دوشنبه، 7 آبان 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ریکاردو کاکا

ریکاردو کاکا
 ریکاردو ایزکسون دوس سانتوز لیته در 22 آوریل 1982 در گاما واقع در برزیل به دنیا آمد. پدرش بوسکو نام دارد و مهندس عمران است، مادرش سیمونی هم معلم دبستان است. برادر کوچک تر او رودریگو که او را با نام مستعار دیگائو می شناسند، نیز فوتبالیست می باشد. جالب است بدانید که برادرش نمی توانست ریکاردو را صدا بزند، به همین دلیل او را کاکا صدا می کرد، بعدها این نام روی او ماند به گونه ای که اکنون سراسر دنیا او را با نام مستعار «کاکا» می شناسند.
 
خانواده ی کاکا ازلحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار داشتند، به همین خاطر او می توانست به خوبی هم روی درس و هم روی فوتبال تمرکز نماید. خانواده ی کاکا زمانی که او هفت ساله بود، به سائوپائولو بزرگ ترین شهر برزیل نقل مکان کردند.
 
کاکا توسط مدرسه به باشگاهی بومی به نام آلفاویل رفت و با این تیم توانست به فینال مسابقات بومی راه پیدا کند. همان جا بود که استعدادیاب های سائوپائولو او را کشف کردند و به وی پیشنهاد عضویت در آکادمی را دادند. به این ترتیب کاکا در 8 سالگی به عضویت تیم باشگاهی سائوپائولو درآمد.
 
اما زمانی که کاکا 18 ساله شد، حادثه ای در استخر برای او اتفاق افتاد که باعث شکستن ستون فقراتش شد که ممکن بود او را فلج کند، و این مسئله برای او به منزله ی پایان آرزوی فوتبالیست شدن باشد، ولی بنا به گفته های خودش عیسی مسیح بود که معجزه کرد تا سلامتی اش را دوباره به دست آورد.
 
آغاز فعالیت حرفه ای
کاکا اولین قرارداد رسمی خود را در 15 سالگی با تیم باشگاهی سائوپائولو بست و در 1 فوریه 2001 نخستین بازی خود را برای بزرگ سالان این تیم انجام داد. وی 3 فصل را در تیم سائوپائولو گذراند. در 125 مسابقه رسمی بازی کرد و موفق شد 47 گل را به ثمر برساند.
 
کاکا بعد از عملکرد خوبی که از خود در لیگ برزیل نشان داد موفق شد توجه باشگاه های بزرگ اروپایی را مانند بایرلورکوزن و میلان را به خود جلب نماید.
 
ورود به تیم میلان
در سال 2003 باشگاه آ.ث.میلان 8.5 میلیون یورو به کاکا پرداخت کرد و او را به عضویت باشگاه خود در آورد. کاکا در کمتر از یک ماه موفق شد به ترکیب اصلی تیم راه یابد و در پست هافبک تهاجمی بازی کند.
 
کاکا موفق شد در نخستین فصل خود 10 گل به ثمر برساند و پاس های گل مهمی بدهد که سبب تثبیت قهرمانی میلان در سری A شد. کاکا با تیم میلان موفق شد به قهرمانی سوپر جام اروپا، نایب قهرمانی جام بین قاره ای و سوپر جام فوتبال ایتالیا دست یابد. وی همچنین توانست در پایان فصل جایزه ی بازیکن سری A را از آن خود کند، کاندید توپ طلای اروپا و رتبه نهم بازیکن سال فوتبال جهان شود.
 
در فصل 5-2004 فینال لیگ قهرمانان اروپا بدترین خاطره کاکا در باشگاه میلان رقم خورد، به این دلیل که هم تیمی های او بازی 3 بر هیچ به نفع خود را، در پنالتی به تیم لیورپول باختند، اما با این حال کاکا به عنوان بهترین هافبک مسابقات انتخاب شد.
 
