غلامحسین محسنی اژه‌ای

غلامحسین محسنی اژه‌ای
حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای یکی از روحانیون سیاستمدار و قاضی ایرانی است. وی سمت هایی، چون دادستان دادگاه ویژه روحانیت، وزیر اطلاعات در دولت نهم و دادستان کل کشور را در اختیار داشته و هم اکنون رئیس قوه قضائیه است.
 
شناسنامه
 سال 1335 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی  تحصیلات
 -  دانشگاه
 سیاسی و قضایی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 دهه پنجاه  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 یک دختر و سه فرزند پسر  فرزندان
 پدر: شیخ اسماعیل  والدین

زندگی نامه

تولد
غلامحسین محسنی اژه‌ای متولد ۱۳۳۵ ه.ش در شهر اژیه از توابع بخش جلگه شهرستان اصفهان است. وی یکی از روحانیون سیاستمدار و قاضی ایرانی است که در اصل نامش محسنی اژیه است، اما به محسنی اژه‌ای معروف است. سه برادر و چهار خواهر دارد که یکی از برادران جانباز بوده و فوت کرده است. پدر و مادر هر دو به رحمت خدا رفته اند و آن دوران پدرش شیخ اسماعیل بعنوان کشاورز ؛ گندم ، جو و پنپه و چغندر قند می کاشت.
 
ازدواج
غلامحسین محسنی اژه ای در سال 1355 ه.ش وقتی 20 ساله بود با همسرش ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک دختر و سه فرزند پسر می باشد.
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
در 16 سالگی به تشویق پدر و توصیه امام جمعه موقت اصفهان ، وارد حوزه علمیه شد سپس به مدرسه حقانی در قم رفت. وی پس از پایان سطح عالی در مدرسه حقانی، چند سال در درس خارج در حوزهٔ علمیه قم شرکت کرد. وی علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکترای حقوق بین‌الملل خصوصی نیز است.
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای

تدریس
ایشان پس از پایان سطح عالی در مدرسه حقانی، چند سال در درس خارج در حوزه علمیه قم شرکت کرد. او علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای مدرک دکتری حقوق بین‌الملل خصوصی است و همچنین سابقه تدریس در دانشکده باقر العلوم (علیه السلام)، تدریس در قسمت آموزشی دادگاه‌های انقلاب و دانشکده علوم قضایی را در کارنامه خود دارد.
 
فعالیت های سیاسی
در سال 1354 ه.ش که 19 ساله بود در ماجرای حمله رژیم شاهنشاهی در مدرسه فیضه بعنوان طلبه حاضر بود و در همین سال یکبار هم دستگیر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 ه.ش وقتی 23 ساله بود به دعوت شهید قدوسی به تهران نقل مکان کرد و در دادگاه انقلاب اسلامی مشغول بکار شد.

ایشان سال 1363 ه.ش زمانی که تنها 28 سال داشت مسئول گزینش وزارت اطلاعات شد و یکسال بعد نمایندگی قوه قضاییه در وزارت اطلاعات را بدست گرفت. اژه ای در سال 1374 ه.ش به دادستانی ویژه روحانیت تهران منصوب و تا سال 1376 ه.ش در این مقام حضور داشت تا اینکه سال 1377 ه.ش دادستان کل ویژه روحانیت شد. در سال 1377 ه.ش قاضی دادگاه غلامحسین کرباسچی (شهردار سابق تهران) بود که مباحث او با کرباسچی بازخورد زیادی داشت. ایشان سپس قاضی پرونده فاضل خداداد (اختلاسگر 123 میلیاردی) بود که زمان خودش بزرگترین پرونده مفاسد اقتصادی لقب گرفت و در نهایت به اعدام وی ختم شد.
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای

تحریم توسط اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا طی تصمیم مورخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ ه.ش (۱۳ آوریل ۲۰۱۱)، ۳۲ مقام ایرانی از جمله غلامحسین محسنی اژ‌ه ای را از ورود به کشور‌های این اتحادیه محروم کرد. غلامحسین محسنی اژه ای در 23 مرداد 1384 ه.ش وقتی 49 ساله بود بعنوان وزیر اطلاعات دولت محمودی احمدی نژاد از مجلس رای اعتماد کرد. در نهایت 3 مرداد 1388 ه.ش از سمت خود برکنار شد. پس از برکناری از وزارت اطلاعات از سال 1388 ه.ش به دادستانی کل کشور منصوب شد و تا سال 1393 ه.ش در این مقام حضور داشت.

