محمدعلی ناصری دولت آبادی

محمدعلی ناصری دولت آبادی
آیت الله محمدعلی ناصری دولت آبادی، مجتهد، استاد اخلاق، عاشق و شیفته امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) که حوزه علمیه حضرت ولی عصر (علیه السلام) و تعدادی از مراکز دینی - فرهنگی تحت اشراف ایشان بود. ایشان سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به اشاعه محبت آقا بقیة الله الاعظم (علیه السلام) مشغول بودند.
 
شناسنامه
 سال 1309 ه.ش  تولد
 4 شهریور 1401 ه.ش  درگذشت
 بیماری  علت درگذشت
 گلستان شهدای اصفهان  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 اجتهاد حوزوی  تحصیلات
 تدریس و درس اخلاق  زمینه فعالیت
 از سی سالگی  سال های فعالیت
 تألیف 4 کتاب از سخنان ایشان  آثار مهم
 مرحومه حاجیه خانم افشاری  همسر
 فرزندان پسر: محمد رضا، احمد، جعفر و مهدی  فرزندان
 پدر: حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدباقر  والدین

زندگی نامه

تولد
آیت الله حاج شیخ محمدعلی ناصری دولت آبادی در سال 1309 ه.ش در شهر دولت آباد برخوار واقع در 10 کیلومتری شهر اصفهان در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدر ایشان زاهد و متقی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدباقر ناصری نام داشت که خود در شمار عالمان فرهیخته آن دوران بود و محضر بزرگانی همچون علامه آخوند کاشی و نیز جهانگیرخان قشقایی را به خوبی دریافته بود و در شمار افراد مورد عنایت خاص علامه مرحوم حاج آقا رحیم ارباب نیز قرار داشت. ایشان به هنگام دنیا آمدن این فرزند او را محمدعلی خواند و او بعدها به نام محمد مشهور شد.
 
درگذشت

حضرت آیت الله محمدعلی ناصری، مجتهد و استاد اخلاق که طی چند ماه به دلیل بیماری در بیمارستان امین اصفهان بستری بود، بامداد روز جمعه ۴ شهریور ماه 1401 ه.ش در سن 92 سالگی به دیدار حق شتافت.

بنابر تصمیم و اعلام بیت حضرت آیت‌ الله ناصری (قدس سره الشریف)، مراسم تشییع ایشان، صبح یکشنبه (ششم شهریور) در شهر اصفهان برگزار می‌شود. با درخواست بزرگان، زعما، مدیران و علمای اصفهان که این چراغ برای اصفهان باقی بماند زیرا یاد و نام آیت‌ الله ناصری یاد امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) است؛ خانواده آن مرحوم جلسه‌‌ ای گرفتند و با توجه به استقبال مردم قرار شد این عالم ربانی میان شهدای اصفهان به خاک سپرده شوند.
 

استاندار اصفهان درپی درگذشت آیت الله ناصری (رحمه الله) سه روز را در استان اصفهان عزای عمومی اعلام کرد. همچنین براساس اعلام آقای سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، روز یکشنبه مورخ ششم شهریورماه ۱۴۰۱ همزمان با آیین تشییع و تدفین آیت الله ناصری شهرستان های اصفهان و برخوار تعطیل خواهد بود.استاندار اصفهان، همچنین از همه مردم دعوت کرد حضور باشکوه در مراسم تشییع پیکر آن استاد اخلاق داشته باشند.
 

محمد ناصری دولت آبادی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
شیخ محمد تحصیلات خود را ابتدا در دولت آباد آغاز کرد و سپس در حوزه علمیه اصفهان ادامه داد. در چهارده سالگی با مهاجرت پدرش به نجف اشرف راهی نجف شد. بعد از سه سال، پس از برگشت پدر به ایران، او همچنان به ادامه تحصیل در نجف پرداخت و وارد مدرسه صدر نجف شد. پدر پیش از جدایی از فرزند، او را نخست به حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و زان پس به مرحوم آیت‌الله شیخ‏ محمّد حسین دهاقانی که در شمار اعلام و اوتاد آن شهر مقدّس بود، سپرد.

