دوشنبه، 29 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

رضا دُرمیشیان

رضا دُرمیشیان
بیوگرافی
 
رضا دُرمیشیان (زاده: آبان ۱۳۶۰ - تهران) نویسنده، کارگردان و مستندساز اهل ایران است.
 
 
زندگی‌نامه
 
درمیشیان فعالیت سینمایی خود را از سال ۱۳۷۴ به عنوان نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی در نشریات تخصصی سینمایی آغاز کرد و در کنار آن به عنوان دبیر تحریریه انتشارات سینمایی چندین کتاب سینمایی گردآوری و چاپ نمود.
به عنوان نویسنده فیلمنامه و دستیار کارگردان و برنامه‌ریز وارد عرصه سینمای حرفه‌ای شد و با کارگردانان مطرحی چون داریوش مهرجویی، علیرضا داودنژاد و فریدون جیرانی همکاری نمود.
رضا درمیشیان چندین فیلم مستند و کوتاه داستانی ساخته که از میان آن‌ها می‌توان به مستند بلند جادوگر دربارهٔ علیرضا زرین دست (برنده جایزه بهترین مستند انجمن منتقدان)، مستند خانه خراب (برنده جایزه بهترین مستند به خاطر نگاه هوشمندانه به مسائل شهری از دومین جشنواره فیلم بم)، گریزه، کروات، پامنار، درخت آرزوها و… اشاره کرد. درمیشیان همچنین در کنار نگارش فیلمنامه، فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را به عنوان مجری طرح و تهیه‌کننده ادامه داد و به عنوان تهیه‌کننده و مجری طرح در چندین فیلم از جمله فیلم‌های داریوش مهرجویی حضور داشته‌است.
او در سال ۱۳۸۹ تنها نمایش داریوش مهرجویی با نام درس بر اساس متن اوژن یونسکو را به عنوان تهیه‌کننده در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه آورد.
او در سال ۱۳۹۰ نخستین فیلم بلند سینمایی خود با نام بغض را ساخت. این فیلم در حالی از بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد که نمایش جهانی آن در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال آغاز و در نزدیک به بیست جشنواره جهانی به نمایش درآمد و برنده جوایز متعددی شد. رضا درمیشیان برای بغض برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم اول و خلاقیت و استعداد درخشان از ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران شد.
عصبانی نیستم (۱۳۹۲) دومین فیلم سینمایی رضا درمیشیان، جنجالی‌ترین فیلم سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و تنها نماینده سینمای ایران در شصت و چهارمین دوره جشنواره برلین ۱۳۹۲ است که با استقبال مردم و منتقدان روبرو شد.


 فیلم‌شناسی
 
کارگردان


یواشکی
لانتوری (۱۳۹۴)
عصبانی نیستم (۱۳۹۲)
بغض (۱۳۹۰)
 
 
نویسنده
 
لانتوری (۱۳۹۴)
عصبانی نیستم (۱۳۹۲)
بغض (۱۳۹۰)
 
 
تهیه‌کننده
 
لانتوری (۱۳۹۴)
عصبانی نیستم (۱۳۹۲)
چه خوبه که برگشتی (۱۳۹۱)
 
 
مشاور کارگردان
 
من مادر هستم (۱۳۹۰)
قصه پریا (۱۳۸۹)
پارک‌وی (فیلم) (۱۳۸۵)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.