محمد تقی نصیری

محمد تقی نصیری
آیت الله نصیری درسال ۱۳۱۰ هجری شمسی در سمنان به دنیا آمد و پس از تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و مشهد به سمنان بازگشت.حاج شیخ محمدتقی نصیری سال‌ها با مدیریت و تدریس در حوزه علمیه سمنان به تربیت و پرورش شاگردان پرداخت.وی پدر شهید محمد صادق و از شاگردان امام خمینی(ره) بود.این عالم بزرگ شهریور ماه سال 93، در سن 83 سالگی دار فانی را وداع گفت.
 
شناسنامه
 1310 ه.ش   تولد
 20شهریور 1393 ه.ش  درگذشت
 مشکلات تنفسی و عفونت ریه و کهولت سن  علت درگذشت
 جوار امامزاده یحیی (ع) سمنان  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 تحصیلات حوزوی  تحصیلات
 حوزه علمیه قم و مشهد  دانشگاه
 -  زمینه فعالیت
 -  سبک
 تا سال 1393 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 تجلیل و نکو داشت در سال 1390 ه.ش  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 محمد صادق  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد

آیت‌الله شیخ محمدتقی نصیری در سال 1310 هجری شمسی چشم به جهان گشود و از همان دوران نوجوانی و جوانی در شهرهای قم و مشهد مقدس به تحصیل پرداخته و در نهایت به سمنان برگشتند و پنجاه سال در خدمت دین و مردم سمنان بودند.


درگذشت

آیت‌الله نصیری که به علت مشکل تنفسی و عفونت ریه به بیمارستان فوق تخصصی خاتم‌الأنبیاء (ص) تهران منتقل شده بود، در صبح روز 20 شهریور 1393 ه.ش به کما و سپس در ساعت 22 و 45 دقیقه جان به جانان تسلیم کرد.
 

محمد تقی نصیری

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات و استادان

وی سال‌ها در حوزه‌های سمنان، قم و مشهد به آموختن درس دین اشتغال داشته و پس از سال‌ها تلمذ از درس عالمان برجسته و تراز اولی همچون آیات عظام آقا سید حسین بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد محقق داماد، محمد صالح حائری سمنانی، ادیب نیشابوری، ملاغلامحسین هراتی، میرزا هاشم قزوینی و ... به زادگاه خود برگشت.
وی همچنین ریاست بنیاد بین‌المللی غدیر استان سمنان را بر عهده داشت.
 

تربیت شاگرد

آیت الله حاج شیخ محمدتقی نصیری با تأسیس حوزه علمیه صادقیه که تا پایان عمر پربرکتش مدیریت آن را نیز عهده‌دار بود برای حدود نیم‌قرن به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت.ایشان سال‌ها با مدیریت و تدریس در حوزه علمیه سمنان به تربیت و پرورش شاگردان پرداخت و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز از شاگردان ایشان است.
 

جوایز و افتخارات

به پاس ۵۰ سال خدمت به اسلام، مردم سمنان در سال ۱۳۹۰ مراسم تجلیل و نکوداشت وی را برگزار کردند.
همزمان با اولین سالگرد ارتحال آیت الله شیخ محمدتقی نصیری، از کتاب آیت الله نصیری به روایت اسناد ساواک رونمایی شد.
آیت الله شیخ محمدتقی نصیری همچنین فرزند گرامی خود شهید محمدصادق نصیری را در مسیر دفاع از کیان کشور در جنگ تحمیلی، به انقلاب و نظام اسلامی تقدیم کرد.
 

موقوفات

ایشان یک باب منزل مسکونی برای حوزه وقف نمود.
 

