پرویز جبه‌دار مارالانی

پرویز جبه‌دار مارالانی
پرویز جبه‌دار مارالانی استاد دانشکده فنی و عضو شورای انتشارات دانشگاه تهران است.
 
شناسنامه
  سال 1320 ه. ش   تولد
 -  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای مهندسی برق  تحصیلات
دانشگاه کالیفرنیا  دانشگاه
 تدریس، فرهنگی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1349 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیف چندین جلد کتاب  آثار مهم
 انتخاب بعنوان استاد نمونه  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
دکتر پرویز جَبه‌دار مارالانی در سال 1320 ه.ش در تبریز متولد شد.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
وی تحصیلات کارشناسی خود را در سال ۱۳۴۲ ه.ش در دانشکده فنی دانشگاه تهران با کسب رتبه اول در رشته الکترومکانیک به پایان رساند. پس از آن با کسب بورس تحصیلی، تحصیلات خود را در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تا مقطع دکترا ادامه داد. سپس در آزمایشگاه‌های بل مشغول به کار شد که پس از مدتی ترجیح داد به ایران برگردد و به عنوان استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران به کار مشغول شود.
 
پرویز جبه‌دار مارالانی

او نقل می کند که: «مرحوم جواد حریرچی که از اساتید توانمند ریاضی آن زمان در تبریز بود مقدمات انتقال مرا به دبیرستان تربیت تبریز که دانش آموزان رشته ریاضی را می پذیرفت، فراهم کرد و من در رشته ریاضی این دبیرستان مشغول به تحصیل شدم. »

در همین دبیرستان بود که او در کلاس یازدهم وقتی تنها ۱۷ سال داشت به رتبه اول مسابقات ریاضی استان دست یافت و برای شرکت در اردوی بهترین دانش آموزان کشور به رامسر اعزام شد. به این ترتیب کسب مقام اول این مسابقات هم به کارنامه سال های نوجوانی اش افزوده شد تا وقتی در پایان دوره متوسطه در رشته ریاضی نفر اول استان آذربایجان شرقی شد، این کارنامه تکمیل و درخشان تر شود.

هر چند بعدها آنقدر نام و عنوان و افتخار در این کارنامه ثبت شد که شاید موفقیت های دوران نوجوانی آنچنان فروغی در برابر آنها نداشته باشد. سفر از تبریز به تهران، از مدرسه تربیت به دانشکده فنی دانشگاه تهران، بزرگترین و به یادماندنی ترین یادگار پرفسور حسابی و در نهایت شاگرد ممتاز دبیرستان تربیت که به عنوان یکی از رتبه اولی های دانشکده فنی برای انتخاب رشته اش نیز همه را شگفت زده می کند.

او که به گفته خودش در دوره دبیرستان به فیزیک، الکتریسیته و ادوات برقی علاقه بسیاری پیدا کرده بود، علیرغم شگفت زدگی و اصرار کارمندان دانشکده برای انتخاب رشته راه و ساختمان به عنوان بهترین رشته مهندسی آن زمان، الکترومکانیک را برمی گزیند.
 
پرویز جبه‌دار مارالانی

او بعدها متوجه می شود که از میان پنجاه نفر اول کنکور فقط سه نفر این رشته را انتخاب کرده بودند، به هر حال او راه خود را می رود و به نظر می رسد که امروز از مسیری که طی کرده نه تنها پشیمان نیست بلکه به دلیل تلاش بی وقفه اش برای توسعه و پیشرفت این رشته، سرافرازانه به آن افتخار می کند.

در سال چهارم وقتی گرایش های مهندسی برق و مهندسی مکانیک از رشته الکترومکانیک منشعب می شوند و به دنبال الزام دانشجویان برای انتخاب یکی از آن دو، جبه دار به جرگه برقی ها می پیوندد. گویا او به اول شدن خو گرفته بود، چرا که در سال ۱۳۴۲ ه.ش هم با رتبه اول از دانشکده فنی فارغ التحصیل شد و به توصیه مرحوم مهندس ریاضی ـ رییس آن زمان دانشکده ـ به عنوان دستیار آزمایشگاه های برق و فیزیک در همان دانشکده ماند. او با استخدام رسمی اش در سال ۱۳۴۳ ه.ش از طرف دانشگاه به کالیفرنیا اعزام شد تا در دانشگاه برکلی این ایالت به تحصیل مشغول شود.

یک سفر شش ساله که حاصلش مدرک Ph. D در رشته مهندسی برق با تخصص در سیستم های کنترل و کامپیوتر و یک تجربه دو ساله در آزمایشگاه های تحقیقاتی شرکت بل بود.

