محمدرضا یزدانی‌خرم

محمدرضا یزدانی‌خرم
محمدرضا یزدانی خرم مدیر و سیاستمدار ایرانی از سال ۱۳۶۸ ه.ش تا مرداد سال ۱۳۸۵ ه.ش رییس فدراسیون والیبال و از سال ۱۳۸۵ ه.ش تا سال ۱۳۹۰ ه.ش نیز ریاست فدراسیون کشتی ایران را بر عهده داشت.
 
شناسنامه
 سال 1326 ه.ش   تولد
 26 دی سال 1400 ه.ش  درگذشت
 ایست قلبی  علت درگذشت
 بهشت زهرا (سلام الله علیها)  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 ورزشی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از دهه شصت  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 نشان لیاقت و مدیریت از رئیس‌ جمهور  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی

زندگی نامه

تولد
محمدرضا یزدانی‌خرم متولد سال ۱۳۲۶ ه.ش در تهران بود.
 
درگذشت
محمدرضا یزدانی خرم ساعت ۳ بامداد یک‌شنبه _۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ ه.ش_ به دلیل به دلیل بیماری عروقی و کهولت سن در منزلش، درگذشت. یزدانی‌خرم مدتی پیش به علت بیماری عروقی در بیمارستان بهمن بستری شده بود. مراسم تشییع یزدانی‌خرم دوشنبه _۲۷ دی ماه سال 1400 ه.ش_ ساعت ۱۰ صبح در سالن فدراسیون والیبال برگزار شد. مراسم خاکسپاری نیز در قطعه ۱۰۳ بهشت زهرا (سلام الله علیها) تهران انجام شد.
 
محمدرضا یزدانی‌خرم

سمت و فعالیت ها

فعالیت های ورزشی
او از از سال ۱۳۶۸ ه.ش تا مردادماه سال ۱۳۸۵ ه.ش رئیس فدراسیون والیبال و از سال ۱۳۸۵ ه.ش تا سال ۱۳۹۰ ه.ش نیز ریاست فدراسیون کشتی ایران را بر عهده داشت. وی در تهران متولد شد و ورزش را از باشگاه دخانیات، باشگاهی که مرحوم تختی هم برای تمرین به آنجا می‌رفت با کشتی شروع کرد. یزدانی‌خرم در ابتدا به مدت دو سال کشتی کار کرد و سپس به سراغ ژیمناستیک رفت.

یزدانی‌خرم در مصاحبه‌ای گفته بود: در زمان ما ورزشکار هر رشته‌ای بودی باید ژیمناستیک و دو و میدانی کار می‌کردی تا در رشته خودت موفق شوی. این مسئله حسن بزرگی داشت که باعث شد ورزشکاران ما بدن‌های آماده‌ای داشته باشند و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنند. در عرصه ورزش هیچگاه در حد تیم ملی نبودم اما علاقه‌مند بودم و تمریناتم را پیگیری می‌کردم.
 
محمدرضا یزدانی‌خرم

در زمان ریاست محمدحسن غفوری‌فرد بر سازمان تربیت بدنی از یزدانی‌خرم دعوت شد تا با تزریق پول در رشته والیبال تغییرات رو به رشدی ایجاد کند. یزدانی خرم و گروهی از مدیران صنعتی کشور وارد ورزش شدند تا ورزش‌های مختلف را از حالت آماتوری به نیمه حرفه‌ای برسانند. یزدانی‌خرم در خصوص هدف ورود مدیران صنعتی به ورزش، گفته است: تا قبل از حضور ما در فدراسیون‌های مختلف می‌گفتند ورزشکاران ایرانی فقط در رشته‌های انفرادی مدال‌آور هستند و نمی‌توانند در رشته‌های جمعی مقامی به دست بیاورند؛ ما آمده بودیم این تابو را در ورزش ایران و این باور را در ورزش دنیا بشکنیم.
 
محمدرضا یزدانی‌خرم

یزدانی‌خرم در سال ۱۳۷۲ ه.ش توانست پس از چهار سال تلاش در ایران در اجلاس سالیانه کنفدراسیون والیبال آسیا (اِی وی سی) در حضور ۲۹ کشور با ۲۸ رأی به عنوان عضو هیئت رئیسه در آید. یزدانی‌خرم از سال ۱۳۶۸ ه.ش تا سال ۱۳۸۵ ه.ش سکان هدایت فدراسیون والیبال را بر عهده داشت با برگزاری لیگ‌های منظم، آوردن مربیان خارجی برای تیم ملی جوانان و نوجوانان و گرفتن بودجه و تجهیزات برای فدراسیون والیبال توانست پیشرفت پایه‌ای را متوجه والیبال ایران سازد. در دوره ریاست وی، فدراسیون والیبال در سال‌های ۱۳۷۸ ه.ش و ۱۳۷۹ ه.ش و ۱۳۸۱ ه.ش به عنوان بهترین فدراسیون ورزشی ایران انتخاب شد. یزدانی خرم در دوران سکانداری فدراسیون والیبال را بر عهده داشت با برگزاری لیگ‌های منظم، آوردن مربیان خارجی برای تیم ملی جوانان و نوجوانان و گرفتن بودجه و تجهیزات برای فدراسیون والیبال توانست پیشرفت رادیکالی اما پایه‌ای را برای والیبال ایران ایجاد کند.
 
محمدرضا یزدانی‌خرم

جوایز و افتخارات

کمیته ملی المپیک در طی مراسمی که در موزه ورزش برگزار شد، تندیس‌هایی از چهره محمدرضا طالقانی، محمدرضا یزدانی‌خرم ۲ تن از رؤسای سابق فدراسیون کشتی و حمید سوریان، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران رونمایی کرد. این تندیس‌ها در ابعاد کوچک رونمایی شد و مسئولان کمیته المپیک وعده دادند تا در آینده‌ای نزدیک از تندیس‌های اصلی این سه چهره در موزه ورزش رونمایی شود.
لوح تقدیر وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران - ۱۳۹۰ ه.ش
نشان لیاقت و مدیریت از رئیس‌جمهور ایران - ۱۳۸۳ ه.ش

منابع:
1. خبرگزاری ایمنا
2. ویکی پدیا
3. اقتصاد آنلاین
نسخه چاپی