پرویز کردوانی

پرویز کردوانی
پرویز کردوانی جغرافی دان ایرانی و دارندهٔ مدال ملی و نشان دانش در ایران بود. او در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار (سال ۱۳۸۴ ه. ش) به عنوان چهره ماندگار در زمینه جغرافیا معرفی شد.
 
شناسنامه
 سال 1310 ه.ش   تولد
 27 مرداد سال 1400 ه.ش  درگذشت
 بیماری  علت درگذشت
 قطعه نام‌آوران بهشت زهرا (سلام الله علیها)  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای رشته عمران کویر  تحصیلات
 آلمان  دانشگاه
 تدریس، تحقیق، پژوهش  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه چهل  سال های فعالیت
 تألیف چندین کتاب  آثار مهم
 جایزه «مهرگان علم» و انتخاب بعنوان استاد نمونه  جایزه ها
 http://www.kardovani.com  وبگاه رسمی
 فریده گلبو  همسر
 ۲ دختر و ۱ پسر  فرزندان
 پدر: حسینعلی بلوکباشی  والدین

زندگی نامه

تولد
در سال ۱۳۱۰ ه.ش در گرمسار متولد شد. پدرش حسین علی بلوکباشی از ملاکان منطقه بود.
 
درگذشت
بنابر گفته مهیار پازوکی، خواهرزاده دکتر کردوانی وی به سرطان مغز استخوان مبتلا بود و سرانجام در تاریخ 27 مرداد سال 1400 ه.ش دیده از جهان فروبست. پیکر وی پس از تشییع در قطعه نام آوران بهشت زهرا (سلام الله علیها) تهران به خاک سپرده شد.
 
پرویز کردوانی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
پرفسور کردوانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گرمسار گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم از مدرسه رازی (فرانسوی) در تهران برای ادامه تحصیل در رشته عمران کویر به آلمان عزیمت کرد. در سال ۱۳۴۵ ه.ش موفق به اخذ مدرک دکترا با بالاترین امتیاز شد.
 
پرویز کردوانی

تدریس
وی پس از بازگشت از آلمان در دانشکده کشاورزی ارومیه به فعالیت پرداخت. او سپس به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ ه.ش در این دانشگاه مشغول تدریس شد.
 
پرویز کردوانی

فعالیت های علمی و اجرایی
وی مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران را در بین سال‌های ۱۳۴۸ ه.ش تا ۱۳۵۴ ه.ش برعهده داشت و بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران (۱۳۵۴ ه.ش تا ۱۳۵۸ ه.ش) بود. زنده یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویر شناسی و مقابله با خشکسالی داشت. وی استاد نمونه دانشگاه تهران بود و جایزه مهرگان علم به خاطر تألیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط زیست را کسب نمود.
 
پرویز کردوانی

سایر فعالیت‌ ها
استخدام در دانشکده کشاورزی ارومیه (رضائیه) ۱۳۴۵ ه.ش.
انتقال به گروه آموزشی جغرافیا در دانشگاه تهران و آغاز تدریس در تهران ۱۳۴۸ ه.ش.
مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران 1348 ه.ش تا 1354 ه.ش.
بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران 1354 ه.ش تا 1358 ه.ش.
راهنمایی بیش از ۱۵۰ پایان‌نامه فوق‌لیسانس و ۷ رساله دکترا.
مطالعات میدانی در مناطق کویری و بیابانی ایران.
عضویت در بنیاد مطالعات آسیایی، شبکه آب خاورمیانه، عضو هیئت امنای صلح سبز، رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران.
تألیف بیش از ۲۰ جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی و سخنرانی‌های متعدد در مجامع علمی داخلی و خارجی.
 
