مرتضی اشرفی شاهرودی

مرتضی اشرفی شاهرودی
آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی، فرزند حضرت آیت الله العظمی حاج آقا بزرگ اشرفی شاهرودی، یکی از علمای تراز اول شاهرود و از اساتید برجسته علوم فقهی بود. ایشان عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان، صاحب کرسی درس خارج فقه و ۴۴ سال امام جماعت مسجد جوادالائمه شاهرود را بر عهده داشت.
 
شناسنامه
 شب پنجم شعبان 1352 قمری مطابق با 1312 شمسی   تولد
 بامداد چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۹۷ مصادف با دوم محرم ۱۴۴۰  درگذشت
 سکته قلبی  علت درگذشت
 مسجد زینبیه شاهرود  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 حوزوی و صاحب کرسی درس خارج فقه و اجازه اجتهاد  تحصیلات
 مدرسه اسماعیله شاهرود - حوزه علمیه مشهد - حوزه نجف  دانشگاه
 امام جماعت، عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان و تدریس فقه و اصول  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از جوانی تا سال 1397 ه .ش  سال های فعالیت
 تصحیح و تعلیقات کتاب (الروائع الفقهیه) پدرشان  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 حجت الاسلام شیخ محمد اشرفی  فرزندان
 پدر: آیت الله العظمی حاج آقا بزرگ اشرفی شاهرودی  والدین

زندگی نامه

تولد
آیت الله مرتضی اشرفی شاهرودی فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی آقا شیخ بزرگ اشرفی در شب پنجم شعبان 1352 قمری مطابق با 1312 شمسی در نجف اشرف به دنیا آمد. در یک سالگی به اتفاق خانواده از نجف اشرف به مشهد مقدس مهاجرت کرد و در فاجعه مسجد گوهرشاد در سال 1314 که منجر به دستگیری و تبعید جمعی از علما شد، به اتفاق پدر به وطن اصلی خود یعنی شاهرود بازگشته و در آنجا اقامت کردند.
 
درگذشت
در نخستین ساعات بامداد چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۹۷ مصادف با دوم محرم ۱۴۴۰ براثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت.پیکر این روحانی وارسته و عالم فرزانه با همراهی مردم ولایتمدار شاهرود از مدرسه قلعه تا مسجد زینبیه تشییع و در همین مسجد به خاک سپرده شد.
 
مرتضی اشرفی شاهرودی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های عملی
تحصیلات و استادان
وی سال‌های طفولیت را در مکتب‌خانه‌های قدیمی به فراگیری و روخوانی قرآن مجید و کتب متعارف آن ایام سپری کرد و در سن 7 سالگی راهی مدرسه ملی نصرتی و پس از 2 سال به دبستان دولتی منتقل شد و تا پایان تحصیلات ابتدایی را در آن مدرسه گذراند.

پس از آن به دلیل علاقه به علوم دینی، قدم در حوزه علمیه گذاشت. دروس ادبیات را نزد مرحوم ادیب نیشابوری و سطوح را در محضر حاج میرزا احمد مدرس یزدی، آقا شیخ هاشم قزوینی، حاج میرزا حسین فقیه‌سبز‌واری، شیخ مرتضی قلعه‌نوری و در خلال همین اوقات حکمت و فلسفه را نزد مرحوم میرزا جواد تهرانی و آقا شیخ سیف‌الله عیسی فرا گرفت. از سال 1333 شمسی در درس فقه و اصول آیت‌الله‌العظمی میلانی شرکت کرد. پس از آن برای ادامه تحصیلات دروس عالیه فقه و اصول عازم حوزه علمیه نجف اشرف شد.

در نجف اصول را پای درس آیت‌الله آقا میرزا باقر زنجانی فرا گرفت و مدتی از محضر آیت‌الله العظمی خوئی در محاضرات اصولیه برخوردار بود. در فقه از محضر آیات عظام آقا سیدمحمود شاهرودی، حاج قاسم خوئی، حاج حسن بجنوردی و آقا شیخ حسین علی بهره برد.

با هجرت امام خمینی از ترکیه به نجف اشرف پای درس ایشان نشست و در مباحث متعددی از جمله بحث ولایت‌فقیه افتخار شاگردی امام را کسب کرد. همزمان نیز به تدریس برخی دروس در حوزه‌های علمیه نجف پرداخت. وی اجازه اجتهاد خود را از محضر آیت‌الله العظمی خوئی، آیت‌الله بجنوردی و آیت‌الله سید عبدالاعلی سبزواری گرفت.