ایشان سپس با روی کار آمدن آیت الله صادق آملی لاریجانی از 1 شهریور 1393 ه.ش معاون اول قوه قضایی شد و در دوران ریاست آقای ابراهیم رئیسی هم به عنوان معاون اول ابقاء شد. سال 1400 ه.ش بعد از اینکه آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه وقت، توانست به مقام ریاست جمهوری برسد، حجت الاسلام والمسلمین اژه ای 65 ساله به دستور مقام معظم رهبری جایگزین ایشان شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای
 
مسئولیت‌ها
- مسئول گزینش وزارت اطلاعات در سال‌های ۱۳۶۳ ه.ش و ۱۳۶۴ ه.ش
- نمایندهٔ قوهٔ قضاییه در وزارت اطلاعات از نیمهٔ دوم سال ۱۳۶۴ ه.ش تا ۱۳۶۷ ه.ش
- دادستان ویژه روحانیت تهران از سال ۱۳۷۴ ه.ش لغایت ۱۳۷۶ ه.ش
- دادستان کل ویژه روحانیت از سال ۱۳۷۷ ه.ش تا ۱۳۸۴ ه.ش
- مسئول مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت از سال ۱۳۷۷ ه.ش تا ۱۳۸۱ ه.ش
- وزیر اطلاعات از ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ ه.ش تا برکناری در ۳ مرداد ۱۳۸۸ ه.ش
- دادستان کل کشور از سال ۱۳۸۸ ه.ش تا ۱۳۹۳ ه.ش
- معاون اول رئیس قوهٔ قضائیه ۱۳۹۳ ه.ش تا ۱۴۰۰ ه.ش
- رئیس قوهٔ قضائیه از 10 تیر ۱۴۰۰ ه.ش تا اکنون
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای

در نگاه دیگران

اشخاص 
انتصاب به ریاست قوه قضاییه توسط مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.
حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیت‌ها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.
 

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته

اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم.

انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد.

و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه.
و ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی.
و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری.
و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف.
و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است.

توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت میکنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته.
و السلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنه‌ای   
۱۰ تیر ۱۴۰۰
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای
 
 
پیام های تبریک مقامات و مسئولان کشور به حجت الاسلام محسنی اژه ای
پیام تبریک ریاست جمهوری حجت الاسلام دکتر روحانی

رئیس جمهور در پیامی با تبریک انتصاب حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای به سمت ریاست قوه قضائیه، تاکید کرد: در شروع گام دوم انقلاب اسلامی و در شرایط حساس کنونی که کشور با دشمنی قدرت‌های خودکامه و استکباری مواجه است و جنگ اقتصادی و روانی آنان با هدف ایجاد شکاف در صفوف ملت و همبستگی نظام و مردم، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می گیرد، نقش بی ‏بدیل قوه قضائیه در تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و تعمیق ارزش های اسلامی اهمیت مضاعفی دارد.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حجت‏ الاسلام والمسلمین جناب آقای غلامحسین محسنی اژه ای(دامت توفیقاته)
با سلام و تحیت
انتصاب شایسته جنابعالی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به سمت ریاست قوه قضائیه را که نشان دهنده کارآمدی و تجارب مدیریتی ارزشمندتان به ویژه در عرصه فعالیت های قضایی است، تبریک و تهنیت می گویم.

در شروع گام دوم انقلاب اسلامی و در شرایط حساس کنونی که کشور با دشمنی قدرت‌های خودکامه و استکباری مواجه است و جنگ اقتصادی و روانی آنان با هدف ایجاد شکاف در صفوف ملت و همبستگی نظام و مردم، هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می گیرد، نقش بی ‏بدیل قوه قضائیه در تقویت سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و تعمیق ارزش های اسلامی اهمیت مضاعفی دارد.

