سید رضی شیرازی

سید رضی شیرازی
آیت الله سیدرضی شیرازی از مجتهدان، فیلسوفان و فقیهان اندیشمند بود. او از نوادگان میرزای شیرازی است. او در ۲۴ تیر ۱۳۵۸ ه.ش توسط گروهگ فرقان ترور و به شدت مجروح شده بود.
 
شناسنامه
  سال 1307 ه.ش   تولد
 10 آذر سال 1400 ه.ش  درگذشت
 علت درگذشت
 مقبره میرزای بزرگ شیرازی  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 حوزوی با درجه اجتهاد  تحصیلات
 -  دانشگاه
 تدریس  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه 30  سال های فعالیت
 تألیفات متعدد  آثار مهم
 -  جایزه ها
 https://sayyedrazishirazi.ir  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 پدر: آیت‌الله میرزا محمدحسین شیرازی  والدین

زندگی نامه

تولد
سید رضی در سال ۱۳۰۷ ه.ش (۱۳۴۵ ه.ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. او نبیره میرزای شیرازی بزرگ است. پدرش آیت‌الله میرزا محمدحسین شیرازی، نوه میرزای شیرازی بزرگ و مادرش دختر آیت‌الله شیخ محمد کاظم شیرازی- رضوان الله علیه - بود. مادر استاد سید رضی شیرازی، علوم اسلامی را تا کتاب شرح لمعه نزد پدرش تحصیل کرد و اشعار منظومه فقهی سید بحر العلوم را از حفظ می‌خواند. میرزا محمدحسین شاگرد آیت‌الله نائینی بود و یک دوره درس خارج اصول استادش را تقریر کرد.
 
سیدرضی شیرازی

درگذشت
ایشان در 10 آذر سال 1400 ه.ش، دار فانی را وداع گفت. پیکر آیت‌الله سید رضی شیرازی روز جمعه در محل مسجد شفا که سال‌ها در آن نماز جماعت اقامه می‌کردند، در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی با حضور اقشار مردمی به سمت مسجد نور تشییع شد. پس از تشیع در تهران و قم در مقبره میرزای شیرازی به خاک سپرده شد.
 
سیدرضی شیرازی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
سید رضی شیرازی درس‌های علوم اسلامی را نزد پدر در نجف آغاز کرد. خانواده او بعد از مدتی برای زیارت به مشهد رفتند و بعد از آن چندی در تهران اقامت گزیدند. در این دوره سید رضی به مدارس دولتی رفت تا آنکه مدرک سیکل را گرفت. بعد از شهریور ۱۳۲۰ ه.ش در مدرسه مروی تهران مشغول تحصیل مقدمات علوم اسلامی شد و به فراگیری ادبیات - تا سیوطی و مغنی - پرداخت. در این زمان وضع مالی سید بسیار بد بود، به طوری که حتی قدرت تهیه بلیط اتوبوس را نداشت! و غالبا مسیرها را پیاده و گاه با نعلین سوراخ می‌پیمود. خانواده او در حدود سال ۱۳۲۶ ه.ش به نجف بازگشتند، ولی سید معمولا در ایام تابستان و غیر آن به واسطه ضعف مزاج و گرمای شدید نجف، نمی‌توانست در آنجا بماند و به تهران می‌آمد و از استادان حوزه استفاده می‌کرد. سید رضی تا ۲۸ سالگی بین نجف و تهران در رفت و آمد بود و به فراگیری مقدمات و سطوح و خارج فقه و اصول اشتغال داشت و از آن سال ۱۳۳۵ ه.ش به بعد در تهران مستقر شد. او هم چنین از دانش جد مادری خود ـ آیت‌الله شیخ محمد کاظم شیرازی ـ بهره مند گردید و به طور مثال کتاب معالم را نزد او تحصیل کرد.

در نجف از استاد فیاض اصفهانی، قوانین را آموخت. نزد شیخ مجتبی لنکرانی مطول را تحصیل کرد و از محضر آیت‌الله شیخ حسین حلی و آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی و آیت‌الله شیخ محمد کاظم شیرازی دروس سطح و خارج را استفاده کرد. سید نزد پدر در نجف و تهران، کتاب رسائل و کفایه و مکاسب را نیز فراگرفت.
 
