يکشنبه، 21 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جعفر سجادی

جعفر سجادی
سيد جعفر سجادي در اسفند ماه 1303 هجري شمسي دركارماسه، از روستاهاي بلوك لنجان سفلاي اصفهان، بركرانه غربي زاينده رود به دنيا آمد. دكتر سيد جعفر سجادي استاد دانشگاه تهران است. او از هيچ آغاز كرد و به مدارج عاليه كمال رسيد. كوشش وجديت او بود كه وي را در رديف يكي از پركارترين و پراثرترين استادان دانشگاه تهران درآورد.پدر سيد جعفر، سيد علي سجادي نام داشت و مردي روستايي و كشاورز بود. سيد علي با لغت عرب آشنايي داشت و بر رسايل عمليه و فتواهاي علماي مشهور تسلط داشت. سيد علي را «سيد باطن دار» نيز مي گفتند. گروه : علوم انساني رشته : فلسفه والدين و انساب : پدر سيد جعفر سجادي، سيد علي سجادي مردي روستايي و كشاورز بود. سيد علي با لغت عرب و بر رسايل عمليه و فتواهاي علماي مشهورآشنايي تسلط داشت. سيد علي را «سيد باطن دار» نيز مي گفتند. خاطرات کودکي : سيد جعفر سجادي با سختي خا مرارتهاي دوران كودكي توانست نقش آينده را ترسيم نمايد ، او از اين دوران چنين ياد مي كند : «... در چهار پنج سالگي با پاي برهنه قاچ قاچ و دست هاي كوچك يخ بسته از شدت سرما، چوبكي در دست، چهار گوسپند خانواده را از پس نماز صبح تا شامگاهان به چرا مي برم و چون باز مي گشتم انباني از چوب و تركه هاي خرد بر پشت لرزاتنم مي كشيدم تا به كار گرم كردن تنور و آتشدان كرسي و شايد پختن آشي كم رمق بيايد...» اوضاع اجتماعي و شرايط زندگي : خانواده سيد جعفر سجادي در خانه اي زندگي مي كرد كه سهم مشترك چند خانواده بود ؛ سهم خانواده سجادي از آن خانه حدود 200 ذرع حياط با يك اتاق نسبتاً بزرگ، يك پستو و بخشي از يك آغل گاو و گوسفند و بخشي از يك كاهدان و بهاربند حيوانات و مطبخي در كنار آن مي رسيد. در اين دوران چند تن از فرزندان خانواده به كام مرگ رفتند. «در بهمن ماه ۱۳۳۳ شمسي در كرمانشاه،درخانداني اهل علم وادب زاده شد. پدر ايشان دكتر سيد جعفر سجادي، كه در آن زمان در جامه روحانيت و از فضلاي ايشان بود، و سالياني پيش از آن به خواست و دعوت مرحوم آيت الله آقا سيد ابوالحسن اصفهاني، همراه چند تن از فضلا مانند مرحوم اشرفي اصفهاني، براي تأسيس و ترويج حوزه علميه كرمانشاه، در آن شهر اقامت گزيده بود، چندي بعد به تهران آمد و همانجا ماند. تحصيلات رسمي و حرفه اي : سيد جعفر سجادي پيش از آنكه دوران مكتب را تجزيه نمايد نزد پدر الفبا و يك جزو قرآن را آموخت . پدر هر چند علاقمند بود سيد جعفر به تحصيل علم بپردازد ولي نمي خواست به مدرسه جديد برود چون اعتقاد داشت كه« تحصيل در اين گونه مدارس موجب بي ديني و بي اعتقادي مي شود». بنابراين سيد جعفر در پنج سالگي در همان روستاي كار ماسه، با يك قران شهريشهريه در هر ماه به مكتب سپرده شد. سيد جعفر در پنج سالگي تحصيلات خود را نزد «زن آخوند» كه بانوي مكتب داري بود ادامه داد. او در هفت سالگي به مكتب ملا هاشم كله اي رفت. اين ملا هاشم كه به «معلم»‌ ملقب بوده مردي فاضل و خوش خط بود و از ادب فارسي و عربي بهره اي داشت. سيدناجي نام استاد بعدي سيد جعفر بود كه در نزد او جامع المقدمات را فرا گرفته است. سيد جعفر در اين زمان از محضر ميرزا عبدلله نكوآبادي هم كسب فيض مي كرد. وي همچنين از شيخ محمد حسين شريعت فلاورجاني نيز ادبيات و اخلاق آموخته است. [همان، ص 7-5] سيد جعفر هنگامي كه براي ادامه تحصيل به اصفهان رفت، دركارخانه هراتي اصفهان مشغول به كار شد. او روزهايي را كه به كار نمي رفت در مدارس علوم قديمه اصفهان در مجلس درس استادان حاضر مي شد. او در اين زمان به خريدو فروش هندوانه و خربزه نيز مي پرداخت و چون از اين طريق مبلغي فراهم كرده بود عزم كرد كه يكسره به تحصيل بپردازد. بدان علت در مدرسه اسماعيليه يا خاتون آبادي كه در يكي از محلات دروازه حسن آباد اصفهان واقع بود به تحصيل پرداخت. علاوه بر آن سيد جعفر در مدرسه ثقه الاسلام،‌مدرسه صدر مدرسه عربان، مدرسه ملا عبدالله ومدرسه جده بزرگ درس خواند . سيد جعفر سجادي چون در مدرسه مروي خوش درخشيد از طرف مسئولين حوزه جهت اخذ مدرك ليسانس به دانشكده معقول و منقول معرفي شد و پس از سه سال تحصيل در سال 1329 ه.ش فارغ التحصيل شد. در سال 1334 شمسي، سجادي براي تحصيل در دوره دكتري در رشته معقول (علوم عقلي و فلسفي) ثبت نام كرد و در سال 1341 از رساله خود دفاع كرد و دوره دكتري را به انجام رسانيد. استادان و مربيان : سيد جعفر سجادي در مدرسه اسماعيليه يا خاتون آبادي اصفهان نزد شيخ ابوالفضل مسجد شاهي تعليم ديد. او در مدرسه صدر اصفهان نيز در محضر حاج سيد رضا خراساني و آيت الله سيد حسين خادمي كسب فيض كرده است. سيد جعفر در مدرسه عربان اصفهان در محضر شيخ امان الله و شيخ عبدالجواد فريدني بود. سجادي در مدرسه عربان از كساني چون ميرزا عباس شيخ الاسلامي بهره برده است. همچنين در مدرسه جده بزرگ نزد كساني همچون حاج شيخ محمد حسن نجف آبادي، شيخ محمد تقي تفرشي، حاج آقا صدر كوهسپايي، فياض، سيد حسين خادمي، شيخ محمد علي حبيب آبادي، حاج سيد جواد غروي و حاج آقا رحيم ارباب به تحصيل پرداخته است.[مهدي محقق.احوال و زندگي علمي دكتر سيد جعفر سجادي ، ص 9-12] سيد جعفر سجادي در مدرسه ميرزا محمود تهران نيز تحصيل نمود. اين مدرسه چون تازه تاسيس شده بود و استاد و مدرس فاضل و متبحري نداشت سيدجعفر به مدارس ديگري از جمله مدرسه مروي مي رفت و در درس سيد كاظم كروندي شركت مي كرد. او همچنين محضر آيت ا... حاج شيخ علي تهراني ميرزا باقر آشتياني، شيخ محمد رضا قلي زاده تهراني، شيخ محمد تقلي آملي، سيد عباس آيت الله زاده فشاركي طباطبايي، سيد صدر الدين جزايري، سيد ابوالقاسم كاشاني و محمد باقر كمره اي، را نيز درك كرده است. استادان سيد جعفر سجادي در دوران دكتري عبارت بودند از: غلامحسين صديقي، بديع الزمان فروزانفر. هم دوره اي ها و همکاران : از جمله همدرسي هاي سيد جعفر سجادي، مي