سید عبدالله فاطمی نیا

سید عبدالله فاطمی نیا
آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا، روحانی شیعه، استاد اخلاق، از خطیبان نامدار و کتاب‌شناس بود، او را در دانش رجال و عرفان نظری صاحب‌نظر دانسته‌اند که به تفسیر نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز می‌پرداخت.
 
شناسنامه
 سال 1325 ه.ش   تولد
 26 اردیبهشت سال 1401 ه.ش  درگذشت
 بیماری سرطان  علت درگذشت
 حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 حوزوی  تحصیلات
 تدریس، تحقیق و پژوهش  زمینه فعالیت
 تألیفات متعدد  آثار مهم
 سید حسن و سید حسین  فرزندان
 پدر: سید اسماعیل اصفیایی شندآبادی  والدین

زندگی نامه

تولد
در تاریخ ولادت وی چند نقل آمده است: نقل اول سال ۱۳۱۷ ه.ش، نقل دوم در کتاب سه جلدی نکته‌ها از گفته‌ها سال ۱۳۲۴ ه.ش و در نقل سوم سال ۱۳۲۵ ه.ش ذکر شده است. آن بزرگوار در تبریز به دنیا آمد. پدرش سید اسماعیل اصفیایی شندآبادی (۱۳۲۸-۱۴۱۰ ه.ق)، مدفون در قبرستان باغ بهشت قم (مقبرة العلماء)، عالم و عارف و از استادان حوزه علمیه تبریز بود.
 
درگذشت
ایشان از زمستان ۱۳۹۷ ه.ش به سرطان مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفت. سرانجام او در ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ه.ش پس از تحمل یک دوره بیماری طولانی درگذشت. پیکر این عالم ربانی، پس از تشییع در تهران به قم منتقل می‌شود و سپس به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) تشییع و به خاک سپرده می‌شود.
 
عبدالله فاطمی نیا

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات و استادان
سید عبدالله فاطمی‌نیا تحصیل علوم دینی را نزد پدرش آغاز کرد و پس از آن نزدیک به ۳۰ سال نزد حسن مصطفوی تبریزی، از شاگردان سید علی قاضی، به تربیت اخلاقی و عرفان عملی پرداخت. به همین دلیل او را در عرفان با واسطه شاگرد سید علی قاضی شمرده‌اند. وی همچنین شاگرد سید محمدحسین طباطبائی، سید محمدحسن الهی طباطبایی، محمدتقی بهجت، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی آملی از عالمان و عارفان شیعه و محمدعلی اراکی بود.

پدر بزرگوار وی (میر اسماعیل) از علما و عارفان بزرگ در عصر خویش به شمار می‌رفت که سیدعبدالله از همان کودکی تحت تربیت این ولیّ الهی قرار می‌گیرد. اندکی بعد وی را نزد حضرت آیت‌الله مصطفوی‌تبریزی (عارف کبیر و از شاگردان حضرت آیت‌الله سیدعلی قاضی) برای تربیت و علم‌آموزی می‌فرستند که نزدیک به ۳۰ سال تحت تربیت ظاهری و باطنی این مرد عظیم قرار داشت.

وی در همین زمان، تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال می‌کرد. پس از آیت‌الله مصطفوی از محضر اساتیدی همچون حضرت علامه محمدحسین طباطبایی، حضرت آیت‌الله الهی تبریزی (برادر علامه طباطبایی)، حضرت آیت‌الله محمدتقی آملی، حضرت آیت‌الله سیدرضا بهاءالدینی، حضرت آیت‌الله بهجت و دیگر بزرگان را درک کرد تا جایی که از اصحاب سرّ ایشان می‌شود. از طرفی می‌توان گفت که وی با یک واسطه، از شاگردان حضرت آیت‌الله قاضی است؛ چرا که تقریباً تمام اساتید وی از شاگردان سرّ حضرت آیت‌الله قاضی بودند.
 