حجت‌الاسلام اشرفی شاهرودی که از شاگردان مراجع مختلف در نجف بود و در جریان مراودات علما قرار داشت می‌گوید حوزه عملیه نجف از همان ورود امام خمینی استقبال عظیمی از ایشان کرد. وی می‌گوید: «رفت‌وآمدها از حوزه نجف و بیوت مراجع عظام به کربلا جهت ملاقات و تشرف به زیارت امام و تقاضای اقامت ایشان در نجف اشرف مرتباً ادامه داشت. تا پس از یک هفته در میان استقبال با عظمت حوزه علمیه راهی نجف اشرف شدند. منظره اشتیاق عجیبی در برداشت. امام بزرگوار به احترام مستقبلین در همان بیابان رملی نزول اجلاس فرمودند و مستقبلین را مورد تفقد قرار داده و سپس در انبوه استقبال با شکوه وارد نجف اشرف و مستقیماً از درب مقابل ایوان طلا مشرف به زیارت امیرالمؤمنین(ع) شده بود. سپس در منزلی که آقای شیخ نصرالله خلخالی در فاصله 300 متری درب قبله حرم مطهر امیرالمؤمنین(ع) تهیه نموده بودند نزول اجلاس فرمودند و مراجع و آیات عظام، مدرسین و اعلام و طلاب حوزه فوج فوج به محضر ایشان می‌شتافتند. نجف و حوزه علمیه بالاترین سعی و همت خود را در تجلیل از مقام شامخ آن بزرگوار به عنوان یک مرجع دینی، یک زعیم عالی قدر، یک مجاهد نستوه، یک مرد خدا، یک معلم روح و روان به کار انداخت.»

مرتضی اشرفی شاهرودی

با اخراج ایرانی‌ها از عراق توسط رژیم بعث، طلاب ایرانی‌ها مجبور به ترک عراق می‌شوند که با دستور امام خمینی مهاجرت طلاب متوقف می‌شود. مرحوم اشرفی شاهرودی که خود از نزدیک شاهد ماجرا بود در این رابطه می‌گوید: «وقتی که بعثی‌ها علیه ایرانی‌ها شدت عمل به خرج دادند به همین جهت بعثی‌ها نگران شده بودند. یادم هست یک شب بعد از نماز مغرب و عشاء به فاصله‌ای ما بیرون رفتیم و دیدیم که سه چهار نفر از بعثی‌ها با یک قیافه‌های جهنمی خاصی آمدند. از کسی سؤال کردم چه خبر شده است؟ گفت این‌ها آمدند خصوصی با امام ملاقات کنند، امام قبول نکرده است. فرموده است ما در همان بیرونی ملاقات‌ می‌کنیم و با کسی ملاقات خصوصی نداریم.

یک شیخ پاکستانی که هم ایرانی و هم عراقی را خوب صحبت می‌کرد مترجم بود. بعثی‌ها بعد از طی تعارفات اصلی به عربی گفتند که حضرت رئیس (یعنی صدام) سلام رساندند و تقاضا کردند که این لشکر زیادی که از ایران سر مرز آمدند شما  تلگراف کنید که برگردند. مطالب را مترجم که گفت آقا بدون اعتنا یک کلمه فرمودند: نخیر! ما این کار را نمی‌کنیم. این‌ها که توقع نداشتند امام این چنین بی‌اعتنایی کرده و حرف آن‌ها را رد کند. زمین زیر پای این‌ها بند نمی‌شد. امام هم که حاضر به جلسه خصوصی با این‌ها نشده بودند.

آن مترجم پاکستانی خواست که به تعارف بگذراند. امام فرمودند: چرا حقیقت را نمی‌گویی؟ خوب برای این‌ها ترجمه کن. چون امام گرچه تکلم عربی کامل نداشت اما عربی را کاملاً می‌فهمید. تا خواستند چون و چرا کنند امام بدون اعتنایی بلند شد و فرمود: یا الله و حرکت کرد و به طرف حرم رفتند. من حدود 20 مرجع دیدم ولی چنین شجاعتی که از امام دیدم در کسی ندیدم.»
 
