چهارشنبه، 26 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

الهامه مفتاح

الهامه مفتاح
پژوهشگر، مؤلف، مترجم
الهامه مفتاح، فرزند محسن به سال 1330 خورشيدي در تهران متولد شد. وي پس از گذراندن دوره‌هاي ابتدايي و متوسطه، به دانشگاه تربيت معلم رفت و در رشته تاريخ ليسانس گرفت.
مفتاح در سال 1354 از پژوهشکده فرهنگ ايران فوق‌ليسانس تاريخ و فرهنگ ايران و در سال 1358 از دانشگاه تهران، فوق‌ليسانس تاريخ ايران دريافت کرد. او پس از فراغت از تحصيل در مقطع کارشناسي ارشد در فرهنگستان ادب و هنر مشغول به کار شد و افزون بر عضويت در هيئت علمي، رياست انجمن تاريخ را بر عهده گرفت. مفتاح يک سال بعد عضو هيئت علمي مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي شد. 
خانم الهامه مفتاح از سال 1367 به مدت سه سال عضو هيئت تحريريه مرکز اسناد ملي ايران بود و از سال 1379 به بعد با فصلنامه آسياي مرکزي و قفقاز و انتشارات دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه همکاري مي‌کرد و ضمن آن در دانشگاه تربيت مدرس، رتبه دانشوري گرفت.
خانم مفتاح که هم‌زمان با کار فرهنگي و مطالعاتي، دکتراي خود را از دانشگاه شهيد بهشتي در رشته تاريخ ايران دريافت کرد، تاکنون مقاله‌هاي متعددي در زمينه موضوع‌هاي تخصصي خود در مجله‌هاي سياسي به چاپ رسانده و کتاب‌هايي نيز تأليف و منتشر کرده است.
عنوان کتاب‌هاي دکتر مفتاح به شرح زير است:
تصحيح متن و تحشيه زينت‌التواريخ (چاپ نشده است)؛ سيد جمال‌الدين اسد‌آبادي (چاپ نشده است)، تاريخ رقابت‌هاي روس و انگليس در ايران؛ خاورميانه و غرب (ترجمه)؛ قفقاز در گستره تاريخ؛ ايران‌شناسي و ايران‌شناسان کشورهاي مشترک‌المنافع و قفقاز؛ جغرافياي تاريخي بلخ و جيحون؛ داستان‌هاي جاده ابريشم؛ روند نفوذ زبان و ادبيات فارسي در ترکيه.
دکتر الهامه مفتاح در سال 1371 از سوي وزير فرهنگ و آموزش عالي، مقام ممتازي پژوهش و تحقيق را کسب کرد و نيز از طرف مؤسسات پژوهشي - تحقيقاتي تقدير شده است. وي در دوران فعاليت‌هاي علمي، مسئوليت‌هايي داشت، از جمله: رياست انجمن تاريخ فرهنگستان هنر و ادب؛ عضويت کميته منتخب ترفيع؛ معاونت پژوهشکده تاريخ؛ معاونت پژوهشي پژوهشگاه علوم انساني؛ رياست بخش تاريخ معاصر و رياست بخش آسياي مرکزي و قفقاز.
دکتر مفتاح، پژوهش‌هاي بسياري انجام داده و استاد راهنماي تعداد زيادي از پايان‌نامه دانشجويي در مقاطع تحصيلي گوناگون بوده است. دکتر الهامه مفتاح در سال 1389 بازنشسته شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.