يکشنبه، 16 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آقاعلي مدرس زنوزي

آقاعلي مدرس زنوزي
فيلسوف، نويسنده
آقاعلي مدرس زنوزي تهراني، فرزند ملاعبدالله، در سال 1197 خورشيدي درتهران به دنيا آمد. وي نزد پدر خود که از حاکمان روزگار خود بود، يادگيري علم ومعرفت را آغاز کرد و چند سالي را در محضر ملا عبدالله زنوزي گذراند تا اينکه براي ادامه تحصيل به عتبات رفت و به فراگيري کامل فقه و اصول پرداخت. از جمله ميرزاي قمي، صاحب قوانين الاصول شاگردي کرد.
آقاعلي مدرس، پس از رسيدن به درجه اجتهاد به ايران بازگشت و در اصفهان به درس و بحث مشغول شد و از حوزه درس ميرزا حسن نوري و ملاجعفر لاهيجي، حکمت و فلسفه آموخت؛ سپس رهسپار قزوين شد و نزد آخوند ملا آقاي قزويني، علوم معقول را تکميل کرد.
حکيم مدرس زنوزي، جواني را پشت سر گذاشته بود که به تهران بازگشت و در جامه‌ي يک فيلسوف و فقيه، در مدرسه سپهسالار قديم، حوزه درس فلسفه و حکمت برپا کرد و به مدت 40 سال، شاگردان فراواني را آموزش داد. برخي از دانشمندان پرآوازه، همچون شيخ محمدباقر اصطهباناتي، ميرزا طاهر تنکابني، علي نوري (شيخ شوارق)، شيخ عبدالنبي نوري، شيخ ملا محمد عاملي و بسياري ديگر از نامداران زمان او، تربيت شده محضر آقاعلي مدرس زنوزي تهراني به شمار مي‌روند.
از حکيم مدرس زنوزي که او را برجسته‌ترين چهره مکتب متعاليه و هم سطح صدرالمتألهين شيرازي (ملاصدرا) مي‌شناسند، آثار گوناگوني به زبان‌هاي عربي و فارسي بر جاي ماند که برخي از آنها عبارت است از: تعليقات بر اسفار اربعه که درگذشته حواشي محدودي بر سفر نفس از آن چاپ شده بود، ولي در سال‌هاي اخير بقيه آن به وسيله دکتر محسن کديور جمع‌آوري و به بازار کتاب عرضه شده است؛ سيل‌الرشاد في اثبات المعاد؛ رساله وجودي رابطي و رساله حمليه؛ بدايع‌الحکم (به فارسي)؛ شرح‌الهدايه‌الاثيريه؛ مقدمه بر مفاتيح‌الغيب ملاصدرا؛ تعليقات بر شرح‌الالهام لاهيجي؛ تعليقات بر لمعات الهيه ملا عبدالله زنوزي.
حکيم آقا علي مدرس زنوزي تهراني در سال 1268 خورشيدي در تهران درگذشت و در کنار ضريح امامزاده حمزه شهر ري، به خاک سپرده شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.