محمد تقی نصیری

در نگاه دیگران

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در آئین نکوداشت مقام آیت الله شیخ محمدتقی نصیری در تئاتر شهر که با حضور نماینده ولی فقیه استاندار و جمعی ازمسوولین لشکری کشوری برگزار شد، گفت: آیت الله نصیری یک روحانی حقیقی و واقعی هستند. حجت الاسلام و المسلمین 'سید رضا اکرمی' با بیان اینکه دانش پژوه بودن، مردمی بودن، بی تفاوت نبودن در برابر جامعه انتظاراتی است که از یک روحانی وجود دارد، ادامه داد: تمام این خصلت ها در وجود این روحانی جلیل القدر وجود دارد.
اکرمی تلاش و اهتمام این عالم در شهر سمنان را قدر دانست و افزود: حضور آیت الله نصیری باعث شد شهر سمنان در دوره های مختلف میزبان عالمان، و بزرگان دینی مختلف باشد و از حضور آنها بهره مند شود.
ایشان  با اشاره به فضای تاریک دوران طاغوت، اظهار داشت: در زمانی که روحانی بودن ضد ارزش و حوزه علمیه ضد خدمت محسوب می شد آیت الله نصیری حوزه علمیه تاسیس کرد.
 

آیت‌الله نصیری یک عالم عامل و انقلابی تمام‌عیار

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی مهدی نژاد با بیان اینکه وجود علمای راستین و انقلابی از ویژگی‌های برجسته و منحصربه‌فرد استان سمنان است، تصریح کرد: این استان چه در سال‌های پیش از انقلاب و چه در سالیان پس از انقلاب همواره روحانیان مبارز و برجسته‌ای در دامان خود پرورش داده که آیت‌الله نصیری یکی از بارزترین این عالمان دین و چهره‌های انقلابی است.
وی با بیان اینکه آیت‌الله نصیری به آنچه می‌گفت، عامل بود با اشاره به سوابق مبارزاتی این روحانی و عالم عامل افزود: آیت‌الله نصیری در دوران انقلاب نقش بسیار مهمی در تحریک و ترغیب مردم داشتند.
مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اسناد باقیمانده از روزهای انقلاب در سمنان خاطرنشان کرد: در بیشتر این اسناد نقش و جایگاه آیت‌الله نصیری به‌عنوان یکی از روحانیون پیشرو و مبارز مشخص و روشن است؛ آیت‌الله نصیری در جریان مبارزات همواره در صف اول بوده و بعد انقلاب نیز ایشان همواره همراه انقلاب و امام (ره) و رهبری بودند.
وی از حضور فعال در جبهه به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته و بارز آیت‌الله نصیری نام برد و گفت: شهادت فرزند ایشان در جبهه‌های دفاع مقدس و همچنین استقامت و تداوم حضور و سرکشی ایشان از جبهه‌ها پس از شهادت فرزندشان نمود دیگری از دل‌بستگی ایشان به انقلاب بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی نژاد به نقش آیت‌الله نصیری در ترغیب مردم به مشارکت در انتخابات مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر دو اصل مهم مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح تأکید داشتند و آیت‌الله نصیری نیز در همه این انتخابات در همین راستا قدم برداشته و بر این دو تأکید ویژه می‌کردند.
وی از حضور در حوزه‌های علمیه و خصوصاً حوزه علمیه صادقیه سمنان به‌عنوان یکی از ابعاد مهم زندگی و حیات سیاسی و اجتماعی آیت‌الله نصیری نام برد و گفت: ایشان سال‌های متمادی از عمر پربرکت خود چه پیش و چه پس از انقلاب را صرف حوزه‌های علمیه کرد و سال‌ها به‌عنوان مدیر حوزه علمیه صادقیه منشأ خدمات شایانی بود.
 