عبدالله فاطمی نیا

فعالیت های علمی
استاد فاطمی‌نیا از کارشناسان علوم اسلامی بود که به تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز اشتغال داشت از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد.

وی در مورد علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده بود و در عین حال بیشتر به خطابه در منابر عمومی اشتغال داشت و با این کار خود را مکتوم کرد تا جایی که بسیاری او را به عنوان یک خطیب توانا و استاد برجسته سخن می‌شناسند و از زوایای علمی او بی‌خبر هستند. استاد از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به‌شمار می‌رفت و در جلسات متعددی در این موارد به سخنرانی پرداخته است.
 
عبدالله فاطمی نیا

آثار

کتاب‌های فاطمی‌نیا اغلب در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی است:
نکته‌ها از گفته‌ها: گزیده‌ای از سخنرانی‌های فاطمی‌نیا، گردآورنده و ناشر: بخش فرهنگی مسجد و حسینه الزهراء مشهد، دوره سه جلدی، ۱۳۸۵.
فرهنگ انتظار: در مورد غیبت امام زمان و مباحث اسلامی دیگر، ۱۳۷۵.
فرجام عشق: شرحی بر غزل سید روح‌الله خمینی، به زبان فارسی و اردو، ۱۳۶۹.
یک نکته از هزاران: بازنشر سخنرانی‌های فاطمی‌نیا، ۱۳۸۵.
ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعه و سنی، دربارهٔ رویداد غدیر خم، ۱۳۷۲.
شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره: متن دَه سخنرانی فاطمی‌نیا پیرامون زیارت جامعه کبیره، تدوین محمد رحمتی شهرضا، ۱۳۸۳.
روضه‌های استاد فاطمی‌نیا: متن مجالس روضه فاطمی‌نیا، تدوین محمد رحمتی شهرضا، ۱۳۸۴.
نغمه عاشقی: متن مجالس روضه فاطمی‌نیا در نسخه دیگر، تدوین محمد رحمتی شهرضا، ۱۳۸۴.
همچنین از او مقالات متعددی در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌است.
 
عبدالله فاطمی نیا

اندیشه / نظرات

یکی از اظهارنظرهای مشهور استاد فاطمی‌نیا، بیانات ایشان در خصوص ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است که در لزوم تبعیت از ایشان فرموده‌اند: «بنده روی منبر امام حسین(ع)، در خانه خدا، آن هم در مجلس زهرا(س) اگر چیزی را یقین نکنم، نمی‌گویم. بدانید و آگاه باشید هرکس کوچک‌ترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هرکس اندیشه‌ای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیده‌ای، پوسیده‌ای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عزّ اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمی‌گذرد، اگر یقین نداشتم نمی‌گفتم.

حواستان باشد؛ یک چیزی می‌دانم و می‌گویم. امروز از اوجب واجبات، یکپارچگی و تأیید آیت‌الله خامنه‌ای است. جوان‌ها! یک وقت افکارتان را این‌طرف و آن طرف نکنید. فقط حواستان به رهبر باشد، گوشتان به رهبر باشد. فلان کسی همچنین چیزی گفت، فلان روزنامه همچنین چیزی نوشت، گوش ندهید. گوشتان به رهبر باشد. این را سربسته گفتم. گفت که «العاقل یکفیه الاشاره» یک چیزی را می‌دانم عرض می‌کنم، مدعی علم غیب نیستم. هیچی نیستم. یک کودک نادانم، ولی بفضل‌الله و کرمه که یک معیارهایی در دست دارم که بر مبنای آن می‌دانم کسی مخالفت با این مرد بکند و توبه هم نکند، خدا او را نمی‌بخشد، مگر توبه کند. »
 
عبدالله فاطمی نیا

آیت‌الله فاطمی‌نیا(رحمت‌الله علیه) می‌فرمود: می‌خواهی با خدا رفیق شوی. . . ؟ اول از زبان شروع کن؛ زهرمار نریز. پرخاش نکن. عصبانی نشو. غیبت نکن. نمازهایت را هم که الحمدلله می‌خوانی؛ ببین چقدر ساده است. امام سجاد می‌فرمایند: «خدایا، کسی که می‌خواهد پیش تو بیاید راهش کوتاه است. »
 