ایشان در این دوران بخشی از علوم ادبی، حاشیه ملا عبدالله بر متن منطقی تفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت اله مدرس افغانی فرا گرفت. ادامه شرح لمعه را از محضر آیت الله مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی که بعدها داماد ایشان می شود. کفایه را از محضر آیت الله حاج شیخ محمد حسین دهاقانی و برای دومین مرتبه باز در محضر آیت اله شیخ صدر را بادکوبه ای، خارج مکاسب صلاه آیات را از محضر آیت اله سید عبدالهادی شیرازی و خارج بیع و خیارات را از محضر امام خمینی استفاده کرد. گذشته از این در شماری دیگر از دروسی همچون بحث خارج کتاب الحج آیت اله سید محمود شاهرودی نیز شرکت و یک دوره کامل اصول الفقه را از محضر آیت اله العظمی حاج سید ابوالقاسم خویی فرا گرفت.
 
محمد ناصری دولت آبادی

وی علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سید هاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت. همچنین با شخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمداسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشت. هم چنین ایشان در غالب سفرهای ماهیانه به قم محضر آیه الله بهجت می‌رسیدند و به طوری که شیخ علی آقا بهجت می گفتند: هیچ کس مثل ایشان با آیت الله بهجت نشست صمیمانه ندارند.

لازم به ذکر است آیت الله ناصری و عارف گمنام مولوی قندهاری، عقد اخوتی بینشان بسته شده بود. آیت اله شیخ حسن صافی اصفهانی نیز در همین شمار قرار داشت که دوستی دیرینی میان این دو از دوران اقامت در نجف اشرف برقرار بود. گذشته از ایشان، با بزرگان دیگری همچون مرحوم آیت ‏الله حاج شیخ عبّاس ‏قوچانی وصی مرحوم علامه قاضی نیز آشنا و به درک محضر آنان می‌پرداختند. همچنین در سنین جوانی و در اواخر عمر شریف عالم عارف، حضرت آیت الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانی به محضر آن بزرگوار شرفیاب می‌شدند و ملبّس شدن آیت الله ناصری به لباس شریف روحانیّت نیز توسط این عالم کم‌نظیر انجام شد.

مرحوم حضرت آقا سیّد هاشم حدّاد، که حضرت آیت ‏الله ناصری ‏گذشته از استفاده از تعالیم ایشان، با شماری از یاران ایشان همچون مرحوم علامه ‏طباطبائی و حاج عبدالزهراء گرعاوی (که بهره‌ های بسیار از ایشان برده‌اند) نیز بواسطه همین مجالس آشنا می شوند. در همین دوران با مرحوم سالک بصیر جناب حاج آقا اسماعیل دولابی نیز آشنا می‏ شوند، و این آشنایی تا پایان عمر آن فقید سعید ادامه داشت. ایشان، هر از چندی که‏ به اصفهان می ‏آمدند به دیدار این دوست قدیمی نیز می‏ شتافتند و در منزل از ایشان ‏دیدار می‏ کردند.
 
محمد ناصری دولت آبادی

اساتید
- مدرس افغانی
- مجتبی لنکرانی
- سید عبدالاعلی سبزواری
- عبدالکریم کرونی اصفهانی
- سید محمد رضوی کشمیری
- صدرا بادکوبه‌ای
- میرزا هاشم آملی
- سید عبدالهادی شیرازی
- سید روح‌الله خمینی
- سید محمود شاهرودی
- سید ابوالقاسم خویی

آیت‌الله ناصری دولت آبادی به امر استادش آیت‌الله سید محمد کشمیری به اصفهان بازگشت، گذشته از مجالس تدریس فقه و اصول و تفسیر قرآنی که سالیانی دراز در حوزه علمیه این شهر اقامه نموده و تاکنون نیز ادامه دارد، به تربیت نفوس مستعدّ همّت گماشت. گذشته از جلسات درس اخلاق ایشان که در مدارس علمیه این شهر برگزار می‌شود، نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی ایشان در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است.
 
