سه‌شنبه، 14 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

یدالله رحیمیان

یدالله رحیمیان

 آیت الله حاج شیخ یدالله رحیمیان در سال1300 شمسی در محله «دستگرد خیار» اصفهان متولد شد. در نوجوانی ‍‍‍‍‍‍‍ ضمن کمک به پدر در امور کشاورزی، به فراگیری علوم ابتدایی پرداخته و در مقطعی بخاطر طبع روانی که درشعر داشته به همراه دایی خودشان مرحوم وحید دستجردی به تهران می روند و در مجله ارمغان به همکاری می پردازند.

بعد از مدتی به اصفهان مراجعت و به حوزه علمیه اصفهان وارد شده و نزد عالمان بزرگی چون آیت اله سید محمد حسین شریعت درچه ای ،آیت اله شیخ محمد حسن عالم نجف آبادی، عارف واصل آیت اله میرزا علی آقا شیرازی، آیت اله ملاحسینعلی صدِّیقَین، آیت اله عبدالحسین طیب صاحب تفسیر گرانسنگ اطیب البیان و آیت اله سید حسین خادمی تلمذ نموده و علاوه بر بهره علمی ازمحضر این بزرگان، ازخصوصیات معنوی و انفاس قدسی هر یک از این اساتید برجسته، بهره های فراوانی به دست می آورند.

سپس راهی حوزه مقدسه قم شده و در درس مرجع علی الاطلاق تشیع حضرت آیت الله العظمی بروجردی و علامه طباطبایی و حضرت امام خمینی(قدست اسرارهم) حاضر می شوند. در همین دوران است که ایشان به دستور مرحوم آیت اله العظمی بروجردی(ره) کتاب 'منتقی الجمان فی احادیث الصحیح والحسان' تألیف صاحب معالم را برای اولین بار تصحیح و تحقیق می کنند.

پس از مراجعت به اصفهان ضمن وعظ و خطابه به تدریس سطوح عالیه حوزه علمیه می پردازند. در دوران مبارزات و نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(قدس سره)، آیت الله رحیمیان از اولین روحانیونی است که از سال 1340 مردم را به تقلید ازحضرت امام(ره) فرا خوانده و از مرجعیت امام با افتخار و غرور یاد می کند و به دنبال آزادی حضرت امام خمینی درسال 1343، مجلس جشن باشکوهی دردستجرد برگزارمی کند که منجر به دستگیری وزندانی شدنش می شود.
از همان سال ها تا آغازین روزهای پیروزی انقلاب، منزل ایشان همواره محل رفت وآمد بزرگان و اخیار حوزه و روحانیون مبارز بوده است و علاوه برعلمای اصفهان، شخصیت هایی مانند مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی، شهیدآیت، شهید مدنی، شهیدباهنر، علامه امینی، مرحوم فلسفی، مرحوم ربانی شیرازی وبسیاری از بزرگان دیگر به این منزل رفت و آمدهای مکرر داشته اند.

ایشان یکی از محوری ترین وکلای امام(ره) و سایر مراجع در امور وجوه شرعیه و امورحسبیه در اصفهان بوده و می باشند و سالهاست به کلیه طلاب حوزه های علمیه اصفهان وبرخی استان های مجاور شهریه پرداخت می کنند.

آیت الله رحیمیان از مصادیق بارز ساده زیستی و احتیاط درمصرف وجوه شرعیه بوده و هستند و تمام توانشان را صرف خدمت به اسلام و مردم می کنند و می توان گفت از مصادیق بارز و مثال زدنی'قلیل المؤونه وکثیر المعونه' به شمار می آیند.

قریب 70 سال وعظ و خطابه در عرصه منبر، برنامه بسیار موفق و پر استقبال بیان احکام در رادیو اصفهان به مدت 25 سال بطور مستمر، تاسیس و ساخت چند مسجد، تاسیس و مدیریت موفق مدرسه علمیه خواهران در اصفهان به نام مدرسة الریحانه از جمله کارکردها و خدمات اجتماعی این مبلغ و استاد فرزانه حوزه علمیه اصفهان است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.