سید جواد ساداتی نژاد

سید جواد ساداتی نژاد
سید جواد ساداتی نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با مرتبه دانشیاری، نماینده دوره دهم و یازدهم ‌اکنون دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کاشان و آران و بیدگل و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی است.
 
شناسنامه
 1 تیر سال 1351 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکتری هیدرولیک و مهندسی هیدرولوژی  تحصیلات
 دانشگاه دولتی مسکو  دانشگاه
 فرهنگی، اجتماعی، سیاسی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 -  سال های فعالیت
 تألیف مقالات و کتب متعدد  آثار مهم
 انتخاب به عنوان پنج رئیس برتر دانشگاه‌های کشور  جایزه ها
 https://drsadatinejad.com  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
در 1 تیر ماه سال 1351 ه.ش در کاشان و در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد.
سید جواد ساداتی نژاد

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
وی پس از تحصیل در رشته علوم تجربی در دبیرستان امام خمینی(ره) کاشان مدارج علمی را در مقاطع کارشناسی در رشته مهندسی منابع طبیعی_آبخیزداری، کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی_آبخیزداری و دکتری در رشته مهندسی هیدرولوژی، به ترتیب در دانشگاه‌های مازندران،  دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه دولتی مسکو طی کرد.
 
فعالیت های اجرایی
وی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مسکو و از موسسین انجمن اسلامی منطقه اروپای شرقی و کشورهای مشترک‌المنافع بود و در سال ۱۳۸۱ ه.ش ریاست این انجمن را بر عهده داشت و پس از بازگشت به کشور به عضویت هیئت علمی دانشگاه شهرکرد درآمد و تا سال ۱۳۸۶ ه.ش عهده‌دار معاونت دانشجویی فرهنگی این دانشگاه بود و با توجه به خدمات فراوان به عنوان معاون دانشجویی فرهنگی برگزیده دانشگاه‌های کشور انتخاب و مورد تقدیر وزارت علوم قرار گرفت و از سال ۱۳۸۶ ه.ش به عنوان رئیس دانشگاه کاشان انتخاب شد.
 
سید جواد ساداتی نژاد

به اذعان صاحب‌نظران، دوره ۴ ساله ریاست دانشگاه کاشان به دلیل فعالیت خستگی‌ناپذیر و عملکرد درخشان ایشان، دوران اوج‌‌گیری دانشگاه در تمام زمینه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بوده است.

خستگی‌ناپذیری و روحیه جهادی وی توانست دانشگاه کاشان را به عنوان یک مرکز علمی پیشرو در کشور مطرح کند. برای تثبیت و استمرار این مسیر، یکی از زیربنایی‌ترین کارهای او، تدوین سند چشم‌انداز برای دانشگاه کاشان بود و با تدوین این سند، عملا چشم‌انداز و نقشه راه دانشگاه را برای رسیدن به جایگاه پنج دانشگاه برتر پایه‌ریزی نمود.

از دیگر خدمات وی می‌توان به تاسیس ستاد خیرین دانشگاه کاشان و ایجاد زمینه حضور خیرین در دانشگاه کاشان اشاره نمود. وی به دلیل خدمات فراوان، به عنوان پنج رئیس برتر دانشگاه‌های کشور انتخاب شد و از سال ۱۳۹۰ ه.ش به عنوان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد و در رشد بودجه وزارت علوم در سال‌های ۱۳۹۱ ه.ش و ۱۳۹۲ ه.ش نقش چشمگیری داشت و همزمان با تاسیس ستاد خیّرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۰ ه.ش، توانست در جذب کمک های خیّرین و توسعه زیرساخت های آموزش عالی کشور یک تحول بنیادین ایجاد کند.
 
سید جواد ساداتی نژاد

مسئولیت در وزارت علوم برای وی فرصتی بود که با قوانین، نحوه تصویب بودجه، ساز و کار فعالیت مجلس و اختیارات نمایندگان آشنا شود. وی در فروردین ۱۳۹۲ ه.ش به عنوان معاون اداری و مالی دانشگاه تهران و سپس به عنوان معاون توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران منصوب شد. یکی از مهمترین اقدامات وی در این دوره، فعال‌سازی سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با هدف تامین منابع مالی دانشگاه و تاسیس بنیاد حامیان دانشگاه تهران با هدف جذب کمک‌های مردمی برای توسعه زیرساخت‌های این دانشگاه بوده است.

عضویت در اداره جهاد سازندگی به عنوان معاون اداره آبخیزداری و مجری چندین پروژه بخش سیلاب و آبخیزداری در شهرستان کاشان ۷۸-۱۳۷۳ ه.ش
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست صندوق پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری ۹۴-۱۳۸۷ ه.ش
عضو شورای تحقیقات آب کشور ۹۴-۱۳۹۳ ه.ش
دبیر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی شورای عالی عتف ۹۳-۱۳۸۹ ه.ش
عضو هیات ممیزه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ۹۳-۱۳۹۰ ه.ش
عضو هیات ممیزه سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی ۹۳-۱۳۹۱ ه.ش
سردبیر نشریه علمی پژوهشی اکوهیدرولوژی دانشگاه تهران ۱۳۹۲ ه.ش تاکنون
رئیس فراکسیون آب مجلس دهم
 
سید جواد ساداتی نژاد

عملکرد در مجلس شورای اسلامی
وی به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۵ ه.ش و ۱۳۹۹ ه.ش به عنوان نماینده منتخب مردم منطقه کاشان و آران و بیدگل به مجلس دهم و مجلس یازدهم راه یافت. مهمترین اقدامات وی در دوره اول و دوم اجلاسیه یازدهم مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

تصویب اصلاحیه قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ایجاد شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی با عضویت ۳ نفر کشاورز برای نخستین بار در کشور
ارائه طرح تقویت امنیت غذایی کشور برای رفع مشکلات بازار و تجارت محصولات کشاورزی و تنظیم بازار کشاورزی
افزایش اعتبارات بخش کشاورزی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور
تصویب احکام مورد نیاز برای رفع مشکلات کاداستر اراضی کشاورزی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور
تصویب حکم برای اختصاص حمایت و یارانه لازم برای صادرات محصولات کشاورزی برای حمل و نقل هوایی در قانون بودجه ۱۴۰۰ کشور
افزایش ده هزار میلیارد ریالی اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی در قانون بودجه ۱۴۰۰
تصویب احکام مورد نیاز در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی
۲۵ مورد نظارت میدانی در حوزه‌های مرتبط با کشاورزی، دامداری، شیلات، منابع طبیعی و محیط زیست استان‌های کشور
در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۰، ید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، طی حکمی سید جواد ساداتی نژاد را به عنوان وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد.
 
سید جواد ساداتی نژاد

آثار

وی دارای بیش از ۵۴ مقاله علمی و پژوهشی در مجلات داخلی و خارجی و همچنین تالیف چند کتاب و چندین طرح پژوهشی در حوزه آبخیزداری و منابع آب می‌باشد.
 
سید جواد ساداتی نژاد

جوایز و افتخارات

وی به دلیل خدمات فراوان، به عنوان پنج رئیس برتر دانشگاه‌های کشور انتخاب شد. و همچنین با توجه به خدمات فراوان، بعنوان معاون دانشجویی فرهنگی برگزیده دانشگاه‌های کشور انتخاب و مورد تقدیر وزارت علوم قرار گرفت.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری ایمنا
3. وبسایت دکتر سید جواد ساداتی نژاد
4. مرکز پزوهش های مجلس شورای اسلامی
نسخه چاپی