مهرداد میناوند

مهرداد میناوند
مهرداد میناوند بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران بود. وی برای باشگاه‌های مختلفی از جمله پرسپولیس، اشتورم گراتس، الشباب و سپاهان بازی کرد. بعد از خداحافظی از فوتبال به مربیگری و مجریگری در تلویزیون و شبکه های اینترنتی مشغول بود.
 
شناسنامه
 9 آذر سال 1354 ه.ش   تولد
 8 بهمن سال 1399 ه.ش  درگذشت
 بیماری کرونا  علت درگذشت
 بهشت زهرا تهران  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 -  تحصیلات
 -  دانشگاه
 ورزشی (فوتبال)، اقتصادی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1373 ه.ش تا 1399 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 افتخارات متعدد ورزشی  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 شبنم کمانگر  همسر
 آریا  فرزندان
 پدر: عبدالحسین  والدین

زندگی نامه

تولد
میناوند در نهمین روز آذر سال 1354 ه.ش در منطقه جی در تهران متولد شد . مهرداد میناوند در کودکی عاشق ورزش فوتبال بود و در این رشته ی ورزشی تا جایی پیش رفت تا اینکه در سن 20 سالگی عضو تیم ملی فوتبال کشور بودند . مهرداد میناوند اولین بار زمان حضور خود در اتریش با یک دختر ایرانی ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک پسر بنام آریا می باشد که در اتریش بزرگ شده است. این زندگی در نهایت بعد از چند سال بخاطر عدم تمایل همسرش به زندگی در ایران به جدایی ختم شد. در آذر ماه 1399 ه.ش مهرداد میناوند خبر ازدواج دوم خود را با خانم شبنم کمانگر رسانه ای کرد.
 
درگذشت
اول بهمن ماه سال 1399 ه.ش درست در اوج بیماری کرونا در کشور ، میناوند در زمانی که حدود 80 درصد از ریه هایش را کرونا احاطه کرده بود به بیمارستان مراجعه کرد وضعیت او وخیم گزارش شد. متأسفانه در ۸ بهمن ۱۳۹۹ ه.ش بر اثر ابتلا به بیماری کرونا و آمبولی ریه در بیمارستان لاله تهران درگذشت. باشگاه های فوتبال پرسپولیس، باشگاه فوتبال پیکان، باشگاه فوتبال استقلال، صفحه رسمی ای اف سی و صفحه رسمی جام جهانی و جمعی از سیاستمداران، ورزشکاران و هنرمندان نیز درگذشت میناوند را تسلیت گفتند.
 
مهرداد میناوند

سمت وفعالیت ها

فعالیت های ورزشی
فوتبال را بصورت جدی از آکادمی پاس تهران شروع کرد تا اینکه سال 1373 ه.ش در 19 سالگی با بزرگسالان این تیم وارد لیگ برتر شد. او در سال 1374 ه.ش مدتی در کشاورز تهران بود سپس به تیم پرسپولیس تهران (پیروزی) پیوست و در مدت 4 سال با 89 بازی توانست 13 گل نیز بثمر برساند. در سال 1377 ه.ش وقتی 23 ساله بود به تیم اشتورم گراتس اتریش پیوست و بعد از یکسال به شارلوا بلژیک رفت تا اینکه سال 1381 ه.ش با الشباب امارات قرارداد بست.
 
مهرداد میناوند

او سال 1382 ه.ش تا 1383 ه.ش یکسال در پرسپولیس و یکسال در سپاهان حضور داشت تا اینکه در سال 1384 ه.ش وقتی 30 ساله بود با پیراهن راه آهن از فوتبال کنار رفت.

او از سال 1375 ه.ش تجربه حضور در تیم ملی بزرگسالان را بدست آورد و تا سال 1382 ه.ش توانست در 67 بازی 4 گل نیز بثمر برساند. در تیم ملی ماندگار جام ملت های ۱۹۹۶ امارات یکی از ملی پوشان ایران بود . تیمی که کره را شش تایی کرد و به عربستان سه گل زد. وی در لیگ قهرمانان اروپا تجربه 10 بار بازی دارد.
 
