یوسف علی شکری

یوسف علی شکری
حجت الاسلام یوسف علی شکری در تاریخ 5 خرداد 1330 ه.ش مطابق با 19 رمضان 1370 ه.ق در روستای حاج خلیل از توابع شهرستان میانه در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد. وی هم اکنون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
 
شناسنامه
 5 خرداد 1330 ه.ش  تولد 
درگذشت 
علت درگذشت 
آرامگاه 
ایرانی  ملیت 
اسلام  دین 
شیعه  مذهب 
دیگر نام ها 
 خارج فقه و اصول حوزه علمیه  تحصیلات 
دانشگاه 
مسئولیت در بنیاد شهید و امور ایثارگران و تدریس دروس عمومی در دانشگاه‌ها   زمینه فعالیت 
سبک 
از سال 1346 تا سال 1399 ه.ش  سال های فعالیت 
آثار مهم 
  مدیر نمونه استانی، مدیر نمونه کشوری و چهار بار مدیر نمونه بنیاد شهید و امور ایثارگران  جایزه ها 
وبگاه رسمی 
همسر 
یک پسر و سه دختر  فرزندان 
والدین 

زندگی نامه

تولد
از کودکی تا نوجوانی
حجت الاسلام یوسف علی شکری در 5 خرداد 1330 ه.ش مطابق با 19 رمضان 1370 ه.ق در روستای حاج خلیل از توابع شهرستان میانه در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد که البته این تنها دلیل روی آوردن وی به کسوت روحانیت نبود. ایشان فرزند اول خانواده بود که بعد از او، یک پسر و یک دختر در این خانواده به دنیا آمد. مادرش را وقتی که شش ساله بود از دست داد و همان سال به همراه پدر و برادر و خواهرش به تهران مهاجرت نمودند و در مجیدیه ساکن شدند. بعد از ارتحال حضرت آیت الله العظمی بروجردی (رضوان الله علیه) خبر قیام 15 خرداد و نام مبارک حضر ت اما م خمینی (رحمه الله) را از زبان پدرم شنید و شیفته مرام آن عزیز گردید.
 
از نوجوانی تا جوانی
پدرش از فعالین تظاهرات انقلابیون بازار تهران بود. بعد از حادثه و قیام خونین فیضیه - در سن 12 سالگی - دست در دست پدر به دیدار امام رفت و زیارتش دلبستگی‌ به آن عزیز را صد چندان کرد و در همین ایام بعد از شرکت در مراسم سالگرد شهادت آیت الله سعیدی، قیام 15 خرداد، سالگرد شهدای موتلفه و شهدای مبارز که مجالس مختلف تشکیل می‌دادند توسط ساواک شناسایی شد. سال 1348 در مجلس بزرگداشت شهید آیت الله سعیدی و تظاهرات بازار شرکت کرد.
 
از جوانی تا کهنسالی
در تاریخ 24 خرداد 1351 بازداشت شده و به زندان قزل قلعه منتقل گردید و اول مهر همان سال با قرار منع تعقیب آزاد شد. سال بعد مجدداً به مناسبت سالگرد 15 خرداد پس از شعارنویسی بر دیوارهای مدرسه فیضیه و دارالشفا مورد شناسایی و تعقیب ساواک قرار گرفت و در تهران دستگیر شد و به قم منتقل شد و پس از بازجویی به زندان قزل قلعه و سپس به زندان قصر منتقل گردید و پس از 9 ماه در شب عید 1353 آزاد شد. پس از آزادی از زندان با دختری از خانواده‌ای روحانی وصلت کرد که حاصل آن یک پسر و سه دختر است. پسر ایشان همزمان با تحصیل در حوزه علمیه دانشجوی دکترای کلام می‌باشد و دختران وی نیز دارای تحصیلات عالیه مهندسی و پزشکی هستند.