سیدرضی شیرازی

روحانیان در آن دوره، به رغم شرایط بد مادی با شور و حرارتی ستودنی، مشعل دانش می‌افروختند و درس دینداری می‌دادند. این شرایط برای خانواده سید رضی هم پیش آمد تا جایی که پدر کتاب طهارت یا صلات آیت‌الله حاج آقا سید رضا همدانی را که ابزار کار مجتهد است، به او داد و سید رضی آن را به ۲۵۰ فلس فروخت.

سید رضی شیرازی نزد آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، امور عامه و الهیات بالمعنی الاخص و مباحث نفس از کتاب اسفار اربعه و شرح فصوص و درس خارج فقه (بحث مکاسب و اجاره و طهارت) را فرا گرفت. شرح فصوص را در سال ۱۳۷۴ ه.ق نزد آیت‌الله شیخ محمد حسین فاضل تونی آموخت و در درسهای هیئت، قوانین، رسائل، شفا و اشارات آیت‌الله میرزا ابوالحسن شعرانی، شرح منظومه آیت‌الله مهدی الهی قمشه‌ای و اسفار آیت‌الله میرزا احمد آشتیانی شرکت کرد.

هم چنین قسمتی از خارج مکاسب را نزد آقای عماد رشتی (نوه میرزا حبیب الله رشتی و از شاگردان ممتاز آیت‌الله شیخ محمد حسین اصفهانی) آموخت. بعد از استقرار در تهران (سال ۱۳۳۵ ه.ش) نزد آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی به تحصیل خارج فقه (بر اساس العروة الوثقی) مشغول شد و حدود هفت سال از محضر آن استاد بزرگ بهره گرفت. کتاب دوازده جلدی مصباح الهدی مجموعه درسهایی است که آیت‌الله آقا شیخ محمدتقی آملی برای جناب سید رضی شیرازی و جمعی دیگر تدریس کرده و نوشته است.
 
سیدرضی شیرازی

جالب است که آیت‌الله میرزا ابوالحسن شعرانی، کتاب اشارات بوعلی سینا را از آغاز نمط چهارم (فی الوجود و علله) تا پایان نمط دهم (اسرار الآیات) فقط برای یک نفر - سید رضی شیرازی ـ تدریس کرد و این وضعیت برای شاگرد، بسیار شگفت آور بود. به همین جهت روزی از استاد پرسید: آقا! برای شما خسته کننده نیست که تنها برای یک نفر درس می‌گویید؟! استاد جواب داد: آنچه ما داریم امانتی است که از دانشمندان قبل به ما رسیده است و وظیفه داریم این امانت را به نسل بعد تحویل دهیم. اگر تحویل گیرندگان کم هستند، تقصیر ما چیست؟! این جواب که رنگی الهی داشت و اخلاص و مسئولیت شناسی استاد را به خوبی نشان می‌داد، تاثیری عمیق بر شاگرد گذاشت به طوری که به گفته خودش هرگز از خاطرش محو نشد.
 
تدریس
در سال ۱۳۳۸ ه.ش به واسطه معرفی آقای سید محمد بهبهانی، برای تدریس در مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) از استاد سید رضی شیرازی دعوت به عمل آمد. در آن زمان اساتید بزرگی همچون حضرات آیات و حجج اسلام آقایان: شیخ محمد علی لواسانی، سید کاظم عصار، راشد، سید محمود طالقانی، وحید گلپایگانی و شیخ ابوالفضل نجم آبادی در آن مدرسه تدریس می‌کردند. سید رضی شیرازی جوان‌ترین آنان بود و شرح منظومه ـ منطق و فلسفه - را تدریس می‌کرد. نکته جالب این که بعد از دستگیری و زندانی شدن آقای طالقانی ـ که در آن مدرسه تدریس می‌کرد ـ استاد سید رضی به مدت یک سال به جای ایشان تدریس کرد و حقوقش را نیز به خانواده آن مرحوم داد. البته بعد از یک سال ساواک قضیه را فهمید و حقوق مرحوم آقای طالقانی را از مدرسه سپهسالار قطع کرد.
 
سیدرضی شیرازی

استاد شیرازی از سال ۱۳۴۴ ه.ش تا کنون به تدریس خارج فقه و اصول و فلسفه اشتغال دارد. مطول، قوانین رسائل و اشارات بوعلی را در مدرسه مروی تدریس کرده است. از کتابهای دیگری که استاد تاکنون تدریس کرده است، می‌توان به معالم، اصول فقه مظفر، شرح لمعه، مکاسب، کفایة الاصول، بدایة الحکمة، و نهایة الحکمة، منظومه حکیم سبزواری، و اسفار، شواهدالربوبیة، فصوص الحکم فارابی، فصوص الحکم ابن عربی، و اصول فلسفه و روش رئالیسم اشاره کرد.