محمد تقی نصیری

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان اینکه حساسیت‌های ایشان برای حوزه‌های علمیه، بیش از زندگی شخصی خود وی بود، بیان کرد: آیت‌الله نصیری در همه این سال‌ها تلاش و مساعی خود را بکار گرفت که حوزه علمیه صادقیه را سرپا نگهدارد.
این مدرس حوزه، تشویق طلاب به علم‌آموزی را از ویژگی‌های بارز این مدرس باسابقه حوزه علمیه برشمرد و گفت: حتی این اواخر با وجود کهولت سن، با ویلچر به حوزه می‌آمد و طلاب گرداگرد وی جمع می‌شدند و از اندوخته‌های علمی وی بهره‌مند می‌شدند.
وی افزود: آیت‌الله نصیری با وجود ضعف بینایی در سال‌های آخر زندگی خود و استفاده از ویلچر اما هیچ‌گاه تدریس را ترک نکرده و تا پایان عمر خود یک معلم و مدرس حوزه ماند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی نژاد به سفر رهبر معظم انقلاب به استان اشاره و تصریح کرد: آیت‌الله نصیری با وجود شرایط سختی که داشت در سفر رهبر معظم انقلاب به گرمسار، حضور یافته بود و در آنجا هم دغدغه حوزه را داشت و من شاهد بودم ایشان در آن شرایط مدتی مقام معظم رهبری را سرپا نگه داشت تا با انتقال مشکلات حوزه ره‌توشه‌ای برای حوزه بردارد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله نصیری به زادگاهش علاقه زیادی داشت، افزود: ایشان دغدغه مردم و استان و خصوصاً از باب حب الوطن علاقه بسیاری به شهر سمنان داشت و ازاین‌رو از هر فرصت برای بهبود شرایط بهره گرفته و زبان گویای مردم بود.
مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اینکه آیت‌الله نصیری جدای از اینکه خود از شاگردان امام راحل (ره) بودند، در جریان مبارزات ستم‌شاهی در سمنان نقشی مهم و محوری داشت، گفت: آیت‌الله نصیری در دوران دفاع مقدس نیز مشارکت فعالی داشته و گذشته از تقدیم یکی از فرزندان خود، مکرر به جبهه‌های حق علیه باطل سرکشی می کرند، شاید آیت‌الله نصیری به‌واسطه این پیشینه و سوابق مبارزاتی می‌توانست به مناصب متعددی برسد اما او بیش از هر چیز دل‌بسته درس و حوزه بود برای همین با وجود فرصت‌های مختلف، ترجیح داد همواره معلم و طالب و طلبه علوم دینی بماند.

محمد تقی نصیری

تربیت شخصیت‌های برجسته حوزوی و سیاسی حاصل زحمات آیت‌الله نصیری

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آیت‌الله نصیری خادم و در راه امام، رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار داشت: آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی نصیری این عالم مجاهد شاخصه‌های شخصیتی و علمی متعددی داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، خدمت‌گزاری مردم است، آیت‌الله نصیری عمری را در راه خدمت به مردم سمنان و تربیت طلاب علوم دینی سپری کرد.
حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی با بیان اینکه حاصل زحمات آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی نصیری تربیت شاگردان و شخصیت‌های برجسته و موفق حوزوی و سیاسی بود، تصریح کرد: آیت‌الله نصیری این روحانی بزرگوار کوله‌باری از تجربه و تعهد بود و سال‌ها به‌نظام و انقلاب اسلامی خدمت کرد؛ آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی نصیری یک خادم بود و وی پاک زیست و پاک رفت.
 

آیت‌الله نصیری لحظه‌ای از تبلیغ دین مبین اسلام کوتاهی نکرد

نماینده ولی‌فقیه و رئیس شورای حوزه علمیه استان سمنان نیز با اشاره به شخصیت انقلابی مبارز و مجاهد حوزوی آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی نصیری اظهار داشت: مرحوم آقای نصیری از سلسله جلیله روحانیت معزز، پدر شهید والامقام محمدصادق نصیری از مدیران حوزه علمیه سمنان و عالم پارسا و متواضع که عمر بابرکتش را در کمال خضوع و خلوص در راه نشر و ترویج ارزش‌های اسلامی، حفظ و حراست از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و خدمت بی‌منت به مردم به‌ویژه مردم متدین سمنان صرف کرد.
آیت‌الله سید محمد شاهچراغی با بیان اینکه آیت‌الله شیخ محمدتقی نصیری عمر خود را در راه خدمت به ترویج احکام و شریعت مقدس اسلام و سیره نبوی سپری کرد و لحظه‌ای نیز از تبلیغ دین مبین اسلام کوتاهی نکرد، تصریح کرد: آن عالم و فقیه مجاهد در طول حیات پر برکت خویش در مبارزه با طاغوت و کرسی‌های دانش و نظریه‌پردازی و در حمایت از امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نشر معارف اسلامی همواره تلاش و جدیت داشت و منشأ خدمات ارزشمندی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و حوزه علمیه سمنان بود.
 