مهرداد میناوند

افتخارات
از جمله افتخارات مهرداد میناوند می توان موارد زیر را برشمرد :
قهرمانی با تیم پرسپولیس تهران در لیگ برتر ایران در سال 1376 ه.ش
حضور در تیم ملی فوتبال کشور به مدت 7 سال ، بازی در 67 بازی ملی و به ثمر رساندن 4 گل برای تیم ملی فوتبال ایران
قهرمانی با تیم اشتروم گراتس اتریس برای 2 مرتبه
حضور در لیگ قهرمانان اروپا برای دو بار پیاپی
75 بازی ملی تا سن 26 سالگی
حضور در 30 بازی به عنوان اولین بازیکن آسیا در لیگ باشگاه های اروپا ( میناوند بارها و بارها مقابل فوتبالیست های به نامی چون زیدان و دیوید بکهام بازی کرده است )
 
مهرداد میناوند

دوران مربی گری
میناوند در سال 1387 ه.ش مربی تیم پرسپولیس، در سال های 1392-1394 ه.ش مربی و دستیار تیم خونه به خونه و در سال 1396 ه.ش دستیار مربی تیم سپیدرود رشت بود.
 
مهرداد میناوند

میناوند در حال حاضر یک شرکت بازرگانی اداره می کرد که در عرصه واردات انواع محصولات فعالیت دارد و تجارت اصلی اش عطر و ادکلن بود. این بازیکن سابق پرسپولیس مدتی هم در کار معدن و استخراج سنگ های قیمتی بود. او امتیاز سه فقره سنگ معدن زینتی را دارد و آنها را به خارج از کشور بویژه کشورهای عربی صادر می کرد.

مهرداد میناوند در مصاحبه ای بیش از ده سال پیش گفت که صدای خوبی دارد و شاید قبل از فوتبال باید وارد عرصه موسیقی و خوانندگی می شده است . در آن سال ها مهرداد میناوند آلبومی ضبط کرد اما منتشر نشد . اما تک آهنگی با حضور پژمان جمشیدی و نیما نکیسا در سال 93 به نام جام جهانی منتشر کرد.
 
مهرداد میناوند

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت باشگاه پرسپولیس در پی درگذشت مهرداد میناوند
مهرداد میناوند، پیشکسوت فوتبال ایران و پرسپولیس، پس از روزها مبارزه سخت و جانکاه با ویروس هولناک کرونا و با وجود همه تلاش‌های کادر درمان، جان به جان آفرین تسلیم کرد و جامعه ورزش، فوتبال و خانواده بزرگ پرسپولیس را در سوگ خود عزادار کرد.

باشگاه ورزشی فرهنگی پرسپولیس با ابراز اندوه و تاسف بسیار این ضایعه و فقدان دردناک را به خانواده و همسر محترم این پیشکسوت، خانواده بزرگ پرسپولیس، جامعه ورزش و اهالی فوتبال را تسلیت می‌گوید. برای زنده‌یاد میناوند عزیز از درگاه ایزد منان، آمرزش الهی و برای بازماندگان صبر، سلامتی و دوام آرزو می‌کنیم.
 
پیام تسلیت مدیرعامل و هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس
درگذشت مهرداد میناوند چنان جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند، ولی در برابر تقدیر پروردگار چاره‌ای جز تسلیم و رضا نیست. ضایعه از دست دادن مهرداد میناوند برای فوتبال ایران اسفناک و حزن‌ انگیز است؛ شخصیتی که هرگز نتوانست عشق به فوتبال، پرسپولیس و تیم ملی را پنهان کند و همواره در کنار سرخ‌ ترین تیم ایران بود.