پرویز کردوانی

آثار

کتاب‌های منتشر شده زنده یاد کردوانی عبارتند از:
کویر (نمکزار) بزرگ مرکزی ایران و مناطق همجوار آن
جغرافیای خاک‌ها
حفاظت خاک
اکوسیستم‌های طبیعی
اکوسیستم‌های آبی
آب‌های شور
آب‌های سطحی و زیرزمینی
ژئوهیدرولوژی
مراتع ایران
مناطق خشک: ویژگی‌های اقلیمی، علل خشکی، مسائل آب و غیره
خشکسالی و راه‌های مقابله با آن در ایران
دانشنامه‌ای تاریخی و ادبی در حوزه جغرافیای شهری و ریشه‌های تاریخی شهرها
 
پرویز کردوانی

جوایز و افتخارات

برنده جایزه «مهرگان علم» به‌خاطر تألیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط‌زیست.
استاد نمونه دانشگاه تهران در ۲ سال 1378 ه.ش و 1380 ه.ش.
انتخاب بعنوان چهره ماندگار در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار سال ۱۳۸۴ ه.ش
 
پرویز کردوانی

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام تسلیت دانشگاه تهران در پی درگذشت پدر علم کویرشناسی ایران
آمده است:
"انالله و انا الیه راجعون
با نهایت تأسف و تأثر با خبر شدیم دکتر پرویز کردوانی، استاد پیشکسوت دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و پدر علم کویرشناسی ایران، دعوت حق را لبیک گفته و رخ در نقاب خاک کشیده است.
این استاد فقید که از جغرافیدانان شهیر و دارنده مدال ملی و نشان عالی دانش در ایران بود، علاوه بر آموزش و تربیت دانشجویان، تألیف آثار علمی و پژوهش‌های ارزشمندی را نیز در کارنامه پربار و پربرکت خود داشت که بی شک ثمرات فعالیت‌های علمی و اجرایی این استاد فرهیخته، همواره ماندگار خواهد ماند.
مدیریت دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه، ریاست مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی، عضویت مجامع علمی داخلی و بین‌المللی مانند شبکه آب خاورمیانه، هیأت امنای صلح سبز، هیأت مدیره بنیاد مطالعات آسیایی، کمیته بیابان‌زدایی و انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران، کسب رتبه دوم کارایی علمی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه در دهه هفتاد، چهره ماندگار عرصه عمران کویر در سال ۱۳۸۴ و استاد نمونه دانشگاه در سال ۱۳۷۷ از جمله فعالیت‌های اجرایی و افتخارات دکتر کردوانی بوده است.
از طرف هیأت رئیسه و خانواده بزرگ دانشگاه تهران ضمن ابراز تأسف عمیق، درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده سوگوار ایشان، دانشجویان، استادان و همکاران این استاد برجسته تسلیت گفته، رحمت و غفران واسعه الهی را برای آن مرحوم و اجر و شکیبایی برای بازماندگان از خداوند منان مسئلت می‌نماید.

پیام تسلیت کاظم خاوازی، وزیر کشاورزی
درگذشت این «چهره‌ ماندگار» را به جامعه علمی و دانشگاهی کشورمان، خانواده محترم ایشان و سایر بازماندگان تسلیت می‌گویم .  

پیام تسلیت تهمینه میلانی
تهمینه میلانی در اینستاگرام خود آورده است:
«یادش گرامی
پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی در گذشت. تسلیت به خانم فریده گلبوی عزیز، و خانواده محترم کردوانی».
 
