محمد جعفر سلماسی

محمد جعفر سلماسی
محمد جعفر سلماسی وزنه‌ بردار ایرانی و نخستین مدال‌آور ورزش ایران در بازی‌های المپیک می‌باشد که موفق به کسب نشان برنز در المپیک ۱۹۴۸ لندن شد.
 
شناسنامه
 31 شهریور سال 1290 ه.ش  تولد
 11 بهمن سال 1378 ه.ش  درگذشت
 بیماری دیابت  علت درگذشت
 بهشت زهرا تهران  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
-  دیگر نام ها
 دوره توسطه  تحصیلات
 -  دانشگاه
 ورزش  زمینه فعالیت
 وزنه برداری  سبک
 از المپیک 1948 م لندن  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 چندین افتخار ملی و جهانی  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 -  فرزندان
 پدر: میرزا ابراهیم  والدین

زندگی نامه

تولد
محمد جعفر سلماسی به سال ۱۲۹۰ ه.ش در کاظمین به دنیا آمد. اجداد روحانی وی، سال‌ها پیش از سلماس عازم کاظمین شده بودند. وی در جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت و در تهران ساکن گردید.
 
درگذشت
سلماسی سالها در آموزش و پرورش خدمت نمود و پس از بازنشستگی از سال 1373 در شهر قم سکنی گزید. وی پس از سال‌ها ابتلا به بیماری دیابت در روز دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ ه.ش در بیمارستان باهنر تهران درگذشت و در قطعهٔ ۲۲، ردیف ۴، شماره ۶۰ بهشت زهرای تهران در کنار شادروان نامجو به خاک سپرده شد.

محمد جعفر سلماسی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
دوره ابتدایی را در مدرسه اخوت، که پدرش تاسیس کرده بود، گذراند. دوره متوسطه یا دبیرستان را در دو بخش یا دو سیکل و در دو دبیرستان بغداد، به نام‌های الاعدادیه الکرخیه و الثانویه المرکزیه، به اتمام رساند. سپس در دانشگاه حقوق بغداد ثبت‌نام کرد؛ ولی پس از مدتی بنا بر دلایلی تحصیلات در این رشته را رها کرد.

محمد جعفر سلماسی، فرزند میرزا ابراهیم سلماسی بوده و نیاکانش همگی در عراق متولد شده بودند؛ ولی همه دارای شناسنامه ایرانی بودند. میرزا ابراهیم، پدر محمد جعفر، در زمان حیات خود مدرسه اخوت را برای ایرانیان مقیم عراق، تاسیس کرد. امتیاز این مدرسه را دولت عثمانی به مناسبت درجه اجتهاد، روحانیت و تحصیلاتش که وی داشت، به او واگذار کرده بود. در آن زمان این تنها مدرسه برای ایرانیان مقیم عراق بود.
 
محمد جعفر سلماسی

فعالیت های ورزشی
سلماسی در هفت سالگی، روزی به تماشای سیرکی در بغداد رفته بود. عملیات نرمشی یکی از سیرک بازان توجه او را جلب کرد و از آن پس شروع به انجام حرکات نرمشی نمود. او در زیرزمین خانه مسکونی خانوادگی، واقع در خیابان الرشید، ‌ برای خود یک باشگاه ورزشی کوچک تدارک دید. از هشت سالگی به تمرینات ژیمناستیک در حرکات زمینی پرداخت و بعدها که بزرگ‌تر شد، وسایل این ورزش را به ساده‌ترین شکل سفارش داد، که از آن جمله، پارالل، بارفیکس و چند وسیله ساده دیگر بود.

اولین نشان المپیک برای ایران
در مسابقات وزنه‌برداری المپیک 1948 لندن، سلماسی در روز نهم اوت، به صحنه رقابت‌ها رفت. وی در ساعت 10 صبح آن روز توزین شد. وزن او را در این مسابقه 59/990 کیلوگرم نشان می‌دهد. محل مسابقات، تالار امپرس در ارلز کورت elaris court لندن، لبریز از تماشاچی بود. سلماسی آخرین حرکت پرس را در این دسته با برداشتن یکصد کیلوگرم انجام داد و یک رکورد جدید برای بازی‌های المپیک ایجاد شد. وقتی اسکاراستیت، گوینده صحنه این مطلب را از بلندگو اعلام کرد، جمعیت به شدت این ایرانی سی و یک ساله را تشویق کردند.

