اسماعیل قاآنی

اسماعیل قاآنی
سردار سرتیپ اسماعیل قاآنی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، پس از شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به فرماندهی نیروی قدس سپاه منصوب شد.

این سردار 63 سال که زاده شهر مقدس مشهد است، در دوران پیروزی انقلاب جوانی 20 ساله بود اواخر سال 58 به عضویت سپاه پاسداران درآمد و اوایل سال 59 برای آموزش به تهران آمد. به گفته خودش، با شهید خادم‌الشریعه مؤسس تیپ 21 امام رضا (علیه السلام) و شهید چراغچی فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام) در یک کلاس آموزشی در پادگان سعدآباد- که الان پادگان امام علی (علیه السلام) است- آموزش دیدند.

بعد از آموزش به مشهد رفته و در مرکز آموزش سپاه به عنوان کادر مشغول به فعالیت می‌شود. با وقوع حوادث کردستان، اواسط سال 59 راهی آن منطقه می‌شود.

وی از سال 60 تا پایان جنگ در جبهه فعالیت می‌کرد ودر دوران دفاع مقدس فرماندهی یگان‌های 5 نصر و 21 امام رضا (علیه السلام) را برعهده داشت. سردار قاآنی تا سال 66 فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام) بود که پس از آن فرماندهی لشکر 5 نصر را برعهده گرفت.

پس از پایان جنگ مدتی به خراسان برمی‌گردد و بعد از تأسیس نیروی قدس در آن مشغول به خدمت شده است که تاکنون هم ادامه یافته است. دوستی وی با شهید سلیمانی از سال 61 و در جلسات مناطق علمیاتی شروع شد و تا امروز استمرار یافته بود.

سردار قاآنی برای مدتی نیز معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود که پس از آن جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه شد.
 
 اسماعیل قاآنی
 

انتصاب سردار سرتیپ قاآنی به فرماندهی نیرو قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در پی شهادت سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. متن حکم فرمانده معظم کل قوا به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
درپی عروجِ شهید عالی‌مقام سردار پرافتخار حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به سردار سرافراز سرتیپ اسماعیل قاآنی که در شمار برجسته‌ترین فرماندهان سپاه در دفاع مقدس بوده و در طول سالیان متمادی در نیروی قدس در کنار سردار شهید در منطقه خدمت کرده است می‌سپارم.

برنامه‌ی آن نیرو عیناً همان برنامه‌ی دوران فرماندهی شهید سلیمانی است. از همه‌ی همکاران آن نیرو حضور و همکاری آنان را با سردار قاآنی خواهانم و توفیق و تأیید و هدایت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای
۱۳ دی ماه ۱۳۹۸
نسخه چاپی