خوان گوآیدو

خوان گوآیدو
خوان گوآیدو (Juan Guaidó) متولد ۲۸ جولای سال ۱۹۸۳ در شهر لاگوییرا در ونزوئلا است.

خوآن گوآیدو که مهندس است و چهره‌ای ناشناخته محسوب می‌شد، تحت عنوان رهبر اپوزیسیون دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا به شهرت سیاسی دست یافت.

او که پیش‌تر هم در دوران دانشجویی‌اش اعتراضات علیه حکومت سوسیالیستی هوگو چاوز را رهبری می‌کرد در پنجم ژانویه ۲۰۱۹ به عنوان رهبر مخالفان به مقام ریاست پارلمان ونزوئلا رسید.

خوآن گوآیدو  به همراه دولت آمریکا و شماری از ناظران بین‌المللی اینگونه استدلال می‌کند که از آنجا که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ماه مه گذشته، انتخاباتی ساختگی تنها برای حفظ قدرت نیکلاس مادورو بوده است بنابراین ریاست جمهوری مادورو بر این کشور از مشروعیت قانونی لازم برخوردار نیست.

او با این استدلال، روز ۲۳ ژانویه سال ۲۰۱۹ در میان جمع گسترده‌ای از مخالفان نیکلاس مادورو خود را رئیس دولت موقت ونزوئلا اعلام و تاکید کرد بر اساس قانون اساسی این کشور، حق دارد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ریاست دولت موقت را برعهده داشته باشد.

گوآیدو پس از ادای سوگند از نظامیان ونزوئلا خواست دیگر از فرمان‌های دولت مادورو اطاعت نکنند.

دو روز پیش از اعلام ریاست جمهوری از سوی گوآیدو ۲۷ تن از نظامیان گارد ملی ونزوئلا در یکی از ایستگاه‌های نگهبانی در کاراکاس، دست به شورش علیه دولت مادورو زدند و در جریان اعتراضات دو روزه در این کشور ۱۴ نفر کشته شدند.

نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۳ رئیس جمهور شد و در ژانویه نیز برای آغاز دومین دور ریاست جمهوریش سوگند یاد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از اولین کسانی بود که گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم پس از آنکه نیکلاس مادورو از قطع رابطه با آمریکا خبر داد، اعلام کرد از نظر واشنگتن مادورو دیگر رئیس جمهور ونزوئلا نیست بنابراین این تصمیم او نیز مشروعیت قانونی ندارد. پمپئو اعلام کرد واشنگتن از این به بعد از مسیر دولت موقت خوان گوایدو به ارتباطاتش با ونزوئلا ادامه خواهد داد.

اما روسیه حمایت خود را از نیکلاس مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد.

منبع: همشهری آنلاین
نسخه چاپی