او می گفت: «جز اینکه آدمی بود که اسمش، صداش و تصویرش رو میدی و میشنیدی حس آرامشی قلبت رو میگرفت. با حساب و کتاب حرف میزد. »
 
همچنین می‌گفت: «جوان عزیز، اگر عروج میخواهی و میخواهی به جایی برسی از خانه خودتان شروع کن، دل مادر و پدر را شکستی برو درستش کن. »
 
ایشان توصیه می کرد: «خداوند دوست ندارد بنده‌اش گناهی که مرتکب شده را به دیگران بگوید، اگر گناهی کردی و پشیمانی، توبه کن! خدا می‌بخشد. شیوه‌ی خدا این است که همیشه زیبایی‌ها را ظاهر میکند. اگر خداوند بدیهای ما را ظاهر میکرد، آیا آبرویی داشتیم. »
 
آیت الله فاطمی‌نیا تذکر می داد: «ما هیچ کاره هستیم؛ اگر خودت را هیچ کاره بدانی، همه کاره می شوی، ولی اگر خودت را همه کاره بدانی هیچ می‌شوی. . . »
 
 عبدالله فاطمی نیا

ویژگی بارز آیت‌الله فاطمی‌نیا این بود که بیشتر از آنکه به نیازها و نقایص فکری و ذهنی مستمعانش تأکید داشته باشد، به قصورها و اشتباهاتشان در عرصه زندگی اعم از زندگی فردی و اجتماعی می‌پرداخت: خوش‌اخلاقی با همسر و فرزندان، احترام ویژه به پدر و مادر، سلوک اجتماعی با بندگان خدا...

آیت‌الله فاطمی نیا خاطره ای نقل می کند که: پدرم هدیه ازدواجم تابلویی را دادن که با خط خود از اباعبدالله نوشته بودن: «بپرهیز از ظلم به کسی که یاوری جز خدا ندارد. » می‌خواستن همیشه یادم باشه، چون زن در منزل شوهر همه داشته‌اش رو میاره و جز خدا پناهی نداره!
 
ایشان به احترام به خانواده و خصوصا به مادر توصیه کرده و می‌فرمودند: «دست مادر که بالا می‌رود، بلاها از شما دفع می‌شود. می‌فرمودند حیف است سر مسائل جزئی مادرها را برنجانید، یک اخم به پدر و مادر آدم رو صد سال عقب می‌اندازد. مهمان سفره‌ی امیرالمومنین باشید.»
 
از توصیه‌های مؤکد مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا حفظ آبروی اشخاص [در مواردی که واقعا کسی گناه کرده] است؛ حالا فکرش را بکنید تهمت زدن و دروغ گفتن درباره دیگران چه قبحی دارد. مخصوصا که برایش توجیه بتراشند! ایشان می گفت: «خداوند اصلا نمی‌خواهد بنده‌اش گناهی را که مرتکب شده است به کسی بگوید، بعضی‌ها می‌آیند به مردم می‌گویند که من یک وقتی فلان گناه را مرتکب شده‌ام! چرا می‌آیی گناهت را می‌گویی!؟ اگر گناهی کردی و پشیمانی، توبه کن! خداوند می‌بخشد.»
 
عبدالله فاطمی نیا

همچنین می‌فرمود: «یکی از ارکان عبودیت این است که ما همیشه خود را بدهکار خدا بدانیم. اعمال خود را اگر مهم بدانیم از کیفیت آن کم میشود؛ باید همه‌ اعمال‌مان را ناچیز بدانیم. همه‌ این کارها وظیفه است، ما کاری نکرده‌ایم؛ هرچه هست تفضل خداست.»
 