محمد ناصری دولت آبادی
 
شاگردان خاص
- آیت الله سید ابوالحسن مهدوی
- حجت الاسلام جعفر ناصری
 
فعالیت های فرهنگی
- مراکز دینی ذیل در شهرهای اصفهان و قم، تحت اشراف حضرت آیت الله بود:
- حوزه علمیه حضرت ولی عصر (علیه السلام)
- حوزه علمیه صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)
- حوزه علمیه نرجس خاتون (سلام الله علیها)
- مرکز دیجیتال حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در دولت آباد
- موسسه تحقیقات نجوم اسلامی
- موسسه دارالهدی قم
- بنیاد علمی - فرهنگی هاد
- بنیاد فرهنگی المهدی (علیه السلام)
 
محمد ناصری دولت آبادی

فعالیت های اجتماعی
آیت الله ناصری علاوه بر تلاش های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارک جدی دارد از جمله این اقدامات می توان به تلاش های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.
- مرکز درمانی حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و بخش دیالیز 20 تختخوابی آن با اهدای ۶ هزار متر زمین و دو هزار متر ساختمان در سال 1387 ه.ش توسط ایشان آغاز و در سال 1391 ه.ش افتتاح شد.
- بخش دیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر
- بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله (صلّی الله علیه و آله) میمه
- اورژانس شبانه روزی دولت آباد
 
محمد ناصری دولت آبادی


آثار

آب حیات: مجموعه سخنرانی‌ های حضرت آیت الله ناصری درباره حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)
در امتداد نور: مجموعه سخنرانی های حضرت آیت الله ناصری درباره آیات تاویل شده به حضرت ولی عصر (علیه السلام) و آخرالزمان
رسم بندگی: این کتاب شرح فرازهایی از خطبه بلند حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در مورد حالات و خصوصیات اخلاقی متقین است.
سخن دوست: گزیده ای از سخنرانی های حضرت آیت الله ناصری درباره قطب عالم امکان حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)
 

در نگاه دیگران

اشخاص
پیام های تسلیت در پی رحلت آیت الله ناصری دولت آبادی

پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی
بسم الله الرّحمن الرّحیم
رحلت عالم ربانی و سالک الی الله آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری رحمةالله‌علیه را به عموم مردم اصفهان و به همه‌ی ارادتمندان و مستفیدان از فیوضات آن مرحوم، و بالخصوص به فرزندان محترم و مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم.

این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق، وظیفه‌ی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌‌مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار میبردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد. از خداوند متعال قبول خدمات و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنه‌ای
۵ شهریور ۱۴۰۱

پیام آیت الله رئیسی، رییس جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم وارسته حضرت آیت الله محمدعلی ناصری، استاد اخلاق و مدرس حوزه‌های علمیه موجب تالم و تاثر خاطر شد.
این روحانی پارسا و شیفته و دلباخته‌ی امام زمان (عج)، با حضور فعال و موثر در حوزه‌های علمیه و چندین مرکز دینی و فرهنگی، سالیان متمادی از عمر شریف خود را در مسیر ترویج معارف اسلامی و بخصوص تبیین ارزش‌های والای فرهنگ انتظار، ولی عصر (عج) سپری کرد.
نقش ایشان در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل (رحمه الله علیه) و رهبری معظم انقلاب (مد ظله العالی) در تمام مقاطع حساس کشور نیز تحسین برانگیز است و نقطه‌ی امید دلدادگان به نظام و انقلاب در گروه‌های مختلف مردم بویژه در استان انقلابی و شهید پرور اصفهان به حساب می‌امد.
ایشان در کنار تلاش‌های علمی فراوان، تربیت شاگردان فرهیخته و اخلاق مدار، در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه ازجمله ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی نیز مشارکت جدی داشت و آثار ماندگاری از خود برجا گذاشت.
اینجانب مصیبت وارده را به حوزه‌های علمیه، مردم ولایتمدار استان شهیدپرور اصفهان، شاگردان، علاقمندان و خانواده محترم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان، رحمت واسعه و همنشینی با صالحان و برای بازماندگان معزز صبر و شکیبایی مسالت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
محمد ناصری دولت آبادی

پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
درگذشت عالم ربانی و مجتهد پارسا و زاهد حضرت‌آیت‌الله حاج‌شیخ محمدعلی ناصری دولت‌آبادی موجب تاسف و تاثر شد.
ایشان از علمای برجسته اخلاق و عرفان و فقاهت و از یاران دل‌بسته امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بودند که سال‌های متمادی در حوزه‌های علمیه اصفهان، قم و نجف و در محضر فضلای گرانقدر از جمله آیات عظام خویی، بهجت، امام راحل (ره) و علامه طباطبایی درس‌های بی‌شمار آموختند و عمر پربرکت خویش را به گسترش و نشر معارف دینی و علوم اسلامی، تربیت طلاب، ترویج شعائر اهل‌بیت (ع) و همچنین در راه‌اندازی و مدیریت مراکز حوزوی علمیه و دینی، خیریه و عام‌المنفعه و علمی و فرهنگی صرف نمودند.
اینجانب با تسلیت این ضایعه به روحانیت، حوزه‌های علمیه و مردم شریف استان اصفهان، شاگردان و بیت مکرم ایشان، برای آن عالم جلیل‌القدر علودرجات و رضوان الهی و حشر با اولیاءالله و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

پیام حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه
خبر رحلت عالم ربانی آیت‌الله ناصری موجب اندوه و تأسف فراوان شد. عمر پر برکت این روحانی پرهیزکار و پاک‌نهاد و این معلّم اخلاق، سرشار و مشحون از مجاهدت در تربیت نفوس مؤمن و معرفت‌جو بود. بی‌تردید فقدان این شخصیت برجسته برای تلامیذ و مستفیدان محضر پرفیض او ثلمه‌ای بزرگ است.
اینجانب تسلیت صمیمانه‌‌ی خود را به خانواده‌ی مکرّم و فرزندان محترم و دیگر وابستگان و به همه‌ی ارادتمندان ایشان خصوصاً علما و طلاب و مردم اصفهان معروض داشته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و علو درجات مسألت می‌نمایم.
 
محمد ناصری دولت آبادی

پیام آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی ناصری دولت آبادی اعلی الله مقامه مایه مزید اندوه و تألم حوزه های علمیه است، آن عالم عالیقدر تحصیلات حوزوی خود را نزد بزرگان و مفاخر حوزه کهن نجف اشرف گذراند و مدارج والای سلوک معنوی و اخلاقی را همانجا آموخت و طی کرد.
سپس با مهاجرت ارزشمند خود به اصفهان حوزه علمیه اصفهان را رونق بخشید و طلاب و دانشجویان و جوانان و مردم شریف اصفهان از آن وجود شریف بهره ها بردند و شیوه های اصلاح و تزکیه نفس و بویژه راه شناخت اولیای الهی و آشنایی و موانست با حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) را از ایشان آموختند، ایشان همچنان در خدمات اجتماعی و فرهنگی کوشا و در کنار مردم بودند و آثار نیک و بزرگی از ایشان ماندگار ماند و حوزه بزرگ قم نیز از برکات ایشان بهره مند بود.
ارتحال آن فقید سعید را به حضرت ولی عصر(عج) و رهبری معظم و مراجع عظام شاگردان و علاقمندان ایشان وحوزه های علمیه بویژه حوزه علمیه و علما و اساتید و بزرگان ومردم شریف اصفهان و نیز به بازماندگان ارجمند و آقازادگان مکرم تسلیت و تعزیت گفته، رفعت مقام و حشر با اولیای الهی و صدیقین را برای آن استاد اخلاق و معرفت و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان محترم از خداوند ودود و رحیم خواستارم.

پیام مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون:
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهِ.
روح بلند عالم فاضل، استاد اخلاق و عارف بالله حضرت آیت الله ناصری (ره) به لقاء الله پیوست.
این عالم ربانی، عارف برجسته و متقی، در عرصه دین، اخلاق، تربیت شاگردان برجسته و ترویج فرهنگ اتقلاب و مهدویت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و همواره در جهت نشر مهدویت و سبک زندگی اسلامی در بین مردم مجاهدت کرد.
ایشان در تبعیت ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری حفظه الله شخصیتی مثال زدنی بودند.
مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان این مصیبت را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظم رهبری و حوزه و علمای اصفهان و به خصوص زعیم حوزه علمیه اصفهان حضرت آیت الله العظمی مظاهری حفظه الله و همچنین بیت مکرم آن مرحوم و مردم ولایت مدار اصفهان تسلیت عرض نموده و از پرودگار متعال علو درجات را برای این مجاهد نستوه و خطیب خوش بیان خواستاریم.
 
محمد ناصری دولت آبادی

پیام نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان و استاندار اصفهان
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون؛
رحلت ملکوتی عالم جلیل، عارف بی بدیل و فاضل بی تمثیل، حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمد ناصری (رحمة الله علیه) داغی گران بود که به فرموده پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ.
بحق این شیفته حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، چراغی بود که مسیر الی الله را برای مشتاقان وصول و رهروان تهذیب نفس و شیفتگان لقای امام عصر (علیه السلام) روشن و مبین ساخت و حکیمی بود که ساخت مدارس علمیه و تدریس و تربیت شاگردان را سرلوحه حرکت علمی قرار داد و در ارشاد مردم لحظه‌ای کوتاهی ننمود و عالمی سخن دان بود که همواره هم مدافع نظام اسلامی و امام راحل (قدس الله نفسه الزکیه) باقی ماند و هم وظیفه الهی خود را در حمایت از مقام معظم رهبری (حفظه الله) به تمام و کمال به انجام رسانید.
 این مصیبت را به حضرت صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید خصوصاً زعیم حوزه علمیه اصفهان و علمای اعلام و حوزه‌های علمیه و بیت معظم‌له خاصه فرزندان عالم و فاضل ایشان و مردم شریف استان اصفهان، تسلیت عرض نموده و از خداوند منان علو درجات را برای این عارفِ دانشمند مسئلت می‌ نمائیم.
 سیدیوسف طباطبایی نژاد
نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان
 سیدرضا مرتضوی
استاندار اصفهان

پیام آیت الله العظمی مظاهری
بسم الله الرحمن الرحیم 
انا لله و انا الیه راجعون 
ارتحال عالم وارسته و جلیل القدر حضرت آیت‌الله آقاى حاج شیخ محمد علی ناصرى«قدّس‌سرّه» موجب کمال تأسف و تأثر گردید. 
این عالم پارسا براى حوزۀ علمیۀ اصفهان، مدّرسى عالیقدر و استاد اخلاقى نافذ و مهربان و براى عموم مردم و ارادتمندان ایشان، اسوه‌اى عامل در تقوا و تهذیب و براى سالکان طریق، راهنمایى دلسوز در پیمودن راه تزکیۀ نفس و سلوک الى الله بودند و اکنون خلأ وجودى این عالم عارف، خسارتى بزرگ براى همۀ ماست.
مقام اخلاص و صفاى نفس و ارادت و دلباختگى زاید الوصف ایشان به قطب عالم امکان حضرت بقیة‌الله الأعظم ارواح العالمین له الفداء بى‌شک در کارنامۀ حیات پربرکت این عالم ربّانى، درسى ماندگار براى همۀ حوزویان و سربازان حضرت ولىّ عصر«علیه آلاف التحیة و السلام» است و اینک نیز مایۀ علوّ درجۀ ایشان در حضور پرورگار مهربان است. 
مردم شریف و با ایمان اصفهان که سالیان متمادى از محضر پرفیض ِدروس اخلاق و معرفت ایشان بهره‌مند بوده‌اند، بى‌تردید در تجلیل از مقام والاى ایشان نیز حضورى چشمگیر خواهند داشت. 
این مصیبت را به پیشگاه حضرت ولى الله الأعظم«عجل‌الله‌فرجه‌الشریف» و به حوزۀ علمیۀ اصفهان و همۀ شاگردان و ارادتمندان و تربیت یافتگان علمى و عملى این عالم واصل و به بیت شریف ایشان خصوصاً آقازادگان مکرّم و گرامیشان تسلیت و تعزیت عرض مى‌کنم و از خداوند متعال علوّ درجات این عالم متقى و حشر و نشر ایشان با ارواح مطهّر حضرات اولیاء طاهرین و معصومین«صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین» را مسألت کرده و امید است حضرت حقّ تعالى این مصیبت را به لطف و کرم عمیم خود جبران فرماید. 
ولا حول ولا قوّة الّا بالله العلى العظیم.
 