تدریس
آیت الله اشرفی شاهرودی با رحلت پدر در سال 1353 به شاهرود بازگشت و برای همیشه در آن دیار ماندگار شد. پس از ورود به شاهرود و با تقاضای اهل علم و طلاب مشغول بحث و تدریس علوم دینی شد.
 
فعالیت های اجتماعی
آیت الله اشرفی شاهرودی در کسوت امام‌جماعت مسجد جواد‌الائمه محل رجوع بسیاری از مردم و مستضعفین بود. وی سال‌های متمادی به عنوان نماینده مراجع و علما از جمله امام خمینی و آیت‌الله العظمی خوئی به رتق و فتق امور شهر می‌پرداخت.این عالم گرانقدر 44 سال امامت جماعت مسجد جوادالائمه شاهرود را نیز بر عهده داشت.

همچنین به مدت چندین سال سرپرستی حوزه علمیه شاهرود و موسسه تعلیمات امام صادق(ع) و حوزه‌ عملیه خواهران شاهرود را بر عهده داشت. از جمله دغدغه‌های آیت‌الله اشرفی پا گرفتن نهادهای آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

همچنین ایشان از اعضای شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان و صاحب کرسی درس خارج فقه بود.

مرحوم اشرفی شاهرودی عمر پربرکت خود را در گسترش و ترویج معارف دینی، خدمات علمی و اجتماعی در شاهرود صرف کرد که حاصل آن در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و خدمات اجتماعی آن دیار مشهود است.

مرتضی اشرفی شاهرودی

فعالیت های سیاسی
همراهی با مبارزات انقلابی و رسیدگی به وضع اجتماعی و اقتصادی مردم از دیگر فعالیت‌های وی در این مدت مدید بود. در همین راستا و در فرودین سال 1357 در سفری به عتبات عالیات به دیدار امام نیز می‌رود که بطور جالب توجهی با پیش‌بینی امام خمینی درباره آینده رژیم پهلوی مواجه می‌شود. 

وی درباره این دیدار می‌گوید: «فروردین 57 به نجف مشرف شدم و بعد به خدمت امام رفتم که در اندرونی نشسته بودند. چون مرحوم آقا مصطفی به رحمت خدا رفته بود رفتم برای عرض تسلیت. فرمودند که شما از ایران آمده‌اید؛ چه خبر؟ گفتم آقا قم و تهران مثل شهر جنگی بود چون هر شب بعد از نماز شعار "مرگ بر شاه، مرگ بر شاه" از همان اول در قم شدت داشت. تهران هم همین شعار بود و وضع مثل شهرهای جنگی بود. ایشان فرمودند این‌ها بی‌خود معطل هستند؛ هر چه هم زودتر بروند برای خودشان بهتر است، باید بروند. خدا را شاهد می‌گیریم ما باور نمی‌کردیم، تعجب می‌کردیم با آن همه تانک و تجهیزات و لشکری که دارند آقا می‌گویند باید بروند.»

مرحوم حجت‌الاسلام اشرفی شاهرودی در بحبوحه انقلاب اسلامی همراه با علما و روحانیت شاهرود از جمله آیت‌الله توحیدی در ساماندهی مبارزات و جریانات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرد. راهپیمایی مردم شاهرود در روز عاشورا و اربعین سال 1357 که با دعوت علما از جمله مرحوم اشرفی شاهرودی برگزار شده بود از مهم‌ترین تظاهرات‌های ضد رژیم پهلوی در شاهرود بود.

با ورود امام خمینی به ایران در بهمن 57 اولین کاروان میثاق با امام امت از شاهرود به سرپرستی حجت‌الاسلام اشرفی شاهرودی به تهران آمد. در همان دیدار با امام بود که حضرت امام خطاب به استاد مطهری فرمودند: "آقای اشرفی مورد اعتماد ماست."

مرحوم اشرفی شاهرودی در ایام پیروزی انقلاب اسلامی در تشکیل کمیته و مدیریت امور نهادهای انقلابی شاهرود نقش بسزایی داشت. وی تلاش بسیاری در جهت تثبیت نهادهای تازه‌ تأسیس همچون کمیته‌ها، دادگاه‌های انقلاب، تبلیغات اسلامی، جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و ... در شاهرود داشت.

موقوفات
ایشان توفیق وقف ملک و مغازه داشتند.