می گوید: «پس از کسب مدرک دکترا و دو سال کار در شرکت بل بنا به تعهدات اخلاقی و به دلیل علاقمندی خاصی که به کشور و دانشکده فنی داشتم، به ایران بازگشته و علیرغم پیشنهادات کاری در شرایط بهتر از سایر دانشگاه های کشور از مهر ماه ۱۳۴۹ ه.ش در دانشکده فنی تهران به عنوان استادیار فعالیتم را از سر گرفتم. »
 
پرویز جبه‌دار مارالانی

او در سال ۱۳۶۵ ه.ش به مقام استادی نائل می آید و تا امروز که بیش از سی سال از آن زمان می گذرد، تدریس بیش از ۲۱ درس مختلف را تجربه می کند. او حاصل این تلاش بی وقفه را اینگونه شرح می دهد: «به یاد دارم پس از بازگشت به ایران موظف به تدریس تئوری مدرن شبکه ها در دوره کارشناسی ارشد بود. وقتی در کلاس شروع به تدریس مطالب پیشرفته مدارها و شبکه ها کردم اما متوجه شدم که دانشجویان آشنایی چندانی با مطالب اولیه درس مدار ندارند. بنابراین تصمیم گرفتم برای سال آینده به جای ارائه درس تئوری مدرن شبکه ها، درس نظریه اساسی مدارها و شبکه ها را تدریس کنم. این مساله بعدها منجر به نوسازی و ارائه نوین یک درس اساسی با سبک کهنه و قدیمی شد. »
 
پرویز جبه‌دار مارالانی

جبه دار ادامه می دهد: «این درس رونق و توسعه یافت و به سایر دانشکده های مهندسی برق نیز سرایت کرد، به قسمی که ما حصل آن تهیه دو جلد کتاب نظریه اساسی مدارها و شبکه ها است که تا کنون ۱۷ با تجدید چاپ شده است. »
او علت تنوع و پراکندگی تجربیاتش در تدریس دروس مختلف رشته های مهندسی را فقدان اساتید برای تدریس این دروس عنوان می کند و می افزاید: «تعداد اندک اساتید دانشگاه سبب شد که من تدریس دروسی مانند برنامه سازی کامپیوتری، احتمالات، محاسبات عددی، ریاضیات مهندسی، تحقیق در عملیات و سایر دروس مختلف مهندسی برق را بپذیرم. »


او عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران، شورای انتشارات دانشگاه تهران، هیأت مدیره انجمن مهندسان برق و الکترونیک ایران، کمیته مهندسی برق شورای عالی برنامه‌ریزی و سرپرست کمیته علمی رشته مهندسی برق، المپیاد علمی دانشجویی و. . . نیز بوده‌است.
 
پرویز جبه‌دار مارالانی

آثار

انتشار بیش از ۸۰ مقاله علمی در مجلات و کنفرانسهای داخلی و خارجی

رویز جبه‌دار چندین کتاب در زمینه مهندسی برق ترجمه و تألیف کرده‌است که بیشتر آن‌ها (مانند کتاب‌های نظریه اساسی مدارها، الکترومغناطیس میدان و موج و سیگنال‌ها و سیستم‌ها) در دانشکده‌های مهندسی برق ایران به عنوان مرجع استفاده می‌شود.

ترجمه: نظریه اساسی مدارها و شبکه‌ها۱و۲ - نویسنده: چارلز دسور - ارنست کوه
ترجمه :الکترومغناطیس میدان‌ها و امواج-نویسنده: چنگ
ترجمه:سیگنال‌ها و سیستم‌ها -نویسنده:آلن وی اپنهایم
مدار الکتریکی (ویژه آمادگی در کنکور ارشد برق) سوالات چهار گزینه‌ای طبقه‌بندی شده-انتشارات: مؤسسه آموزشی نصیر
 
پرویز جبه‌دار مارالانی

جوایز و افتخارات

از برگزیدگان سومین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال 1392 ه.ش
استاد ممتاز دانشگاه تهران مهرماه ۱۳۷۱ ه.ش
استاد نمونه دانشکده فنی دانشگاه تهران ۱۳۷۳ ه.ش
جزو یکی از چهره های ماندگار سال ۱۳۸۱ هه.ش
برنده جایزه کتاب سال ایران در سال های ۱۳۶۶ و ۱۳۶۹ ه.ش

منابع:
1. ویکی پدیا
2. دانشگاه تهران
3. وبلاگ آموزشی وتخصصی مهندسی برق قدرت
نسخه چاپی