بعد از آن که دکتر مهدی حائری یزدی به نمایندگی از سوی حضرت آیت‌الله بروجردی در آمریکا منصوب شد، با معرفی آقای حائری یزدی از استاد سید رضی شیرازی دعوت شد تا در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به جای ایشان تدریس کند. به این ترتیب استاد مدتی در دانشکده الهیات به تدریس فقه و اصول در دوره لیسانس پرداخت. اما رژیم چند سال بعد (۱۳۴۳ ه.ش) دستور اخراج استاد را از دانشگاه تهران صادر کرد و این موضوع طی نامه‌ای از سوی مسئولان دانشگاه به ایشان ابلاغ شد. در همان زمان افراد دیگری مانند صدر بلاغی و سید مرتضی جزایری و. . . نیز اخراج شدند. علت اخراج آقای سید رضی شیرازی آن بود که ایشان در کلاس درس از اهداف و عملکرد الهی روحانیت اصیل و آموزه‌های دین مبین اسلام دفاع می‌کرد و در مورد جریان انجمنهای ایالتی و ولایتی و اصلاحات ارضی و. . . مواضع و اعلامیه‌های انتقادی تحلیلی علمای اسلام را مورد تایید قرار می‌داد و البته خود نیز بسیاری از این اعلامیه‌ها را امضا کرده بود.
 
سیدرضی شیرازی

اجازه اجتهاد
استاد سید رضی شیرازی، بعد از سالها تحصیل و مباحثه و جهاد علمی، در بیست و هفت سالگی اولین اجازه اجتهاد را از آیت‌الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء دریافت کرد و آیت‌الله سید جمال الدین موسوی گلپایگانی

بعد از امتحان، اجازه اجتهاد ایشان را تایید نمود. آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی در هر مجلسی که استاد سید رضی شیرازی را می‌دید، می‌گفت: «آقا! این مجتهد است. » همچنین ایشان، از آیت‌الله سید شهاب الدین حسینی مرعشی نجفی نیز اجازه اجتهاد دریافت کرد. استاد آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی هم یکی دیگر از استادانی بود که به او اجازه اجتهاد داد.

متن کامل اجازه اجتهاد و روایت استاد آیت‌الله شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء برای آیت‌الله سید رضی شیرازی که مورد تایید آیت‌الله سید جمال الدین موسوی گلپایگانی و آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی نیز قرار گرفته و در ۱۳۷۲ق ـ ۲۸ سالگی استاد ـ صادر شده، چنین است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خیر خلقه محمد و آله الطاهرین
و بعد فان جناب العالم الفاضل ثقة الاسلام السید رضی الدین آیة الله زاده الشیرازی الحائز علی هویة صادرة من النجف الاشرف المرقمة ۸۳۳۹ ممن بذل مدة خمس عشرة سنة من عمره الشریف فی تحصیل العلوم الدینیة و المعارف الالهیة و حضر علی الاساتذة الفخام و الجهابذة العظام و جد و اجتهد حتی نال المراد و بلغ مرتبة الاجتهاد مع التقوی و السداد فصار بحمد الله فقیها مقتدرا علی الاستنباط و قد اجزته ان یروی عنی ما صحت لی روایته من الکتب المعتبرة للامامیة مع تمییز الصحیح و السقیم مراعیا جادة الاحتیاط
والسلام علیه و علی اخوانی المؤمنین و رحمة الله و برکاته.
محمد حسین آل کاشف الغطاء. »
 
سیدرضی شیرازی

آثار

کتاب ها
استاد سید رضی شیرازی بر کتابهای معالم، رسائل، مکاسب، کفایه، قوانین، اشارات و اسفار، حاشیه نوشت و کتاب منظومه حکیم سبزواری را از آغاز تا انجام شرح کرد.

