سهله ورک زیوده

سهله ورک زیوده
سهله ورک زیوده (Sahle-Work Zewde) در 21 فوریه سال ۱۹۵۰ به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل علوم طبیعی از دانشگاه مونت پلیه فرانسه است.

سهله ورک زیوده چهارمین رئیس‌جمهور اتیوپی است که جانشین مولاتو تِشُم رییس جمهور پیشین شد. دوره ریاست جمهوری در اتیوپی شش ساله است.

نمایندگان پارلمان اتیوپی روز پنج‌شنبه ۲۵ اکتبر (سوم آبان) با انتصاب سهله ورک زیوده برای اولین بار یک زن را به ریاست جمهوری کشور برگزیدند. زیوده دیپلمات آفریقایی پیش از این که رئیس‌جمهور اتیوپی شود؛ معاون گوترش دبیرکل سازمان ملل و نماینده ویژه او در اتحادیه آفریقا بوده است.

سهله ورک زیوده همچنین در گذشته سفیر اتیوپی در جیبوتی، سنگال و فرانسه هم بوده است.
 

 تحصیلات

سهله ورک زوده تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در مدرسه لیسه گابر مریم در آدیس آبابا گذراند و پس از آن برای تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم طبیعی به دانشگاه مونپلیه فرانسه رفت. او به زبان‌های امهری، زبان فرانسوی و زبان انگلیسی مسلط است.
 

فعالیت‌های دیپلماتیک

سهله ازسال ۱۹۸۹ تا۱۹۹۳ به عنوان سفیر در سنگال، مالی، کیپ ورد، گینه، گامبیا و گینه بیسائو و از ۱۹۹۳–۲۰۰۲ سفیر جیبوتی و نماینده دائم هیئت توسعه بین‌دولتی (IGAD) بود.
 

مناصب در سازمان ملل متحد

سهله ورک زوده تا سال ۲۰۱۱ به عنوان نماینده ویژه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس دفتر ادغام صلح یکپارچه سازمان ملل متحد در جمهوری آفریقای مرکزی خدمت کرد.

در سال ۲۰۱۱، دبیرکل سازمان ملل سهله ورک زوده را به عنوان مدیر کل دفتر ملل متحد در نایروبی منصوب کرد.

در ژوئن ۲۰۱۸، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد وی را به عنوان نماینده ویژه خود در اتحادیه آفریقا و رئیس دفتر سازمان ملل متحد در اتحادیه آفریقا در سطح معاون دبیرکل سازمان ملل متحد منصوب کرد. او اولین زنی بود که این پست را بر عهده گرفت.
 

ریاست‌جمهوری اتیوپی

در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۸ سهله ورک زوده رئیس‌جمهور شد و قانونگذاران اتیوپی برای اولین بار در تاریخ این کشور یک زن را به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند. او چهارمین رئیس‌جمهوری است که از زمان روی کار آمدن جبهه دمکراتیک انقلابی خلق اتیوپی قدرت را در دست می‌گیرد.


کابینه

در کابینه جدید اتیوپی برای اولین بار یک زن، عایشه محمد، به‌عنوان وزیر دفاع تعیین شده که در راس وزارتخانه جدید صلح مسئولیت نیروهای انتظامی و نهادهای اطلاعاتی داخلی را نیز برعهده خواهد داشت.

منابع: 
1. همشهری آنلاین
2. ویکی پدیا
نسخه چاپی