0

عبداللَّه جهان پناه

عبداللَّه جهان پناه
عبداللَّه جهان‏پناه در سال 1296 در تهران خیابان مولوى دیده به جهان گشود، وى كه خانواده‏اش به خصوصى شخص پدرش به موسیقى سنتى ایران عشق مى‏ورزید مشوق پسرش در آموختن موسیقى بود. از سال 1313 جهان‏پناه توسط یكى از دوستانش به نام حسن سخى كه تحصیل موسیقى مى‏كرد و به واسطه همین دوستى و آشنایى به منزل ایشان رفت و آمد مى‏كرد با موسیقى آشنایى پیدا مى‏كند و پس از چندى نزد علیرضاخان چنگى شروع به یاد گرفتن ویولن مى‏كند، بعد از مدت زیادى كه از تمرین و نواختن وى خدمت این استاد مى‏گذرد، نزد آقاى آساطوریان مى‏رود و موسیقى غربى را نیز توسط وى آموخته و به فنون و اصول آن موسیقى آشنا مى‏گردد. در سال 1323، آقایان: پرویز محمود و موسى معروفى كه آن موقع در هنرستان موسیقى بودند و آنجا را اداره مى‏كردند از وى امتحانى به عمل مى‏آورند و پس از امتحان به جهان‏پناه اجازه مى‏دهند كه اركستر تشكیل دهد. عبداللَّه چهان‏پناه در این زمات با تشكیل اركسترى كه مركب از آقایان: محمد شیرخدائى «قره‏نى»، حبیب‏اللَّه صالحى «تار»، اسماعیل كمالى «تار»، عباس صیادى نژاد «پیانو» و مصطفى قراب «ضرب» بود آهنگى را كه در پیش‏درآمد «اصفهان» و رنگى را كه خود ساخته بود به خوانندگى قاسم فاریا در استودیو بى‏سیم اجرا مى‏كنند كه به طور زنده پخش مى‏گردد و از همین اولین برنامه كه مسئولین وقت رادیو پى به استعداد وى بردند، وى را مورد حمایت و تشویق خود قرار دادند و پس از چندى سعادتمند قمى و خواننده‏ى دیگرى نیز با اركستر عبداللَّه جهان‏پناه همكارییش را شروع كرد. جهان‏پناه پس از چندى، اركستر منظمى با همكارى آقایان: رحمت‏اللَّه مهتدى «پیانو»، جهانگیر كامیان «ویولن»، محمود رحمانى‏پور «ویولن»، رضا گلشن‏راد «قره‏نى»، حیدر اسماعیلى «فلوت»، حبیب‏اللَّه صالحى «تار»، اسماعیل كمالى «تار»، اعتماد سلطانى «تارباس»، رضا ورقا «ترمپت»، باشوگى «ویولن»، احمد مستان «كنترباس» و مصطفى قراب «ضرب» به خوانندگى دو خواننده تشكیل مى‏دهد كه روزهاى سه‏شنبه و بعضى از روزهاى ایام هفته پخش مى‏شد. در سال 1332 وى كلاسى با همكارى رحمت‏اللَّه مهتدى كه این زمان ناظم مدرسه‏ى عالى موسیقى بود در چهار راه مخبرالدوله به نام كانون موسیقى ملى تأسیس و مدت 18 سال مشغول تدریس كتابهاى مرحوم روح‏اللَّه خالقى و ردیفهاى آوازهاى مرحوم ابوالحسن صبا به شاگردان مى‏شود، در این كلاس حیدر اسماعیلى نیز فلوت درس مى‏دادند و شاگردان خوبى هم در این كلاس پرورش یافتند كه از جمله: جهانگیر كامیان بود و در رادیو در اركستر جهان‏پناه شركت مى‏كرد. از دیگر شاگردان خوب و با استعداد جهان‏پناه، آقایان: مرتضى صالحى، حسینى، سلیمانپور و باستانى مى‏باشند كه باستانى به هنرستان عالى موسیقى راه یافت و موفق به اخذ لیسانس در رشته موسیقى از هنرستان گردید. پس از چندى از جهان‏پناه براى شركت در برنامه‏هاى گلها دعوت مى‏شود و وى در این برنامه با استادانى چون: محجوبى، صبا، تجویدى، تهرانى و چند تن از هنرمندان بزرگ آن زمان همكارى خود را شروع مى‏نماید و از این زمان كه وى در وزارت دارایى خدمت مى‏كرد بنا به پیشنهاد نخست‏وزیرى به رادیو مى‏رود و مأمور خدمت در این اداره مى‏گردد. در رادیو، علاوه بر ریاست اركستر خودش، سرپرستى اركستر «ویژه» را كه زیر نظر مشیر همایون شهردار اداره مى‏شد به عهده مى‏گیرد و در آن اركستر از آهنگهاى خودش و شهردار استفاده مى‏شود و در كلاسى كه در رادیو براى فراگیرى تصانیف جهت خوانندگان تشكیل شده بود جهت تعلیم شركت مى‏كرد و در این هنگام سمت معاونت مشیر همایون شهردار كه رئیس موسیقى رادیو را به عهده داشت به وى واگذار مى‏گردد، ولى ایشان پس از چهارماه به علت خستگى و كار سنگین و كسالتى كه عارضش شد به وزارت دارایى محل اداره‏ى سابقش برمى‏گردد. عبداللَّه جهان‏پناه، یكى از طرفداران موسیقى اصیل و سنتى ایران بوده و هنگام ساختن آهنگ، از اختلاط آن با موسیقى غربى و عربى و هندى و غیره برحذر بوده و تمام آهنگهایى را كه ساخته خود شاهد این ادعا مى‏باشد. وى كنسرتهاى فراوانى به نفع مؤسسات خیریه، بیمارستانهاى: مسلولین ابوحسین، شمیران، تالار وحدت (رودكى)، در اصفهان داده و همراه با آقایان: على تجویدى، فرهنگ شریف، حسین همدانیان در نهم فروردین ماه 1344 به بغداد مى‏رود و در تلویزیون آن كشور بنا بر روابط هنرى و فرهنگى و شناساندن موسیقى ملى ایران برنامه‏هایى اجرا مى‏كنند. وى تاكنون براى خوانندگانى چون: غلامحسین بنان، ایرج، ناصر مسعودى، جمال وفایى، مهندس عاشورپور كه شعر گیلكى آن توسط شهیدى لنگرودى سروده شده آهنگ ساخته و آهنگ بسیارى نیز براى خوانندگان دیگر ساخته و اجرا شده كه همگى در مایه‏هاى موسیقى اصیل ایرانى مى‏باشد. تولد: 1296. درگذشت: 8 آبان 1375، تهران. عبدالله جهان پناه فرزند رضا، استاد موسیقى بود. پیكر وى در بهشت زهرا در قطعه‏ى 88 (هنرمندان و نویسندگان) مدفون است.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
بازدید: 2602
موارد بیشتر برای شما
قواعدی برای تشخیص ارقام معنی دار به همراه مثال
قواعدی برای تشخیص ارقام معنی دار به همراه مثال