مرتضی اشرفی شاهرودی

در نگاه دیگران

پیام حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری در پی درگذشت آیت الله اشرفی شاهرودی
«بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم جلیل جناب مستطاب حجت‌ الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی رحمة‌ الله‌ علیه را به خاندان مکرم و بازماندگان معزّز بویژه اخوی معظم ایشان و نیز به ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و به همه‌ی مردم مؤمن و انقلابی شاهرود تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را مسألت مینمایم.»
سیّد علی خامنه‌ای
۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۷
 
پیام تسلیت حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور
«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت عالم جلیل‌القدر، حضرت آیت‌الله حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی، موجب تأثر و تألم خاطر شد.
این روحانی مجاهد که عمر پر برکت خود را وقف تعلیم و ترویج معارف اسلامی، سیره اهل بیت(ع) و تربیت شاگردان فراوان کرد؛ یقیناً خدمات ارزشمند آن مرحوم در خاطر مردم قدرشناس کشور بویژه مردم مؤمن شهرستان شاهرود ماندگار خواهد بود.اینجانب این ضایعه را به عموم ارادتمندان، شاگردان به ویژه بیت مکرم آن فقیه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.
 
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون
حضرت آیة الله آقای حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی دامت برکاته
رحلت عالم ربّانی حضرت آیة الله آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی رحمة‌الله علیه، موجب تأثر و تأسف گردید .خدمات آن روحانی وارسته در شاهرود و دفاع ایشان از ارزش‌های اسلامی، ترویج و نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم‌السلام و مبارزه با بدعت‌ها و انحرافات، و تربیت شاگردانی فاضل، خاطره ‌ای ماندگار از آن عالم بزرگوار باقی خواهد گذاشت .این ضایعه را به حضرتعالی و بیت علم و فضیلتِ مرحوم آیة الله حاج آقا بزرگ اشرفی رحمة‌الله علیه و حوزه‌های علمیّه و اهالی شریف شاهرود، تسلیت می‌گویم .

ان شاء‌الله تعالی در این ایّام سوگواریِ حضرت سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین علیه‌السلام، میهمان آن حضرت بوده باشند و با شهدای کربلا محشور گردند .

مرتضی اشرفی شاهرودی
 
پیام تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به آیت الله حاج شیخ مصطفى اشرفى برادر آیت‌الله مرتضی اشرفی شاهرودی
صدیق محترم حضرت آیت الله حاج شیخ مصطفى اشرفى (دامت افاضاته)؛
فقدان اسفناک اخوى محترم، حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضى اشرفى رحمت الله علیه را به جنابعالى و بیت محترم شما و ایشان و تمام علاقمندان و دوستان و اهالى محترم شاهرود و حوزه علمیه و علماى منطقه تسلیت عرض مى‌کنم. این عالم ربانى در زمانى که شهرستان‌ها از وجود مجتهدین مبرز خالى مى‌شد در شاهرود به تربیت فضلا و برافراشتن پرچم اسلام و اهل‌بیت(علیهم السلام) در آن منطقه همت گماشت و خدمات بسیار ارزنده‌اى در طول عمر با برکت خویش انجام داد.

امیدوارم روح ایشان با ارواح شریفه محمد و آل محمد محشور گردد و خداوند به بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت کند و فرزندان محترم ایشان بتوانند این چراغ فروزان را در آن بیت همچنان روشن نگه دارند.
 
پیلم تسلیت حضرت آیت الله العظمی سیستانی از مراجع عظام شیعه
جناب مستطاب آیه الله آقای حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی دامت برکاته
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
خبر ارتحال اخوی معظم جناب آیه الله آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی ( رضوان الله علیه) موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. آن بزرگوار سالیان متمادی از عمر شریفشان را در راه ترویج معارف ائمه هدی علیهم السلام و خدمت به اهل علم و عموم مؤمنین صرف نمودند، و به حق از خدمتگزارانی صادق دین و مذهب بودند .
اینجانب ضایعه فقدان آن عالم جلیل القدر را به جنابعالی و دیگر بستگان محترمشان، به خصوص جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ محمد و دامت تأیبداته و به حوزه علمیه شاهرود و مردم شریف این شهر تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و أجر جزیل مسألت دارم .
و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم 
 
پیام تسلیت آیت الله نوری همدانی
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله آقای حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی دامت برکاته
در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام خبر ارتحال اخوی محترمتان آیت‌الله آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی را دریافت کردم و موجب تاسف و تاثر اینجانب شد. این عالم بزرگوار سال‌های متمادی با تربیت شاگردان و ترویج فرهنگ اهل‌بیت علیهم السلام و مبارزه با فرق انحرافی خدمات فراوانی به عالم اسلام کرد.