در راه رفاقت با خدا توصیه داشتند که: «می‌خواهی باخدا رفیق شوی؟ اول از زبان شروع کن، پرخاش نکن، عصبانی نشو، غیبت نکن، نمازهایت را هم که الحمدلله می‌خوانی؛ چیزهای دیگر را هم که ماشاالله حفظید. ببین چقدر ساده است. امام سجاد(علیه‌السّلام) در صحیفه می‌فرمایند: «خدایا، کسی‌که می‌خواهد پیش تو بیاید راهش کوتاه است. »
 
و می‌گفت: «اگر گناه می کنی و غصه می خوری هنوز چشم خدا نیافتاده‌ای. اما اگر گناه میکنی و میگی مهم نیست قطعا از چشم خدا افتاده‌ای. بترس که دورت خط کشیده باشند. یعنی چی مهم نیست؟! مولای‌مان امیرالمومنین علی(ع) فرمود: بدترین گناه گناهی است که صاحبش به به چشم حقارت بهش نگاه کند. » آیت الله فاطمی‌نیا همچنین میگفت: «مواظب دل‌ها‌ باش، اگر یک دل را بشکنی گاهی باید هفتاد سال دنبالش بدوی. یعنی هفتاد سال عقب می‌مانی، هفتاد سال نگهت می‌دارند که یک قدم جلو نروی.»

دستنوشته استاد فاطمی نیا در پی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر همراهان شهید
 
عبدالله فاطمی نیا

بسم الله الرحمن الرحیم
شهید سعید سپهبد حاج قاسم سلیمانی شخصیت استثنائی و ارث بر مالک اشترها و عمارها و میثم ها و دیگر شجاعان و غیوران از اصحاب شاه ولایت امیرالمومنین صلوات الله علیه بود ؛ این قبیل افراد روی کره خاکی تنها دل خوشیشان انجام وظیفه و عبودیت است و پیوسته مشتاق عالم بالا هستند. شهید بزرگوار حاج قاسم شیر میادین نبرد بود و این شجاعت و صولت همراه با قدرت تفکر و صفات عالیه ، بزرگ مردی بی نظیر از او ساخته بود.
"حیف بود حاج قاسم در بستر بمیرد. "
روح مقدسش و ارواح طیبه ابومهدی و دیگر همراهان شهید ، مهب نسیم های رحمت و مصب زلال رضوان و معرفت باد. شهادت این عزیز را به محضر نورانی حضرت صاحب الامر صلوات الله علیه و حضور مبارک رهبر معظم دامت برکاته و هم وطنان گرامی و خانواده مکرم آن جناب تبریک و تسلیت عرض میکنم. «و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین»
الاسیر الفانی سید عبدالله فاطمی نیا ابن العارف بالله الحاج سید اسماعیل اصفیائی قدس سره / ١۴ دی ١٣٩٨
عبدالله فاطمی نیا

در نگاه دیگران

پیام تسلیت اشخاص در پی رحلت آیت الله فاطمی نیا

پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالمِ واعظِ درس‌آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله علیه را به خاندان گرامی و همه‌ی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه‌ی تأسف و انده است. از خداوند متعال مسألت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّدعلی خامنه‌ای
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
إذا ماتَ المؤمن الفقیه ثلُمَ فی الإسلام ثُلمة لا یَسُدّها شَیء
رحلت عالم وارسته و خطیب توانا حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین آقای سیدعبدالله فاطمی‌نیا، موجب تأثر گردید.
این استاد برجسته اخلاق با کلام و بیان نافذ و سخنان تأثیرگذار زندگی پرخیر و برکت خود را با اخلاص وقف ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اعتقادی در سطوح مختلف کرد و با تألیف آثار ارزشمند کارنامه درخشانی از خود بر جا گذاشت که همچون چراغی فروزان، الهام‌بخش باقی خواهد ماند.
اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، علاقه‌مندان و به‌ویژه بیت شریف آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای ایشان رحمت واسعه و همجواری با اجداد طاهرینش و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران
 