محمد جعفر سلماسی
 
یکی از علل ناکامی سلماسی در کسب نشان طلا یا حداقل نقره، ضعف او در حرکت دو ضرب بود. او درحالی که 100 کیلو را به راحتی پرس کرد. در حرکت دو ضرب تا 115 کیلوگرم نتوانست بیشتر بردارد و در مقابل وزنه 120 کیلوگرمی دو بار با عدم موفقیت روبه‌رو شد. سلماسی با برداشتن این وزنه، حد نصاب خود را به 312/5 کیلوگرم رساند و با ده گرم وزن کمتر نسبت به نفر دوم، نشان نقره را نصیب خود و ایران ساخت.

وزنه‌بردار مشهور اروپا، آندرسن، که سال قبل از آن در سوئد سلماسی را با اختلاف 17/5 کیلوگرم شکست داده بود، در این مسابقات با کیلوگرم شکست داده بود، در این مسابقات با 292/5 کیلو در رده سیزدهم ایستاد. پس از پایان گرفتن رقابت‌ها این وزن، مقدمات ایرانی و قهرمانان سایر رشته‌ها، بخصوص کشتی و بکستبال، که تا ساعت 1/30 صبح روز بعد در سالن مانده بودند. با خوشحالی و شعف، ‌موفقیت سلماسی را تبرک گفتند.

سلماسی ۳ سال بعد در اولین دورهٔ بازی‌های آسیایی شرکت کرد و با رکورد مجموع ۲۹۷٫۵ کیلو به قهرمانی رسید و در ۳۲ سالگی از تیم ملی خداحافظی کرد. ۱۰ وزنه‌بردار تیم ملی ایران در این دوره با ۷ مدال طلا و ۳ مدال نقره به قهرمانی رقابت‌ها رسیدند.

محمد جعفر سلماسی

تجربه مربیگری در عراق و ایران
در سال ۱۹۵۶ به عنوان سرمربی تیم ملی عراق انتخاب شد و تربیت اولین نسل وزنه برداران حرفه ای در عراق را به عهده گرفت . با کمک ، یاری و آموزش ها و راهنمایی های او این تیم به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یافت . در سال ۱۹۶۰ و درست چند ماه پیش از المپیک رم به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد و تیمی از هم پاشیده را سر و سامان داد و با این تیم یک مدال برنز ( توسط مرحوم اسماعیل علم خواه ) برای کشورمان به ارمغان آورد.

اندیشه / نظرات

سلماسی در یک مصاحبه گفت:«. . . و اولین کسی هم که پس از آن پیروزی به میدان آمد و مرا به دوش گرفته و دور سالن گردش داد. آقای حسن سعدیان، قهرمان کشتی ایران بود که این کار او موجب شد، حاضران در سالن به رفتم، چنان حالی به من دست داد که بیان آن برایم امکان‌پذیر نیست و عجیب انکه بیست سال قبل از آن، چنین صحنه‌ای را من در عالم خیال و رویا دیده بودم. در آن هنگام که تمام این بدون کم و کاست اتفاق افتاده است و وقتی دیدم که روزنامه‌ها و نشریات معتبر جهانی، عکس مرا به عنوان قهرمان المپیک چاپ و منتشر کرده‌اند، می‌دیدم که تصویر و تجسم صحنه‌هایی که اینک اتفاق افتاده، از کودکی در من وجود داشته است و اینجا بود که به راستی دگرگون می‌شدم و جالب ایت که این حس آینده‌نگری را بارها در خود تجربه‌کرده‌ام. »

عناوین و افتخارات محمد جعفر سلماسی

بازی‌های المپیک
1948 لندن، انگلستان   نشان برنز(دسته پروزن)
پرچمدار ایران در بازی‌های المپیک 1960

مسابقات جهانی
1929 شووینینگن، هلند   رتبه چهارم(دسته پروزن)

بازی‌ های آسیایی
1951 دهلی‌نو، هندوستان نشان طلا(دسته پروزن)
(محمد جعفر سلماسی در 34 سالگی در این بازی‌ها شرکت کرد)

مسابقات قهرمانی ایران
1323 ه.ش تهران   دسته پروزن با مجموع 280 کیلوگرم
1324 ه.ش تهران  دسته پروزن با مجموع 287/5 کیلوگرم
1326 ه.ش تهران  دسته پروزن با مجموع 295 کیلوگرم
1327 ه.ش تهران  دسته پروزن با مجموع 295 کیلوگرم

منابع:
1. ویکی پدیا
2. ورزش سه
3. کمیته ملی المپیک
نسخه چاپی