بزرگداشت قیام 15 خرداد همه ساله لرزه به جان رژیم ستم شاهی می‌انداخت و دلدادگان روح خدا (رحمه الله) هم در این ایام گرد هم می‌آمدند و با اقداماتی مانند شعارنویسی و پخش اعلامیه‌های افشاگرانه و ... به روشنگری طلاب حوزه‌های علمیه که هر یک از آنان در گوشه گوشه ایران دارای نفوذ و منبر بودند می‌پرداختند. 17 خرداد 1354 به عنوان یکی از گردانندگان تظاهرات 16 و 17 خرداد در قم دوباره دستگیر و به 20 سال زندان محکوم شد ولی بعد از دو سال و چهار ماه آزاد ولی تحت نظر بود. عشق به آرمان‌های امام (رحمه الله) آرام قرار از دل وی ربوده بود. پس از یک ماه بازداشت به قید التزام و عدم خروج از حوزه قضایی تهران آزاد شد. البته آزادی ایشان قطعاً با توجه به تحولات و گسترش نهضت حضرت امام (رحمه الله) و بی‌نتیجه بودن دستگیری‌ها برای رژیم بود.

در ایام محرم 1357 از طرف حوزه علمیه قم مأموریت یافت برای حمایت از اعتصاب کارکنان شرکت نفت به اهواز و آبادان اعزام شود. اول محرم آن سال در آبادان دستگیر شد و اگر رژیم جانی در رمق داشت حتماً یکی از سخت‌ترین زندان‌ها را پیش رو داشت ولی فشار افکار عمومی در خوزستان آزادی وی را در روز تاسوعا رقم زد ولی باز توسط ساواک بازداشت شد و پس از یک ماه بازداشت به قید التزام و عدم خروج از حوزه قضایی تهران آزاد گردید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های مختلف از جمله سال‌ها مسئولیت در بنیاد شهید و امور ایثارگران به نظام اسلامی خدمت نمود. وی در طول خدمت در سال ۱۳۷۹ به عنوان مدیر نمونه ملی و در سال ۱۳۷۸ به عنوان مدیر نمونه استانی و در چهار سال‌ پیاپی (از سال 1375 تا سال 1378) به عنوان مدیر برتر بنیاد شهید انقلاب اسلامی برگزیده شده است و هم اکنون نماینده ولی فقیه در این بنیاد مقدس است.
 
تحصیلات و استادان
برای ادامه تحصیل در پایه پنجم حجر ه نشین مدرسه حجتیه قم شد و پس از مدتی به عشق امام (رحمه الله) و شروع مبارزه سیاسی و انقلابی در مدرسه فیضیه مشغول به تحصیل گردید. سال 1346 با مدرک کلاس اول دبیرستان در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی با علاقه شخصی و البته با رضایت پدرم مشغول به تحصیل شد. مقداری از مکاسب را نزد شهید مصطفوی کرمانی و قسمتی را در زندان نزد مرحوم آیت الله فاکر خواند. شهید غلامحسین حقانی استاد رسائل وی بود و از محضر آیت الله لنکرانی (رحمه الله) نیز کتاب اجاره را کسب فیض نمود و چندین سال که در دروس خارج فقه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شرکت می‌نماید.
 
یوسف علی شکری


سمت و فعالیت ها

فعالیت سیاسی
 
دهه 1340
در سال 1342 در مراسم سالگرد شهادت آیت الله سعیدی و قیام 15 خرداد شرکت و توسط ساواک شناسایی می‌شود.

در سال 1348 در مجلس بزرگداشت شهید آیت الله سعیدی و تظاهرات بازار شرکت می‌نماید.
 
دهه 1350
در تاریخ 24 خرداد 1351 توسط ساواک بازداشت شده و به زندان قزل قلعه منتقل می‌گردد.

در سال 1352 در مناسبت سالگرد 15 خرداد پس از شعارنویسی بر دیوارهای مدرسه فیضیه و دارالشفا مورد شناسایی و تعقیب ساواک قرار گرفته و در تهران دستگیر شده و به قم و سپس به زندان قصر منتقل می‌گردد.

در تاریخ 17 خرداد 1354 به عنوان یکی از گردانندگان تظاهرات 16 و 17 خرداد در قم دوباره دستگیر و به 20 سال زندان محکوم می‌گردد ولی بعد از دو سال و چهار ماه آزاد ولی تحت نظر ساواک بوده است.

در تیرماه 1357 در پاکدشت توسط ساواک به جرم تبلیغ علیه نظام بازداشت می‌شود.