در فصل 7-2006 در مسابقات نیم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل منچستر یونایتد توانست دو گل حساس را به ثمر برساند و میلان را به مسابقات فینال ببرد.
 
در 23 می 2007 در فینال مقابل لیورپول قرار می گیرد تا این بار انتقام خود را از آن بگیرد. در این مسابقه کاکا هیچ گلی نمی زند ولی دومین پاس گل را برای «اینزاکی» فراهم می کند تا این بار قهرمانی اروپا را به همراه انتقامی سخت از لیورپولی ها تجربه کند.
 
موفقیت های سال 2007 برای کاکا ادامه داشت. او در 30 اوت توانست به عنوان بهترین بازیکن و فوروارد اروپا انتخاب شود. سپس در 5 اکتبر به عنوان بهترین بازیکن سال فیفا افتخار کسب کرد. در 2 دسامبر نیز با دریافت توپ طلای فرانس فوتبال، افتخارات خود را کامل نمود.
 
حضور در تیم ملی
کاکا برای بازی در مسابقات جام جهانی جوانان 2001 به تیم ملی جوانان برزیل دعوت شد، اما در دور نیمه نهایی در برابر غنا شکست خوردند و از دور مسابقات حذف شدند.
 
کاکا برای اولین بار در 31 ژانویه 2002 به تیم ملی بزرگ سالان دعوت شد، تا نخستین تجربه ملی خود را در بازی دوستانه مقابل بولیوی داشته باشد.
 
وی در سال 2003 برای شرکت در جام طلایی کونکاکاف به عنوان کاپیتان تیم ملی زیر 23 سال انتخاب شد، و توانست 3 گل را به ثمر برساند. تیم ملی برزیل در این دوره از مسابقات موفق شد در جایگاه دوم قرار بگیرد.
 
کاکا برای حضور در جام کنفدراسیون های 2005 در ترکیب تیم ملی برزیل قرار گرفت و در هر 5 بازی برزیل شرکت کرد. او موفق شد در مرحله نهایی پیروزی مقابل تیم آرژانتین یک گل به ثمر برساند.
 
کاکا آغازگر اولین بازی برزیل در جام جهانی 2006 در برابر کرواسی بود، که موفق شد تک گل پیروزی برزیل را به ثمر برساند و عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص دهد.
 
پس از گذشت چند سال، در جام کنفدراسیون های 2009 در رقابت های ملی تیم برزیل حضور پیدا کرد. کاکا در این مسابقات توانست دو گل به ثمر برساند.
 
او در جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی به دلیل دو کارته شدن یک کارت قرمز دریافت کرد. کاکا در این مسابقات با وجود این که نتوانست گلی به ثمر برساند، اما به دلیل فراهم کردن 3 پاس گل عالی، لقب بهترین پاسور این رقابت ها را به دست آورد.
 
کاکا در 5 مارس 2013 برای بازی در مقابل ایتالیا، روسیه و لندن در ژنو به تیم ملی دعوت شد. سپس بعد از گذشت 18 ماه در اکتبر 2014 برای بازی در مقابل تیم های ژاپن و آرژانتین به تیم ملی برزیل فراخوانده شد.
 
کاکا در سال 2015 برای شرکت در جام ملت های آمریکای جنوبی، یکی از 7 بازیکن جانشین در ترکیب ابتدایی برزیل بود.
 
در روزهای پایانی ماه می 2016 برای بازی در کوپا آمریکای قرن به عنوان بازیکن جانشین به ترکیب تیم ملی برزیل دعوت شد. وی در 30 می در بازی آماده سازی مقابل پاناما در دقیقه 80 بازی وارد زمین شد و برزیل در این بازی پیروز شد. ولی کاکا به دلیل مصدومیت از ناحیه ماهیچه، از راهیابی به مسابقات پیش رو بازماند.
 