امیدوارم با حسن تدبیر جنابعالب در رأس دستگاه قضائی، شاهد آثار و برکات فراوانی در زمینه گسترش عدالت اجتماعی بدور از هرگونه مسائل جناحی و حزبی، احقاق حقوق عمومی و شهروندی، اهتمام بیشتر در حفظ کرامت انسانی و ایجاد امنیت بیشتر برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور باشیم.

همچنین ضمن قدردانی از خدمات و تلاش های ارزنده و ماندگار ریاست پیشین قوه قضائیه، توفیق روزافزون شما را در تحقق منویات مقام معظم رهبری و خدمت بیشتر به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 

غلامحسین محسنی اژه‌ای


پیام تبریک رئیس‌ جمهور منتخب، آیت‌ الله دکتر سید ابراهیم رئیسی

رئیس‌جمهور منتخب، طی پیامی انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضاییه را تبریک گفت و آمادگی خود و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های دستگاه قضایی اعلام داشت.

در متن پیام آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی آمده است:
انتصاب شایسته جنابعالی از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به سمت ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به سوابق درخشان علمی، عملی و قضایی و داشتن روحیه انقلابی  برای جنابعالی و نظام قضایی ایران اسلامی مبارک و مایه خیر و برکت است.

این جانب ضمن تبریک اعتماد معظم‌له و انتخاب جنابعالی، به آن برادر عزیز، با تأکید بر لزوم تعامل و همکاری بیش از پیش قوای سه‌گانه در جهت پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران و خدمت‌رسانی به مردم این مرز و بوم، آمادگی خویش و دولت آینده را جهت همکاری و کمک به تحقق مأموریت‌های قوه قضاییه اعلام می‌دارم.

توفیق بیش از پیش جنابعالی را در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و استمرار، تحول و ارتقای قوه قضاییه از خداوند متعال خواستارم.
 

پیام تبریک تبریک آیت‌ الله محمدعلی موحدی کرمانی 

در پیام آیت‌ الله «محمدعلی موحدی کرمانی» به حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» آمده است: انتصاب شایسته جنابعالی از سوی رهبر انقلاب اسلامی به عنوان «ریاست قوه قضائیه» را که بحمدالله به واسطه سوابق طولانی و ارزشمند در قوه قضاییه، آشنایی کامل با ساختار این قوه دارید و همچنین متصف به سلامت نفس، قاطعیت در عمل و کارآمدی لازم در مدیریت هستید، تبریک عرض نموده و از درگاه خدای متعال توفیق انجام خدمات ارزنده برای این مسئولیت خطیر مسئلت می‌کنم.  

وی ادامه داد: رجاء واثق دارم که حضور حضرتعالی در آن جایگاه رفیع، موجب بسط عدالت و رضایت خلق خدا و ایجاد اعتماد روزافزون به نظام و انقلاب خواهد بود و زمینه گسترش قانون و قانون‌گرایی و مقابله قاطع با هر گونه فساد و آلودگی را فراهم خواهد ساخت.  

رئیس جامعه روحانیت مبارز افزود: در پایان لازم می‌دانم به سهم خود از خدمات ارزنده و درخشان حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در این قوه تشکر کرده، عزت و سربلندی جنابعالی و سایر همکاران خدوم قوه قضاییه را در ارایه خدمات صادقانه به ملت عزیز و انقلابی ایران مسالت نمایم.
 

غلامحسین محسنی اژه‌ای

 
پیام تبریک علی اکبر ولایتی، مشاور رهبری در امور بین‌الملل 

«علی اکبر ولایتی» مشاور رهبری در امور بین‌الملل نیز با صدور پیامی، انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه را تبریک گفت.
در متن پیام ولایتی به محسنی اژه‌ای آمده است: انتصاب شایسته حضرتعالی به ریاست قوه قضائیه را که نشان از اعتماد مقام معظم رهبری است را صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: بدون شک تجربیات ارزنده و اشراف حضرتعالی در مباحث حقوقی و موضوعات مرتبط با دستگاه قضا ذخیره‌ای گرانبها در جهت ایجاد تحول عظیم و ادامه رویکردهای مثبتی است که در دوره ریاست جناب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی آغاز گردیده و بر اساس منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب در آن مجموعه مورد تاکید قرار دارد.