میناوند از جمع پرسپولیسی‌ها پر کشید ولی خاطرات او تا همیشه در قلب و ذهن طرفدارانش مانا است. مدیریت باشگاه پرسپولیس به خانواده پیشکسوت محبوب این باشگاه که در چند روز گذشته لحظات سختی را پشت سر گذاشتند، تسلیت می‌گوید. همه اهالی فوتبال کشورمان در این غم بزرگ، کنار خانواده میناوند هستند تا تسلی خاطرشان باشند.
 
مهرداد میناوند

پیام تسلیت مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
درگذشت پیشکسوت ارزنده فوتبال کشور شوک بزرگی برای جامعه ورزش بود. این ورزشکار عزیز در همان سنین جوانی و در ۲۰ سالگی ستاره فوتبال ایران شد و خیلی زود به عنوان یکی از سفرای فوتبال ایران به اروپا رفت و با درخشش خود غرور و افتخار را به فوتبال کشورمان هدیه داد. حضور او در تیم ملی و تلاشش برای اعتلای پرچم جمهوری اسلامی ایران قابی است که برای همیشه در تاریخ ورزش کشور ثبت می ماند.

اینجانب فوت مهرداد میناوند را به خانواده آن مرحوم، جامعه ورزش و باشگاه پرسپولیس تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای میناوندعزیزارزوی رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان طلب صبر و اجر دارم.
مسعود سلطانی‌فر
وزیر ورزش و جوانان
 
پیام تسلیت محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور
انا للّه و انا الیه راجعون 
متاسفانه بیماری منحوس کرونا یک چهره محبوب و ارزشمند دیگر را از ما گرفت. درگذشت نابهنگام جناب آقای مهرداد میناوند فوتبالیست شناخته‌شده و عضو سابق تیم ملی فوتبال ایران را به خانواده ایشان، جامعه ورزش کشور و هواداران فوتبال تسلیت عرض می‌کنم. از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان ایشان صبر و تسلی مسئلت می‌کنم.
محمود واعظی
 
مهرداد میناوند

پیام تسلیت باشگاه استقلال
باشگاه استقلال درگذشت مهرداد میناوند را به خانواده ایشان، باشگاه پرسپولیس و جامعه ورزش تسلیت می‌گوید و از خداوند متعال خواهان مغفرت برای او و صبر جمیل برای بازماندگان است.
 
پیام جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا
‌می‌خواهم تسلیت صمیمانه و قلبی خود را بخاطر درگذشت مهرداد میناوند ملی پوش پیشین فوتبال ایران ابراز کنم. کلمات برای توصیف این ضایعه ناکافی به نظر می‌رسند. میراث و دستاورد میناوند به ویژه شخصیت، محبوبیت و خصوصیات انسانی او هرگز از یاد‌ها نخواهد رفت. به نمایندگی از جامعه فوتبال بین الملل، عمیقاً با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، خانواده و دوستان و عزیزان مهرداد ابراز همدردی می‌کنم.

«علی دایی» برترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی جهان در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشته است «نمیدونم چی بگم، باورکردنی نیست. مهرداد از بین ما رفت.
«علی پروین» سرمربی سال‌های دور تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس نوشته اشت «تسلیت به جامعه فوتبال، روحت شاد مهرداد میناوند»
«یحیی گل‌محمدی» سرمربی پرسپولیس در صفحه خود آورده است «خداحافظ رفیق، خداحافظ پسر پرسپولیس»
«رضا شاهرودی» که در پرسپولیس و تیم ملی با میناوند همبازی بود، نوشته است: «مهرداد عزیز از بین ما رفت. روحش شاد. خدا به خانواده محترمش صبر بده، تسلیت به جامعه ورزش»
«فرهاد مجیدی» کاپیتان و سرمربی سابق استقلال هم نوشته است «باور نکردنی، جانسوز و غم‌انگیز. بدرود مهرداد جان. تسلیت به خانواده محترم میناوند، تسلیت به فوتبال ایران و هواداران باشگاه پرسپولیس»
 