محمد ناصری دولت آبادی

پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
«بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: العلماء مصابیح الارض، و خلفاء الانبیاء، و ورثنی و ورثه الانبیاء.
فقدان عالم و مجتهد جلیل القدر، استاد اخلاق و خطیب خوش سخن، آیت الله محمدعلی ناصری رضوان الله تعالی علیه موجب تاثر و تألم شدید گردید.
این استاد برجسته‌ی حوزه های علمیه که سالها افتخار مصاحبت در محضرشان را داشتم با حضور موثر، پرمهر و چشمگیر خود در شهر اصفهان به ویژه مسجد کمرزرین و حوزه علمیه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، یکی از مأمن ها و منابع کسب فیض برای مردم شریف این شهر و دیار به حساب می آمدند و شیفتگان ایشان در سراسر کشور نیز در این مصیبت، داغدار و محزون خواهند بود.
از خداوند سبحان برای این فقیه عالیقدر در روزهای پایانی محرم الحرام و ایام شهادت امام العارفین، سیدالساجدین سلام الله علیه دارفانی را وداع گفته‌اند، همنشینی با ذوات مقدس معصومین علیهم السلام و برای بیت معظم ایشان و فرزندان عالیقدر و مکرمشان، شاگردان، دوستداران، حوزه های علمیه و جامعه‌ی علم و فضیلت اصفهان و میهن اسلامی مان صبر و اجر مسالت دارم.»

پیام حجت الاسلام والمسلمین واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ.
ارتحال ملکوتی عالم ربانی حضرت آیت الله آقاى حاج شیخ محمد علی ناصرى (رضوان الله تعالی علیه) را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ، زعیم حوزه علمیه اصفهان حضرت آیت الله مظاهری (حفظه الله تعالی)، فرزندان فاضل و مکرم، حوزه‌های علمیه و شاگردان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم.
استاد اخلاق شریفی که سال‌های عمر با برکت خود را در خدمت به ترویج اخلاق حسنه و معارف الهی اسلام سپری کرد و الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت ، اخلاق و تواضع بود که با صفای نفس، عشق و ارادت کم نظیری به حضرت بقیه‌الله الأعظم ارواحنا له الفداء داشت، و با همان صفا و عشق فعالیت‌های ماندگار و پر برکتی را در ایجاد مدارس علمیه و مراکز آموزشی و تربیت شاگردان متعدد، بنیان نهاد.
آن عالم وارسته همواره پشتیبان نظام اسلامی و امام راحل عظیم الشأن(قدس‌سره الشریف) بود و در حمایت از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) استوار بود.
برای روح بلند آن عالم وارسته علو درجات و برای فرزندان بزرگوار و بازماندگان و ارادتمندان آن فقید سعید، صبر و اجر مسئلت دارم.
٢٨/محرم الحرام ۱۴۰۱/۶/۴
احمد واعظی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی
 
محمد ناصری دولت آبادی

پیام حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی
بسمه تعالی
انالله و اناالیه راجعون
درگذشت عالم ربانی، استاد اخلاق مرحوم آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی را تسلیت عرض می‌کنم.
محفل درس اخلاق و اعتقادی او پایگاهی برای تربیت و رشد جوانان مؤمن اصفهانی بود.
نشر و ترویج معارف دینی و اخلاقی، ثمره مجاهدت‌های عالمان مخلص در طول تاریخ پرفرازونشیب مکتب تشیع است، که این عالم ربانی ادامه‌دهنده راه گذشتگان خالص و مخلص خود بود.
درگذشت این عالم اخلاقی را به عموم جامعه مذهبی و دینی، مردم متدین و ولایی اصفهان، حوزه‌های علمیه، شاگردان و ارادتمندان، خصوصاً خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.
از درگاه خداوند متعال علو درجات را برای ایشان خواستارم.