عبدالله فاطمی نیا

پیام دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
إذا مات العالم ثُلم فی الإسلام ثَلمه لا یسدّها شیء إلى یوم القیامه
خبر درگذشت عالم ربانی، عارف واصل، مورخ، کتاب‌شناس و ادیب چیره‌دست، معلم اخلاق و مراد و مقبول اهل نظر حضرت آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا را دریافت کردم و عمیقاً متاثر و متاسف شدم.
حضرت آیت الله فاطمی نیا که از شاگردان برجسته حضرت آیت الله بهاء الدینی، حضرت آیت الله العظمی بهجت و علامه طباطبایی بودند، در سالهای طولانی عمر شریف و با برکت خود معارف حقه اسلام را ترویج نمودند و در راه تعلیم مبانی فهم درست و دقیق منابع دینی خدمات درخشانی ارائه کردند و با برپایی جلسات تفسیر صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و زیارت جامعه کبیره باقیات صالحات ارزشمندی از خود برجای گذاشتند.
ایشان همچنین در برهه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی با دفاع صریح و راهگشا از آرمان‌های انقلاب اسلامی، مکتب امام راحل عظیم الشأن (ره) و رهبر معظم انقلاب، راهنمای خواص و مایهٔ دلگرمی و امیدواری مؤمنان بودند.
این حادثه، ضایعه‌ای ناگوار برای حوزه‌های علمیه، روحانیت معزز، جامعه مذهبی تهران و عموم شاگردان و ارادتمندان ایشان به خصوص جوانان خواهد بود؛ اینجانب این فقدان عظیم را محضر بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و بیت شریف آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای بازماندگان صبر و اجر و برای آن فقید سعید علو درجات مسئلت دارم.

پیام محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور
«محمد مخبر» در پیامی با ابراز تأثر از درگذشت استاد فاطمی‌نیا آورده است:
بدون تردید خطبه‌ها، رهنمودها و سخنرانی‌های مذهبی این استاد گرانقدر که همیشه از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار بود و اقشار مختلف جامعه علاقه و اشتیاق وافری به سخنان دلنشین و تاثیرگذار این چهره برجسته دینی داشتند، برای همیشه در حافظه تاریخی ملت ایران و نسل‌های آتی به یادگار باقی خواهد ماند.
معاون اول رئیس‌ جمهور در این پیام برای این عالم دینی برجسته علو درجات و برای علاقه‌مندان و بازماندگان ایشان صبر و اجر مسألت کرد.
 
عبدالله فاطمی نیا

پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
انا لله و انا الیه راجعون
خبر رحلت عالم متقی و عارف سالک، مرحوم مغفور حجت الاسلام و المسلمین سیدعبدالله فاطمی نیا(طاب ثراه) موجب تاثر و تاسف فراوان شد.
استاد فاطمی نیا در کنار سجایای اخلاقی فراوان و بهره مندی از فیوضات معنوی و آموزه های عرفانی ، سال های متمادی در امر خطابه و منبر به تعلیم و تبیین مسائل دینی با محوریت اخلاق و ادب اسلامی پرداخت و  شاگردان و علاقه‌مندان از محضر پر فضیلتش استفاده می کردند.
بی تردید فقدان این عالم وارسته و عارف پارسا، ضایعه ای تلخ و خسرانی جبران ناپذیر برای جامعه دینی و ایمانی  است. اینجانب درگذشت استاد فاطمی نیا را  به رهبری معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، شاگردان، دوستداران و بیت مکرم ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و از درگاه حضرت احدیت برای روح بلند آن مرحوم رحمت بی‌کران و علو درجات در اعلی علیین و  برای بازماندگان معزز بالاخص فرزندان گرامی و خانواده های وابسته صبر و اجر مسئلت می نمایم.