مهرداد میناوند

«برانکو ایوانکوویچ» سرمربی اهل کرواسی که افتخارات زیادی با پرسپولیس به دست آورد و سابقه هدایت تیم ملی ایران را هم دارد در صفحه شخصی‌اش آورده است«در دوره نخست حضورم در فوتبال ایران در تیم ملی با هم کار کردیم. تمام توانت را در مقدماتی جام‌ جهانی ۲۰۰۲ برای سربلندی کشورت گذاشتی و در دوره حضورم در پرسپولیس شاهد بودم که همپای همه پرسپولیسی‌ها برای تک تک پیروزی‌ها و قهرمانی‌ های تیم تلاش کردی. مهرداد جان من هم مثل همه دوستانت هنوز خبر رفتنت را باور نکرده‌ام. روحت در آرامش مرد بزرگ.
 
مهرداد میناوند

«وحید هاشمیان» مربی تیم ملی فوتبال ایران نوشت «مهردادجان دلم خیلی برات تنگ میشه، همیشه به یادت خواهم بود.
«احمدرضا عابدزاده» سنگربان سال‌های پیش تیم ملی فوتبال ایران آورده است «خبر درگذشت مهرداد میناوند عزیز بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران باعث تاثر و تاسف همه مردم ایران و بخصوص خانواده بزرگ ورزش و فوتبال شد. ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده محترم و داغدار میناوند و دوستان آن سفر کرده عزیز از خدای مهربان رحمت و غفران الهی برای مهرداد جان آرزو دارم.
«کریم باقری» مربی پرسپولیس در پستی کوتاه نوشت «خداحافظ رفیق روحت شاد»
«دراگان اسکوچیچ» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هم ناراحتی خود را اینگونه بیان کرد «روحت شاد مهرداد عزیز. تسلیت به خانواده محترم میناوند. شبی غم‌انگیز برای ورزش ایران»
«جواد نکونام» سرمربی فولاد خوزستان می‌نویسد «باورم نمیشه، خداحافظ پسر دوست داشتنی»
 
مهرداد میناوند

پیام تسلیت هم تیمی های سابق مهرداد میناوند در اشتورم گراتس اتریش و مربی اش ایویکا اوسیم
با درود و احترام به دوستان و خانواده مهرداد عزیز

ما دوستان و هم تیمی های مهرداد که در سال ۱۹۹۹ قهرمان اتریش شدیم و در کنار هم از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ در لیگ قهرمانان بازی کردیم. با هم قهرمان اتریش شدیم و با هم چقدر خوشحال بودیم.

وقتی خبر مرگ مهرداد عزیز را شنیدیم تک تک ما ناراحت شدیم. مهرداد در پیش ما یک انسان فوق العاده دوست داشتنی بود. او را به خاطر برخورد خوب و لبخند همیشگی دوست داشتیم و با هم بازی ها همیشه مهربان و رفیق بود. در تیم ما همه مهرداد را دوست داشتند و عشق و شوق او به فوتبال فراموش نشدنی است. مهرداد همیشه فوتبال تهاجمی را دوست داشت همان چیزی که ما هم می خواستیم ما 99 بازی رقابتی را با هم انجام دادیم، از جمله 14 بازی لیگ قهرمانان با موفقیت های فراموش نشدنی برابر گالاتاسرای استانبول، المپیک مارسی، گلاسگو رنجرز، آ اس موناکو و فاینورد روتردام. لحظه ای هرگز فراموش نخواهد شد که ما در مه 1999 با نتیجه 3 بر صفر مقابل تیرول پیروز شدیم و سپس جام و سوپرجام را کسب کردیم. فراموش نمی شود که چگونه در سال 2000 برای سومین بار پیاپی مقابل فاینورد در روتردام به لیگ قهرمانان راه یافتیم و سپس در مرحله اول مقابل گالاتا در استانبول در یک گروه بودیم. همیشه نام تو در باشگاه مان اشتورم هست. همه ما مهرداد را برای همیشه در قلب خود نگه داشته ایم و تو نام ات همیشه پیش ماست.

