عباسعلی‌ اختری‌

عباسعلی‌ اختری‌
آیت الله عباسعلی‌ اختری‌ پدر شهید نورالله اختری در سال ۱۳۱۸ه.ش در خانواده‌ای‌ مذهبی دیده به جهان گشودند. وی تحصیلات‌ جدید را با اخذ دو دیپلم‌ و تحصیلات‌ حوزوی‌ را در حوزه‌‌ علمیه‌ قم و مشهد تا حد اجتهاد ادامه دادند و به تدریس‌ پرداختند‌.

دروس حوزوی را از محضر آیات‌ مؤمن‌ و گرامی‌ و آیات‌ عظام‌: میلانی‌، وحید خراسانی، فلسفی‌، انصاری شیرازی، میرزاجوادآقا تهرانی بهره مند شدند.

در کنار تحصیل و تدریس، به امر تألیف و تبلیغ اهتمام فراوان داشته و در راستای اهداف والای امام خمینی (قدس سره) و با آغاز نهضت‌ حضرت‌ امام‌ در خرداد ۱۳۴۲، به‌ نهضت‌ مزبور پیوستند و در جریان‌ اعزام‌ روحانیون‌ به‌ خدمت‌ سربازی‌، همراه‌ آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی‌ وتنی چند از مبارزان دستگیر و به‌ خدمت‌ سربازی‌ اعزام‌ شدند.

ایشان در سال‌ ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانی‌های‌ افشاگرانه‌ در تهران‌، به‌ مبارزات‌ خود ادامه‌ دادند و به‌ خاطر این‌ سخنرانی‌ها، دستگیر و تحت‌ شکنجه‌ و آزار و اذیت‌ ساواک‌ قرار گرفتند‌. پس‌ از آزادی‌ از زندان‌ مبارزات‌ خود را ادامه‌ دادند تا این که‌ مجدداً در رمضان‌ ۱۳۵۷ه.ش دستگیر شده و به‌ زندان‌ افتادند. در آستانه‌‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، و در اثر شتاب‌ گرفتن‌ انقلاب‌، از زندان‌ آزاد شدند. پس از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ابتدا به‌ سمت‌ ریاست‌ کمیته‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شهرستان‌ شیروان‌ منصوب‌ شدند. سپس‌ در سال‌ ۱۳۵۹ عهده‌دار مدرسه‌‌ عالی‌ کانون‌ اسلامی‌ اراک‌ شده و با حرکت‌های‌ انحرافی‌ موجود، به‌ مبارزه‌ پرداختند.

به‌ دنبال‌ شهادت‌ عبدالمجید دیالمه‌ نماینده‌ مردم‌ مشهد در اولین‌ دوره‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، در انفجار دفتر حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌، با اصرار شهید بزرگوار حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ هاشمی‌نژاد، کاندیدای‌ نمایندگی‌ مجلس‌ شده و با آراء قابل‌ توجهی‌ به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ راه‌ یافتند. در مجلس‌، در کمیسیون‌ اقتصادی‌ و دارایی‌ فعالیت‌ نمودند و مدتی‌ نیز نایب‌ رئیس‌ کمیسیون‌ مذکور بودند. پس‌ از پایان‌ کار مجلس‌ اول‌، به‌ قضاوت‌ حقوقی دیوان‌ عالی‌ کشور پرداختند‌. ایشان درسال 1360 از طرف‌ امام‌ (ره) به‌ عنوان‌ نماینده‌ امام‌ در استان‌ سمنان‌ و امام‌ جمعه‌ سمنان، و نماینده ولی فقیه در دانشگاههای استان سمنان منصوب‌ شدند.

ایشان هم ‌زمان‌ با فعالیت‌های‌ سیاسی‌ به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌های‌ شهید بهشتی تهران،‌ دانشگاه‌ تهران‌ و دیگر مؤسسات آموزش عالی و سایرفعالیت‌های‌ علمی‌ ـ آموزشی‌ پرداختند‌. در ۱۳۷۹ ه.ش به‌ عضویت‌ شورای‌ سیاست‌گذاری‌ ائمه‌‌ جمعه‌‌ سراسر کشور درآمدند (تاکنون ادامه دارد). در ۱۳۸۰ از امامت‌ جمعه‌ سمنان‌ استعفا داده و به‌ امامت‌ جمعه‌ شهر ری‌ منصوب‌ شدند. در انتخابات‌ هفتمین دوره‌‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، کاندیدای‌ نمایندگی‌ از حوزه‌‌ انتخابیه‌‌ تهران‌ بزرگ‌ شدند و توانستند به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ راه‌ یابند. سمت‌‌ های دیگر وی‌، نماینده ولی‌ فقیه‌ در بنیاد مسکن‌ و قائم مقام نماینده ولی فقیه در دانشگاه های سراسر کشور بود. در کنار تمام این فعالیت ها، تدریس سطوح عالی حوزه در حوزه های علمیه مروی و آیت الله مجتهدی در تهران، از دیگر خدمات ایشان بوده است.

ایشان علاوه بر سخنرانی ها و تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن بر پایه استدلال عقلی و منطقی، تاکنون بیش از هشتاد اثر تحقیقی و هفتاد جزوه از بحث های عقیدتی، سیاسی به شکل منظم اراده داده اند و بیش از سی عنوان کتاب تألیف نموده اند.
نسخه چاپی