چهارشنبه، 22 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

محمدرضا مؤيدي قمي

محمدرضا مؤيدي قمي

ولادت

حضرت آيت الله مؤيدي قمي در سال 1320 هجري شمسي در شهرمقدس قم در ميان يک خانواده مذهبي که به فضائل نفساني معروفند ديده به جهان گشود.

جد اعلاي ايشان حاج حسن تاجر و حاج محمد ابراهيم تاجر حاجي حسيني که از تجار معروف و بنام قم به شمار مي رفتند و والد معظم ايشان حاج ميرزا محمود نيز از کسبه قم بودند.

والده ماجده معظم له، صبيه مرحوم حاج آقا شيخ اصغر مؤيد الشريعه شاگرد و محرر مرحوم آيت الله حاج سيد محمد حجت کوه کمري، داماد مرحوم حجت الاسلام ملا محمود زاهدي قمي(1325-1226)،(مشهور به حاج ملا محمود) نماينده مردم قم در اولين مجلس شوراي ملي – در زمان مشروطيت – و همشيره زاده مرحوم آيت الله حاج ميرزا ابوالفضل زاهدي قمي بوده است.

ابوالزوجه آيت الله مؤيدي قمي هم، فقيه اهلبيت عصمت و طهارت عليهم السلام مرحوم آيت الله حاج شيخ علي اصغر فقيهي قرويني(ره) بودند.

تحصيلات 

حضرت آيت الله مؤيدي قمي، بعد از يادگيري فنون ادب و علوم قرآني در مدرسه ابتدايي شايگان قم(1367 ه - ق) مشغول خواندن دروس کلاسيک گرديد و ديپلم را به طور متفرقه خواندند. سال ورود معظم له به حوزه علميه قم قبل از بناي مسجد اعظم ( مسجد حضرت آيت الله بروجردي) سال 1338 بوده است، وي نخست ادبيات عرب و مغني و مطول و سيوطي و حاشيه ملا عبدالله ...(منطق) و لمعه را نزد اساتيد بنام حوزه علميه قم همانند حضرات آيات: آيت الله سلطاني طباطبايي – مرحوم آيت الله مشکيني – مرحوم آيت الله ستوده و مرحوم آيت الله محقق داماد سپري نموده اند.

اساتيد

معظم له بعد از سپري نمودن دروس سطح نزد اساتيد معظم، توفيق يافت دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آيات عظام، آيت الله حائري يزدي فرزند مرحوم مؤسس حوزه علميه قم، آيت الله ميلاني، آيت الله العظمي گلپايگاني، رهبر کبير انقلاب آيت الله العظمي امام خميني(ره) زانوي ادب بر زمين زند. و معظم له قبل از نهضت در امتحانات خارج فقه (سطح4)- قبل از ارتحال آيت الله العظمي بروجردي- شرکت کرده اند و داراي اجازه نقل احاديث و روايات و اجتهاد از بعضي از مراجع معظم تقليد مي باشند.

تبليغ دين

در آيات قرآن و احاديث اسلامي از امر تبليغ به عنوان موهبت الهي ياد شده همانطوري که خداوند متعال در سوره الرحمن بعد از آن که سخن از خلقت انسان مي نمايد مي فرمايد: الرًحمن * علًم القران* خلق الانسان* علًمه البيان. و در حديث معرو ف(مداد العلماء افضل من دماء الشهداء) ذکر اين نکته بخوبي تبلور مي کند که مرکب قلم هاي عالمان گرانبهاء تر از خون شهداء است و مفسران حکمت اين را اين چنين پنداشته اند که قلم هاي علماء انگيزه قيام شهيدان است، بعلاوه پاسدار خون شهيدان نيز همين قلم هاي دانشمندان است، در حديث ديگري از رسول ختمي مرتبت(صلي الله عليه وآله) است.

هنگامي که انسان از دنيا مي رود رابطه اش با عالم قطع مي گردد و اميدش از همه چيز بريده مي شود مگر از سه چيز: يکي از آن سه، همان علومي است که از آن عالم به يادگار مي ماند، چه از راه بيان و تبليغ ، چه از راه تأليف و نگارش، آيت الله مؤيدي قمي هم با الگوگيري از قرآن و عمل به سيره معصومين ازهمان اوايل طلبگي شان به تبليغ دين پرداختندوسالهاي متمادي تشنگان معارف دين را با بيان دل نشين شان موعظه نمودند.

