سه‌شنبه، 11 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

منوچهر دوایی

منوچهر دوایی
دکتر منوچهر دوایی پزشک متخصص و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران بود. وی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
 
شناسنامه
  سال 1315 ه.ش  تولد
 5 مرداد سال 1401 ه.ش  درگذشت
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 فوق تخصص جراحی  تحصیلات
 کانادا  دانشگاه
 پزشکی  زمینه فعالیت
 از دهه 40  سال های فعالیت
 لوح ارج نامه بنیاد ملی نخبگان و جوایز علمی دیگر  جایزه ها

زندگی نامه

تولد
دکتر منوچهر دوایی سال 1315ه.شدر تهران متولد شد.
 
درگذشت
دکتر دوایی در 5 مرداد سال 1401 ه.ش درگذشت.
 
منوچهر دوایی

سمت و فعالیت ها

فعالیت های علمی
تحصیلات
به سبب آن که پدر وی از داروسازان به نام تهران به شمار می آمد علاقه وی به درمان و التیام بیماران باعث شد تا پس از پذیرش با نمره عالی در کنکور پزشکی عمومی برای ادامه تحصیل جلای وطن کرده و به امریکا هجرت کند. وی پس از دانش آموختگی از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران، بورد تخصصی جراحی عمومی از امریکا 1345ه.شو فوق تخصص جراحی کودکان از کانادا و امریکا 1347ه.شرا اخذ و به میهن بازگشت. با بازگشت به وطن علیرغم فراهم بودن امکانات مناسب در تهران قصد عزیمت به اهواز می کند و در آنجا به همراه بعضی از دوستان خود قدم در راه توسعه و پیشرفت دانشگاه جندی شاپور اهواز می گذارد و در این مدت در مناصب گوناگون به عنوان ریاست دانشکده پزشکی، معاونت پژوهشی دانشگاه و ریاست دانشگاه اهواز همواره در کنار دوستان و شاگردانش برای اعتلای نام آن تلاش می کند تا اینکه ناقوس جنگ به صدا در می آید و به حکم آنچه دین و وطن می گوید در تمامی مدت جنگ به عنوان جراح به خدمت رسانی نسبت به رزمندگان مشغول بود و بارها از وی به خاطر از خودگذشتگی و حضور مستمر در جبهه های جنگ از سوی مقامات بلند پایه کشوری و لشکری تقدیر به عمل آمد.
 
منوچهر دوایی

پس از پایان جنگ به علت آنچه وظیفه در برابر بستگان بلافصل می نامد به ناچار اهواز را ترک می کند و به تهران باز می گردد. در تهران نیز از نخستین پزشکانی است که قدم در راه تاسیس بیمارستان امام حسین (ع) تهران می گذارد و سالها در آن بیمارستان مشغول خدمت بوده و در این سالها به مدت هشت سال سمت مدیریت گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را بر عهده داشته است. در این سالها هیچگاه از آموختن و آموزاندن علم دست بر نداشته و دوره های تکمیلی جراحی دستگاه گوارش و آنکولوژی در بیمارستان هراسمیت لندن را می گذراند و در بسیاری از کنگره های علمی و دوره های آموزشی به عنوان استاد مدعو شرکت می کند. به سبب آنچه خود سونامی سرطان در ایران می نامد از ابتدا به عنوان عضو هیات موسس و هیات رئیسه انجمن سرطان ایران خدمات بسیاری را در این راستا به بیماران ارائه نمود و از مردادماه 1392ه.شبه عنوان رئیس انجمن سرطان ایران برگزیده شد.وی متخصص جراحی با گرایش جراحی اطفال ، جراحی سرطان و جراحی دستگاه گوارش بود. دوایی که سابقه بیش از سه دهه عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی ایران را در کارنامه داشت ، یکی از اعضای تیم پزشکی امام خمینی (ره) ، رهبر انقلاب اسلامی بود و شهید چمران را نیز بدون بیهوشی عمل کرده بود.
 
منوچهر دوایی

جوایز و افتخارات

همچنین از سال 1369ه.شعضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران بود و در سال 1392ه.شمفتخر به دریافت نشان درجه یک علمی کشوری، عضو هیات موسس و هیات رئیسه انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، عضو ارشد جامعه جراحان امریکا (facs)، فلوآکادمی طب کودکان آمریکا (faap)، فلو کالج بین المللی جراحان (fics)، عضو انجمن جراحی کودکان آسیا و عضو انجمن بین المللی پزشکی حوادث است و سال ها از اعضای هیات ممتحنه بورد جراحی عمومی و اطفال بوده است. از جمله ابتکارات و نوآورهای وی می توان به پایه گذاری تریاژ برای مجروحین جنگ تحمیلی، ابداع تکنیک جراحی بازسازی آنورکتوم، پایه گذاری جراحی های معده برای بیماران مبتلا به چاقی و پایه گذاری جراحی های وسیع کبد پس از آمبولیزاسیون وریدپورت اشاره کرد. نشان افتخار و نشان آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استاد نمونه کشوری منتخب وزارت بهداشت، پزشک نمونه منتخب سازمان نظام پزشکی (2 بار)، استاد ممتاز جامعه جراحان ایران، استاد منتخب انجمن سرطان ایران از سوابق وافتخارات ایشان است.

وی در سال ۱۳۸۵ ه.ش در همایش تقدیر از پژوهشگران برگزیده نشان دانش و پژوهش گرفته است. مراسم تکریم توسط بنیاد نخبگان استان خوزستان با حضور چهره های علمی و فرهنگی کشور، شاگردان ایشان و استعدادهای برتر در سال 1396 ه.ش برگزار شد و لوح ارج نامه بنیاد ملی نخبگان به ایشان اهدا شد.

آثار

تألیف 2 کتاب، 12 مقاله در نشریات فارسی و 10 مقاله در نشریات بین المللی نیز از سوابق علمی دکتر دوایی است.

در نگاه دیگران

وزیر بهداشت در پیامی، درگذشت استاد دکتر منوچهر دوایی را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: « درگذشت اندوهبار استاد دکتر منوچهر دوایی، طبیب دانشمند، دلسوز و خدمتگزار صدیق نظام سلامت و از استادان برجسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موجب تألم و تأثر گردید.
این چهره ماندگار پزشکی همه عمر پر برکت خود را در راه آموختن و آموزاندن مصروف داشت و علاوه بر تربیت دانشجویان بی شمار افتخاراتی را در عرصه تألیف آثار ماندگار پزشکی نصیب کشور کرد که در زمره کارنامه علمی و معنوی منحصر به فرد او به شمار می‌رود و مورد استفاده نسل‌های متمادی خواهد بود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به  جامعه جراحان، پزشکان، شاگردان،   ارادتمندان و به ویژه خانواده مکرم آن مرحوم برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان از درگاه خداوند متعال سلامتی و شکیبایی مسألت می‌ نمایم.»

دکتر علیرضا مرندی رییس فرهنگستان علوم پزشکی ایران در پیامی درگذشت دکتر منوچهر دوایی را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است: «ایشان طی سال‌های طولانی دفاع مقدس، هم از سنگر بسیار حساس و دشوار مدیریت سلامت استان خوزستان به خوبی پاسداری نمود و هم با توجه به مهارت‌ها و تجارب علمی خود در زمینه‌های گوناگون جراحی به مجروحین جبهه‌های حق علیه باطل خدمت نمود و هم در عرصه‌های آموزش پزشکی بسیار فعال بود.
در حقیقت ایشان الگوی بسیار ارزشمندی در لباس استادی دانشگاه بود و به همین دلیل فرهنگستان علوم پزشکی، ایشان را الگو و اسوه سلامت معنوی تشخیص داد و طی مراسمی از ایشان قدر شناسی نمود.
اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان و جامعه عالیقدر پزشکی، از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان محترم ایشان صبر جمیل و اجر جزیل آرزو می‌کنم.»

دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در پیامی درگذشت دکتر دوایی را تسلیت گفت.
در این پیام آمده است:«دکتر دوایی که بیشتر عمر گرانبها و پربرکتش با تلاشی خالصانه و خستگی‌ناپذیر صرف اعتلای میهن اسلامی و خدمت به همنوعان شد، با تربیت شاگردانی ممتاز، نام خود را برای همیشه در سپهر دانش ایران جاودانه کرد.
خدمات برجسته این استاد خوشنام و برجسته در عرصه‌های علم، پژوهش، آموزش و خدمت از یادها نخواهد رفت و بدون شک فقدان این پزشک حاذق و متواضع که تمام دغدغه‌اش درمان بیمارانی بود که چشم امید به دستانش دوخته بودند، برای جامعه پزشکی جبران‌پذیر نخواهد بود.
درگذشت این استاد ارجمند را به خانواده معزز و بازماندگان ایشان و جامعه پزشکی کشور تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای ایشان مغفرت الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل واجر جزیل مسئلت دارم.»
دکتر علیرضا زالی
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی"

منابع:
1. وبسایت ایران کتاب
2. خبرگزای ایسنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.