شنبه، 23 دی 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حاج شیخ مهدی مظاهری

حاج شیخ مهدی مظاهری

تولد
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی مظاهری اولین چهره ماندگار تبلیغ اصفهان، در سال ۱۳۱۰ ه .ش در یک خانواده روحانی ساده زیست چشم به دنیا گشود. پدرش یک روحانی ساده زیست و متدین بود که عموم مردم اصفهان ایشان را به نیکی یاد می‌کردند به نام شیخ محمد حسین کَرَونی بود . پدربزرگِ ایشان مرحوم حجة الاسلام والمسلمین ملامیرزا یکی از اوتاد و علماء خوب منطقه‌ی تیران – از توابه اصفهان- بود. سال تولد وی در شناسنامه ۱۳۱۰ نوشته شده بود. از میانِ چهار برادر و سه خواهر مهدی اولاد آخر پدر بود.
عموی وی مرحوم حاج میرزا حسن شریعتی از شاگردان ارزشمند میرزا هاشم خوانساری (برادر آیت ا… میرزا محمد باقر صاحب روضات) بود و از ایشان اجازه اجتهاد داشت که در اصفهان تحصیل کرده و بعد در کرون مقیم شد.
پدرِ وی وقتی به اصفهان آمد و مشغول به تحصیل شد و به مقام علمی رسید، در اصفهان ساکن شده و به تدریس، اقامه‌ی جماعت و منبر پرداخت.
 

تحصیل
او خود در گفت‌وگویی گفته است: «پدرم دوست داشتند که من روحانی شوم، ولی برخی نزدیکان بخاطر مشکلات آن زمان، موافق این کار نبودند و می‌گفتند ایشان توانش را ندارد، ولی پدرم می‌گفتند که من دوست دارم که این بچه نوکر امام حسین(علیه السلام) بشود و خدا توان می‌دهد و اصرار زیادی داشتند که طلبه شده و به تحصیل مشغول شوم و اینکه در نهایت منبری شوم و لذا با اصرار پدرم طلبه شدم و در مدرسه میرزا حسین (جنب مسجد سید) مشغول تحصیل شدم.»
ورود وی به تحصیلات حوزوی در سال ۱۳۲۰ بود.
 

معلمین و اساتید
در اصفهان :
مرحوم آیت الله آقای حاج آقا احمد مقدس که یکی از اساتید بسیار ارزشمند مخصوصا در صرف و نحو بودند.
مرحوم آیت الله حاج آقا حسن مدرس که جنب مرحوم علامه مجلسی دفن هستند.
مرحوم حاج شیخ محمد حسن نجف آبادی که از علماء ارزشمند و بزرگان بودند.
مرحوم آیت الله حاج شیخ عباسعلی ادیب.
در قم: آیت الله مشکینی و آیت الله سلطانی
سپس از تحصیل در قم، دوباره به اصفهان برگشتند و از محضر آیت ا… شهید شمس آبادی استفاده کردند.
 