پرویز کردوانی

پیام تسلیت علیرضا آشناگر، استاندار سمنان
بسم الله الرحمن الرحیم 
" کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام  "
خبر ارتحال استاد پیشکسوت و فرزانه ، دارنده ی نشان درجه یک دانش و پدر علم کویر شناسی ایران ، مرحوم پروفسور پرویز کردوانی واصل و موجب تأثر و تألم عمیق اینجانب گردید .
به راستی که فقدان آن استاد فرهیخته و انسان وارسته به عنوان یکی از اساتید دلسوز و فعال در عرصه ی علم و تعلیم دانش در کشور، ضایعه ای تلخ و ناگوار است.
آن استاد دلسوز در طول عمر پر برکت خویش منشأ خدمات متعدد علمی و معنوی فراوان با تکیه بر دانش ، تقوی و اخلاق حسنه بوده و امید که انبوه شاگردانش مصداق خیر ماندگار و تسلی بخش فقدان آن چهره ماندگار کشور باشند. ‌
به گواهی تاریخ، مرحوم استاد  کردوانی، لحظه لحظه ی جوانی خویش را نردبانی ساخت تا جویندگان دانش و اندیشه به باغ دانایی و توانایی در آمده و در فضای عطر آگین بوستان معرفت الهی تنفس نمایند و دریغ که تقدیر بر آن شد تا در یوم الحزن عاشورای امسال ، شمع وجودش خاموش گردیده و گل های با طراوت بوستان اندیشه و علم به سوگ و ماتم ایشان بنشینند .  
اینجانب فقدان این شخصیت برجسته ی علمی استان سمنان و چهره ی ماندگار ایران زمین را به عموم مردم نجیب ایران ، جامعه ی بزرگ دانشگاهی کشورو استان ، اساتید و دانشجویان محترم و بویژه خانواده ی داغدار آن مرحوم و مردم شریف شهرستان گرمسار، تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن عزیز به معبود پیوسته ، غفران و رحمت واسعه الهی و برای جمیع بازماندگان صبری جزیل توأم با عزت از خداوند سبحان مسئلت می نمایم.  

پیام تسلیت دکتر دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان
متن این پیام به شرح ذیل است:
مشیت الهی بر این تعلق گرفته کـه بهار فرحناک زندگی را خزانی ماتم زده بـه انتظار بنشیند و این بارزترین تفسیر فلسفه آفرینش در فراخنای بیکران هستی و یگانه راز جاودانگی اوست.
خبر درگذشت استاد پیشکسوت و چهره برجسته علمی کشور و استان و دارنده ی نشان درجه یک دانش و پدر علم کویر شناسی ایران، مرحوم پروفسور پرویز کردوانی موجب تأثر و تألم عمیق اینجانب و تمامی هموطنان و هم استانی های عزیز گردید و فقدان آن استاد فرهیخته و انسان وارسته به عنوان یکی از اساتید دلسوز و فعال در عرصه ی علم و تعلیم دانش در کشور، ضایعه ای تلخ و ناگوار است.
اینجانب ضمن ابراز صمیمانه‌ترین همدردی‌ها، این ضایعه غم انگیز را به جامعه علمی کشور، استان سمنان و شهرستان گرمسار و نیز خانواده محترم آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی مسألت دارم.

پیام تسلیت رضا لحمیان، رئیس دانشگاه دولتی گرمسار
همچنین رضا لحمیان رئیس دانشگاه دولتی گرمسار ضمن درگذشت دکتر کردوانی به عشق وافر وی به آبادانی میهنمان پرداخت و گفت: قلب استاد کردوانی به عشق ایرانی آباد می تپید.
در بخشی از این پیام آمده است:
ضایعه درگذشت پروفسور پرویز کردوانی، چهره ماندگار علمی کشور، پدر علم کویرشناسی ایران و استاد پیشکسوت دانشگاه موجب تأسف و تالم فراوان گردید.  
 پروفسور کردوانی در تمام طول عمر پر عزت خویش توانست با کسب دانش، علم، تجربه و انجام مطالعات فراوان در مناطق کویری و بیابانی ایران، خدمات ارزنده ای از خود به یادگار بگذارد.
ایشان همواره برای آبادانی، معرفی و استفاده از ظرفیت های موجود در کویر و مقابله با پدیده خشکسالی با ارائه راهبرد و برنامه های مدون و تألیف آثار علمی و پژوهش‌های ارزشمند تلاش کرد و به واقع قلبش برای ایرانی آباد میتپید.
اینجانب لازم می‌دانم این ضایعه‌ را به مردم فهیم شهرستان گرمسار، جامعه علمی و نخبگان کشور و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن مرحوم به حرمت این شبهای عزیز غفران الهی مسئلت دارم.
 