فعاليت هاي علمي و پژوهشي

آموزشي

معظم له در عمر با برکت خويش به تلاش در حوزه تبليغ اکتفا ننموده، ايشان مدتي در دانشگاه امام حسين(ع) در تهران به تدريس مشغول بودند و چند سال در دانشگاه زاهدان مشغول تدريس گرديدند . ايشان با روحيه خستگي ناپذير خود علاوه بر تدريس در ارتش جمهوري اسلامي در تهران نيز مشغول بودند.

فعاليت هاي پژوهشي

معظم له همچون بيان شيواي خود در امر تدريس و تبليغ به امر پژوهش نيز روي آوردند، تحقيقات و تطبيقات گسترده اي بين مجلدات کتاب بحارالانوار قديم با بحارالانوار جديد داشته اند که در طي بيش از چهار سال تطبيقات را انجام داده اند ، همچنين عضو جامعه روحانيت مبارز تهران در سال هاي 1358،1357 نيز بوده اند. معظم له عضو مدرسين حوزه علميه قم از سال 1362 تاکنون مي باشند.

همچنين استاد گرانقدر چندين سال امام جماعت و رئيس هيئت امناي مسجد حسني در شرق تهران بوده اند و با خلق و خوي نيکوي خويش و اخلاق حسنه پذيراي نيازها و کمک به مردم بوده اند.هم اکنون نيز رئيس هيئت امناي مسجد سوته(شهرستان ساري) در استان مازندران مي باشند که همواره با راهنمايي هاي حکيمانه خود راهگشاي بسياري از مشکلات منطقه مي باشند.

تدريس:

استاد معظم حضرت آيت الله مؤيدي قمي (مدظله) از همان ابتداي طلبگي خود مشغول تدريس گرديدند. هميشه توصيه ايشان به شاگردانشان اين جمله بوده است که ( الدرس حرف و التکرار الف) و تکرار جز با تدريس کردن تحقق نخواهد يافت.

معظم له ابتداء به تدريس مقدمات پرداخته و کتب سيوطي ، مغني، حاشيه ملا عبدالله (منطق ، باب حادي عشر) و ادبيات را به مدت 7 سال تدريس نموده اند.

بعد از آن به تدريس سطوح پرداخته ، ايشان کتاب لمعه را به مدت 20 سال در مدرسه فيضيه تدريس نموده اند و علاوه بر آن کتب معالم و قوانين ، رسائل و مکاسب و کفايه را در مدرسه مرحوم حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني به طور 5 دوره کامل به پايان رسانده اند ، روش و متد استاد معظم به اين سبک بوده است که کتب را به طور کامل تدريس نموده و چنانچه در پايان سال به اتمام نمي رسيد ادامه آن را به سال بعد موکول مي نمودند.

همچنين معظم له کفايةالاصول را در مدت 3 سال در حوزه علميه زاهدان تدريس نموده اند و سپس به مدت 10 سال در حوزه علميه قم مشغول تدريس اين کتاب گرانبها گرديدند.

سطوح عالي

بيان روان و شيواي استاد در سنگر تدريس انگيزه اي گرديد تا گروهي از شاگردان معظم له و فضلاي گرامي از ايشان تقاضاي تدريس خارج فقه و اصول کردند.

حضرت استاد درس خارج اصول خويش را در مدرسه آيت الله العظمي گلپايگاني شروع نموده وهمچنين از سال 1376 تاکنون نيز در مدرسه مبارکه فيضيه به تدريس خارج فقه مشغولند و کتاب هاي صلاة جمعه، صلاة استيجاري ، صلاة جماعت ، صلاة مسافر، صلاة آيات ، کتاب صوم(طريق ثبوت هلال) صوم قضاء و صوم کفارات و همچنين کتاب اعتکاف و خمس را تدريس فرموده اند.