کتاب دروس شرح منظومه استاد سید رضی شیرازی از آن جهت که همه مطالب این کتاب مهم فلسفی را شرح داده و حتی از فلکیات و طبیعیات و همچنین بخش پایانی یعنی اخلاق نیز غفلت نکرده است جامع‌ترین شرح منظومه است. استاد چند بار شرح منظومه را از آغاز تا پایان تدریس کرد و پنجمین دوره آن هفته‌ای دو روز از فروردین ۱۳۷۸ ه.ش تا فروردین ۱۳۷۸ ه.ش استمرار داشت. این شرح، حاصل بیش از سیصد ساعت تدریس استاد است و تمامی مقاصد هفت گانه شرح منظومه را در بر می‌گیرد و از اجمال یا تطویل نابجا و مطالب استطرادی و حاشیه‌ای پرهیز شده است.

کتاب دیگر استاد، نقد و طرح اندیشه‌ها در مبانی اعتقادی نام دارد که تاریخ نگارش آن به سال ۱۳۵۰ ه.ش باز می‌گردد. استاد در این اثر یک دوره عقاید اسلامی از توحید تا معاد را به صورت روشن و استدلالی برای عموم مردم بیان می‌کند و به شبهات مطرح مادی گرایان پاسخ می‌دهد.

استاد شیرازی در کتاب الاسفار عن الاسفار همان طور که خود در مقدمه کوتاه و گویایشان بیان کرده‌اند، طبق نظرات سه نفر از استادانش آیت‌الله میرزا احمد آشتیانی و علامه حاج محمدعلی حکیم شیرازی ـ صاحب کتاب لطائف العرفان - و به ویژه آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی ، به شرح نکته‌های حکمت متعالیه پرداخته و موضوعات مبهم را روشن ساخته است. استاد مطالب انتقادی را به ندرت مطرح می‌کند و بیشتر درصدد آن است که مباحث صدرالمتالهین شیرازی را توضیح دهد و نکته‌های مورد نظر سه استاد مذکور را بیان و ثبت کند. این شرح و تعلیقات در سال ۱۳۸۳ ه.ق پایان پذیرفت.
 
سیدرضی شیرازی

نوارها
مجموعه ارزشمندی از نوارهای درسی و سخنرانیهای آیت‌الله سید رضی شیرازی موجود است. اکنون می‌توان از نوارهای حدود ۶۰۰ جلسه تفسیر قرآن کریم و حدود ۷۰۰ جلسه از سخنرانیهای استاد در مسجد شفا و صدها جلسه از درسهای رسائل، اسفار، بدایة الحکمة، اصول فلسفه و روش رئالیسم ، شواهد الربوبیة، خارج کفایه و خارج العروة الوثقی بهره گرفت.
 
سایر فعالیت ها
نماینده اعزامی آیت‌الله بروجردی
در سال ۱۳۴۰ ه.ش از سوی مسئولان کنگره ملی - اسلامی و غیر دولتی قدس از آیت‌الله بروجردی برای شرکت در آن محفل دعوت شد. آن مرجع بزرگ آقایان سید رضی شیرازی و نجفی شهرستانی ـ امام جماعت سابق مسجد آشتیانی‌ها - و دکتر محمود شهابی ـ نویسنده کتب متعدد مانند ادوار فقه - را به نمایندگی از سوی خود فرستاد و چند دوره از کتاب الخلاف شیخ طوسی را در اختیارشان قرار داد تا در هر جایی که صلاح می‌دانند اهدا کنند. نمایندگان ایشان در آن کنگره که در بیست و هفتم رجب برگزار شد، شرکت کردند و ۱۲ روز در بیت المقدس ماندند.

سفر تبلیغی به اتریش و فرانسه
استاد سید رضی چند ماه قبل از وفات آیت‌الله بروجردی با اجازه ایشان برای تبلیغ اسلام به وین (مرکز اتریش) رفت. در این سفر که چهار ماه به طول انجامید، گفتگوهای بسیاری با صاحب نظران و دکترهای مسیحی رشته حقوق و فلسفه با واسطه مترجم انجام داد.
 
سیدرضی شیرازی

اقامه جماعت درمسجد شفا
استاد سید رضی شیرازی از سال ۱۳۴۴ ه.ش در منطقه یوسف آباد تهران، امامت جماعت مسجد شفا را برعهده گرفت. مسجد شفا به دستور آیت‌الله بروجردی بنا گردید و کلنگ آغاز عملیات احداث را نیز آیت‌الله خوانساری بر زمین زد و بعد از اتمام، به استاد سید رضی امر فرمود تا در آنجا به اقامه جماعت بپردازد. ایشان از آن زمان تاکنون علاوه بر اقامه جماعت، امور تبلیغی مسجد را نیز پذیرفته و سخنرانیهای ارزنده‌ای انجام داده و به شرح و تفسیر معارف آسمانی قرآن کریم اهتمام ورزیده است. استاد در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در این مسجد برای جوانان اصول عقاید اسلامی نیز تدریس می‌کرد.

