فرهاد دژپسند

فرهاد دژپسند
فرهاد دژپسند، اول خرداد ماه ۱۳۳۱ در بهشهر از شهرستان‌های استان مازندران متولد شد. وی تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی اقتصاد نظری و کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده و با دفاع از رساله «عوامل موثر رشد اقتصادی ایران با تاکید بر نقش شاخص‌های توسعه انسانی» موفق به اخذ مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه آزاد اسلامی شده است.

این اقتصاددان، دانشیار گروه آموزشی اقتصاد نظری دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است و اقتصاد بخش عمومی و تحلیل اقتصاد ایران از جمله درس‌هایی است که دانشجویان اقتصاد، دژپسند را بیشتر با آنها می‌شناسند.

«اقتصاد ایران در دوره جنگ تحمیلی»، «درآمدی بر مبانی تجارت الکترونیکی»، «تورم، دلایل و راه‌های مهار آن در اقتصاد ایران»، «مبانی توسعه پایدار در ایران»، «اقتصاد سیاسی جهانی» و «اطلس مناطق محروم کشور، سطح‌بندی و پهنه‌بندی مناطق محروم کشور و مزیت‌های نسبی این مناطق» را به رشته تحریر درآورده استاز جمله آثار تالیفی و ترجمه‌ای فرهاد دژپسند است.

ده‌ها مقاله علمی پژوهشی با موضوع‌های اقتصادی از جمله رشد و توسعه اقتصادی، توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه پایدار، اقتصاد ایران، یارانه، تجارت الکترونیک، سیاست‌های پولی و مالی، ارزش پول ملی و تراز پرداخت‌ها، سرمایه انسانی، اندازه دولت، تامین مالی، سرمایه‌گذاری خارجی و تورم از فرهاد دژپسند در نشریات معتبر پژوهشی به چاپ رسیده است.

هر چند که دژپسند از اقتصاددانانی است که پایه‌اش به دانشگاه شهیدبهشتی برمی‌گردد اما از همان دوران دانشجویی با دانشجویان دانشگاه تهران نظیر فرهاد رهبر و علی طیب‌نیا که بعدها در کسوت استادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مدیریت ارشد کشور قرار گرفتند، در ارتباط بوده و این ارتباط به همکاری آنها در سیاستگذاری و مدیریت کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دوره‌های مختلف منجر می‌شود.

دژپسند در دولت اصلاحات، معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بوده و در تهیه قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیکی نقش عمده‌ای ایفا کرده است. سپس با انتصاب فرهاد رهبر به ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان معاون تولید و برنامه‌ریزی این سازمان برگزیده شد.
 

سوابق اجرایی

- دارای سنوات متمادی خدمت در مشاغل: «کارشناسی، معاونت دفتر، ریاست دفتر و معاونت» سازمان برنامه و بودجه»
- رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه وبودجه کشور
- معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در دولت یازدهم
- دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دبیر ستاد تدوین برنامه ششم توسعه
- معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی
- مدیر کل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
- رئیس هیئت مدیره صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۹۰–۱۳۹۳)
- مدیریت و راهبری اقدامات و پروژه‌های مختلف، ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اهتمام جدی در بهره‌مندی از ظرفیت‌های اجرایی کشور در مسیر تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی:
طراحی مدل و تهیه و تدوین نقشه راه پیاده‌سازی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تدوین ساختار اجرایی آن (مدل مفهومی برنامه ملی-طرح و پروژه)
تهیه بسته‌های رونق تولید و اشتغال در سال ۱۳۹۶
تهیه و تدوین برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶
تهیه و تدوین بسته حمایت از توسعه اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۵
تهیه نظام‌نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی‌های داخلی در قراردادهای بین‌المللی و طرح‌های مهم ملی
- راهبری و مدیریت تهیه و تدوین اسناد برنامه ششم توسعه در سه جلد مشتمل بر ۱۲ موضوع فرابخشی و ۱۷ موضوع بخشی در ۱۲۳۵ صفحه
- مسئول تدوین پیش نویس لایحه قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور
- مجری طرح بازنگری و اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور مسئول بازنگری و اصلاح و تهیه پیش نویس قانون برنامه و بودجه کشور
- مسئول تهیه پیش نویس لایحه قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
- مسئول تدوین، بازنگری و اصلاح پیش نویس لایحه قانون تجارت
- مسئول تهیه و تدوین پیش نویس لایحه قانون تسهیل رقابت و کنترل انحصار
- مسئول تدوین برنامه بیست ساله اقتصاد بدون اتکا به درآمدهای حاصله از نفت خام
- مسئول تدوین برنامه تحقق عدالت اجتماعی در ایران
- مجری طرح تجارت الکترونیک الکترونیک
- عضویت در بیش از ۵۰ شوراهای عالی سیاست گذاری و تصمیم‌گیری از جمله:
- سابقه عضویت در شوراهای عالی بانک‌ها، بیمه، انفورماتیک، آمار
- سابقه عضویت در کمیسیون‌های مختلف از جمله: عضو کمیسیون ستاد اقتصادی دولت، عضو و رئیس کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد
- سابقه عضویت در کمیته اصلاح نظام بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
 

مسئولیت‌ها در دولت دوازدهم

فرهاد دژپسند در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، به عنوان معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه منصوب شد و حدود چهار سال در این سمت مشغول به فعالیت بود تا اینکه در ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از این سمت کنار گذاشته شد و به عنوان مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منصوب شد.

همچنین دژپسند که به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مشغول به فعالیت بود، ۴ مهر ماه ۱۳۹۶ طبق تصمیم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از این سمت کنار رفت. تا اینکه تصمیم حسن روحانی بر این قرار گرفت که به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

فرهاد دژپسند روز شنبه ۵ آبان ماه ۱۳۹۷ با جلب رأی موافق ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی، سکان وزارت امور اقتصادی و دارایی را به دست گرفت.

منابع:
1. همشهری آنلاین
2. اقتصاد آنلاین
نسخه چاپی