درگذشت این عالم پرهیزکار را به بیت رفیع علم و فقاهت مرحوم آیت الله حاج آقا بزرگ اشرفی، حوزه های علمیه و اهالی متدین شاهرود خصوصاً محضر حضرت مستطاب عالی تسلیت عرض نموده و علو مقام برای آن فقید سعید مسئلت می کنم.
حسین نوری همدانی
دوم محرم الحرام 1440
قم مقدسه

مرتضی اشرفی شاهرودی

پیام تسلیت دکتر علی لاریجانی
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون‌
درگذشت عالم ربانی آیت الله حاج‌شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی از فضلای برجسته و عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان موجب تاسف و تاثر گردید. ایشان از علمای سرشناس در فقه و اصول و از مبارزین دوران نهضت مردم بر علیه رژیم ستم شاهی بودند که در سراسر عمر خویش به تدریس علوم دینی وفقهی و ترویج‌ شعائر اسلامی اهتمام داشتند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال این روحانی جلیل القدر به مردم متدین استان سمنان بویژه شهرستان شاهرود، ارادتمندان، بیت مکرم و دیگر بازماندگان برای ایشان علودرجات و رحمت الهی از درگاه خداوند متعال مسئلت میکنم .
 علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی
 
پیام تسلیت آیت الله صادق آملی لاریجانی
رحلت عالم ربانی حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی که عمر با برکتشان را در راه ترویج علوم اسلامی و معارف اهل بیت (ع) گذراندند، موجب تأسف اینجانب شد.
رئیس قوه قضاییه در این پیام افزود: این ضایعه مولمه را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه های علمیه، مردم شهیدپرور شاهرود و بیت آن مرحوم به ویژه اخوی بزرگوارشان آیت الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.
 
پیام تسلیت آیت الله هاشمی شاهرودی
با کمال تاسف و تاثر مطلع شدیم که عالم وارسته جناب مستطاب آیت الله آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی دار فانی را وداع گفته و پس از عمری مجاهدت خالصانه در راه تحصیل و ترویج معارف اهل البیت (علیهم السلام) به دیدار معبود شتافته اند. اینجانب این ضایعه مولمه را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، مردم ولایتمدار شاهرود و بیت مکرم آن جناب خصوصا اخوی محترم ایشان جناب آیت الله آقای حاج مصطفی اشرفی شاهرودی تسلیت عرض نموده و برای ایشان از درگاه خدواند متعال علو درجات و حشر با سالار شهیدان (صلوات الله علیه) را مسئلت دارم.
 
پیام تسلیت آیت الله محمد یزدی
بسم الله الرحمن الرحیم
(انا لله و انا الیه راجعون)
خبر ارتحال عالم ربانی آیت الله شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی(رحمة الله علیه)، از علما و اساتید برجسته حوزه علمیه شاهرود و عضو شورای حوزه علمیه استان سمنان موجب تأسف و تأثر گردید.این عالم محترم و مدرس حوزه‌ علمیه شاهرود، که افتخار شاگردی حضرت امام خمینی‌(رحمة الله علیه) را نیز در کارنامه خود داشت، عمر شریف خود را در ترویج معارف اهل بیت(علیهم السلام)، تربیت و پرورش طلاب و خدمت به حوزه‌های علمیه صرف نمود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت آن فقید سعید را به بازماندگان و بیت مکرم ایشان به ویژه حضرت آیت‌الله مصطفی شاهرودی و حجت‌الاسلام شیخ محمد اشرفی تسلیت عرض نموده، علو درجات، غفران و رحمت الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستار است.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
محمد یزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مرتضی اشرفی شاهرودی

پیام تسلیت حجت‌الاسلام سیدعلی مهدی‌نژاد، رئیس حوزه‌های علمیه استان سمنان (1397 ه.ش)
فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای استان سمنان و ثلمه‌ای برای حوزه‌های علمیه و اهل علم است.وی با بیان این‌که آیت‌الله شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی یکی از 12 عالم برجسته‌ای بود که در سطح تمام استان‌های کشور دروس خارج ایشان به تایید رسیده بود، افزود: همین امر سبب شد که ما به برکت وجود ایشان بتوانیم حوزه سطح چهار را در سطح استان در شاهرود داشته باشیم.