برگزاریِ مراسم دعاخوانی
او در خلال تحصیل و با پیشنهاد بعضی از دوستان شروع به خواندن دعای کمیل کرد. خود در این باره گفته است: «من دعای کمیل را حفظ نداشتم ولی پس از اصرار دوستان برای خواندن دعا، در طی یک هفته (از شنبه تا پنج شنبه) این دعا را حفظ کردم. در مسجد آقا سید محمود امام (مسجد عصّاری) اولین دعای کمیل را از حفظ خواندم (۶۰ سال قبل) با حدود هفت هشت نفر. بعد از مدتی به مسجد سلام که مرحوم آقا شیخ اسماعیل پشمی نماز می‌خواندند رفتم. کم کم عدد پنج شش نفر اولیه رسید به اینکه تمام شبستان و فضای خارج شبستان پر از جمعیت میشد. بعد از مدتی مرا به تخت پولاد دعوت کردند و آنجا در تکیه کوهی و تکیه ملک شروع به برگزاری مراسم دعا کردیم و کم کم به جایی رسید که چندین هزار نفر در نیمه های شب جمعه در این مراسم شرکت می کردند. البته اصفهان آن روز یکدهم جمعیت کنونی را نداشت.»
نه تنها از شهر اصفهان، بلکه از دیگر شهرهای مجاور مانند نجف آباد، خوراسگان ، خمینی شهر ، شهرضا و … نیز جمعیت برای مراسم دعای کمیل می‌آمدند. مراسم دعای کمیلِ او از دو ساعت مانده به اذان صبح شروع می‌شد که در آغاز ۴۵ دقیقه منبر می‌رفت و بعد از آن به مدت یک ساعت و پانزده دقیقه دعای کمیل می‌خواند.
بسیاری از مردم از دعای او بهره می‌بردند. مرتضی نجفی قدسی در این باره نوشته است: «مرحوم مظاهری احیاگر روح دعا و نیایش در بین نوجوانان، جوانان و عامة مردم اصفهان بود. در قبل از انقلاب که دعای کمیل هنوز در بسیاری از شهرها اصلاً مطرح نبود، ایشان جلسات بسیار گرم و پرشوری داشت و سنت ایشان هم در دعا‌ خوانی این بود که زمان سحر را انتخاب می‌کردند، یعنی غالب برنامه‌های دعاخوانی ایشان در نیمه دوم شب بود و تا اذان صبح به‌طول می‌انجامید. در شب‌های ماه مبارک رمضان، هر شب تمام دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت می‌کرد و مردم اصفهان با نغمه‌های عاشقانه دعا‌خوانی ایشان عشق و صفا می‌کردند.»
بعد از انقلاب دعا را به مسجد جامع انتقال دادند و قریب به ۳۰ سال این دعا دراین مسجد ادامه داشت.
از سویِ دیگر، با اصرار دوستان از حدود ۵۷ سال پیش دعای ابوحمزه را نیز شروع کرد که به گفته‌ی خودِ او «در اولین جلسه‌ای که برگزار شد، جمعیت زیر ۱۰ نفر بود.»
آن زمان خواندن دعای کمیل مرسوم بود و افراد زیادی بودند که در شهر اصفهان مراسم دعا را برگزار میکردند. دعای ابوحمزه هم در ماه مبارک رمضان به صورت محدود، مثلا هفته‌ای یک یا دو بار برگزار می‌شد، ولی ایشان هر ۳۰ شب ماه رمضان مراسم دعا را برگزار می‌کرد و هر شب همه دعا را می‌خواند و جلساتِ بسیار معنوی‌ای برگزار می‌شد.
بسیاری از افراد بودند که در این جلسات مسیر زندگی‌شان عوض شد و متحول شدند. او در این باره گفته است: «مثلا اول انقلاب یک جوان نامه‌ای به من داد که ما چند جوان هستیم که کمونیست شده بودیم و به صورت اتفاقی به جلسات دعای شما آمده و از مسیر غلط‌مان دست برداشتیم. بسیاری از افراد بودند که دچار انحرافات فکری ، اخلاقی و … شده بودند و به فیض جلسات دعا به راه راست هدایت شدند.»
 

فعالیت‌های اجتماعی
برگزاری دعاهای کمیل و ابوحمزه ثمالی چند ده هزار نفری در طول حدود ۶۰ سال، تأسیس دانشگاه قرآن و معارف اسلامی، تأسیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان، تأسیس دارالقرآن الکریم استان اصفهان، تلاش برای تأسیس انجمن خیریه مددکاری امام زمان(عج)، تأسیس موسسه خیریه ابابصیر اصفهان و بنیاد خیریه‌ی آلا، فعالیت‌های گوناگون در زمینه نشر و ترویج معارف دینی و مبارزه با رژیم طاغوت و تحمل زندان برای پیروزی انقلاب اسلامی از جمله فعالیت های این چهره‌ی ماندگار تبلیغ به شمار می‌رود.
 

معرفی به عنوان چهره ماندگار تبلیغ
مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی مظاهری، در سال ۱۳۸۹ به دلیل مجاهدت های تبلیغی و ترویج معارف اهل بیت(ع) به عنوان «چهره ماندگار تبلیغ» در استان اصفهان معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.
این عالم خدوم سرانجام پس از عمری مجاهدت تبلیغی، پنج شنبه شب ۲۱ دی ماه ۱۳۹۶، در یکی از بیمارستان های اصفهان دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با صدور پیامی درگذشت روحانی خدمتگزار و واعظ شهیر حجت‌ الاسلام آقای مهدی مظاهری را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
درگذشت روحانی خدمتگزار و واعظ شهیر حجة‌الاسلام آقای حاج مهدی مظاهری رحمة‌الله علیه را به همه‌ی دوستداران و ارادتمندان و تربیت شدگان منابر مؤثر آن مرحوم و بالاخص به خاندان مکرّم و بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. زمزمه‌ی معنویِ دعا و نیایش آن مرحوم در شب‌های جمعه و سحرهای ماه مبارک رمضان طی سال‌های طولانی در شمار یادگارهای معنوی شهر عزیز اصفهان است و امید است همواره برقرار باشد.
سیّد علی خامنه‌ای
۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۶   

منابع:
1) سایت مؤسسه آلاء
2) سایت روزنامه اطلاعات
3) سایت بلاغ
3) سایت Khamenei.ir



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.