محسن برمهانی

محسن برمهانی
محسن برمهانی به عنوان نویسنده، تصویربردار، کارگردان، مدیر تولید و تهیه کننده در سینمای مستند فعالیت داشته است.
 
شناسنامه
 سال 1358 ه.ش   تولد
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 کارشناس ارشد تهیه کنندگی  تحصیلات
 دانشگاه‌ صداوسیما  دانشگاه
 کارگردانی، تهیه کنندگی، نویسندگی، تصویربرداری  زمینه فعالیت
 از دهه 80 هجری شمسی  سال های فعالیت
 تهیه چندین مجوعه تلویزیونی  آثار مهم
 لیلا نادری  همسر
 محمد علی  فرزندان
 پدر: محمدعلی  والدین

زندگی نامه

تولد
محسن برمهانی در سال 1358 ه.ش در نیشابور متولد شد.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
وی فارغ التحصیل فیلمسازی از دانشگاه‌ صداوسیما و کارشناس ارشد تهیه کنندگی از همین دانشگاه است.
 
محسن برمهانی

فعالیت های هنری
محسن برمهانی کارگردان سینما و تلویزیون ایران است. از مهم‌ترین آثار محسن برمهانی می‌توان به کارگردانی فیلم به پشت تابلو نگاه کن، فیلم کریم اشاره کرد. محسن برمهانی در سال 1393 ه.ش دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در 2 فیلم مهم سینما حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم محسن برمهانی در این سال، فعالیت در فیلم به پشت تابلو نگاه کن به عنوان کارگردان و فعالیت در فیلم کریم به عنوان کارگردان محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی محسن برمهانی فعالیت در فیلم به پشت تابلو نگاه کن بوده است. محسن برمهانی سال 1393 ه.ش فیلم به پشت تابلو نگاه کن را کارگردانی کرد که توانست خود را میان اهالی فضای سینما مطرح کند. از محسن برمهانی نقل قول شده است که برای کارگردانی در فیلم به پشت تابلو نگاه کن و همکاریش با عوامل و بازیگران اعلام رضایت کرده است. محسن برمهانی توانست با فعالیت در فیلم به پشت تابلو نگاه کن تجربه حرفه‌ای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر توانست سطح کاری او را متحول کند.
 
محسن برمهانی

محسن برمهانی علاوه‌بر فیلم به پشت تابلو نگاه کن، سال 1393 ه.ش فیلم کریم را کارگردانی کرده است. محسن برمهانی این‌بار با محسن برمهانی یعنی کارگردان فیلم کریم همکاری داشت. با اینکه محسن برمهانی را بیشتر بعنوان کارگردان می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. محسن برمهانی علاوه‌بر کارگردان به‌عنوان مجری، نویسنده و تهیه کننده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر محسن برمهانی در حرفه‌ی مجری، برنامه افق مستند است. این برنامه ضمن پخش مستندهای ضدغربی با حضور کارشناسان جریان سیاسی راست تحلیل نیز می‌شدند. مهم‌ترین اثر محسن برمهانی در حرفه‌ی نویسنده، فیلم کریم است. مهم‌ترین اثر محسن برمهانی در حرفه‌ی تهیه کننده، فیلم به پشت تابلو نگاه کن است. وی برای شبکه نسیم برنامه تلویزیونی «خونه‌مونی» را تهیه کرد. محسن برمهانی جانشین مدیرکل تولید و مدیریت مستند‌های خارجی شبکه پرس تی‌وی نیز بوده است.

بخش مهمی از کارنامه این مدیر جوان تلویزیونی، در زمینه تولید فیلم مستند و پخش محصولات سینمایی در خارج از کشور است. برمهانی موسس شرکت پخش آیات مدیا نزدیک به سازمان هنری-رسانه‌ای اوج بوده که برخی محصولات این سازمان مثل «ایستاده در غبار»، «بادیگارد»، «فهرست مقدس» و «به وقت شام» را در رویداد‌های سینمایی خارجی به نمایش درآورده است.
 
محسن برمهانی

در تاریخ ۱۹ اردیبهشت 1401 ه.ش، برمهانی با حکم پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما، به عنوان معاون سیما منصوب شد. برمهانی فعالیت هنری خود را با عکاسی حرفه‌ای شروع کرده است و دبیری شورای فیلم و سریال سازمان صداوسیما، مدیریت مرکز بین‌الملل هنر و رسانه، عضویت در شورای سیاست گذاری کنفرانس افق نو در بیروت ؛  داوری بخش مستند جشنواره‌ اِمی، داوری جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کارتاژ تونس، داوری بخش بین‌المللی هشتمین جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان، مدیر تأمین برنامه‌ی خارجی شبکه‌ی العالم تا سال ۱۳۸۵ ه.ش و . . . از جمله دیگر سوابق او در سال های دور و نزدیک است.