محمد تقی نصیری

نقش مهم و محوری آیت‌الله نصیری در انتقال پیام‌های و اندیشه‌های امام (ره) در سمنان

امام جمعه موقت سمنان نیز آیت‌الله نصیری را یکی از اصلی‌ترین روحانیون انقلابی و مبارز در جریان انقلاب 57 در استان سمنان دانست و گفت: ایشان به‌عنوان یکی از شاگردان امام (ره) در سمنان نقش مهمی در انقلاب و انتقال پیام‌های و اندیشه‌های امام (ره) داشتند.
حجت‌الاسلام محمدباقر عبدوس تصریح کرد: آیت‌الله شیخ محمدتقی نصیری به‌واسطه سال‌ها تلمذ در محضر امام (ره) با اندیشه‌ها و آرمان‌های امام (ره) آشنایی بالا و بی‌واسطه داشتند.
وی با اشاره به نقش مهم آیت‌الله نصیری در حوزه‌های علمیه، از حضور وی در حوزه علمیه به‌عنوان یک فرصت برای طلاب جوان نام برد و افزود: آیت‌الله نصیری از بدو تأسیس حوزه علمیه سمنان در آن حضورداشته و برای همین در بین طلاب هم از اقبال بالایی برخوردار بود.
عضو شورای حوزه علمیه استان سمنان خاطرنشان کرد: البته حوزه علمیه سمنان توسط علامه حائری سمنانی در سال 36 تأسیس شد اما بعد از رحلت آیت‌الله حائری مدیریت حوزه برداران سمنان با آیت‌الله نصیری بوده و منشأ خدمات شایانی در این حوزه شد.
وی با بیان اینکه از سال 1349 آیت‌الله نصیری مدیریت حوزه را عهده‌دار شد، بیان کرد: بسیاری از روحانیون امروز استان از شاگردان ایشان هستند و آیت‌الله نصیری اطلاعات حوزوی و فقهی خوبی داشتند؛ حضور طولانی‌مدت ایشان در رأس حوزه علمیه سمنان سبب شد که طلاب زیادی تربیت کنند.
 

مرحوم آیت‌الله نصیری مجاهد در راه خدا

رئیس مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) نیز با اشاره به شخصیت آیت‌الله شیخ محمدتقی نصیری اظهار داشت: مرحوم آیت‌الله نصیری با درس خواندن به مجاهدت در راه خدا پرداخت و این عالم مجاهد در دوران زندگی بسیار متواضع و نسبت به مردم خدمتگزار بودند.
آیت‌الله محمدحسن اختری تصریح کرد: آیت‌الله شیخ محمدتقی نصیری از شخصیت‌های برجسته‌ای است که زمانی در سمنان پای به حوزه‌های علمیه گذاشت که علما و طلاب جدید نبودند.وی افزود: در آن دوران بسیار سخت و تبلیغات ضد دین و ضد روحانیت، برای درس خواندن رفت و در حقیقت آیت‌الله نصیری با درس خواندن به مجاهدت در راه خدا پرداخت.
 

محمد تقی نصیری

پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجت الاسلام محمد تقی نصیری

بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم وارسته جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای حاج شیخ محمدتقی نصیری (ره) را که عمر شریف خود را در تبلیغ معارف اسلامی و قرآنی و هدایت مردم سپری کرد و دلسوزانه به تربیت طلاب و فضلای علوم دینی همت گماشت، به حوزه علمیه سمنان و روحانیت مکرم آن سامان و به همه ارادتمندان و علاقه‌مندان به ایشان و بیت آن مرحوم تسلیت می‌گویم و رحمت و غفران الهی برای آن فقید سعید و حشر با اولیای الهی خاصه فرزند شهیدش را از پروردگار مسألت می‌نمایم.
 

پیام تسلیت حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور

رحلت عالم جلیل القدر مرحوم حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی نصیری موجب تالم و تاثر فراوان گردید. عمر پر برکت این شخصیت فرزانه و استاد برجسته حوزه های علمیه در صراط مستقیم الهی و عبودیت خالصانه، خدمت به مردم و تربیت شاگردان وارسته سپری شد که با کوله باری از فضایل اخلاقی و با تقدیم فرزند برومند خود در راه دفاع از ارزش ها و آرمان های اسلام عزیز به دیدار و ملاقات پروردگار خود شتافت.
وی در ادامه خاطرنشان کرده است: اینجانب ضمن ارج نهادن به مجاهدت ها و خدمات خاصه آن فقید سعید در استان شهید پرور سمنان، فقدان این خدمتگزار گرانقدر اسلام و انقلاب را به مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه بالاخص بیت مکرم ایشان، شاگردان، علاقه مندان و همه مردم شریف آن استان تسلیت می گویم و علو مقام و منزلت معنوی ایشان را از خداوند سبحان مسئلت می نمایم.
 

