پریرخ دادستان

پریرخ دادستان
دکتر پریرخ دادستان دارای دکترای روان‌شناسی از دانشگاه ژنو سوئیس و عضو هیأت علمی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران است.
 
شناسنامه
 1 فروردین سال 1312 ه.ش   تولد
 22 آبان سال 1389 ه.ش  درگذشت
 بیماری سرطان  علت درگذشت
 امامزاده پنج تن لویزان  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکتری رشته روانشناسی  تحصیلات
 دانشگاه ژنو  دانشگاه
 تدریس  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1354 ه.ش  سال های فعالیت
 کتاب روانشناسی مرضی تحول از کودکی تا نوجوانی  آثار مهم
 انتخاب بعنوان چهره ماندگار  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 پدر: جلال الدین  والدین

زندگی نامه

تولد
دکتر دادستان در 1 فروردین 1312 ه.ش در شهر تهران چشم به جهان گشود. پدرش جلال الدین دادستان و پدربزرگش شاهزاده مهدی قلی میرزا بود.
 
درگذشت
دکتر پریرخ دادستان صبح شنبه ۲۲ آبان ماه ۱۳۸۹ ه.ش، در سن 77 سالگی به علت بیماری سرطان در تهران درگذشت.پیکر پریرخ داد ستان یکشنبه 23 آبان 1389 ه.ش ساعت 10 صبح از مقابل منزلش در لویزان به سمت امامزاده پنج تن لویزان تشییع و در این مکان متبرکه به خاک سپرده شد.
 
پریرخ دادستان

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
او سال 1317 ه.ش، در سن 4 سالگی مقطع ابتدایی را در دبستان خورشید آغاز کرد و از همان دوران کودکی به یادگیری زبان فرانسه پرداخت. وی در سال 1328 ه.ش، در سن 15 سالگی از دبیرستان ناموس، مدرک دیپلم علمی خود را اخذ کرد و در سال 1329 ه.ش توانست از دبیرستان شاهدخت تهران مدرک دیپلم ادبی دریافت کند.

دکتر دادستان در دوران پهلوی، درست زمانی که 16 ساله بود، در دومین آزمون اعزام به خارج از کشور شرکت کرد، به عنوان تنها زن حاضر در آن آزمون پذیرفته شد و یک سال بعد به پایتخت سوئیس اعزام شد. استعداد، توانایی بی نظیر و درخشش دکتر دادستان، توجه ژان پیاژه را به خود جلب کرد و همین امر موجب شد تا او راهنمایی پایان نامه ی دکتر دادستان را بپذیرد.

پیاژه به حدی دکتر دادستان را باور داشت که به او پیشنهاد داد مسئولیت مرکز شناختی نیویورک را بر عهده بگیرد. اما عشق دکتر دادستان به میهن عزیزمان ایران ، باعث شد تا او این پیشنهاد را نپذیرد. دکتر دادستان در سال 1339 ه.ش پس از اخذ مدرک دکتری در سن 26 سالگی به میهن بازگشت.
 
پریرخ دادستان

پس از ورود به ایران، عهده دار نخستین مرکز هدایت حرفه ای و هدایت تحصیلی شد . وی به مدت دو سال به عنوان مسئول دفتر روان شناسی دانشگاه پلی تکنیک ، با نظارت دانشگاه فرانسه با هدف هدایت دانشجویان ، فعالیت کرد.

دکتر دادستان در سال 1354 ه.ش به اصرار دکتر علی اکبر سیاسی به گروه روان شناسی دانشگاه تهران ملحق شد. سال 1359 ه.ش، دانشیار و مدیر گروه روان شناسی دانشگاه تهران شد و در سال 1365 ه.ش مفتخر به کسب درجه ی استاد تمامی در گروه روان شناسی دانشگاه تهران شد.

در سال 1381 ه.ش با وجودی که تدریس بیش از 17 واحد درسی را برعهده داشت به اجبار بازنشسته شد. دکتر دادستان جزء معدود اساتیدی بود که حکم بازنشستگی را نپذیرفت و به حمایت از او، دانشجویان گروه روان شناسی خواستار لغو حکم بازنشستگی اش شدند.

پریرخ دادستان یکی از بنیان‌گذاران روانشناسی نوین ایران است و بسیاری او را مادر روانشناسی ایران می‌نامند.
 
سایر فعالیت ها
- از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۸۹ ه.ش مدیر دفتر مطالعات و تحقیقات علوم انسانی ، معاونت پژوهشی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-جنوب
- ازسال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۸۹ ه.ش مدیر گروه روانشناسی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی
- تاسیس فصلنامه روانشناسان ایرانی با همکاری دانشگاه آزاد در سال 1382 ه.ش
- عهده دار چندین طرح پژوهشی در سطح ملی
 
پریرخ دادستان

آثار

از استاد دادستان بیش از ۱۵ کتاب و ۵۰ مقاله باقی مانده است. وی دارای تألیفات منحصر به‌فرد در روانشناسی رشد (روانشناسی تحولی) و بالینی است و تأثیر زیادی بر زبان روانشناسی نوین ایران داشته‌است و دارد و یکی از اولین و معدود مولفانی در سطح بین‌المللی است که به دنبال تبیین روانشناسی مرضی از دیدگاه تحولی بوده‌است.

کتاب روانشناسی مرضی تحول از کودکی تا نوجوانی. تألیف: استاد دادستان، برگزیده دوره دهم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران

جوایز و افتخارات

- چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۱ ه.ش
- برنده جایزه بخش تحقیقات بنیادی علوم انسانی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی (1383 ه.ش)

در نگاه دیگران

فیلم
پس از درگذشت وی فیلم مستندی از آثار و زندگانی ایشان تحت عنوان"پرواز ژنو- تهران" به تهیه‌کنندگی محمد فاتحی و کارگردانی مهران فیروزبخت ساخته شد که در دومین سالگرد یادبود وی به نمایش درآمد.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. دانشگاه تهران
3. خبرگزاری مهر
4. بانک جامع آموزش های روانشناسی
نسخه چاپی