احمد وحیدی

احمد وحیدی
احمد وحیدی، سیاستمدار و فرمانده نظامی اهل ایران است که وزیر کشور ایران در دولت سیزدهم، جانشین فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی، رئیس شورای امنیت کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کروناست.
 
شناسنامه
 6 تیر سال 1337 ه.ش  تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکتری مطالعات استراتژیک  تحصیلات
 دانشگاه امام صادق (علیه السلام)  دانشگاه
 سیاسی، نظامی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه پنجاه  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
احمد وحیدی با نام اصلی «احمد شاه‌چراغی»، در 6 تیرماه سال ۱۳۳۷ ه.ش در شهر شیراز زاده شد.
 
احمد وحیدی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
سردار وحیدی کارشناس ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت، کارشناس مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتری مطالعات استراتژیک را از دانشگاه امام صادق (علیه السلام) گرفته است.
 
احمد وحیدی

فعالیت های نظامی
وی در سال ۱۳۵۹ ه.ش به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در جنگ ایران و عراق از فرماندهان سپاه پاسداران محسوب می‌شد. سردار وحیدی، چهره‌ شناخته شده در مسائل دفاعی و امنیتی کشور است که نقش بسزایی در تأسیس وزارت اطلاعات ایفا کرده است و کارنامه وی، نقش پر رنگ او را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه نشان می‌دهد.
 
احمد وحیدی

همچنین در زمان دریابان علی شمخانی، سردار وحیدی به عنوان معاون طرح و برنامه وزارت دفاع ایفای نقش می‌کرد. وی بعد از سردار نجار مسئولیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بر عهده گرفت. سردار وحیدی در دولت نهم هم با حکمی از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور وقت به عنوان نماینده نیروهای مسلح در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور فعالیت کرد.
 
احمد وحیدی

سردار احمد وحیدی در دوران خدمت خود در این ۴۲ سال، مسئولیت‌ها متعددی برعهده داشته است که از مهمترین این مسئولیت‌ها می‌توان به معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ ه.ش، فرماندهی نیروی قدس از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ ه.ش، به عنوان اولین فرمانده نیروی قدس سپاه پیش از سپهبد شهید سلیمانی، معاون طرح و برنامه وزیر دفاع از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ ه.ش در دولت هشتم، قائم‌مقام وزیر دفاع از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ ه.ش در دولت نهم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ ه.ش در دولت دهم و رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی از سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ ه.ش اشاره کرد. در شهریور سال 1400 ه.ش، احمد وحیدی با ۲۶۶ رأی به عنوان وزیر کشور از مجلس رأی اعتماد گرفت.
 
احمد وحیدی

سوابق اجرایی
وحیدی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران، در طول جنگ ایران و عراق و سال‌های پس از آن است، که تاکنون مسئولیت‌های زیر را برعهده داشته‌است:
فرماندهی نیروی قدس
معاونت طرح، برنامه و امور بین‌الملل وزارت دفاع
جانشین وزیر دفاع
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام
رئیس کارگروه سیاسی، دفاعی و امنیتی در تدوین برنامهٔ پنجم توسعه
رئیس کمیسیون دفاعی-امنیتی شورای راهبردی روابط خارجی
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران

منابع:
1. ویکی پدیا
2. خبرگزاری انا
نسخه چاپی