نظارت بر فعالیت های حسینیه ارشاد
استاد شهید مطهری در سال ۱۳۴۶ ه.ش حسینیه ارشاد را با همکاری عده‌ای از جمله آقای محمد همایون و حجت الاسلام سید علی شاهچراغی برای تقویت روح فرهنگ اسلامی و ترویج معارف زندگی ساز قرآنی تاسیس کرد و درصدد بر آمد گروهی از صاحب نظران حوزه را تحت عنوان «شورای عالی روحانی» جمع کند تا بر فعالیتهای آن مرکز علمی و دینی نظارت بیشتر و بهتری صورت گیرد. به همین جهت، نام دوازده نفر از شخصیتهای واجد شرایط را ذکر کرد. این افراد عبارت بودند از حضرات آیات و حجج اسلام: سید ابوالفضل موسوی زنجانی، سید محمد بهشتی، شیخ حسین وحیدی، ناصر مکارم، ابوالقاسم خز علی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد رضا مهدوی کنی، سید رضی شیرازی، سید رضا صدر، باقر خوانساری، لطف الله صافی گلپایگانی، شیخ محمد تقی جعفری تبریزی.

هدایت گری
طبق مدارک موجود از سال ۱۳۵۴ ه.ش تا کنون، با ارشاد و بیان عالمانه و سلوک معنوی استاد، حدود ۲۵۰ نفر از مسیحیان، زرتشتیان، کلیمیان، بوداییان و. . . به شرف پذیرش دین مبین اسلام نایل آمده‌اند. چون هدف استاد آن است که اسلام بر مبنای تحقیق پذیرفته شود، ایشان از روش گفت و گوی استدلالی استفاده می‌کند و به سخنان و سؤالات مخاطبان با حوصله گوش می‌دهد. به همین خاطر، گاهی این جلسات بسیار طولانی می‌شود و حتی تا ۶ تا ۷ ساعت به طول می‌انجامد. استاد بعد از پایان بحث نیز کتابهای اعتقادی اسلامی را در اختیار حقیقت جویان مسیحی و یهودی و. . . قرار می‌دهد تا تحقیق خود را کامل تر کنند و با چشم باز اسلام را بپذیرند.

خدمت به جوانان
استاد سید رضی شیرازی، علاقه ویژه‌ای به سرنوشت جوانان داشته و دارد و تاکنون نیز بیشتر با جوانان ارتباط داشته است. خودش تصریح می‌کند: «تنها این خدمت (خدمت به جوانان) است که روح تشنه مرا سیراب می‌کند. »
 
سیدرضی شیرازی

فعالیت سیاسی
در دوره‌ای که امام خمینی به بورسای ترکیه تبعید شده بود (از ۱۳ آبان ۱۳۴۳ ه.ش به بعد)، استاد سید رضی شیرازی جلسات مفصلی در تهران داشت و هیئتی به نام هیئت علوی تشکیل داده بود و در آن، مسائل گوناگون اسلامی از تفسیر قرآن تا مباحث فقهی و سیاسی و. . . را مورد بحث و تحلیل قرار می‌داد.

در تیر ماه ۱۳۵۸ ه.ش استاد سید رضی شیرازی از سوی گروهک فرقان مورد سوء قصد قرار گرفت و پنج تیر به سویش شلیک شد، ولی یک تیر به دیوار خورد و چهار تیر به شانه و پای ایشان اصابت کرد و با کمک مردم به بیمارستان منتقل شد. بعد از شش ماه به لطف الهی سلامتی اش را بازیافت و توانست به فعالیت‌های علمی و اسلامی خود ادامه دهد. یکی از انگیزه‌های ترور کنندگان آن بود که استاد سید رضی شیرازی با استاد شهید مرتضی مطهری ارتباط داشت و به واسطه ایشان با آثار و اندیشه‌ها و تفسیرهای مادی جدید آشنا شده بود و در جلسات تفسیری خود، تفسیرهای روشن فکرمآبانه و به تعبیر دقیق تر: «تفسیر به رای‌های گروهک فرقان» را نقل و نقد می‌کرد.

