اسکات موریسون

اسکات موریسون
اسکات جان موریسون (Scott John Morrison) متولد ۱۳ مه ۱۹۶۸، رهبر حزب لیبرال استرالیا و نخست‌وزیر این کشور است. وی از سال ۲۰۰۷ عضو مجلس نمایندگان استرالیا بوده است.

موریسون در سیدنی متولد شد و جغرافیای اقتصادی دانشگاه نیو ساوت ولز را، خوانده‌است. قبل از ورود به سیاست، او به عنوان مدیر دفتر نیوزیلند گردشگری و ورزش از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ و مدیر عامل گردشگری استرالیا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ کار می‌کرد. او همچنین مدیر امور خارجه حزب لیبرال نیو ساوت ولز از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ بود. موریسون در انتخابات فدرال سال ۲۰۰۷ برای اولین بار به مجلس نمایندگان انتخاب شد. او پس از انتخابات سال ۲۰۱۰ به حزب مخالف منصوب شد.

پس از پیروزی ائتلاف در انتخابات سال ۲۰۱۳، موریسون وزیر مهاجرت و حفاظت مرزی در دولت ابوت شد. در این زمینه او مسئول اجرای مرزهای عملیات حاکم، یکی از سیاست‌های کلیدی ائتلاف است. موریسون در یک مجلس کابینه ای در دسامبر ۲۰۱۴ به جای وزیر خدمات اجتماعی مشغول به کار شد. زمانی که مالکوم ترنبول به عنوان نخست‌وزیر جایگزین تونی ابوت شد او در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ به پست خزانه دار ترفیع داده شد.

او در عین حال با پست اسبق خود یعنی وزیر مهاجرت در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ شناخته می‌شود. کارنامه وزارت مهاجرت در همان مدت کوتاه از او چهره‌ای از یک مخالف جدی حضور مهاجران در کشور ترسیم کرد.

موریسون از سپتامبر ۲۰۱۵ وزیر دارایی بوده و خزانه داری کشور را مدیریت می‌کرده است. او در ۲۴ اوت ۲۰۱۸ در پی تنش در حزب لیبرال، جایگزین نخست‌وزیر سابق، مالکوم ترنبول (بانکدار میلیونر که وزیر ارتباطات استرالیا هم بود) شد.

اسکات موریسون بیست و چهارم اگوست سال ۲۰۱۸ به عنوان سی‌امین نخست وزیر استرالیا سوگند یاد کرد.

منابع: 
1. همشهری آنلاین
2. ویکی پدیا
نسخه چاپی