يکشنبه، 16 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احمد مسجد جامعي

احمد مسجد جامعي
روزنامه‌نگار، وزير
احمد مسجد جامعي، در سال 1335 خورشيدي در تهران متولد شد. وي پس از گذراندن دوره ابتدايي و متوسطه به دانشگاه تهران راه يافت و موفق به دريافت درجه ليسانس در رشته جغرافياي انساني شد.
مسجد جامعي از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، به خدمت در ارگان‌هاي اداري نظام جديد، درآمد و در مسئوليت‌هاي فرهنگي اجتماعي گوناگون، خدمت کرد. او که از خانواده‌اي روحاني است، در جريان فعاليت‌هاي سي‌ساله خود، به عنوان چهره‌اي فرهنگي و مؤثر در زمينه فرهنگ و هنر شناخته مي‌شود.
احمد مسجد جامعي در سال 1359 سرپرست واحد مطالعات و تحقيقات وزارت آموزش و پرورش شد و پس از يک سال به عنوان کارشناس مسئول گروه اجتماعي در دفتر تحقيق و برنامه‌ريزي و نوشتن کتاب‌هاي درسي معاونت پژوهشي وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد. وي از آنجا به وزارت کشور رفت و رئيس گروه مطالعات و تحقيقات فرهنگي و دبير شوراي اجتماعي وزارت کشور شد و تا سال 1368 اين مسئولت را به عهده داشت. پس از آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتقل شد و به عنوان معاون امور فرهنگي اين وزارتخانه به انجام خدمت پرداخت، سپس معاون پژوهشي و آموزشي وزير ارشاد شد. در همين مسئوليت بود که دبير شوراي فرهنگ عمومي کشور در شوراي انقلاب فرهنگي شد.
مسجد جامعي از سال 1374 تا 1376 با حفظ سمت، قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و از 1376 تا 1379 معاون فرهنگي وزارتخانه بود و در سال 1379 به وزارت رسيد و تا پايان دولت اصلاحات، اين سمت را دارا بود. پس از آن، هم‌زمان مدير عامل مؤسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و رئيس هيئت‌امناي موزه ملي قرآن کريم شد.
احمد مسجد جامعي در سال 1385 با رأي مستقيم مردم تهران به سومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران راه يافت و همچنان اين مسئوليت را به عهده دارد. فعاليت‌هاي جنبي وي در موقعيت‌هاي گوناگون عبارت است از: دبير شوراي اجتماعي وزارت کشور؛ مسئول کميته جوانان ستاد شوراي عالي انقلاب فرهنگي؛ عضو نخستين هيئت منصفه مطبوعات؛ عضو هيئت مديره انجمن آثار و مفاخر فرهنگي کشور (سه دوره)، عضو هيئت امناي دفتر نشر و مرکز پژوهشي ميراث مکتوب اسلام و ايران؛ بنيان‌گذار کنگره دين‌پژوهان و عضو افتخاري در اتحاديه نويسندگان عرب.
مسجد جامعي از دوران دانشجويي با انتشار نشريه دانشجويي فلق که سردبيري آن با خودش بود، وارد عرصه روزنامه‌نگاري شد و به مرور نشريه‌هاي گوناگوني را تأسيس و اداره مي‌کرد که عبارت است از: صاحب امتياز و مدير مسئول ماهنامه فرهنگي اجتماعي و ادبي کلمه؛ مدير مسئول فصلنامه فرهنگي، علمي و ادبي ارغنون؛ مدير مسئول نشريه هفتگي کتاب هفته؛ مدير مسئول گروه نشريه‌هاي ماهانه با نام‌هاي: دين، ادبيات و فلسفه، کودک و نوجوان، هنر، تاريخ و جغرافيا، علوم و فنون، کليات، علوم اجتماعي، فناوري اطلاعات؛ مدير مسئول فصلنامه‌نامه فرهنگ؛ مدير مسئول نشريه هفتگي گلستان قرآن.
احمد مسجد جامعي در سامان‌دادن به بزرگ‌ترين پديده سالانه فرهنگي کشور يعني نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران نقش بي‌بديل و تأثيرگذاري داشته است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما