 2009 و 2010 و در جنگ اخیر به خوبی در برابر تجاوزات رژیم سعودی ایستادگی کند.

وی سخنوری بسیار تواناست و با توجه به نفوذ پدرش "بدرالدین" که از ائمه مذهب جارودی (فرقه‌ای از "زیدیه") است که احترام و نفوذ زیادی در یمن دارد، توانسته، بهره فراوانی ببرد. مخالفان جنبش انصارالله معتقدند تحولات فکری آنها باعث شده است که انصارالله در افکار و عقاید بسیاری با شیعه امامی احساس نزدیکی کنند.

وی در مصاحبه‌ای که در نوامبر سال ۲۰۰۸ میلادی با روزنامه لبنانی «الدیار» داشت در پاسخ به درخواست مصاحبه‌کننده برای معرفی خود، گفت: هم‌اکنون (سال ۲۰۰۸ میلادی) ۲۸ سال دارم. آموزش‌های دینی و مذهبی خود را در مدارس دینی و مذهبی زادگاهم فرا گرفتم و در خانواده‌ای کم‌درآمد، اما آرام، نشو و نما یافتم و همانند خانواده‌ام به امور و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی توجه بسیاری داشتم و آنها را پیگیری می‌کردم. متأهل و دارای فرزندانی هستم. بخشی از دوره کودکی خود را در منطقه «مران» از توابع استان «صعده» در شمال غربی یمن و بخش دیگر این دوره را در منطقه «جمعه بن فاصل» از توابع ناحیه «حیدان» در صعده سپری کردم و دوره جوانی‌ام نیز در همین منطقه گذشت.
 

رهبری جنبش انصارالله

"سید عبدالملک الحوثی" پس از شهادت برادرش که بنیان‌گذار جنبش «انصارالله» بود رهبری این جنبش را از ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۴ میلادی و در دور دوم جنگ‌های رژیم مخلوع ژنرال علی عبدالله صالح با رزمندگان شیعه صعده، در دست گرفت. تا سال ۲۰۰۶ میلادی و آغاز دور سوم جنگ‌های شیعیان شمال یمن با دولت، هیچ گاه به عنوان یک رهبر ظاهر نشد و تا این مدت کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شد.

بانفوذ‌ترین چهره یمن امروز یک جوان انقلابی شیعه است که رهبری بزرگ‌ترین تشکیلات غیر دولتی در جنوب سرزمین حجاز را برعهده دارد. در روزهایی که قیام مردم یمن به پیشداری نیروهای انصارالله علیه دولت دست‌نشانده سعودی زمینه انقلاب دوم را فراهم آورد، سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی رفته رفته از یک چهره بومی فراتر رفت. او جنبش انصارالله را رهبری می‌کند که می‌خواهد راه سه الگوی انقلابی، اسلامی تاریخی، معاصر و زنده را دنبال کند.

انقلاب اول یمن این سرزمین خفته در دل تاریخ را بیدار کرد و به سقوط دیکتاتوری 33 ساله علی عبدالله صالح انجامید. انقلاب دوم اما بقایای فاسد حکومت پیشین را که همانند حکومت صالح وابسته و تابع ریاض و واشنگتن است هدف قرار داده است. پرچم انقلاب تازه در دست حوثی‌هاست. آنها منسجم‌ترین طیف شیعیان یمن هستند که 40 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. نام حوثی را از نام طایفه حوثی از صعده در شمال گرفته‌اند که رهبران قیام شیعیان یعنی سیدبدرالدین از فقهای برجسته زیدیه یمن و فرزند شهیدش سیدحسین از آن برخاسته‌اند.

سیدعبدالملک الحوثی با برخورداری از شخصیت قوی به‌رغم حضور برادر بزرگ‌ترش یعنی "سیدیحیی" که ریاست شاخه سیاسی جنبش را برعهده دارد، به عنوان رهبر ارشد حوثی‌ها برگزیده شد و از سال 2004 با کمک برخی همفکران برادرش در جنبش الشباب المؤمن، جنبش بزرگ‌تر انصارالله را راه‌اندازی کرد و تا امروز هدایتش کرده است.

طی این 15 سال استان صعده و استان‌های شیعه‌نشین اطراف عملا از زیر یوغ ظلم صنعا و ریاض درآمده‌اند اما هرگز اعلام خودمختاری نکرده و حساب خود را از سایر یمنی‌های سنی جدا نکردند بلکه تلاش کردند قیام علیه دست‌نشاندگان حکومت‌های بیگانه را به سراسر کشور تعمیم دهند.

حوثی‌ها برخلاف دیگر گروه‌ها در یمن که تلاش می‌کنند بخشی از کشور را جدا کنند همواره برحفظ وحدت و یکپارچگی یمن تاکید داشته‌اند.
 

نظر دبیرکل انصارالله درباره حمله رژیم سعودی به یمن 

"سید عبدالملک بدرالدین" دبیرکل انصارالله یمن در سخنانی گفت: ملت بزرگ یمن با وجود تجاوزگری ظالمانه رژیم سعودی و مزدودانش، به ارزش های اسلامی پایبند است. وضع مسلمانان امروز به گونه‌ای است که آمریکا و اسرائیل از خارج و برخی مجرمان و خائنان از داخل امت اسلامی برای خنجر زدن به امت اسلامی از پشت تلاش می‌کنند. آنچه آمریکا و اسرائیل برای آن تلاش می کنند به بردگی کشاندن مسلمانان است، در حالی که دین اسلام دین آزادگی است و اینکه فقط برای خداوند باید بندگی کرد و بس.


طرح اصلی دشمنان تفرفه افکنی و تجزیه است. آنها از رژیم‌هایی چون آل سعود که ظالم و ستمگر است و گروه های دیگر بهره می‌گیرند و آنها در واقع ابزار آمریکا برای ایجاد دو دستگی بین امت اسلامی هستند و زمانی که طرح های واقعی در میان مسلمانان نباشد، طرح های دشمنان برای آنها آماده می شود.

رژیم سعودی امروز تظاهر به اسلام و آیین های اسلام می کند و در پوشش آن در جهت اهداف دشمنان حرکت می کند. امروز، تلاش می شود تا از امت اسلامی موجودیت و کیانی باقی نماند. آمریکا امروز در یمن در حال جنگ است و عربستان و امارات نیز به عنوان سربازان خادم و مطیع آمریکا و اسرائیل و در این خصوص از نهایت تلاش خود برای اجرایی کردن توطئه های آمریکا و اسرائیل استفاده می کنند.

انقلاب در یمن پیشرفت کرده و از نهاد دولت حفاظت کرده است؛ وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی از طرفهای سیاسی در یمن به درگیریهای مذهبی و فرقهای دامن میزنند، اظهار داشت: حزب اصلاح و عناصر القاعده برای مقابله با انقلاب مردمی همکاری میکنند.

عربستان سعودی در صدد تحمیل الگوی لیبی در یمن است؛ رهبر انصارالله با بیان اینکه ملت یمن با قاطعیت در مقابل تلاش عربستان برای ایجاد الگوی لیبی در یمن مقابله خواهند کرد، نسبت به ادامه موضع کینهتوزانه برخی گروهها در یمن هشدار داد. "عبدالملک بدرالدین" در سخنرانی های متعدد خود بر تضمین دفاع از انقلاب تاکید کرده است.

ارادت "عبدالملک بدرالدین" به حزب الله و دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان
سید عبدالملک بدرالدین ارادت خاصی هم به مقاومت اسلامی لبنان و شخص "سید حسن نصرالله" دبیر کل مقاومت اسلامی دارد. سیدعبدالملک الحوثی با تأکید بر حمایت همه‌جانبه از جنبش مقاومت اسلامی و حزب‌الله لبنان، گفته است حزب‌الله با مبارزه خود علیه اسرائیل، به همه اعراب، امت اسلامی، مقاومت و لبنان خدمت می‌کند.

درباره میزان ارادت سیدعبدالملک الحوثی به حزب‌الله همین قدر کافی است که به این موضوع اشاره شود که وقتی خبرنگار روزنامه لبنانی الدیار در مصاحبه با سیدعبدالملک الحوثی از وی سوال کرد آیا صحت دارد با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ارتباط دارید؟ او با رد اخبار منتشره در این باره، تأکید کرد حتی اگر هم خبر رابطه انصارالله با سیدحسن نصرالله صحت داشته باشد، این افتخار بزرگی برای او و انصارالله است.

جنبش انصارالله یمن در جنگ با عربستان موفق شده علاوه بر آنکه رژیم سعودی را به چالش بکشد، به پادشاهی عربستان تلفات سنگین وارد کند و حملات موشکی با موشک های "قاهر" و "صرخه" از ابتکارات مهم "عبدالملک بدرالدین" در جنگ با رژیم سعودی بود.

ارتش و "انصار الله" در مواضع قدر ت نسبت به ارتش رژیم سعودی قرار دارند و همچنان حداقل بر 11 استان این کشور بیش از 500 هزار کیلومتر مربعی مسلط هستند و رژیم سعودی به هیچ کدام از اهداف خود در یمن نرسیده است.

منابع:
1. باشگاه خبرنگاران
2. خبرگزاری میزان
3. پایگاه خبری تحلیلی پیرو
نسخه چاپی