غلامحسین رهنما

غلامحسین رهنما
غلام‌حسین رهنما استاد دانشکده فنی، رئیس دانشکده فنی و عضو دائمی مجمع نجومی آکادمی علوم فرانسه است.
 
شناسنامه
 22 اردیبهشت سال 1259 ه.ش   تولد
 12 اردیبهشت سال  1324 ه.ش  درگذشت
 -  علت درگذشت
 ایوان مقبره ناصرالدین شاه در جوار شاه عبدالعظیم در باغ جیران در شهر ری  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکترای ریاضیات  تحصیلات
 دانشگاه تهران  دانشگاه
 تدریس  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1305 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیفات متعدد در ریاضی  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 پدر: حاج میرزا علی‌محمد ملاباشی  والدین

زندگی نامه

تولد
غلامحسین رهنما در سال (۱۲۹۹ ه.ق) به دنیا آمد. پدرش حاج میرزا علی‌محمد ملاباشی معلم سلطان حسین میرزا پسر جوان‌مرگ ناصرالدین شاه شد. غلامحسین برادری هم به نام عبدالرحیم رهنما داشت.
 
درگذشت
وی در اردیبهشت سال 1325 ه.ش در 66 سالگى درگذشت و در شهر رى در ایوان مقبره ناصرالدین شاه به خاک سپرده شد.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
تحصیلات ابتدائی و مقدماتی را در شیراز فراگرفت و به مدرسه دارالفنون تهران وارد شد. پس از اتمام دارالفنون، مدت‌ها نزد عبدالغفار نجم‌الدوله معلومات خود را در رشتهٔ ریاضی و نجوم تکمیل کرد و به معلمی ریاضیات در دارالمعلمین برگزیده شد و سالیان دراز در آنجا تدریس می‌کرد. در سال ۱۳۰۵ ه.ش مجمع نجومی آکادمی علوم فرانسه او را به عضویت دائمی پذیرفت. در سال ۱۳۱۳ ه.ش موفق به اخذ درجهٔ دکترا از شورای عالی دانشگاه تهران شد و حدود چهل و پنج سال در مدارس عالی و دانشگاه تهران به تدریس علوم ریاضی و هیئت اشتغال داشت. غلامحسین رهنما گذشته از تبحر در علوم ریاضی، به زبان و ادبیات فارس و عربی تسلط داشت و از زبان فرانسه هم بهره کافی برده بود. بیشتر رجال و معاریف پس از عصر مشروطیت از شاگردان او بوده‌اند.
 
سوابق اجرایی
رهنما در سال ۱۳۰۵ ه.ش که مهدی‌قلی هدایت وزارت فوائد عامه را به عهده گرفت، معاون او شد. اردیبهشت سال بعد مهدی مشیر فاطمی از وزارت داخله کناره گرفت، هدایت سرپرستی این وزارتخانه را به او سپرد و در خرداد که نخست وزیر شد، رهنما را معاون خود کرد. در مرداد ۱۳۱۰ ه.ش اعتمادالدوله قراگوزلو وزیر معارف، رهنما را معاون خود کرد و او چند سال در این سمت ماند. در سال ۱۳۱۳ ه.ش با تأسیس دانشگاه تهران به استادی این دانشگاه انتخاب شد و پایه دانشکدهٔ فنی را گذاشت و ریاست آن را به عهده گرفت. پس از استقلال دانشگاه تهران، معاونت دانشگاه هم ضمیمه کارش شد. رهنما از اعضای پیوستهٔ فرهنگستان هم بود و همچنین از سال ۱۳۱۸ ه.ش تا زمان رحلت ریاست هیئت نظار بانک ملی را برعهده داشت. او در سال ۱۳۲۴ ه.ش در سه کابینه متوالی ابراهیم حکیمی و محسن صدر وزیر فرهنگ بود.

آثار

تالیفات او در رشتهٔ ریاضی از پنجاه جلد متجاوز است. بیشتر کتب ریاضیات و فیزیک و شیمی در آن تاریخ تألیف اوست و در مدرسهٔ عالی حقوق و دارالمعلمین هم درس می‌داد.
هیئت
هندسهٔ مجسمات
هندسهٔ فضایی چشم‌نمای هندسی
فیزیک
هندسهٔ مسطحه
نسبت محیط به قطر دایرهٔ عدد پی، که موضوع رساله دکترای وی بوده‌است.

جوایز و افتخارات

استاد غلامحسین رهنما توفیق یافت نشان نقره علمی درجه سوم را دریافت کند.

منابع:
1. دانشگاه تهران
2. ویکی پدیا
نسخه چاپی