صادق آئینه وند

صادق آئینه وند
دکتر صادق آئینه‌وند، چهره ماندگار تاریخ و استاد دانشگاه تربیت مدرس وی به شکل مدعو استاد دانشگاه های خوارزمی تهران، شهید بهشتی و تهران نیز بود. او دانش‌آموخته دانشگاه القدیس یوسف لبنان و دانشگاه تهران بود.
 
شناسنامه
  سال 1330 ه.ش  تولد
 24 اردیبهشت سال 1394 ه.ش  درگذشت
 بیماری نارسایی خونی  علت درگذشت
 قطعه نام آوران بهشت زهرای تهران  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 دکتری ادبیات عرب  تحصیلات
 دانشگاه قدیس یوسف لبنان  دانشگاه
 تدریس، مسئولیت های فرهنگی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1361 ه.ش  سال های فعالیت
 تألیف و ترجمه کتاب و مقاله  آثار مهم
 انتخاب بعنوان چهره ماندگار و استاد نمونه  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 شیدا مؤذن فروغی  همسر
 -  فرزندان
 -  والدین

زندگی نامه

تولد
صادق آئینه‌وند در سال ۱۳۳۰ ه.ش در یکی از روستاهای تویسرکان (روستای قلعه امیر) متولد شد.
 
درگذشت
وی در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ه.ش در سن ۶۳ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری نارسایی خونی در بیمارستان لاله تهران درگذشت. پیکر آئینه وند در ۲۰ اردیبهشت در پژوهشگاه علوم انسانی و سپس در دانشگاه تربیت مدرس تشییع گردید و در قطعه نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
 
صادق آئینه وند

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
او تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش و دوران دبیرستان را در اسدآباد همدان به پایان رسانید. درهمین دوران بود که به فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی پرداخت و با کانون فعالیت‌های جوانان ولی‌عصر همدان ارتباط یافت.

آئینه‌وند در این سال در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته ادبیات عرب پرداخت و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خود را نیز ادامه داد. تأسیس تشکلی اسلامی با عنوان کتابخانه دانشجویی «ن والقلم و ما یسطرون» از جمله فعالیت‌های او در دوران دانشجویی قبل از انقلاب است.
وی در همان دانشگاه به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات عرب پرداخت و همراه با آن، بخشی از دروس حوزوی را نیز خواند. در سال ۱۳۶۱ ه.ش به عضویت هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس درآمد و در گروه تاریخ آن دانشگاه، مشغول به کار گردید. یک سال بعد، با سمت رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، عازم سوریه شد و همزمان، در ۱۳۶۳ ه.ش به تحصیل در مقطع دکتری ادبیات عرب در دانشگاه قدیس یوسف لبنان پرداخت و پس از اتمام تحصیل و بازگشت به ایران در دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، الزهراء و قم، دروس تاریخ اسلام و سیره نبوی و تاریخ‌نگاری در اسلام و ادبیات عرب تدریس کرد.
 
صادق آئینه وند

مراحل تحصیلی
دکتری: ادبیات عرب – دانشگاه القدیس یوسف لبنان
کارشناسی ارشد: زبان و ادبیات – ادبیات عربی – دانشگاه تهران
کارشناسی: زبان و ادبیات – ادبیات عربی – دانشگاه تهران
 
فعالیت های فرهنگی
تا ۱۳۷۲ ه.ش مسئولیت های فرهنگی متعددی از جمله مدیریت کل پژوهش‌ها و برنامه‌ریزی فرهنگی، ریاست مرکز سیاست علمی و پژوهشی وزارت آموزش عالی و ریاست دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس را برعهده داشت. در سال ۱۳۷۳ ه.ش به عنوان استاد نمونه کشور به دریافت لوح تقدیر از ریاست جمهوری وقت، هاشمی رفسنجانی، نایل آمد و تاکنون مقالات گوناگونی از او در نشریات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده است. آئینه‌وند در چندین کنگره بین‌المللی به عنوان داور و عضو هیئت علمی حضور داشته که از جمله آنها بوده است؛ تاریخ پزشکی در اسلام، سید جمال الدین اسدآبادی، خوارزمی، امام خمینی و فرهنگ عاشورا.
 