توان به حاج شيخ محي الدين انواري، حاج يخ مصطفي مسجد جامعي، شيخ محمدشاه آبادي و مهدي محقق بودند. وقايع ميانسالي : بعد از اين كه دكتر موسي عميد به نمايندگي مجلس انتخاب شد دوستانش در منزل ايشان به او تبريك و تهنيت گفتند. در آن ميان سيد جعفر سجادي نيز بود. سجادي نقل مي كند:«... در آن ميان من نيز برخاسته و گفتم جناب استاد من هم به نوبه خود انتخاب حضرتعالي را به نمايندگي مجلس تبريك عرض كرده و به مردم ايران تسليت مي گويم!» حاضرات بهت زده شدند كه اين ديگر چه هيولايي است؟ دكتر عميد با خوشرويي گفت تبريك به من معلوم است ولي چرا تسليت به مردم؟ عرض كردم از آنجا كه خود را شاگرد و يار شمامي دانم اين منصب را تبريك گفتم: ولي چون وكيل بلا موكل هستيد و به ملت تحميل شده ايد به مردم تسليت عرض كردم. دكتر محقق نيز درآن مجلس حضور داشت. دكتر عميد مبلغي خنديد و گفتند: سيد تو در زندگي به هيچ جا نخواهي رسيد. » مشاغل و سمتهاي مورد تصدي : سيد جعفر سجادي در سال 1330 ه.ش به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و بلافاصله به عنوان دبيربه اروميه منتقل گرديد.بعد از يكسال تدريس در آن شهر در سال 1331 ه.ش به كرمانشاه منتقل شد. او در آنجا به عنوان بازرس ويژه انتخابات براي نظارت بر انتخابات كنگاور انتخاب شد. سجادي تا سال 1338 شمسي در مدرسه فرخي واقع در ميدان مولوي تهران تدريس مي كرد. ليكن از دي ماه 1338 به بعد به عنئان استاديار در دانشگاه تهران مشغول به فعاليت شد.سيد جعفر سجادي به دعوت دكتر معين در موسسه لغت نامه به فعاليت پرداخت و تاليف و تنظيم قسمتي از حرف‌«ع» لغت نامه دهخدا را بر عهده داشت. او مدير گروه ادبيات فارسي دانشگاه تهران هم بود. سجادي در سال 1342 شمسي به رتبه استادياري ارتقا يافت. او از سال 1348 شمسي به مرتبه دانشياري ترفيع يافت. بعدا در سال 1353 شمسي درجه استادي يافته و درهمين سمت از اعضاي ثابت شوراي دانشكده بود. وي از سال 1353 به پيشنهاد دكتر كيا به عضويت فرهنگستان درآمد و در آن ايام به عضويت كميسيون انتصابات و ترفيعات دانشكده ادبيات منصوب شد. او مدتي هم دربنياد دايره المعارف اسلامي نيز فعاليت داشت. جوائز و نشانها : مجامع علمي، سمينارها و جوايز سيد جعفر سجادي به ترتيب ذيل است: 1- سال 1338ه.ش: دريافت جايزه بهترين كتاب سال به خاطر تاليف كتاب فرهنگ فلسفي. 2- سال 1349ه.ش: عضويت در انجمن روابط فرهنگي ايران و هند و همكاري با دكت تاراچند. 3-سال1351ه.ش: سفر به پاكستان و بازديد از دانشگاه هاي آن كشور و تاسيس اولين انجمن فارغ التحصيلان پاكستاني دانشگاه تهران. 4-سال 1352ه.ش: شركت در كنگره بزرگداشت ابوريحان بيروني. 5- سال 1353ه.ش: سفر به تركيه براي ايراد سخنراني و بازديد از دانشگاه ها. 6- سال 1354ه.ش: شركت در كنگره بزرگداشت ابونصر فارابي. 7- سال 1355ه.ش: دريافت جايزه بهترين كتاب سال در بخش ترجمه، به خاطر ترجمه حكمه الاشراق شيخ شهاب الدين سهروردي. 