در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۵۸ ه.ش (۲۰ شعبان ۱۳۹۹ ه.ق) به مناسبت ترور نافرجام آقای سید رضی شیرازی، امام خمینی با ارسال پیامی برای ایشان ابراز تاثر و ناراحتی کرد. متن پیام چنین است:
بسمه تعالی
خدمت جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج آقا رضی شیرازی ـ دامت افاضاته ـ خبر ناگوار سوء قصد به جناب عالی از طرف عناصر فاسد رژیم منحط سابق موجب نگرانی و تاثر شد. در این موقع که نهضت اسلامی با قاطعیت به راه خود ادامه می‌دهد و بدخواهان را به یاس و نومیدی می‌کشد، با این حرکات مذبوحانه می‌خواهند به خیال فاسد خودشان ایجاد وحشت در ملت مسلم کنند غافل از آنکه ملتی که جوانان نورسشان از شهادت در راه هدف - که همان اسلام است - استقبال می‌کنند، از سوء قصدها و ترورها نمی‌هراسند. سوء قصد به اشخاصی که در طول عمر به خدمت خالق و خلق اشتغال داشته‌اند اراده آنان را مصمم تر و حقانیت مکتب را واضح تر می‌نماید. گروهی که به اسم اسلام، فرزندان اسلام را ترور می‌کنند و به اسم خلق، زندگی خلق را به تباهی می‌کشند، می‌توان آنها را جز و هواخواهان اجانب و خیانتکاران به اسلام و خلق مسلمان دانست.
از خداوند تعالی سلامت و بهبودی جناب عالی را خواهانم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی. »
 
سیدرضی شیرازی

در نگاه دیگران

کتاب
تاکنون ۴ اثر در مورد حیات علمی، فقهی و فلسفی سید رضی شیرازی به چاپ رسیده‌است:
۱- حافظان شریعت: سیری در حیات علمی و اخلاقی حضرت سید رضی شیرازی، به کوشش جمشید صاعدی سمیرمی است.
۲- مجموعه حیات نیاکان جلد بیست و سوم: کتابی در قطع پالتویی است که مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با هدف معرفی چهره‌های برجسته علم و اندیشه اقدام به تهیه و تولید آن‌ها می‌کند.
۳- در طریق معرفت: سلسله مصاحبه‌ها و تحقیق‌های محمد رحیمی است که با تدوین و نگارش مرتضی رسولی‌پور منتشر شده‌است، این اثر شامل خاطرات دوران تحصیل، تحریم تنباکو و وقایع حساس انقلاب اسلامی و مبارزات این روحانی متعهد و انقلابی است.
۴- زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی فقیه دانا و حکیم تونا: مجموعه مقالاتی است که به مناسبت بزرگداشت سید رضی شیرازی توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به چاپ رسیده‌است.
 
سیدرضی شیرازی

اشخاص
پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله سید رضی شیرازی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم بزرگوار مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمةالله علیه را که از احفاد پرچمدار کبیر اسلام و تشیع و مرجعِ استعمارستیز قرن چهاردهم هجری مرحوم میرزای شیرازی بزرگ بودند، به حوزه‌ی علمیه تهران و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت رفیع شیرازی و بویژه به خاندان مکرّم و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۱۱ آذر ۱۴۰۰

پیام تسلیت آیت الله ابراهیم رئیسی، رییس جمهور
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
اذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی الاسلام ثُلمه لا یَسُدّها شیء
رحلت عالم مجاهد حضرت آیت‌الله سیدرضی شیرازی، فیلسوف، فقیه اندیشمند و استاد مبرز حوزه علمیه تهران موجب تأثر فراوان گردید.
این روحانی مبارز و وارسته که از همراهان امام خمینی (ره) و از مجاهدان دوران نهضت اسلامی بود، سالیان متمادی از عمر پربار خود را در سنگر تبلیغ و خطابه بخصوص چندین دهه در جایگاه امامت مسجد شفای یوسف آباد تهران، وقف ترویج علوم و معارف اسلامی کرد و در این مسیر نورانی حتی تا پای جان پیش رفت و مورد سوء قصد نافرجام گروه تروریستی فرقان قرار گرفت.
همچنین ایشان با تألیف آثار ارزشمند متعددی از جمله کتاب نگاه ناب، در تقویت مبانی فکری و اعتقادی جوانان و تبیین و تبلیغ ارزش‌های والای اسلامی تلاش‌های ماندگاری نمود و کارنامه درخشانی از خود برجا گذاشت.
اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، ارادتمندان و به ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان علو درجات و همجواری با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
سیدابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
سیدرضی شیرازی