قواعدی برای تشخیص ارقام معنی دار به همراه مثال

توسعه و پیشرفت حول محور قرآن و عترت (علیهم السلام)
توسعه و پیشرفت حول محور قرآن و عترت (علیهم السلام)

توسعه و پیشرفت حول محور قرآن و عترت (علیهم السلام)

آسیب شناسی سلام عامل توسعه و پیشرفت فرهنگ اسلامی
آسیب شناسی سلام عامل توسعه و پیشرفت فرهنگ اسلامی

آسیب شناسی سلام عامل توسعه و پیشرفت فرهنگ اسلامی

زندگی اسلامی از دیدگاه دین
زندگی اسلامی از دیدگاه دین

زندگی اسلامی از دیدگاه دین

رسانه چه تاثیری بر زندگی دارد؟

رسانه چه تاثیری بر زندگی دارد؟

منظور از اولی‌الامر | حجت الاسلام فرحزاد
منظور از اولی‌الامر | حجت الاسلام فرحزاد

منظور از اولی‌الامر | حجت الاسلام فرحزاد

فضائل امیرالمومنین(علیه السلام) | حجت الاسلام فرحزاد
فضائل امیرالمومنین(علیه السلام) | حجت الاسلام فرحزاد

فضائل امیرالمومنین(علیه السلام) | حجت الاسلام فرحزاد

فضائل امیرالمومنین(علیه السلام) | حجت الاسلام فرحزاد
فضائل امیرالمومنین(علیه السلام) | حجت الاسلام فرحزاد

فضائل امیرالمومنین(علیه السلام) | حجت الاسلام فرحزاد

زندگی اسلامی از منظر امام خامنه ای(حفظه الله)
زندگی اسلامی از منظر امام خامنه ای(حفظه الله)

زندگی اسلامی از منظر امام خامنه ای(حفظه الله)

خاطره ای اخلاقی از زندگی امام خمینی(ره)
خاطره ای اخلاقی از زندگی امام خمینی(ره)

خاطره ای اخلاقی از زندگی امام خمینی(ره)

مبانی سبک زندگی اسلامی طبق آموزه های قرآنی
مبانی سبک زندگی اسلامی طبق آموزه های قرآنی

مبانی سبک زندگی اسلامی طبق آموزه های قرآنی

یکه تازی تراکتور و سپاهان در صدر/استقلال، سایپا را در هم کوبید
یکه تازی تراکتور و سپاهان در صدر/استقلال، سایپا را در هم کوبید

یکه تازی تراکتور و سپاهان در صدر/استقلال، سایپا را در هم کوبید

درسهای عاشورا از نگاه شهید مطهری
درسهای عاشورا از نگاه شهید مطهری

درسهای عاشورا از نگاه شهید مطهری

فرهنگ سلام کردن عامل توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی

فرهنگ سلام کردن عامل توسعه و پیشرفت جامعه اسلامی

بعد از ورزش چه بخوریم؟
بعد از ورزش چه بخوریم؟

بعد از ورزش چه بخوریم؟

بررسی بیرونی رابطه جنون با آزادی
بررسی بیرونی رابطه جنون با آزادی

بررسی بیرونی رابطه جنون با آزادی

ناپدید شدن مجازات‌های علنی
ناپدید شدن مجازات‌های علنی

ناپدید شدن مجازات‌های علنی

پی جویی قدرت
پی جویی قدرت

پی جویی قدرت

اصول معطوف به تبارشناسی

اصول معطوف به تبارشناسی

تاریخ جنون
تاریخ جنون

تاریخ جنون

تبارشناختی در آثار فوکو
تبارشناختی در آثار فوکو

تبارشناختی در آثار فوکو