صادق آئینه وند

وی عضو هیئت تحریریه مجله مدرس، مجله مقالات و بررسی‌ها، مجله العلوم الإنسانیه و ۷ مجله دیگر، مدیر مسؤول مجلة العلوم الإنسانیة / علوم انسانی (به دو زبان به دو زبان عربی و انگلیسی) و سر دبیر مجله آفاق الحضارة الإسلامیة (به زبان عربی) بوده است. ریاست «انجمن ایرانی تاریخ» و عضویت در هیئت مدیره «انجمن ایرانی تاریخِ اسلام» و «انجمن ایرانی مطالعات زنان» از دیگر مسئولیت‌های علمی او بوده است

آثار

تألیف و ترجمه بالغ بر ۳۴ جلد کتاب و انتشار ۹۶ مقاله از آثار علمی صادق آئینه‌وند است. او راهنمایی ۲۵ پایان‌نامه دکتری و ۷۵ پایان‌نامه کارشناسی ارشد را به عهده داشته است.

جوایز و افتخارات

پدر علم تاریخ اسلام در ایران
چهره ماندگار ۱۳۸۵
هیئت علمی نمونه کشوری وزارت علوم ۷۳– ۱۳۷۲
چهره فرهیخته استان همدان ۱۳۸۴
پیشکسوت علوم انسانی ایران جشنواره فارابی۱۳۹۰
استاد برجسته بنیاد ملی نخبگان کشور ۱۳۹۰
موسس رشته ی مطالعات زنان در ایران
دریافت لوح تقدیر از ریاست دانشگاه باقرالعلوم در کنگره تاریخ پزشکی
 
صادق آئینه وند

در نگاه دیگران

اشخاص
 در پی در گذشت دکتر صادق آئینه‌وند، دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در پیامی این ضایعه را تسلیت گفتند
بسم الله الرحمن الرحیم
 انا لله و انا الیه راجعون
رحلت دانشمند سختکوش و اندیشمند فروتن، دکتر صادق آیینه وند، ضایعه ای سنگین برای فرهنگ و جامعه دانشگاهی کشور است. او آثار فراوان و ماندگاری در عالم تفکر، تحقیق و تدریس خلق کرد و امید می رفت که فرصت آفرینشهای جدید علمی را داشته باشد که به ناگاه از میان ما رفت و به حق پیوست.این استاد برجسته تاریخ اسلام، با گنجینه ای از دانش و بصیرتی ژرف، افق های تازه ای در نشر معارف، فرهنگ اعتدال و خردورزی بازگشود.
این ضایعه را به خانواده محترم ایشان، استادان، محققان، دانشجویان و همکارانش تسلیت می گویم و از خداوند بزرگ برای او رحمت و رضوان و برای بازماندگان شکیبایی مسئلت می نمایم.
حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
صادق آئینه وند

متن سخنرانی شیدا مؤذن فروغی, همسر دکتر آئینه وند در مراسم سومین سالگرد درگذشت ایشان
پاسداشت نام و یاد دکتر صادق آئینه‌وند، نکوداشت علم و خردورزی است. به‌عنوان همسر و همراه او شهادت می‌دهم که آئینه‌وند در طول حیاتش هرگز از کسب علم و دانش و معرفت دست نکشید. تا پایان زندگی در مسیر افزایش آنها در خویش و جامعه اطرافش کوشید.

در سه سال گذشته که از هجرت ناباورانه او می‌گذرد، در تلاش و جست‌وجو بودیم تا بتوانیم نام، اندیشه و سلوک اخلاقی و معنوی او را زنده نگه داشته و تأثیرات آنها را استمرار ببخشیم. در همین راستا در گام‌های نخستین، سال گذشته یکی از مهم‌ترین یادگاری‌های ارزشمند دکتر آئینه‌وند، یعنی کتابخانه شخصی و تخصصی او را وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس کردم؛ کتابخانه‌ای که باوسواس و علاقه بسیار در طول عمر پربرکتش جمع‌آوری کرده بود.

