شنبه، 9 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حسین آهی

حسین آهی
حسین آهی (زادهٔ ۳ آذر ۱۳۴۸ در تهران)، فرزند علی آهی، شاعر و پژوهشگر ایرانی است. وی تحصیلات مقدماتی را در تهران گذراند و پس از آن بر زبان‌های فارسی، عربی، پهلوی و آلمانی تسلط یافت. آهی در علومی مانند صرف، نحو، منطق، نجوم، فقه، اصول عروض و کلام دست به مطالعه و پژوهش زد و در آن‌ها صاحب‌نظر شد. اوّلین پژوهش‌های او در مباحث شعری و ادبی در سال ۱۳۵۵ثمره می‌دهد؛ تا آن‌جا که هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده‌بود که کتاب بحور شعر فارسی را منتشر می‌سازد و در همان دوران تحسین تنی چند از بزرگان شعر فارسی نظیر دکتر شفیعی کدکنی و مهدی اخوان ثالث را بر خود برمی‌انگیزد. اخیراً نیز بهاءالدین خرمشاهی به ویژگی‌های این اثر اشاره‌ای داشته است.
صدا و سیما
با کاروان شعر و موسیقی
اولین برنامه حسین آهی در تلویزیون با کاروان شعر و موسیقی که در دههٔ ۱۳۸۰ خورشیدی از شبکه دو سیما پخش می‌شد.
تماشاگه راز
از اواخر سال ۱۳۸۸ حسین آهی شروع به اجرای برنامهٔ «تماشاگه راز» در شبکهٔ رادیویی فرهنگ کرده است. برنامه «تماشاگه راز» همه روزه از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ به وقت تهران از شبکه رادیویی فرهنگ تا اواخر بهمن ماه ۱۳۹۲ پخش می‌شد. کارشناسی و اجرای این برنامه به عهدهٔ حسین آهی است و سردبیری و تهیه‌کنندگی آن را سهیلا رضایی به عهده دارد.
بخش شبانگاهی چهارشنبه‌شب‌های شبکه پیام
در برنامه‌ای دیگر از برنامه‌های صدا و سیما، بخش شبانگاهی رادیو پیام در روزهای چهارشنبه، میزبان حسین آهی است و او به اشاعهٔ مباحثی در زمینهٔ تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران می‌پردازد.
بررسی نکات ویرایشی زبان فارسی، اشاره به لغزها و چیستان‌های دیرینهٔ زبان فارسی، خوانش اشعار و داستان‌های بزرگان ادبیات ایران و جهان و بررسی آن‌ها از دیگر بخش‌های این برنامه است. در قسمتی از برنامه تلویزیونی «رادیو مستند» از شبکهٔ مستند، یکی از شب‌های اجرای حسین آهی به تصویر کشیده شد که از جمله قسمت‌های این برنامه، خواندن ترانهٔ «من به این جملهٔ نمی‌اندیشم» فریدون مشیری بوده‌است.
این برنامه به تهیه‌کنندگی وحید رستگاری و صدابرداری کامبیز حکمتی است و به مدت ۴ ساعت هر چهارشنبه شب از ساعت ۲۲ به وقت ایران به صورت زنده اجرا می‌گردد.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.