سه‌شنبه، 13 تير 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

غلام‌حسين صالحيار

غلام‌حسين صالحيار
روزنامه‌نگار، مؤلف، مترجم
غلام حسين صالحيار فرزند اسماعيل در سال 1311 خورشيدي در تهران زاده شد. وي پس از گذراندن دوره‌هاي ابتدايي و متوسطه، وارد دانشگاه تهران شد و از دانشگده‌ي حقوق و علوم سياسي در رشته‌ي حقوق ليسانس گرفت. بعد از آن در رشته‌ي علوم سياسي، ادامه‌ي تحصيل داد و از همان دانشکده‌، فوق‌ليسانس علوم سياسي دريافت کرد.
صالحيار از دوران نوجواني، هم کار تئاتر مي‌کرد و هم کار روزنامه‌نگاري؛ ولي از زمان دانشجويي به بازيگري و نمايشنامه‌نويسي روي آورد و به مدت هشت سال در تئاتر فعاليت کرد. وي تا کودتاي 28 مرداد سال 1332 عضو شاخه‌ي جوانان حزب توده‌ي ايران بود و براي اين حزب چپ‌گراي وابسته به شوروي، روزنامه‌نگاري مي‌کرد. مدتي هم سردبير روزنامه‌ي مردم، ارگان حزب توده‌ي ايران بود.
غلام حسين صالحيار بعد از کودتا، حزب توده و تئاتر را رها کرد. سپس به سربازي رفت و از سال 1335 به استخدام روزنامه‌ي اطلاعات درآمد و در سرويس خارجي آن مشغول به ترجمه و تحليل سياسي و اجتماعي شد. وي به دليل پشتکاري که داشت در روزنامه‌ي اطلاعات رشد کرد. دو بار سردبير آن شد. هم‌زمان در راديو و تلويزيون نيز فعاليت داشت. واحد مرکزي خبر را در سازمان راديو و تلويزيون راه انداخت. مدتي سردبيري خبرگزاري پارس، نخستين سردبير روزنامه‌ي آيندگان و پايه‌گذار نخستين خبرگزاري غيردولتي ايران به نام پرس‌ايجنت بود.
تلاش غلام حسين صالحيار در روزنامه‌ي اطلاعات باعث شد که شمارگان اين روزنامه را در آن زمان بعضاً تا صدها هزار نسخه بالا ببرد و اين در طول تاريخ روزنامه‌نگاري در ايران بي‌سابقه است. وي در سال 1358 که روزنامه‌ي اطلاعات مصادره شد، از روزنامه کناره‌گيري کرد و فعاليت‌هاي خود را در روزنامه‌هاي ديگر و نيز ترجمه و تأليف کتاب متمرکز کرد.
صالحيار در دوران فعاليت در روزنامه‌ي اطلاعات، ادامه‌ي تحصيل هم داد و از دانشگاه تهران، دکتراي حقوق و علوم سياسي گرفت.
کتاب‌هاي غلام حسين صالحيار عبارتند از: چهره‌ي مطبوعات معاصر (تأليف)؛ ترجمه‌ي جنگ جهاني در ايران (سر کلارمونت اسکرين)؛ طاعون قرن (ترجمه)؛ ترجمه‌ي زندگي خصوصي استالين (جک فيش من، جن برنارد موتن)؛ ترجمه‌ي زندگي من (چارلي چاپلين)؛ ترجمه‌ي نفت، قدرت، اصول: ملي شدن نفت ايران و پيامدهاي آن (مصطفي علم)؛ کسوف، آخرين روزهاي سيا دخالت مستقيم امريکا به نفع عراق در جنگ با ايران (ماکس‌پري)؛ تاريخ جهاني نفت (دانيل برگين)؛ چشم‌انداز جهاني و ويژگي‌هاي ايران مطبوعات.
غلام حسين صالحيار در سال 1382 خورشيدي در تهران درگذشت و در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.