يکشنبه، 12 آذر 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ماه‌منير نفيسي

ماه‌منير نفيسي
ماه‌منير نفيسي، فرزند علي‌اصغر، در سال 1297 خورشيدي در تهران به دنيا آمد. وي پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي و متوسطه در تهران، به سوئيس رفت و در دانشگاه لوزان به تحصيل در رشته ادبيات و فلسفه و زبان انگليسي پرداخت. نفيسي بعد از گرفتن دکتري به ايران بازگشت و در دانشسراي عالي به تدريس زبان و ادبيات فرانسه پرداخت. او از اولين استاداني بود که در دانشکده ادبيات دانشگاه تهران، به دانشجويان زبان آموخت و نام خود را در رديف نخستين استادان دانشگاه تهران ثبت کرد.
ماه‌منير نفيسي به زبان‌هاي انگليسي و فرانسه و آلماني، به خوبي زبان مادري سخن مي‌گفت. او 31 سال در دانشگاه تدريس کرد و زماني که رياست بخش زبان فرانسه دانشکده ادبيات را به عهده داشت (1349)، بازنشسته شد. پس از بازنشستگي، به پژوهش در موضوع‌هاي مورد علاقه خود پرداخت و آثار ارزشمندي تأليف کرد. ماه‌منير نفيسي در طول دوران تدريسش، دانشجويان را تربيت کرد که از مفاخر و نامداران فرهنگ کشور شدند. او در سال‌هاي پاياني عمر خود، به تأليف اين کتاب‌ها مشغول بود: اصطلاحات و ضرب‌المثل‌هاي زبان فرانسه؛ قطعات ادبيات فرانسه؛ تطبيق افسانه‌هاي فونتن و گلستان سعدي و دو مجموعه داستان کوتاه يکي به زبان فرانسه و ديگري به زبان فارسي.
خانم نفيسي در چهارده سالگي با دکتر شمس‌‌الدين جزايري از رجال ملي آن زمان و بنيان‌گذار دانشکده اقتصاد ازدواج کرد که ثمره آن ازدواج چهار فرزند بود.
خانم ماه منير نفيسي (جزايري) در سال 1375 درگذشت.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.