8-سال 1356ه.ش: شركت در جشنواره هنر اسلامي در لندن. -------------------------------------------------------------------------------- آثار : 1 ابوحيان توحيدي ويژگي اثر : [ص 61] 2 ابوريحان قلعه فولادين منطق ارسطو رادر هم مي ريزد ويژگي اثر : [ص 58] 3 احكام يا عناوين ثانويه ويژگي اثر : [ص 62] 4 از احساس تا قوت نطق و ناطقه ويژگي اثر : [ص 60] 5 استفاده از علوم عقلي در نحو عربي ويژگي اثر : [ص 60] 6 اصل و اصول ويژگي اثر : [ص 59] 7 اصلاحات پزشكي در جهان عرب، م، ح، الخياط 8 افكار اجتماعي فارابي ويژگي اثر : [ص 59] 9 افكار فلسفي و علمي ابوريحان بيروني ويژگي اثر : [ص 58] 10 الادب الفارسي به زبان عربي ويژگي اثر : [ص 57] 11 الادب الفارسي بين روافد التصوف و العرفان ويژگي اثر : به زبان عربي. [ص 57] 12 انسان كامل ويژگي اثر : [ص 59] 13 اوضاع اجتماعي نيم قرن ويژگي اثر : [ص 60] 14 بررسي مجموعه رسايل مرحوم سيد كاظم عصار ويژگي اثر : [ص 58] 15 بنياد اصول فقه ويژگي اثر : [ص 58] 16 تاريخ برمكيان 17 تاريخ دولت هاي اسلامي و خاندان هاي حاكم بر سرزمين اسلامي ويژگي اثر : ترجمه و تلفيقي است از كتابهاي استنلي لين پور، برتولت و خليل ادهم 18 تاريخ نگاري در اسلام ويژگي اثر : بحثي نظري درباره ديدگا هاي تاريخ نگاري توسط مورخان عصر اسلامي و مكتب هاي تاريخ نگاري و شيوه ضبط ئ درج حوادث تاريخي است 19 تاليف و تنظيم حرف «ع» لغت نامه دهخدا ويژگي اثر : [ص 56] 20 تجلي عرفان درادب فارسي ويژگي اثر : [ص 57] 21 ترجمه زبده البيان في احكام القران مقدس اردبيلي ويژگي اثر : [ص 55] 22 ترجمه و تحشيه آرا اهل مدينه الفاضله ابونصر فارابي ويژگي اثر : [ص 55] 23 ترجمه و تحشيه حكمه الاشراق ويژگي اثر : اين اثر تاليف شيخ شهاب الدين سهروردي است [ص 55] 24 ترجمه و تحشيه سياسات مدينه ابونصر فارابي ويژگي اثر : [ص 55] 25 ترجمه و تحشيه فصل المقال فيمابين الحكمه و الشريعه من الاتصال ويژگي اثر : اين اثر تاليف ابن رشد است. [ص 55] 26 ترجمه و شرح بيست باب مقدمه دلاله الحائرين ابن ميمون ويژگي اثر : [ص 55] 27 تصحيح جغرافياي حافظ ابرو 28 تصحيح ديوان حافظ 29 تصحيح و تحشيه تفسير حدائق الحقايق ويژگي اثر : اين اثر تاليف معين الدين هروي است. [ص 54] 30 تصحيح و توضيح فرهنگ المرقاه ويژگي اثر : اين اثر تاليف بديع الزمان اديب نطنزي است. [ص 55] 31 تفسير قرآن و تاريخچه آن ويژگي اثر : [ص 58] 32 جلال الدين مولوي بين طريقت و شريعت ويژگي اثر : [ص 58] 33 جهان تصوف ويژگي اثر : [ص 59] 34 حدوث و قدوم ويژگي اثر : [ص 60] 35 حركت جوهري ويژگي اثر : [ص 62] 36 حق و حقيقت ويژگي اثر : [ص 59] 37 حكمت اسلامي و فلسفه يوناني ويژگي اثر : [ص57 ] 38 حكمه الاشراق ويژگي اثر : [ص 61] 39 حكومت جهاني ويژگي اثر : [ص 59] 40 حواس پنجگاه از نظر شيخ اشراق ويژگي اثر : [ص 61] 41 روشهاي تفسير قرآن مجيد ويژگي اثر : [ص 55] 42 سفرنامه برزو به هند و منشا