ایشان در ادامه افزود: امیدوارم به لطف الهی و عنایات اهل بیت(علیهم السلام) و همراهی همکاران صادق و دلسوز شما در قوه قضائیه، توفیقات روز افزون حاصل گردد. از درگاه خداوند متعال عزت و توفیقات روزافزون برای حضرتعالی مسئلت می‌کنم.

 
پیام تبریک رییس دیوان عالی کشور 

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید احمد مرتضوی مقدم» رئیس دیوان عالی کشور نیز در پیامی انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای را به ریاست قوه قضائیه تبریک گفت.

رییس دیوان عالی کشور در پیام خود به محسنی اژه‌ای آورده است: اعتماد مقام معظم رهبری به حضرتعالی و انتصاب آن جناب را به سمت ریاست قوه قضاییه به جنابعالی تبریک می‌گویم.

ایشان در ادامه اضافه کرد: امید است که تجربیات جنابعالی در دوره چهل ساله قضایی بیش از پیش موجبات تحقق اهداف سند تحول قضایی را فراهم آورد، دیوان عالی کشور نیز در انجام وظایف قانونی خود همواره در کنار آن جناب خواهد بود. موفقیت و توفیق روزافزون جنابعالی را از محضر خداوند متعال مسئلت دارم.
 

غلامحسین محسنی اژه‌ای
 

پیام تبریک رییس سازمان بازرسی 

«حجت‌ الاسلام والمسلمین حسن درویشیان» رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای به ریاست قوه قضائیه را تبریک گفت.  

وی در پیام خود به رییس جدید قوه قضاییه نوشت: انتصاب شایسته حضرتعالی را به ریاست قوه قضاییه از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

ایشان با اشاره به سوابق محسنی اژه‌ای در دستگاه قضا تصریح کرد: سوابق درخشان جنابعالی در نظام مقدس اسلامی به ویژه سنگر قضا و برخورد قاطعانه با مفسدان اقتصادی و اجرای قانون با برپایی دادگاه‌های عادلانه و نیز توانمندی‌ها و اشراف کامل حضرتعالی به چالش‌ها و ظرفیت‌های عدلیه، موجب اعتماد رهبر معظم انقلاب به جنابعالی با انتصاب فردی خوشنام از بدنه قوه قضاییه به ریاست آن شد و تداوم بخش امید در گسترش سرمایه اجتماعی ایجاد شده در دوران تحول این قوه مهم شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: اینجانب و مجموعه همکاران سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اعلام آمادگی کامل برای اجرای سیاست‌ها و تدابیر حضرتعالی در پیشبرد اهداف عالیه قوه و این سازمان به منظور نظارت موثرتر بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اجرایی کشور، دوام توفیق بیش از پیش جنابعالی را در پرتو عنایات حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه از خداوند منان خواستارم.

 
پیام تبریک رییس دیوان محاسبات کشور

«مهرداد بذرپاش» رییس کل دیوان محاسبات کشور به رییس جدید قوه قضائیه تبریک گفت.

در پیام بذرپاش به محسنی اژه‌ای آمده است: انتصاب شایسته جنابعالی توسط رهبر معظم انقلاب برای ریاست قوه قضائیه را تبریک عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: بدون تردید، سوابق قضایی و تجربیات نظارتی و روحیه انقلابی و مردمی جنابعالی امکان تحقق مطالبات شش گانه مقام معظم رهبری در تداوم تحول در دستگاه قضا را فراهم خواهد آورد.