رئیس حوزه‌های علمیه استان سمنان با بیان این‌که شخصیتی از نظر علمی همپایه ایشان در سطح استان نداریم، تصریح کرد: ایشان مدیریت دو حوزه علمیه خواهران و برادران را در شاهرود عهده‌دار بود.وی با بیان این‌که آیت‌الله اشرفی شاهرودی عضو شورای حوزه‌های علمیه استان بود گفت: ایشان هم‌چنین مسوولیت مدرسه حضرت ولی‌عصر (عج) را نیز عهده‌دار بود.

مهدی‌نژاد با اشاره به رحلت این عالم وارسته شاهرودی گفت: ایشان دیشب نماز مغرب و عشا را در مسجد خواندند و به منزل تشریف بردند و صبح امروز نزدیک نماز صبح دارفانی را وداع گفتند.
 
پیام تسلیت جهاد دانشگاهی استان سمنان
ارتحال جانسوز عالم ربانی و مدرس حوزه‌های علمیه حضرت آیت الله شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی(رحمت الله علیه)که بی شک عمر با برکت خود را در راه خدمت به دین مبین اسلام و مردم شریف و ولایتمدار  استان سمنان گذراند، موجب تأسف و تألم همه آشنایان و محبان این عالم ربانی شد.
استان سمنان مهد عالمان بزرگ دینی است و مردم دینمدار و ولایتمدار این خطه عالم پرور  و عالم دوست، زحمات، مجاهدت‌ها و خدمات ارزنده و اثرگذار عالمانی جلیل القدر مانند حضرت آیت الله شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی (رحمة الله علیه) را فراموش نخواهند کرد.

این عالم مجاهد  که از شاگردان حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه)  بودند و  نزد  آیات عظام بزرگی همچون آیت‌الله‌العظمی خویی، آیت‌الله‌العظمی میلانی، آیت‌الله آقا شیخ حسین حلی، آیت‌الله‌العظمی سید محمود شاهرودی و...به تلمذ پرداخت، در جریان انقلاب نیز سابقه مبارزاتی زیادی داشته و دارای اجازه اجتهاد از علمای برجسته‌ای همچون آیت‌الله‌العظمی سیستانی، آیت‌الله‌العظمی سید حسن موسوی بجنوردی و آیت‌الله‌العظمی سید عبدالعلی سبزواری و... بودند.

ارتحال ملکوتی این عالم جلیل القدر در دومین روز از ماه محرم نشان از ارادت خالصانه و دلدادگی ایشان به اهل بیت(ع) و خصوصاً حضرت سید الشهدا(ع) دارد، این فقدان جانگذار را به  محضر حضرت ولی عصر(عج)، جانشین برحق ایشان مقام معظم رهبری، مراجع عظام، علما ، فضلا و روحانیون، بیت معظم  و مردم مصیبت دیده  استان سمنان تسلیت عرض نموده و با صلوات به روح پرفتوح  این عالم جلیل القدر، برای بازماندگان صبر و اجر طلب می‌کنیم.
 
پیام تسلیت معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، امام جمعه، نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی
اذا مات العالم الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدّها شیء
رحلت عالم وارسته و مجاهد خستگی‌ناپذیر و یار صدیق امام و رهبری روحانی جلیل‌القدر حضرت آیه الله اشرفی شاهرودی (قدس سره) که عمر گران‌بهای‌ خود را صرف تهذیب نفس، خدمت به دین و ترویج فرهنگ اسلامی نمود، موجب تأسف و تأثر وافر گردید، ایشان عالمی ساده‌زیست، نیک‌اندیش و از مبارزان صف اول انقلاب و پشتیبان نظام بودند که در سنگرهای متعدد سیاسی، علمی و فرهنگی و احقاق حقوق حقه مردم ولایتمدار شهرستان شاهرود خدمات فراوانی عرضه داشتند.