پیام آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی
باسمه تعالی
قال الله تعالی: ((الذین تتوفاهم الملائکة طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة))

ارتحال عالم پارسا، شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند موجب تأثر گردید.

تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه مخصوصاً حوزه علمیه قم و تمام شیعیان ومقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.
 
محمد ناصری دولت آبادی

پیام آیت الله العظمی نوری همدانی
«ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ الفقهاء آقای صافی گلپایگانی «اعلی الله مقامه» موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.

آن فقیه بزرگوار یکی از ارکان اسلام و حوزه‌های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت الله العظمی بروجردی و مورد عنایت و اعتماد خاص امام «رحمة الله علیهما» بودند و ارادت خاص ایشان به حضرات معصومین «علیهم السلام» و مبارزه با فرقه‌های منحرف و تألیف کتب فقهی و کلامی و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی‌های آن مرحوم بود.

پیام ادامه یافته‌است: اینجانب ضایعه رحلت این فقیه عالیقدر را به محضر مقدس امام عصر «عج» و حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان و ارادتمندان و اهل بیت معظمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام آن فقید سعید معروض می‌دارم.»


پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
خبر ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی ناصری طاب ثراه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.
این عالم وارسته پس از بهره‌مندی از محضر اساتید بزرگ، با حضور در خطه اصفهان سالیان متمادی به تربیت شاگردان، پرورش طلّاب، خدمت به مردم و حمایت از محرومان پرداخت.
تاسیس مدارس علوم دینی، مؤسسات تخصصی و تحقیقاتی حوزوی، مراکز درمانی و خیریّه، آثار مکتوب، سخنرانی‌ها و پرورش هزاران شاگرد بخشی از برکات عمر نورانی ایشان بود.
توصیه‌های اخلاقی و اجتماعی آن فقید سعید همواره راهنما و راهگشای مریدان بود.
خاطرات مصاحبت و هم‌نشینی با وی، منش اخلاقی و دقت‌های حکیمانه ایشان همیشه در یاد می‌ماند.
اینجانب این مصیبت مؤلمه را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداه، حوزه‌های علمیه، جامعه روحانیت، مردم مؤمن و متدیّن اصفهان بویژه به شاگردان، علاقمندان و ارادتمندان وی، بالاخص به فرزندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر وی با اولیاء طاهرینش را مسئلت نموده و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.
والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته.
قم- ناصر مکارم شیرازی
۱۴۰۱/۶/۴
 
محمد ناصری دولت آبادی

پیام آیت الله العظمی جوادی آملی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ارتحال عالم متخلّق حضرت آیت الله ناصرى را به حوزه علمیّه و مردم بزرگوار اصفهان و بیت شریف آن فقید سعید تسلیت و علوّ درجات آن فقیه راحل و صبر جمیل بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
جوادی آملی
چهارم شهریور ١۴٠١

پیام عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق
با تأسف فراوان خبر رحلت یکی آیت‌الله شیخ محمدعلی ناصری (رحمه الله علیه)، از چهره‌های شاخص حوزه علمیه اصفهان، را دریافت کردیم. آن مرحوم جایگاهی ویژه در علوم حوزوی و اخلاقی و نقشی پررنگ در عرصه اجتماعی داشت.
ضمن تسلیت به بستگان و شاگردانش، برای آنان از درگاه الهی صبر و اجر طلب می‌کنیم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن مرحوم را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد.

منابع:
1. دانشنامه اسلامی
2. مجمع خیرین سلامت استان اصفهان
3. وبسایت چشم برخوار
4. وبسایت شفقنا
5. خبرگزاری شبستان
6. قم نیوز
نسخه چاپی