پیام تسلیت آیت الله سیستانی، از مراجع تقلید
بسم االه الرحمن الرحیم.  
انالله و انا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی جناب آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی (رضوان الله علیه) را به آستان مقدس حضرت ولی عصر ( ارواحنا فداه ) و به آقایان علما و طلاب و عموم مردم شریف تهران و به فرزندان مکرم و دیگر علاقمندان آن فقید سعید تسلیت و تعزیت عرض میکنم.
آن بزگوار سالیان متمادی از ستون های حوزه علمیه تهران و از جایگاه بالایی در ترویج علم و دین برخوردار بودند و زحمات فراوانی را در این راه متحمل شدند که همواره به یاد ماندنی است.
از درگاه حضرت احدیت جلت آلاوه برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت مینمایم .  ولا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

پیام تسلیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
بسمه تعالی
رحلت عالم ربّانی آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی رحمه الله علیه، موجب تاثر و تاسف گردید.
این روحانی عالی‌مقام، سالیان متمادی از اساتید برجسته حوزه علمیه تهران بودند و شاگردان زیادی از حوزه درسی ایشان بهره مند شدند.
صفا و سلوک صمیمی آن فقید سعید با مردم بالخصوص علاقه‌مندان به فراگیری علوم و معارف اسلامی، فراموش‌نشدنی است.
حقیر، فقدان این عالم وارسته را به بیت مکرّم شیرازی، حوزه علمیه تهران و فرزندان ارجمند ایشان تسلیت عرض می‌کنم؛ علوّ درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت دارم.
۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۳
لطف الله صافی
 
سیدرضی شیرازی

پیام تسلیت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
فقدان اسفناک عالم ربانی حضرت آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی قدّس سرّه که از احفاد بیت شریف و اصیل مرحوم میرزای شیرازی بود، مایه تأثر و تألم همه دوستان و علاقه‌مندان ایشان و حوزه‌های علمیه گردید.
عالمی فرزانه که علاوه بر توجه به تبلیغ اسلام در داخل و خارج کشور، بسیار متواضع و مردم دوست بود.
خداوند روحش را غریق رحمت واسعه خویش گرداند و به بازماندگان و بیت شریف ایشان، صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.
قم- ناصر مکارم شیرازی
۱۲ آذر ۱۴۰۰

پیام تسلیت آیت الله جوادى آملى
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ارتحال عالم ربّانى حکیم و فقیه آگاه به زمان مربّى جامعه دینى و زعیم حوزه علمیّه تهران حضرت آیت الله_حاج سید رضی شیرازى (رضوان الله علیه) ضایعه جبران ناپذیر است، این سانحه سنگین را به محضر ختمى ولایت حضرت بقیة الله الأعظم (أرواح من سواه فداه) و حوزه هاى علمیّه و بیت مکرّم آن یادگار مرجعیّت عزّت آفرین اسلام تسلیت و علوّ منزلت آن دوست رحیل از خداى سبحان مسئلت مى شود.
١١ آذر ١٤٠٠.
جوادى آملى

پیام تسلیت آیت الله شبیری زنجانی
إنا لله و إنا إلیه راجعون
درگذشت تأثرانگیز عالم جلیل القدر آیت‌الله آقای حاج سید رضی شیرازی (ره) که از خاندان اصیل مرجعیت شیعه و از خدمتگزاران به مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام بودند، را به حوزه‌های علمیه شیعه و مراجع معظم تقلید، خاصه حوزه علمیه تهران و همچنین عموم شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم ایشان تسلیت می‌گوییم.
آن عالم وارسته، عمر بابرکت خویش را در راه نشر معارف دین و تربیت شاگردان و تهذیب نفوس و ارتباط با آحاد مومنین گذراند.
رضوان الله علیه و حشره الله مع محمد و اهل بیته(علیهم‌السلام).
دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی

منابع:
1. ویکی پدیا
2. ویکی شیعه
3. خبرگزاری شفقنا
4. خبرگزاری ایلنا
5. مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
نسخه چاپی