در ایام محرم 1357 از طرف حوزه علمیه قم مأموریت می‌یابد و برای حمایت از اعتصاب کارکنان شرکت نفت به اهواز و آبادان اعزام می‌شود. اول محرم آن سال در آبادان توسط ساواک دستگیر می‌گردد و در آستانه  انقلاب اسلامی آزاد شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بروجن از طرف جامعه مدرسین با حکم آیت الله طاهری خرم آبادی (رحمه الله) و در جوپار کرمان از طرف آیت الله مشکینی (رحمه الله) برای تأسیس کمیته انقلاب اسلامی منصوب شد و تا بهمن سال ۱۳۶۳ در مجتمع آموزشی ابوریحان بیرونی وابسته به دانشگاه تهران به تدریس معارف اسلامی، تاریخ اسلام و ریشه‌های انقلاب اسلامی پرداخت و مدتی نیز فرمانده کمیته انقلاب اسلامی و امام جمعه موقت منطقه شمال ورامین بود.
 
دهه 1360
وی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۸ به عنوان مسئول بنیاد شهید انقلاب اسلامی قم به خدمت پرداخت و سپس تا سال ۱۳۶۹ مسئولیت بنیاد شهید نیشابور را به عهده گرفت و از سال ۱۳۶۹ به مدت ۱۸ ماه مسئول بنیاد شهید شهرری بود.
 
دهه 1370
از سال 1370 تا سال ۱۳۷۴ به عنوان مدیرکل مددکاری و مشاوره و از سال ۱۳۷۴ تا اوایل ۱۳۸۳ با سمت مدیرکل بنیاد شهید استان تهران مشغول خدمت به خانواده معظم شهدا بوده است.
 
دهه 1380
ایشان در سال ۱۳۸۳ به عنوان قائم مقام رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب و در پایان این سال بازنشسته گردید.
 
سایر فعالیت ها

اهم فعالیت‌ها و مسئولیت‌های حجت ‌الاسلام یوسف علی شکری پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از:

- اعزام به جهاد کرمان از طرف دفتر امام خمینی (رحمه الله)
- حاکم شرع هیئت‌های هفت نفره استان تهران با حکم شهید بهشتی (رحمه الله)
- همکاری فعال با کمیته انقلاب اسلامی
- نماینده امام خمینی (رحمه الله) در مجتمع آموزش عالی ابوریحان
- مسئول بنیاد شهید استان قم
- مسئول بنیاد شهید شهرستان نیشابور
- مسئول فرهنگی بنیاد شهید غرب تهران
- مسئول بنیاد شهید شهر ری
- مدیر کل مددکاری بنیاد شهید
- مسئول بنیاد شهید استان تهران
- قائم مقام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران
- تدریس دروس عمومی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تهران
- بازنشستگی دولتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1383 
- نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با حکم مقام معظم رهبری در ۱۶ آذر ۱۳۹۹
 

جوایز و افتخارات

- مدیر نمونه استانی در سال ۱۳۷۸
- مدیر نمونه ملی در سال ۱۳۷۹
- مدیر برتر بنیاد و امور ایثارگران در سال‌های ۱۳۷۷،۱۳۷۶،۱۳۷۵ و ۱۳۷۸

 
یوسف علی شکری


در نگاه دیگران

اشخاص

حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در حکمی حجت ‌الاسلام یوسف علی شکری را به نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ یوسف علی شکری دامت ‌افاضاته
در پی درگذشت مرحوم حجةالاسلام آقای شهیدی رحمةالله‌علیه و با طلب مغفرت و رحمت برای ایشان و یاد نیک از تلاششان در بنیاد شهید، جناب‌عالی را که حضور طولانی در آن بنیاد محترم داشته و مفتخر به خدمت درازمدت به خانواده‌های مکرّم شهیدان می‌باشید و بحمدالله صلاحیت‌های لازم برای نمایندگی ولی‌فقیه در شما جمع است، به نمایندگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب می‌کنم. حساسیت و اهمیت این جایگاه، در مفاد وظایف ابلاغی کاملاً منعکس است و جداً امیدوارم که در دوره‌ی مسئولیت جناب‌عالی این وظایف به‌طور کامل صورت پذیرد. توصیه‌ی مؤکد اینجانب همکاری و هم‌افزایی دستگاه نمایندگی با بخش ریاست بنیاد است. برای جنابعالی و جناب آقای اوحدی در هر چه بهتر ادا کردن این مسئولیت دعا می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۶ آذر ۱۳۹۹

منابع:
1. خبرگزاری مهر
2. خبرگزاری ایران
3. خبرگزاری ایسنا
4. پایگاه فرهنگ پایداری
5. کانون بازنشستگان بنیاد شهید و امور ایثارگران
6. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

نسخه چاپی