همسر دکتر صادق آئینه‌وند: تلاش برای روزآمدسازی کتابخانه تخصصی آئینه‌وند
صادق آئینه‌وند فرزند دانش و دانشگاه بود، در واقع با وقف کتاب‌های ایشان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین یادگاران او به دانشگاه کوشیدیم گنجینه‌ای برای استفاده دانشجویان و اساتید و جویندگان علم و آگاهی در دسترس علاقه‌مندان قرار دهیم.

این کتابخانه شامل پنج ‌هزار جلد کتاب فارسی، عربی و انگلیسی است که با تلاش ستایش‌برانگیز عزیزان دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس، لیست‌برداری و طبقه‌بندی شده است. این مجموعه در گروه تاریخ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در فضایی با نام «کتابخانه تخصصی دکتر آئینه‌وند» گردآوری شده و همه علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در آن فضا کتاب‌های مورد نظرشان را جست‌وجو و از آنها استفاده کنند.

گام بعدی ما که امیدواریم به شکل مستمر انجام شود، ارتقا و روزآمد‌سازی این کتابخانه است؛ به‌نحوی‌که بتوانیم هر سال کتاب‌های ارزشمند تازه انتشاریافته تاریخ و تاریخ اسلام را تهیه و به این مجموعه اضافه کنیم. در این راستا بودجه سالانه‌ای را به این منظور در نظر گرفته‌ام که از همین سال جاری تحقق یافت، به‌طوری‌که با نظارت و صلاحدید مدیر محترم گروه تاریخ دانشکده علوم انسانی تربیت مدرس، خانم دکتر فاطمه جان‌احمدی اولین سری کتاب‌ها را خریداری کرده و به کتابخانه افزوده شده است.

آرزوی ما آن است که بنیاد دکتر صادق آئینه‌وند، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را در سال‌های پیشِ‌رو به انجام برساند تا آرا، نظرات و دغدغه‌های آن استاد فروتن، به جویندگان علم و نسل‌های آینده منتقل و از این مسیر، تکثیر شود؛ هرچند معتقدم اندیشمندان و صاحبان خرد و دانش، با مرگشان نه‌تنها فراموش نمی‌شوند، بلکه با زایش و تکثیر فکر و آثارشان، فرزندان بیشتری را در عرصه‌های فکری به‌جا خواهند گذاشت.
 
صادق آئینه وند

سایت
آیین پلاک‌کوبی خیابان 64 یوسف‌آباد تهران به نام دکتر صادق آئینه‌وند روز یکشنبه 12 اردیبهشت سال 1395 ه.ش همزمان با روز معلم با حضور چهره‌های علمی و دانشگاهی، مدیران شهری و خانواده آن مرحوم در محل پژوهشکده علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، احمد مسجدجامعی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این مراسم که در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های منطقه 6 که بیشترین افراد تحصیل‌کرده را داراست، گفت: این نامگذاری با درخواست پژوهشکده علوم انسانی و پیگیری‌های صورت گرفته توسط شهرداری منطقه ۶ و تصویب شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت و خوشحالیم که در این روز که به نام روز معلم نامیده شده و در سالگرد فقدان این چهره ماندگار، خیابان 64 یوسف آباد به نام این چهره ماندگار تاریخ اسلام نامگذاری شد.

مسجد جامعی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های دکتر صادق آئینه وند و پایه گذاری مباحث تاریخی و تحلیلی اسلام، فقدان وی در اوج پختگی را ضربه جبران‌ناپذیری به جامعه علمی و پژوهشگران تاریخ اسلام دانست و افزود: حرکت ویژه‌ای که ایشان با علامه محمدرضا حکیمی در پژوهش پیرامون شاعران بزرگ تاریخ تشیع پایه گذاری کرد، نسلی از شاعران حماسی را تربیت کرد.

در ادامه این برنامه شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری اماکن و معابر شورای شهر با اشاره به ابعاد وجودی شخصیت مرحوم آئینه وند بیان داشت: خاطرات و اندیشه مشاهیر بایستی به نسل‌های بعدی منتقل شود و این نامگذاری‌ها می‌تواند به این امر کمک کند.

وی همچنین از آمادگی شورای شهر تهران جهت اعطای جایزه کتاب سال تاریخ اسلام به نام دکتر صادق آئینه وند خبر داد .

منابع:
1. ویکی پدیا
2. دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
3. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
4. وبسایت ایران آنلاین
نسخه چاپی