به گفته رییس کل دیوان محاسبات کشور، جوان‌سازی، اجتماعی‌سازی و مردمی‌سازی قوه قضائیه متناسب با شرایط گام دوم انقلاب، خنثی‌کردن نقشه‌های دشمنان با قاطعیت در مبارزه با مفاسد داخلی و دیپلماسی فعالانه بین‌المللی و هم‌افزایی حداکثری با سایر دستگاه‌های نظارتی در پیشگیری از فساد و برخورد با ریشه‌های رانت مانند واگذاری‌های غیرقانونی و زیان‌ده، می‌تواند دلسوزان را به تحقق عدالت امیدوارتر کند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه بدون شک، دیوان محاسبات همچون گذشته در تحقق مبارزه بی‌امان با فساد در کنار قوه قضاییه خواهد بود، بیان کرد: سزاوار است از خدمات درخشان و مجاهدانه‌ی آیت الله رئیسی در قوه قضائیه قدردانی به عمل آید. توفیقات شما را از درگاه احدیت خواستارم.

 
پیام تبریک سردار اشتری

سردار «حسین اشتری» فرمانده ناجا نیز در پیامی انتصاب حجت الاسلام والمسلمین "غلامحسین محسنی اژه ای" را به سمت ریاست قوه قضائیه تبریک گفت.

در متن پیام تبریک فرمانده نیروی انتظامی آمده است: انتصاب شایسته جنابعالی از سوی مقام معظم رهبری به سمت ریاست قوه قضائیه را که نشان از، کارآمدی و تجارب مدیریتی ارزشمندتان به ویژه در عرصه فعالیت های قضائی است، تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی یادآور شد: موفقیت جنابعالی را در مسیر تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی، پاسداری از ارزش‌های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نیز اجرای رهنمودها و تدابیر حکیمانه رهبر انقلاب و فرماندهی کل قوا  را خواهانم و آمادگی نیروی انتظامی را در تعامل برادرانه با قوه قضائیه اعلام داشته و امید است که در پرتو عنایات الهی و توجه به منویات مقام معظم رهبری، این تعامل و همکاری، در اجرای عدالت و ارتقاء امنیت و آرامش شهروندان، مؤثر واقع شود.

اشتری ادامه داد: اطمینان دارم با پیروی از فرامین داهیانه مقام معظم رهبری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در تعامل با قوه قضائیه مسیر خدمت به مردم بزرگوار این مرز و بوم، پاسداری از نظم و امنیت مبارزه با فساد و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی در پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی را همچون همیشه دنبال ‌کند.
 

غلامحسین محسنی اژه‌ای
 

اندیشه / نظرات

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در مواقع مختلف مصاحبه و اظهار نظر کرده است. وی در مورد جرم هایی که انجام می شود و نحوه برخورد با آنها گفته است: گاهی اوقات جرم از روی غفلت، ناآشنایی با قانون و اضطرار صورت می‌گیرد. باید بررسی کرد، جرم با چه انگیزه و نیتی بوده است. اگر افرادی هستند که حتی مرتکب جرم شده‌اند، اما امکان ارفاق به آن‌ها هست باید این کار انجام شود. اگر جرمی صورت گرفت که قابل اغماض نبود و فردی زیادی خواهی و فساد کرد، اگر سد راه تولید است و به صنف خود، مردم و تولید ضربه می‌زند باید خود صنف و تولیدگران برای برخورد با او پیشقدم شوند.

ایشان در خصوص پرونده های اقتصادی نیز گفته است: بررسی پرونده‌های ناظر بر موضوعات اقتصادی و تولیدی، از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و در این قبیل پرونده‌ها باید نهایت دقت از سوی قضات و مسوولان قضایی اعمال شود تا چرخه تولید و اشتغال در هیچ بنگاه صنعتی و اقتصادی از حرکت نایستد. قوه قضاییه تلاش کرده است تا جایی که مقدورات و امکانات اجازه می‌دهد، روند رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی و تولیدی را تخصصی کند، اما اینکه این توقع وجود داشته باشد برای هریک از صنوف، آیین دادرسی ویژه، مجتمع ویژه و ضابط ویژه تعیین شود، اکنون مقدور نیست.
 
مطالب مرتبط:
با رئیس جدید قوه قضائیه بیشتر آشنا شویم
اطلاع‌نگاشت | امتداد تحول در قوه قضائیه

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری ایمنا
3. خبرگزاری تابناک
4. خبرگزاری ایرنا
5. همشهری آنلاین 
6. باشگاه خبرنگاران جوان
7. وبسایت فتوکده
نسخه چاپی