زندگی خصوصی
کاکا فوتبالیست محبوب برزیلی، برخلاف ستارگان فوتبال زندگی خود را در سلامت و با کمترین حواشی سپری کرده است. او یک مسیحی انجیلی بسیار مذهبی است که در دوازده سالگی این دین را برگزید. کاکا 10 درصد حقوق ماهانه خود را به کلیسای «رناسر ام کریستو» می دهد تا برای امور خیریه خرج شود. او رنگ سفید را دوست دارد، و فیلم های گلادیاتور و تروی جزو فیلم های مورد علاقه ی او هستند.
 
کاکا در 23 دسامبر 2005 با کارولین چلیکو 18 ساله که اصالتا ایتالیایی بود، در کلیسایی واقع در سائوپائولو ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند بود. پسر آن ها لوکا سلیکو لیته در 10 ژوئن 2008 به دنیا آمد. پس از آن دخترشان ایزابلا در 23 آوریل 2011 متولد شد.
 
کاکا با وجود اصالت ایتالیایی همسرش موفق شد تابعیت ایتالیایی بگیرد. او در تبلیغات برند ورزشی «آدیداس» حضور پررنگی داشته است. همچنین با «آرمانی» برند سرشناس پوشاک مردانه قرارداد مدلینگ بست. سایر اسپانسرهای کاکا برندهای دولچه، ژیلت و گابانا هستند که درآمد فراوانی برای او به ارمغان می آورند.
 
کاکا و مارسلو ساراگوسا هافبک برزیلی، دوستان صمیمی هستند به گونه ای که هردو در مراسم عروسی خود، ساقدوش یکدیگر بودند.
 
مجله تایمز در سال 2007 کاکا را جزو صد چهره تاثیرگذار مردم دنیا معرفی کرد. وی همچنین در آوریل 2012، در توییتر به اولین ورزشکار دارای بیش از یک میلیون فالوور تبدیل شد. کاکا تا مارس 2015 در فیس بوک نیز با 33 میلیون فالوور در رتبه ی پنجم بیشترین تعداد هوادار در شبکه های اجتماعی قرار گرفت.
 
بازنشستگی
کاکا با وجود پیشنهادهای متعدد از طرف تیم های میلان و سائوپائولو، سرانجام در 17 دسامبر 2017 رسما بازنشستگی خود را اعلام کرد. و خبر داد از این پس علاقه دارد به عنوان مدیر ورزشی کار کند.
 
افتخارات باشگاهی
میلان / رئال مادرید
 
افتخارات ملی
جام جهانی : ۲۰۰۲
جام کنفدراسیون‌ ها : ۲۰۰۵، ۲۰۰۹
 
افتخارات فردی

برنده سامبا طلا در سال ۲۰۰۸
بازیکن خارجی سال سری آ ۲۰۰۴، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷
بازیکن سال سری آ ۲۰۰۴، ۲۰۰۷
بهترین پاسور لیگ قهرمانان اروپا ۰۵–۲۰۰۴، ۱۲–۲۰۱۱
تیم سال یوفا ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹
بازیکن سال یوفا ۰۷–۲۰۰۶
توپ طلای اروپا ۲۰۰۷
بازیکن سال فوتبال جهان ۲۰۰۷
بازیکن سال ورلد ساکر ۲۰۰۷
بهترین بازیساز سال از نگاه IFFHS ۲۰۰۷
بهترین ورزشگار لاتین سال از نگاه IAAF ۲۰۰۷
تایم ۱۰۰ ۲۰۰۸، ۲۰۰۹
تالار مشاهیر ماراکانا ۲۰۰۸
سامبا طلا ۲۰۰۸
مارکا لیندا ۲۰۰۹
توپ طلای جام کنفدراسیون‌ ها ۲۰۰۹
تیم منتخب جام کنفدراسیون‌ ها ۲۰۰۹
جام جهانی فوتبال بهترین پاسور ۲۰۱۰
تالار مشاهیر آ.ث. میلان ۲۰۱۰
 
منبع :
parvaresheafkar.com
 

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.