تفسير موضوعي قرآن کريم

استاد معظم حضرت آيت الله مؤيدي قمي(مدظله) بر اين اعتقادند که قرآن بايد در زندگي انسان حضور فعال و چشمگير داشته باشد، لذا معظم له انس با قرآن و تفسير و تدريس آن را از دير زمان سرلوحه خود قرار و جزء برنامه اصلي زندگي خود نموده اند.

ابتدا ايشان به تدريس و تفسير موضوعي قران کريم پرداختند (چندين سال به تفسير آيات توحيد برهان ، فطرت ، نظم، وجوب و امکان صرف الوجود، حرکت، فقر و غناء ، تمانع، علمي ، صديقين، علت) پرداختند. سپس آيات صفات باري تعالي( ثبوتيه، سلبيه، کماليه، جلاليه، جماليه) را تفسير نموده اند.

تربيتي:

استاد(دام ظله) پس از تدريس موضوعي به تدريس تفسير ترتیبی قرآن روي آورده اند و از سال 1379 تاکنون مشغول تدريس و تأليف تفسير قرآن کريم مي باشند.

نهج البلاغه:

حضرت آيت الله مؤيدي قمي با انديشه بازو تفکر شگرف با توجه به اين که کتاب نهج البلاغه همچون حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) مظلوم مانده است بر آن شد که به تدريس اين کتاب پربار همت گمارد و متجاوز از ده سال است که مشغول تدريس اين کتاب مي باشند و موفق گرديدند دو دوره کامل کلمات قصار را تدريس نموده و همچنين تاکنون نيمي از خطب امير بيان و تمام نامه هاي حضرت را به طور کامل تدريس فرمايند.

مبارزات سياسي

آيت الله مؤيدي قمي از شاگردان فقهي ، اصولي سياسي و انقلابي امام خميني(ره) بودند.

هنگامي که حرکت انقلابي و اعتراض آميز امام خميني عليه سياستهاي ضد اسلامي و آمريکاپسند محمدرضاشاه پهلوي آغازشدايشان نيزازسال1342به صورت جدي وفعال واردميدان مبارزات سياسي شدندوشانزده سال تمام باوجود فرازونشيب هاي فراوان وشکنجه ها وتبعيدهاو زندان هامبارزه کردندوازهيچ خطري نهراسيدند.

پس ازپيروزي انقلاب اسلامي

آيت الله مؤيدي قمي پس ازانقلاب اسلامي نيزهمچنان پرتلاش به فعاليت هاي ارزشمنداسلامي پرداختندوهمچنين درايام دفاع مقدس به عنوان مبلّغ ورييس حوزه علميه زاهدان باحضورخودموجب دلگرمي رزمندگان اسلام درطول دوران دفاع مقدس بودند.

فعاليت هاي اجتماعي

حضرت آيت الله مؤيدي قمي در دوران زندگي پربار خويش علاوه بر خدمات بسيار ارزشمند فرهنگي، سياسي و تربيت فرزانگان و انديشمندان ، خدمات اجتماعي فراواني را انجام داده اند .

ازجمله آن خدمات:

معظم له بر احداث بناهاي خيريه فراواني همت گماردند و تاکنون چندين بناي خيريه را تأسيس نمودند.

استاد معظم علاوه بر تأسيس مؤسسات خيريه مختلف و تحت پوشش گرفتن بسياري از ايتام و مستمندان و فقراء سطح شهر و تهيه جهيزيه ايتام ،خود نيز به عمران و آبادي يکي از روستاهاي استان مازندران(روستاي سوته) تلاش مضاعفي نموده و در احداث حسينيه ، مسجد، صندوق قرض الحسنه و...

نقش بسزايي داشتند.

-مساعدت در ساخت بناي جديد ساختمان حوزه علميه زاهدان در سال هاي 1359 تا1361-

-ساخت و تجديد بناي مسجد حسني و همچنين تأسيس کتابخانه بزرگ (در شرق تهران) از ديگر اقدامات اين عالم بزرگوار به شمار مي رود.-

آیت الله مویدی از استادان تفسیر قرآن و عضو شورای منتخب مجمع عالی تفسیر بودند که در حادثه منا در سال 1394 در مکه به شهادت رسیدند.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.