خداحافظ مهرداد عزیز ایویکا اوسیم و بازیکنان این دوران طلایی استورم گراتس از سال 1998 تا 2001
کاسیمیر سیدورکزوک، پپی شیکلگرابر، فرانکو فودا، گانتر نویکرچنر، رانکو پوپوویچ، مارکوس شاپ، رومن مالیچ، گیلبرت پریلاسنیگ، مارکوس شاپ، یان پیتر مارتنز، هانس راینمایر، ایویکا واستیچ، ماریو هاس، تامی کوچیان، دیدیه آنژیباود، میشائیل باچتلر، جورج باردل، آبیودون بارووا، گری اشترافنر، گیورگی کورسوس، سرگئی یوران، ایمره سابیکس، آندرس فلرکین، فردل فلدهوفر، روبرت ایبرتسبرگر، چارلز آموا، پتر هلینکا.
 
مهرداد میناوند

پیام جمعی از هنرمندان
لاله اسکندری هم برای درگذشت مهرداد میناوند نوشت:
ورزشکاران نمی میرند وتا ابد برایمان قهرمانند....مهرداد میناوند ....تصویری که تا همیشه از تو در ذهن ما ثبت شد......در روزهای جوانی ،به تو وهم نسلانت همیشه افتخار کردیم....ممنون ازخاطرات شیرینی که برایمان ساختید .....غرق در نور وآرامش باشی مهرداد عزیز... آسمان پناه امنت باشد تا همیشه قهرمان....
 
احسان علیخانی با انتشار عکسی از مهرداد میناوند نوشت:
مهرداد به همین سادگی رفت، هیچی نمیشه گفت، خدایا بغلش کن...
 
علی ضیا هم برای فوت مهرداد میناوند نوشت:
مهرداد رفیق کجا رفتی...
 
محمدحسین لطیفی کارگردان کشورمان هم برای درگذشت مهرداد میناوند نوشت:
ای وای خدای من فقط میپرسم چرا چرا همه خوبان؟
روحش که شاد است می دانم، تسلیت بر بازماندگانش که سختی این داغ سخت است.... تسلیت بر ایران...
 
داریوش فرضیایی هم در اندوه نبودن مهرداد میناوند نوشت:
روحت شاد
مهرداد عزیز مرد خوش اخلاق و بامعرفت...
خدای مهربان به همسر گرامی و خانواده محترمت صبر بده...
 
مهرداد میناوند

امیررضا دلاوری با انتشار یک عکس قدیمی از مهرداد میناوند نوشت:
ای داد باورم نمیشه سفر به سلامت، روحت شاد مهرداد عزیز رفیق با معرفت...
تسلیت به خانواده میناوند....
 
مجید صالحی هم برای درگذشت مهرداد میناوند نوشت:
بدرود دادا
بدرود مهرداد جان
رفیق جانم، دوست قدیمی با معرفت....
 
مهرداد میناوند

برزو ارجمند هم با یادی از خاطراتشان برای درگذشت مهرداد میناوند نوشت:
یه دنیا خاطره، یه دنیا خنده، وای مهرداد جان تمام این بیست و چند سال رو در ذهنم مرور میکنم و یادم نمیاد بجز خنده و شادی روی صورتت دیده باشم، یادش بخیر مینی ماینر سواری با تو ، سفرهامون و و و و.... روحت شاد رفیق
 
رامبد جوان هم با انتشار عکسی از مهرداد میناوند در خندوانه نوشت:
بعضی رفتن ها باور کردنی نیست... مهرداد عزیزم روحت شاد...
 
سایت
پیج رسمی جام جهانی نوشت: مهرداد میناوند کسی بود که به اولین پیروزی ایران در تاریخ جام جهانی کمک کرد.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. مجله اینترنتی حرف تازه
3. سایت فتوکده
4. خبرگزاری ایرنا
5. سایت ورزش سه
6. شبکه اینستاگرام
نسخه چاپی