جوایز و افتخارات

علاقه او به عکاسی پیش از ورود به دانشکده صدا و سیما دستاورد زیر را برایش فراهم می‌کند:
1376 ه.ش برگزاری نمایشگاه عکس «ستارگان خاک» در گالری حوزه هنری.
1375 ه.ش برنده مدال نقرهٔ فدراسیون جهانی هنر عکاسی International Federation of Photographic Art.
1375 ه.ش برنده جایزهٔ برتر بخش مستند اجتماعی هفتمین دوسالانهٔ بین‌المللی عکس ایران بین 58 کشور.
1374 ه.ش برگزاری نمایشگاه انفرادی عکس در خانهٔ عکاسان ایران
1373 ه.ش کسب مقام برترین نوجوان هنری سال ایران (اهدای جایزه توسط رئیس‌جمهور وقت).
1373 ه.ش کسب عنوان جوان‌ترین عکاس ایران در حاشیهٔ یازدهمین جشنوارهٔ سینمای جوان ایران.
1373 ه.ش کسب رتبهٔ دوم عکاسی کشور. (مسابقات دانش‌آموزی)
1371 ه.ش کسب رتبهٔ اول عکاسی کشور. (مسابقات دانش‌آموزی)
 
حاصل فعالیت عکاسانه محسن حضور در بیش از 30 نمایشگاه است.
 
محسن برمهانی

درنگاه دیگران

اشخاص
متن حکم آقای پیمان جبلی به آقای محسن برمهانی برای سمت معاون سیما به این شرح است:
«باسمه تعالی
برادر گرامی جناب آقای محسن برمهانی
با توجه به مراتب تعهد، سوابق روشن، تجربه طولانی و کارنامه پربار جنابعالی در حوزه رسانه به موجب این حکم به عنوان معاون سیما منصوب می‌شوید.
امید است همه توان و همت خود را برای تحقق اهداف ذیل مصروف دارید:
پیگیری تحول در رویکرد، محتوا و سازو کارهای معاونت سیما در جهت هویت محوری و عدالت گستری، شکوفا سازی ظرفیت های نرم افزاری و سرمایه انسانی داخل سازمان، پایش و پالایش فرهنگ و دانش سازمانی در سیما، متناسب با ضرورت های نقش های رسانه ملی بعنوان دانشگاه آگاهی ومعرفت عمومی، آوردگاه تبیین، قرارگاه امید و نشاط و آسایشگاه زیبایی و هنر؛ بازآرایی، سازماندهی و ارتقای مراحل طراحی، اجرا و پخش در چرخه تولید و جانمایی نیروها و واحدها متناسب با اقتضائات دوره تحول؛  توجه ویژه به فرآیند طراحی و تولید آثار نمایشی و سرگرمی در قالب های متنوع برای افزایش کمی و ارتقای کیفی و محتوایی با بهره گیری از ظرفیت های ارزشمند انسانی و سرمایه‌های هنری و اصیل؛ ساماندهی چرخه‌های اداری و مالی در جهت شفافیت و سلامت بیشتر فرآیند تولید و روان سازی تعاملات رسمی و حرفه ای و کاهش هزینه‌های زمانی و مالی، رفع تشتت و ایجاد هماهنگی و هم افزایی بین شبکه‌ها در مسیر سیمای تراز انقلاب اسلامی، ایجاد بسترها و ساز و کارهای مناسب تعامل با ظرفیت های گسترده بیرون سازمان و شکستن انحصارات و حلقه‌های بسته در تولید و انتشار محتوا، سامان بخشی به شبکه‌های سیما با هدف اجتناب از تعدد و تکثرغیر مفید شبکه‌ها و ارتقای کمی و کیفی مخاطبان، تعامل فعال با معاونت‌های استانها، صدا، سیاسی، برون مرزی و مجازی برای استفاده هم افزا و حداکثری از امکانات تولید محتوا در سازمان، استفاده بهینه از ظرفیت های بین المللی و مجازی برای استفاده هم افزا و حداکثری از امکانات تولید محتوا در سازمان.
بر خود لازم می دانم از زحمات شایسته برادر عزیز جناب آقای دکتر شاه آبادی در طول تصدی این مسئولیت خطیر تشکر نمایم.برای جناب عالی آرزوی توفیق روز افزون دارم.


منابع:
1. http://iribcollege.blogfa.com
2. وبسایت شهرانیوز
3. وبسایت سرپوش
4. وبسایت منظوم
نسخه چاپی