0
مسیرجاری :

(1379 -1290 ش)، بازیگر و موسیقیدان. در تهران به دنیا آمد. از پیشكسوتان و اساتید هنرى تئاتر ایران بود. از 1305 ش همكارى خود را با گروه كمدى ایران آغاز كرد. در 1308 با گروه تئاتر دائمى سیروس به عنوان بازیگر مشغول كار شد. او در طى این مدت با گروه‌هاى تئاترى متعددى همكارى داشت و آخرین سمت وى ریاست اداره‌ى هنرهاى ملى، در وزارت فرهنگ و هنر بود. گرمسیرى در هنرستان هنرپیشگى زیر نظر نعمت‌اللَّه مصیرى با اصول نقاشى آشنا شد و موسیقى و سلفژ را از استاد فقید جواد معروفى و موسیقى سنتى ایران را هم نزد استاد اسماعیل مهرتاش و احمد عبادى آموخت. او همچنین با زبان فرانسه و عربى آشنا بود و ادبیات فارسى را نزد محمد حجازى و دكتر ناظرزاده كرمانى فراگرفت. از شاگردان وى: على نصیریان، داریوش اسدزاده، محمد على كشاورز و غیره بودند. گرمسیرى در بیش از یكصد نمایشنامه از آثار نویسندگان ایرانى و جهانى، از سبك كلاسیك گرفته تا مدرن به ایفاى نقش پرداخت و نویسندگى هفده نمایشنامه و ترجمه‌ى چهار نمایشنامه و كارگردانى پنجاه و دو تئاتر را عهده‌دار بود. وى در 1329 ش به انگلستان رفت و در آنجا درباره‌ى تئاتر ایران سخنرانى‌هاى مهمى ایراد كرد. وى همچنین سفرهایى به ایتالیا، سوئیس، بلژیك و هلند داشته است. برخى از فیلم‌هایى كه او در آنها بازى داشت عبارتند از: «ناخدا خورشید»؛ «گزارش یك قتل»؛ «غریبه»؛ «مدرسه پیرمردها»؛ «دلشدگان»؛ «رابطه‌ى پنهانى»؛ «آرایشگاه زیبا».[1] متولد: 1290 تهران، استاد هنرستان هنرپیشگى 1318، تحصیلات: فارغ‌التحصیل نخستین دوره‌ى هنرستان هنرپیشگى تهران، فعالیت در تلویزیون، بازى در تئاتر از 1305، شروع بازیگرى: شب كلاه شیطان (ناتمام- 1339) عمده‌ى فیلمها: ناخدا خورشید (1365)، گزارش یك قتل (1365)، خارج از محدوده (1366)، مكافات (1366)، غریبه (1366)، ارثیه (1367)، نارونى (1367)، آخرین پرواز (1368)، تمام وسوسه‌هاى زمین (1368)، زمان از دست رفته (1368)، دلشدگان (1370)، مدرسه‌ى پیرمردها (1370)، رابطه‌ى پنهانى (1371)، یك مرد و یك خرس (1371)، راز گل سرخ (1371)، جاده عشق (1372)، مى‌خواهم زنده بمانم (1373)، هدف (1373)، همزاد (1373)
ارسال نظر شما
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
بازدید: 2874
موارد بیشتر برای شما
زنده دلان شب قدر را زنده می دارند
زنده دلان شب قدر را زنده می دارند

زنده دلان شب قدر را زنده می دارند

معرفی کتاب «ده قرار مهم برای زندگی مشترک»
معرفی کتاب «ده قرار مهم برای زندگی مشترک»

معرفی کتاب «ده قرار مهم برای زندگی مشترک»

بیانات امام همواره چراغ راه بود
بیانات امام همواره چراغ راه بود

بیانات امام همواره چراغ راه بود

هر چیز معنوى و روحى، مستحسن نیست
هر چیز معنوى و روحى، مستحسن نیست

هر چیز معنوى و روحى، مستحسن نیست

هیچ مجموعه ای مثل سپاه معنوی نیست

هیچ مجموعه ای مثل سپاه معنوی نیست

کمونیسم و تعلیم و تربیت
کمونیسم و تعلیم و تربیت

کمونیسم و تعلیم و تربیت

نظریات تربیتی ما کار نکو
نظریات تربیتی ما کار نکو

نظریات تربیتی ما کار نکو

آرامش جماران
آرامش جماران

آرامش جماران

اصل دیالکتیکی تضاد
اصل دیالکتیکی تضاد

اصل دیالکتیکی تضاد

هم  بازی هم  درس
هم بازی هم درس

هم بازی هم درس

اصول دیالکتیک
اصول دیالکتیک

اصول دیالکتیک

علمی بودن فلسفه مادی
علمی بودن فلسفه مادی

علمی بودن فلسفه مادی

شوق دیدار رهبر
شوق دیدار رهبر

شوق دیدار رهبر

تبیین مادی دیالکتیکی

تبیین مادی دیالکتیکی

بَلدی به حرف نیست
بَلدی به حرف نیست

بَلدی به حرف نیست

این یک واقعیت است
این یک واقعیت است

این یک واقعیت است

چه قدر زود دیر شد
چه قدر زود دیر شد

چه قدر زود دیر شد

راز و رمزهای خوش تیپی
راز و رمزهای خوش تیپی

راز و رمزهای خوش تیپی

رابطه تهوع با بارداری

رابطه تهوع با بارداری

بزرگترین کلاه برداری های اینترنتی رایج
بزرگترین کلاه برداری های اینترنتی رایج

بزرگترین کلاه برداری های اینترنتی رایج

ادرار در زمان حاملگی
ادرار در زمان حاملگی

ادرار در زمان حاملگی