كليله و منه ويژگي اثر : ترجمه است و نوشته محقق ارجمند فرانسوا دوگلوا 43 سهم ايرانيان در گسترش تمدن اسلامي ويژگي اثر : [ص 61] 44 سير فلسفه در شرق ويژگي اثر : [ص 61] 45 شرح احوال و آثار سيد قطب ويژگي اثر : [ص 59] 46 شرح تمثيلات رسايل فارسي شيخ اشراق ويژگي اثر : [ص 56] 47 شهاب الدين سهروردي و فلسفه اشراق ويژگي اثر : اين مقاله در يادنامه هنري كربن چاپ شدهاست. [ص 57] 48 طبيعت و اطلاعات آن ويژگي اثر : [ص 59] 49 عشق و هنر در فلسفه اسلامي ويژگي اثر : [ص 62] 50 عقل از نظر فلاسفه و ارباب مذاهب ويژگي اثر : [ص 61] 51 عقل در فلسفه وعرفان ويژگي اثر : [ص 60] 52 علوم عقلي در خدمت ادب و فرهنگ (معاني و بيان) ويژگي اثر : [ص 61] 53 علوم فلسفي و هدفهاي آن ويژگي اثر : [ص 59] 54 عين و اعيان ويژگي اثر : [ص 59] 55 فارابي افكار فلسفي وي ويژگي اثر : [ص57 ] 56 فرهنگ علوم عقلي ويژگي اثر : [ص 54] 57 فرهنگ علوم فلسفي و كلامي ويژگي اثر : [ص 54] 58 فرهنگ علوم نقلي و ادبي ويژگي اثر : [ص 54] 59 فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفي ويژگي اثر : اين اثر در سال 1338 شمسي بهترين كتاب سال شد. [ص45 ] 60 فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبيرات عرفاني ويژگي اثر : [ص 54] 61 فرهنگ لغات واصطلاحات فلسفي ملاصدرا ويژگي اثر : [ص 54] 62 فرهنگ معارف اسلامي ويژگي اثر : [ص 55] 63 فلسفه اشراق ويژگي اثر : [ص 60] 64 فيزيك و متافيزيك ويژگي اثر : [ص 62] 65 فيلسوف بزرگ عبدالله زنوزي ويژگي اثر : [ص 58] 66 قواي نفساني انسان ويژگي اثر : [ص 60] 67 مباني اصطلاحات ذوقي ويژگي اثر : [ص 62] 68 مقالات فلسفي و كلامي در دايره المعارف بزرگ اسلامي ويژگي اثر : [ص 62] 69 مقالات فلسفي و كلامي در دايره دانشنامه جهان اسلام ويژگي اثر : [ص 62] 70 مقاله: مواقف مع العطار ويژگي اثر : [ص 57] 71 مقدمه بر منطق ويژگي اثر : [ص 54] 72 ملاصدرا و عشق ويژگي اثر : [ص 62] 73 منشور تحريم فلسفه ويژگي اثر : [ص 62] 74 ناصر خسرو و مقام وي درآئين اسماعيلي ويژگي اثر : به زبان انگليسي و گجراتي. [ص 57] 75 نظري بر سه مذهب بزرگ سامي ويژگي اثر : [ص 59] 76 نظري بر سياسات مدينه فارابي ويژگي اثر : [ص 59] 77 نظري پيرامون آرا اهل مدينه فاضله ويژگي اثر : [ص 58] 78 نقد ادبيات تطبيقي ايران و عرب ويژگي اثر : [ص 55] 79 نقدي بر ترجمه الفهرست ابن النديم به قلم رضا تجدد ويژگي اثر : [ص 60] 80 نقدي بر سه حكيم مسلمان، اثر دكتر سيد حسين نصر ويژگي اثر : [ص 58] 81 نقدي بر سيتره فلسفيه رازي ويژگي اثر : [ص 60] 82 نقدي بر قاموس اليوم ويژگي اثر : [ص 61] 83 نقدي بر مجموعه سوم مصنفات شيخ اشراق ويژگي اثر : [ص 60] 84 هندوستان يا مهد ذوق و عرفان ويژگي اثر : [ص 61] 85 وجود در فلسفه ويژگي اثر : [ص 59] 86 وجود ذهني ويژگي اثر : [ص 61] 87 وحدت وجود ويژگي اثر : [ص 59]


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.