پرویز کردوانی

پیام تسلیت محمد‌حسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور
«انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تاثر و تاسف و همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی جامعه علمی و فرهنگی کشور در سوگ یکی دیگر از مفاخر علمی فرهنگی کم‌نظیر، ارزشمند و بی ادعای خود نشست.
استاد فقید کردوانی افزون بر آموزش و تربیت دانشجویان، تألیف آثار علمی و پژوهش‌های ارزشمند مطالعاتی و میدانی، افتخارات بسیار در کارنامه پربار خود به‌عنوان استاد و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی نقش موثری در تهیه پرونده جهانی بیابان لوت داشتند و دست‌اندرکاران تهیه پرونده از کتاب‌ها و تالیفات ایشان بهره جستند.
مرحوم کردوانی از جمله اساتیدی بود که در پژوهشی ارزشمند به سرپرستی دکتر احمد مستوفی رئیس موسسه جغرافیا با همکاری دکتر فرج‌الله محمودی، دکتر احمد معتمد و . . . . . تحقیقات مبسوطی را در بیابان لوت به مدت هفت سال از سال ۴۶ الی ۵۳ انجام دادند.
وی از نادر اندیشمندان و فرهیختگانی بود که با وجود کبر سن و بیماری تا پایان عمر پر ثمر خویش به دلیل عشق ایشان به لوت همه ساله به بیابان لوت می‌رفتند و دست از تحقیق و پژوهش برنمی‌داشتند.
ضایعه درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده سوگوار جامعه علمی و فرهنگی و میراث‌فرهنگی کشور، همکاران و دانشجویان ایشان تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت دارم، یاد و نامش گرامی باد. »

پیام تسلیت سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
درگذشت چهره ماندگار علمی کشور، جغرافیدان نامدار و دارنده نشان درجه یک دانش، پدر کویرشناسی ایران "پروفسور پرویز کردوانی " موجب اندوه و تاسف فراوان گردید.
بی شک کارنامه این استاد فرهیخته که با برخورداری از صفات و ویژگی‌های ذاتی و علمی و اتکا به همت عالی خود، تلاش خستگی ناپذیر و الهام بخشی برای سربلندی ایران عزیز و کشف و معرفی قابلیت‌های بی نظیر و نعمت‌های سرشار آن به ویژه در حوزه کویری و بیابانی و همچنین نشان دادن ظرفیت‌های بیکرانه این سرزمین برای رشد و پیشرفت به ودیعت گذارده است، راهگشای امروز و فردای جامعه علمی و دانشگاهی کشور خواهد بود.
این ضایعه بزرگ را به خانواده سوگوار، دانشجویان، استادان و همکاران عالیقدر وی تسلیت عرض نموده و از درگاه خدای کریم و نعیم برای استاد راحل، غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان و مصیبت دیدگان مکرم، صبر، شکیبایی و سکینه قلبی طلب می‌کنم.
سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح.

پیام تسلیت محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
درگذشت چهره ماندگار علمی کشور و استاد برجسته دانشگاه پروفسور پرویز کردوانی موجب تأسف و تأثر گردید.
ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های نام‌آور و توانمند علمی و دانشگاهی، مطالعات و پژوهش‌های بیشماری در خصوص جغرافیای طبیعی به ویژه در حوزه کویری و بیابانی داشتند و به عنوان پدر کویر شناسی ایران با انجام تالیفات و تحقیقات گسترده به دستاورد‌ها و پیشبرد‌های فراوانی در این زمینه برای کشور و مراکز مطالعاتی دست یافتند.
ضمن عرض تسلیت به جامعه علمی و دانشگاهی، همکاران، شاگردان و دوستداران و خانواده گرامی، برای آن استاد گرانقدر رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری ایمنا
3. خبرگزاری ایرنا
4. خبرگزاری صدا و سیما
5. پایگاه اطلاع رسانی دولت
نسخه چاپی