جمعه، 23 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

سباستین پینیه‌را

سباستین پینیه‌را
میگل خوان سباستین پینیه‌را زاده ۱ دسامبر ۱۹۴۹ رئیس‌جمهور وقت شیلی، از میلیاردرها و اقتصاددانان محافظه‌کار این کشور است. وی که تحصیل کرده دانشگاه هاروارد است، اولین رئیس‌جمهور راستگرای این کشور در بیست سال گذشته‌است.

پینیه‌را در سال ۲۰۱۰، با کسب ۵۱٫۶۱ درصد آرا با ائتلاف راست میانه که شعار خود را تغییرات بنیادی در شیلی برگزیده بود، به قدرت رسید. رقیب اصلی او «ادواردو فری»، نامزد چپ‌گرا بود. همچنین برادر او خوزه پینیه‌را وزیر کار دوران پینوشه است.

پینیه‌را جانشین میچل باچله؛ نخستین رئیس‌جمهور زن شیلی که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ریاست این کشور را بر عهده داشت، شد.

سیسیلیا مورل، همسر پینیه‌را (بانوی اول شیلی) سفیر برنامه زندگی سالم در شیلی است.

طبق قانون اساسی شیلی، روسای جمهوری نمی‌توانند دو دوره پشت هم رئیس‌جمهور باشند اما امکان دوباره رئیس‌جمهور شدن را بعد از ایجاد فاصله بین دوره کاری‌شان، دارند.
پینیه‌را نخستین کاندیدای محافظه کار بعد از بیست سال

پینیه‌را نخستین کاندیدای محافظه کار است که از زمان پایان حکومت نظامیان بر شیلی در سال ۱۹۹۰ میلادی پس از پایان دوره حکومت نظامی آگوستو پینوشه، به قدرت رسیده‌است. در سال ۱۹۹۰ میلادی، چپ گرایان قدرت را در این کشور طی ۲۰ سال گذشته در دست داشته‌اند. پینوشه، در سال ۱۹۷۳ میلادی با کودتا علیه دولت منتخب سالوادور آلنده؛ رئیس‌جمهوری چپ‌گرای شیلی، به قدرت رسید
پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸

بنا به آرای شمارش شده در دور دوم انتخابات شیلی، میلیاردر «سباستین پینیه‌را» سال ۲۰۱۸ بعنوان رئیس‌جمهور شیلی به قدرت بازخواهد گشت. مقامات انتخابات گفتند محافظه کار ۶۸ ساله که از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۴ رئیس‌جمهور شیلی بود با بیش از ۵۵ درصد آرا پیروز انتخابات بوده‌است. رقیب چپگرا و ۶۴ ساله وی سناتور «الخاندرو گایلیر» با پذیرش شکست این پیروزی را به رئیس‌جمهور سابق تبریک گفته‌است. سباستین پینیه‌را، کشور شیلی که بزرگترین تولیدکننده مس در جهان است را از مارس ۲۰۱۸ برای چهار سال رهبری خواهد کرد.

منبع:
fa.wikipedia.org


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.