آن عالم برجسته که ازجمله علمای معظم و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه استان به شمار می‌آمدند و سال‌های بسیار کرسی درس خارج فقه را اداره می‌نمودند، عمر مبارک خود را در خدمت به مولا و سرور خود حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواح العالمین له الفداء)، اعلای کلمه الله و ترویج معارف حقه اهل‌البیت (ع) سپری نمود و با نشر و ترویج و تدریس کتب ارزنده فقهی و اصولی که نشان از دقت و امعان نظر و تحقیق عالمانه آن فقید سعید است به حوزه‌های علمیه خدمت فراوان نمودند.

خوشا به سعادت ایشان که در ماه محرم مهمان سفره ملکوتی حضرت سیدالشهدا و اصحاب و انصار آن حضرت شدند.

اینجانبان، درگذشت یار دیرین حضرت امام (رحمة الله علیه) و مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و آن عالم ربانی، استاد حوزه علمیه و روحانی مبارز را به محضر مقام معظم رهبری، علمای معزز و طلاب گرامی، ملت شریف و بزرگوار ایران، به‌ویژه مردم شهیدپرور و متدین شهرستان شاهرود و به‌خصوص بیت معزز ایشان و بازماندگان محترم تسلیت عرض نموده به همین مناسبت روز پنج‌شنبه ۲۲ شهریور مصادف با سوم محرم را عزای عمومی اعلام می‌داریم، از درگاه خداوند متعال برای روح آن مبارز نستوه، علو درجات و برای بازماندگان، صبر و سلامتی مسئلت می‌نماییم.

مرتضی اشرفی شاهرودی

پیام تسلیت حجت‌الاسلام علی شکری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان (1397 ه.ش)
درگذشت فقیه بزرگوار و عاشق اهل‌بیت عصمت و طهارت حضرت آیت‌الله حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی خبری دردناک برای حوزه‌های علمیه، عالم تشیع، مردم شهرستان شاهرود و استان سمنان بود که قلوب مردم مؤمن این دیار را جریحه‌دار کرد، این فقیه بزرگوار عمر بابرکت وزندگی زاهدانه خود را صرف تحکیم و ترویج مبانی دین مبین اسلام کرد و سال‌های سال مجاهداتشان در اذهان مردم به یادگار مانده است.

در دیگر بخش این پیام آمده است: مرحوم آیت‌الله اشرفی شاهرودی در تربیت شاگردان متعدد طی سال‌های متمادی در نجف اشرف و شاهرود تلاش فراوان کرد و خدمات شایانش به اسلام ناب محمدی (ص) بر هیچ‌کس پوشیده نیست، همچنین آن مرحوم تلاش‌های مستمری را در راستای توسعه و عمران حوزه علمیه شاهرود صورت داد که خدمات ارزندشان امروز در زمره درخشان‌ترین اقدامات است.

در این پیام می‌خوانیم: تدین و اخلاص در کنار صراحت کلام و حق‌گویی ویژگی‌هایی هستند که از آیت‌الله اشرفی، عالمی ربانی و مردمی می‌سازد که در قلوب همگان جای ویژه دارند، این فقید سعید همچنین در دستگیری از نیازمندان و فقرا یدی طولی داشتند و همراهی مجدانه و مخلصانه ایشان در ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی، چون پدری معنوی برای عموم مردم نقطه عطفی در زندگی بابرکتشان محسوب می‌شود.

در پایان این پیام هم آمده است: اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان به نمایندگی از تمام زیرمجموعه‌های خود شامل روحانیان و مبلغان اعزامی و مستقر، مداحان و تشکل‌های دینی و مذهبی، مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآنی شهری و روستایی، رسانه‌های مکتوب و مجازی، تبیان سمنان و ... درگذشت این عامل ربانی را به حوزه‌های علمیه، علما و روحانیان، عموم مردم استان و ایران اسلامی تسلیت عرض می‌کند.
 