پیام سید عمار حکیم
متن این پیام به شرح زیر است:
با اندوه فراوان خبر رحلت یکی از چهره‌های شاخص و اساتید حوزه‌های علمیه آیت الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا (قدس سره) را دریافت کردیم. آن مرحوم عمر مبارک خود را صرف تحصیل و تدریس و تحقیق و تألیف و سخنرانی‌های اخلاقی کرد.
این مصیبت را به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مراجع معظم تقلید، امت اسلامی، خانواده و شاگردان و دوستداران آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای وی رحمت و مغفرت و جایگاهی در اعلی علیین در رتبه انبیا و صدیقان و شهدا طلب می‌کنم، و حسُن اولئک رفیقا.
 
عبدالله فاطمی نیا

پیام آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان
به گزارش شفقنا، پیام تسلیت آیت‌الله جنتی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ
رحلت عالم پارسا و عارف سالک حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالله فاطمی‌نیا (طاب ثراه) موجب تأثر و تأسف فراوان شد.
این عالم پرتلاش و از استادان برجسته اخلاق و عرفان اسلامی که از مفسران زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه بود، سالیان متمادی به عنوان خطیبی توانا و استاد برجسته‌ی سخن به تعلیم و تبیین مسائل دینی با محوریت اخلاق و ادب اسلامی پرداخت و شاگردان بسیاری تربیت کرد.
اینجانب درگذشت این عالم خدوم و استاد برجسته اخلاق را محضر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، روحانیت معزز، شاگردان، علاقمندان و به‌ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای خانواده محترم اجر و صبر مسئلت می‌نمایم.

پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
بسمه تعالی
درگذشت عالم فاضل آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا طاب ثراه موجب تأسف و تأثر دوستداران ایشان شد. خدای متعال آن مرحوم را با اولیاء صالحین خود محشور دارد و به بازماندگان محترمشان صبر جمیل و اجر جزیل مرحمت فرماید.
 
عبدالله فاطمی نیا

پیام آیت الله حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و إنا الیه راجعون
رحلت عالم متقی و روحانی پرهیزکار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالله فاطمی نیا رحمت الله علیه موجب تألم و تأثر گردید.
اندوخته های گسترده و عمیق ایشان در علم رجال، تاریخ و عرفان نظری حاصل سال‌ها فعالیت‌های تحقیقی، پژوهشی و کارشناسانه این روحانی پارسا در علوم اسلامی به ویژه تفسیر، آثار اهل بیت علیهم السلام، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه می باشد.
ایشان در بُعد خطابه و سخنوری، خطیبی توانا بود که همواره با بیانی پر احساس، فنی، بامحتوا و اخلاقی به ارشاد و هدایت جامعه می پرداخت.
اینجانب درگذشت این دانشمند برجسته را به بازماندگان، شاگردان، ارادتمندان و به ویژه خانواده محترم و فرزندان ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت و مغفرت و درجات عالیه برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.

پیام حجت الاسلام سیدجمال‌الدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت عالم ربانی و استاد اخلاق و عرفان حضرت آیت الله فاطمی نیا موجب تأسف و تأثر گردید. آن مرحوم که محضر بزرگانی همچون علامه طباطبائی، علامه جعفری، آیت الله بهجت و آیت الله بهاء الدینی را درک کرده بود، عمر پربرکت خویش را در راه تحصیل، تدریس و تبلیغ علوم و معارف حقه اهل بیت علیهم‌السلام صرف نمود.
همت والای این الگوی اخلاق و تواضع در پیروی و حمایت از آرمان‌های بزرگ انقلاب، امام و رهبری و تلاش بی‌وقفه در سنگر تألیف و خطابه برای ترویج و تبیین مبانی شریعت، در سال‌های متمادی چهره‌ای محبوب و مردمی از ایشان ساخته بود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه به محضر مقدس حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا فداه، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه، بیت شریف ایشان و عموم مردم ایران اسلامی، برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان، صبر و اجر مسئلت دارم.

منابع:
1. ویکی پدیا
2. ویکی شیعه
3. خبرگزاری ایمنا
4. باشگاه خبرنگاران جوان
5. پایگاه خبری شفقنا
نسخه چاپی