پیام تسلیت آیت‌الله مکارم‌شیرازی

فقدان اسفناک عالم ربانی مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای نصیری (رحمة الله علیه) موجب تأسف شدید گردید.
آن فقید سعید سالیان دراز در شهر سمنان به نشر اسلام و آثار اهل‌بیت (ع) و تربیت طلاب و حل مشکلات مردم محترم سمنان اشتغال داشت و در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بود؛ خداوند روح او را با ارواح ائمه طاهرین (ع) محشور گرداند؛ اینجانب این فقدان اسفناک را به اهالی محترم سمنان، حوزه‌های علمیه، مخصوصاً علمای محترم این شهر و خاندان گرامی آن عالم ربانی صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و اجر جزیل و صبر جمیل برای همه آن‌ها از درگاه خداوند خواستارم.
 

محمد تقی نصیری
 
پیام تسلیت آیت‌الله حسین نوری همدانی

آیت‌الله نصیری عمر پربرکت خود را در راه تعلیم و تربیت و نشر فرهنگ اهل‌بیت (ع) سپری کرد و افراد به درگذشت علمای ربانی با نظر عبرت بنگرند، آثار و برکات زندگی آن‌ها را موردتوجه قرار بدهند و از آن الگو بگیرند و آن آثار را بعد از مرگ نیز زنده نگاه بدارند و به یاد آن‌ها باشند.
این عالم در شهر سمنان مدرسه علمیه‌ای تأسیس کرد و به تربیت طلاب علوم دینی - تربیتی که با تهذیب اخلاقی توأم بود، پرداخت و در عرصه اجتماع نیز با نشر معارف اسلامی و ارشاد و مواعظ مشفقانه و نورانی موفق شد؛ این فقیه بزرگوار بااینکه سال‌ها بیمار و زندگی توأم با رنج و مشقت داشت، مراحل اخلاقی صبر، رضا و تسلیم را به‌طوری پیمود که اسوه‌ای در راه سلوک اخلاقی سالکان این راه شد.
 

پیام تسلیت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی

شخصیتی روحانی که پس از کسب فیض از محضر آیات عظام بروجردی و امام خمینی (ره) به زادگاه خویش برگشتند و منشأ خدماتی ارزنده در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت طلبه‌های دینی بوده‌اند و فرزند عزیزشان، شهید محمدصادق نصیری را تقدیم ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی نمودند و امیدوارم از رحمت الهی در بارگاه خداوندی برخوردار باشند
 

محمد تقی نصیری

پیام تسلیت حجت‌الاسلام سید حسن خمینی یادگار امام (ره)

درگذشت مرحوم آیت‌الله آقای نصیری رحمت‌الله علیه موجب تأسف همه علاقه‌مندان ایشان شد؛ اینجانب فقدان ایشان را به اهالی محترم سمنان، حوزه‌های علمیه، مخصوصاً علمای محترم این شهر و خاندان گرامی آن عالم ربانی صمیمانه تسلیت عرض نموده، اجر جزیل و صبر جمیل برای همه آن‌ها از درگاه خداوند متعال خواستارم.
 

پیام تسلیت آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه‌های علمیه

ایشان با همت وافر خود به پرورش طلاب و عالمان دینی پرداخت و با تلاش کم‌نظیر، خدمات ارزنده‌ای به حوزه و مردم شریف آن استان ارائه کرد؛ با تسلیت ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصیری، به علما و مردم شریف استان سمنان، از خداوند متعال رحمت و هم‌جواری با شهدا را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم.


منابع:

1. خبرگزاری رسمی حوزه
2. خبرگزاری ایرنا
3. خبرگزاری مهر
4. خبرگزاری تسنیم
5. خبرگزاری ابنا
6. خبرگزاری مشرق
7. روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان

نسخه چاپی