پیام تسلیت کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی (1397 ه.ش)
بسم‌الله الرحمن الرحیم
إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شیء إلی یوم القیامة
انالله و اناالیه راجعون
فقدان جانسوز و گداز عالم وارسته آیت‌الله مرتضی اشرفی شاهرودی موجب تألم و تأثر خاطر فراوان گردید. این عالم ربانی که عمر بابرکت خویش را با بهره گیری از محضر رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) و مراجع و آیات عظام در نجف اشرف، صرف تحصیل علم و دین نمود و با تعلیم و تعلم شاگردان متعدد، خدمات فراوانی به جهان اسلام و عالم تشیع ارائه کردند، همواره و در همه حال در مسیر تقوی، ساده‌زیستی، حفظ بیت‌المال و طهارت نفس گام برداشتند و اینجانب به عنوان فرزند کوچکی از شاهوار بزرگ همواره به داشتن چنین پشتوانه معنوی ارزشمندی مفتخر بوده‌ام.

اینجانب در کمال تأسف درگذشت این عالم ربانی و مبارز راستین مسیر انقلاب اسلامی در عرصه علم و ایمان که مجاهدت‌های ایشان همواره در ذهن و دلمان به یادگار خواهد ماند را به رهبر معظم انقلاب (دام عزه)، حوزه‌های علمیه کشور به‌ویژه شهرستان شاهرود و بیت محترم ایشان و مردم فهیم، متدین و ولایتمدار شهرستان‌های شاهرود و میامی تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه ایزدمنان برای ایشان علو درجات و حشر با ائمه‌اطهار (ع) و برای بیت مکرمشان صبری عظیم و اجری جزیل مسئلت دارم.

مرتضی اشرفی شاهرودی

پیام تسلیت اتاق تبلیغ استان خراسان، مرکز هم‌اندیشی تبلیغات دینی و تجمع وعاظ نخبه خراسانی
انا لله و انا الیه راجعون
استاد فرزانه و عالیقدر حوزه علمیه خراسان
حضرت آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی زیدعزه العالی
درگذشت برادر بزرگوار حضرت عالی، عالم جلیل‌القدر حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی که ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای حوزه علمیه و مردم مؤمن شاهرود است را به امام عصر عج، حوزه علمیه، حضرت عالی و بیت معظم له و عموم مردم مؤمن شاهرود تسلیت گفته از پروردگار متعال علو درجات آن مرحوم و صبر و اجر جزیل برای حضرت عالی و بازماندگان ایشان مسألت می‌نماییم.
 
پیام تسلیت محسن احمدی شهردار شاهرود (1397 ه.ش)
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا الله و انا الیه راجعون
رحلت اندوه‌بار عالم ربانی و فقیه عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله حاج‌آقا شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی در روزهای سوگواری سالار شهیدان، موجب تأثر و تأسف گردید.فقدان این روحانی برجسته که خدمات ارزشمندی را در راستای گسترش معارف الهی و ترویج آموزه‌های دینی از خود به یادگار گذاشت، ثلمه ای جبران‌ناپذیر است.

اینجانب درگذشت این عالم جلیل‌القدر را به جامعه روحانیت، مردم فهیم شهرستان شاهرود و بیت معزز آن مرحوم تسلیت عرض نموده، صبر جمیل و علو درجات را برای بازماندگان مسألت دارم.
 
پیام تسلیت حجت الاسلام محمدحسن رستمیان دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان سمنان (1397 ه.ش)
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
قال رسول الله (ص): موت العالم مصیبة لا تجبر و ثلمة لا تُسدّ و هو نجمٌ طمس. (ترغیب و ترهیب ـ ج 1 ـ ص 105)

وفات عالم مصیبتی است که هرگز جبران نمی‌شود و رخنه‌ای است که پر نمی‌شود و همانا او ستاره ای است که ناپدیدشده است.

ارتحال جانسوز عالم وارسته آیت‌الله مرتضی اشرفی شاهرودی مجاهد راستین عرصه علم و ایمان و انقلاب را به محضر امام زمان عج، رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه کشور به‌ویژه حوزه‌های علمیه استان سمنان و شاگردان و بیت محترم ایشان و همچنین به امام جمعه محترم و مردم متدین و ولایتمدار شهرستان شاهرود تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه خدای سبحان برای ایشان علو درجات و حشر با ائمه اطهار (ع) و برای بیت مکرم ایشان صبری جمیل و اجری جزیل مسئلت دارم.

منابع:
1. خبرگزاری ایسنا
2. خبرگزاری حوزه
3. پایگاه خبری قدس آنلاین
4. پایگاه شفقنا
5. خبرگزاری صدا و سیما
6. خبرگزاری ابنا
7. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
8. خبرگزاری مهر
نسخه چاپی