شنبه، 24 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اریک ریموند

اریک ریموند
اریک اس. ریموند (به انگلیسی: Eric S. Raymond) برنامه‌نویس، محقق و تاریخ‌نگار فرهنگ هکرهای رایانه‌ای نویسندهٔ مقاله کلیسای جامع و بازار می‌باشد.تاریخ تولد: ۴ دسامبر ۱۹۵۷ بوستون، ماساچوست، آمریکا .

وی در ۴ دسامبر ۱۹۵۷ به دنیا آمد. نویسنده کتاب کلیسای جامع و بازار و معرف Jargon File (تعریف لغتنامه‌ای تازه برای هکرها) همچنین در کنار انتشار این لغتنامهٔ تخصصی اعتبار، اصلی او به عنوان یک تاریخ‌نگار و انسان‌شناس در زمینه فرهنگ هکرها، بعد از سال ۱۹۹۷ (میلادی) به نوعی به یک پیشتاز در دنیای نرم‌افزار متن‌باز تبدیل شد و رهبری و هدایت این جامعه را به عهده گرفت. امروزه به عنوان یک شخصیت بحث‌برانگیز و ستیزگر شناخته می‌شود. تلاشهای او آنچنان که اندکی از آنها در این نوشته آورده شده‌است، آقای ریموند را به جامعهٔ متن‌باز و نرم‌افزار متن‌باز شناسانده‌است. جامعه‌ای که سهم زیادی در تشکیل آن داشته و او را به عنوان پدر جامعه بازمتن می‌شناسند. هر حرکتی نقطه آغازی دارد، بسیاری از پروژه‌ها و جنبش‌های نرم‌افزار متن‌باز از فردی به نام اریک ریموند آغاز می‌گردند.

پروژه‌ها
سیستم‌عامل لینوکس، ویرانگر است. حتی پنج سال پیش، چه کسی می‌توانست تصورش را بکند که یک سیستم‌عامل جهانی بتواند همچون یک معجزه از ابتکارهای پاره وقتی چندین هزار تن از برنامه‌نویسان که در سرتاسر جهان پراکنده‌اند و به وسیله‌ی اینترنت با هم در ارتباطند، شکل یابد؟

حقیقتاً، من چنین تصوری نمی‌کردم. اوائل سال ۱۹۹۳، زمانی که لینوکس به دایره ذهن من راه یافت، ده سال می‌شد که من درگیر یونیکس و جنبش باز-متن بودم. من یکی از اولین شرکت‌کنندگان پروژه GNU در اواسط دهه ۱۹۸۰ بودم و تعداد زیادی از نرم‌افزار‌های بازمتن را بر روی شبکه انتشار دادم، و در توسعه بسیاری از نرم‌افزارهـا (نظیر nethack, Emacs VC and GUD modes, xlife و …) که هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، نقش مستقیم یا غیر مستقیم داشتم. فکر می‌کردم که می‌دانم چه چیزی در حال رخ دادن است.

لینوکس ویرانگر‌تر از آن چیزی بود که من فکر می‌کردم. من با ابزارهایی ساده در حال وعظ با انجیل یـونیکس بودم! و سالها به شکلی تکاملی و با ساختار موجود برنامه‌نویسی می‌کردم. اما همچنین بر این باور بودم که یک نوع پیچیدگی بحرانی خـاصی در روش قبلی وجود دارد که نیازمند روش ساخت یافته‌تر و متمرکز‌تری است. من بر این عقیده بودم که نرم‌افزارهای پایه‌ای و مهم (سیستم‌عامل و ابزار‌های بزرگی همچون Emacs) می‌بایست با مهارتی خاص و به وسیله‌ی نوابغی منحصر به فرد یا گروهی از دانشمندان منزوی، همانند یک کلیسا ساخته شوند؛ بدون اینکه نسخه بتایی از آن را قبل از زمان ارائه آن توزیع کنند.
    در پروژه‌های زیادی شرکت داشته‌است و از کارهای زیادی حمایت و پشتیبانی می‌کند.

    وی همچنین در دو مستند سیستم عامل انقلابی و کد، که دربارهٔ داستان شکل‌گیری سیستم عامل گنو/لینوکس و بنیاد نرم‌افزارهای آزاد است، حضور دارد.

برنامه‌نویسی
اینترنت و ارتباطات، برنامه‌های کمکی برای مکتوب کردن، زبانهای سودمند و برنامه‌نویسی، برنامه‌های کمکی برای برنامه‌نویسی، برنامه‌های کمکی برای دستگاهای مختلف و لوازم جانبی، بازی و کمک به برنامه‌های دیگران.

نویسندگی
در زمینه‌هایی از جمله انسان‌شناسی هکر بودن و نرم‌افزار متن‌باز مطلب می‌نویسد. یک نویسنده مقاله‌های فنی علمی و… است. نوشته‌های او تأثیر خوبی روی تعداد زیادی از افراد جامعه گذاشته‌است. شهرت او در درجه اول به افکار و نوشته‌های او مربوط می‌شود تا برنامه‌نویسی. ریموند همچنین در وبلاگ شخصی‌اش  در مورد نرم‌افزار آزاد، سیاست و … می‌نویسد.
 
بعد از سال ۱۹۹۷ آقای ریموند به یک متخصص و منبع برای حرکتهای جامعه نرم‌افزار بازمتن و یک مبتکر ٬ آغاز کننده برای فعالیتهای مطرح تبدیل شد. همچنین او به عنوان یک سفیر و یک محرک تاثیر‌گذار برای تجارت و جامعه نرم‌افزار بازمتن مطرح شد. او سخنگوی افتخاری جامعه بازمتن است که با اندکی مایه طنز(دست مایه طنز همیشه در بین ایرانیان طرفدار داشته و شاید مهمترین انتقادهای سازنده و تاثیر‌گذار از این روش استفاده کرده‌اند. در عین حال از خستگی و بی‌حوصلگی شنونده جلوگیری می‌کند. به نظر م این بهترین روش برای شناساندن دنیای بازمتن یا نرم‌افزار بازمتن به مردم است.)٬ یک راهنما برای نشان دادن مسیر و طریقت نرم‌افزار بازمتن در بیش از ۵۰ کشور دنیا در ۶ قاره بوده است. فعال‌ترین مدافع نرم‌افزار بازمتن در سال ۲۰۰۳ بوده و در خبرهای مهم و روز جامعه٬ همیشه نامی از او در میان بوده است. اعتبار آقای ریموند و طرفدارانش از تاکتیکها و موفقیتهای زیاد و مختلفی بدست آمده است. یکی از اولین موفقیتها منتشر کردن سورس موزیلا (Mozilla – Netscape) در سال ۱۹۹۸بود.

منابع:
https://molaei.org/tag
http://www.forum.persianadmins.ir
fa.wikipedia.org

 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.